Майстер-клас
«Подолання освітніх втрат з української мови та літератури для здобувачів освіти НУШ у 5-6 класах»
Мета:
Завдання майстер-класу:
Обладнання: відеоматеріали (презентація майстер-класу), аркуші А4, кольорові фломастери, фліпчарт, кольорові стікери.
Хід зустрічі
І. Організаційна частина.
1. Вправа "Ланцюжок знань". Налаштування на роботу.
Мета: створити атмосферу довіри та співпраці серед учасників майстер-класу, активізувати їхні знання та налаштувати на обговорення основної теми.
Завдання:
2. Робота в групах. Вироблення правил зустрічі.
Завдання. Кожна група записує правила на аркуші паперу А1, презентує їх та прикріплює на фліпчарт-дошці.
ІІ. Вправа «Дерево очікувань»
Мета: допомогти учасникам майстер-класу усвідомити власні очікування від заняття.
(на фліпчарті зображено дерево).
- Кожен з нас прийшов на зустріч зі своєю метою і має свої очікування. Будь ласка, напишіть їх на стікерах та озвучте.
(Учасники пишуть на стікерах свої очікування від майстер-класу, потім підходять до фліпчарту, читають вголос та прикріплюють до дерева)
IІІ. Постановка проблемного питання.
Сучасні умови навчання ставлять перед нами нові виклики, серед яких є необхідність ефективної адаптації навчального процесу для мінімізації втрат у знаннях та навичках наших учнів.
За останні роки ми зіткнулися з багатьма випробуваннями: тривалі карантини, перехід на дистанційне навчання, воєнні дії на території нашої країни, через які у великої частини здобувачів освіти виник обмежений доступ до навчальних ресурсів. Усе це створило суттєві прогалини в освіті, які вимагають від нас, педагогів, оперативного та ефективного реагування. Особливо це стосується української мови та літератури, адже ці дисципліни формують не лише знання, а й світогляд та культурну ідентичність наших дітей.
Метою нашого майстер-класу є розробка практичних підходів та методик, які допоможуть подолати ці освітні втрати та забезпечити нашим учням якісну та повноцінну освіту. Ми обговоримо сучасні методи навчання, технологічні інструменти, а також інноваційні підходи, які можна інтегрувати у навчальний процес.
Педагогічний словничок
Освітні втрати - це прогалини у знаннях та навичках здобувачів освіти, які виникають внаслідок різних чинників.
Гронування «Причини освітніх втрат з української мови та літератури». Робота в групах.
Завдання. Створити схему-гроно у групах.
(презентація роботи груп)
Підсумуємо основні причини освітніх втрат з української мови та літератури:
ІV. Оголошення теми і мети зустрічі. Робота з педагогами.
Освітні втрати стали однією з найбільших проблем, з якими зіткнулися заклади освіти внаслідок воєнної агресії. В Україні ця проблема особливо гостро відчувається в контексті вивчення української мови та літератури у школах, які працюють за програмою Нової української школи (НУШ). Учні 5-6 класів, які перебувають у важливому перехідному періоді від початкової до середньої школи, особливо вразливі до негативних наслідків навчальних перерв і недостатньої взаємодії з педагогами.
Військова агресія спричинила різке зростання освітніх втрат через низку факторів, серед яких неповноцінне дистанційне навчання, недостатня кількість навчальних годин та психологічні труднощі учнів. Ці втрати не лише гальмують освітній прогрес, але й негативно впливають на мотивацію та самооцінку школярів. Особливо критичною є ситуація з українською мовою та літературою, адже ці предмети формують національну ідентичність, культурну свідомість та комунікативні навички дітей.
Аналізуючи сучасні педагогічні підходи та інструменти, ми спробуємо знайти відповіді на питання, як відновити втрачені знання та забезпечити учням якісну та повноцінну освіту в умовах нових викликів. Спільними зусиллями вчителів, батьків та учнів можна подолати ці труднощі та забезпечити успішне навчання кожної дитини.
Освітні втрати з української мови та літератури мають ряд особливостей:
Для подолання освітніх втрат з української мови та літератури можна використовувати такі методи та прийоми:
Розглянемо детальніше цікаві та ефективні засоби для подолання освітніх втрат з української мови та літератури для здобувачів освіти НУШ у 5-6 класах.
Діагностування освітніх втрат
Для діагностування освітніх втрат доцільно використовувати такі педагогічні інструменти, як:
Ці інструменти можна використовувати як для виявлення втрат окремих здобувачів освіти, так і для діагностування навчальних втрат всього класу. На початку кожного семестру слід проводити діагностичні роботи для всього класу (письмові чи на онлайн платформах), щоб орієнтовно спланувати подальшу роботу з подолання освітніх втрат з усім класом.
Використання ігрових методик та інтерактивних завдань для підвищення мотивації.
Використання ігрових методик та інтерактивних завдань на уроках української мови та літератури може значно підвищити мотивацію учнів 5-6 класів, зробити навчання цікавішим та ефективнішим. Наприклад:
Використання інтерактивних програм та додатків.
Також потрібно інформувати учасників освітнього процесу про додаткові можливості щодо подолання освітніх втрат за межами школи. Це чудовий шанс для мотивованих батьків і учнів:
LearningApps – це безкоштовний ресурс для створення інтерактивних навчально-методичних матеріалів, завдань та вправ для різних шкільних предметів. Його можна використовувати як у навчальному процесі, так для позакласних занять та самоосвіти.
Канал на Youtube #Живі письменники - це інтерв’ю із сучасними письменниками й письменницями, де вони розповідають про дитинство, знайомлять із книжками, відповідають на запитання. До відео розроблені методичні рекомендації.
Word It Out – зручний у використанні онлайн-сервіс, за допомогою якого можна створювати різноманітні хмари слів. За допомогою цього сервісу можна запропонувати учням прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку; скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари; повторити основні поняття теми, що вивчається. За допомогою хмаринки слів можна розповісти про письменника або про персонажа твору. Можна також самостійно створити хмаринку слів до прочитаного твору або зашифрувати у хмарці головну думку твору, а також узагальнити вивчену мовну тему
Інтелект-карта як метод навчання для подолання освітніх втрат з української мови та літератури
Інтелект-карта (mind map) – це візуальний спосіб організації інформації, що допомагає учням структурувати та запам'ятовувати матеріал. Використання інтелект-карт у навчанні української мови та літератури є дуже корисним для подолання освітніх втрат.
Переваги використання інтелект-карт:
Приклади використання інтелект-карт на уроках української мови та літератури у 5-6 класах:
Як створити інтелект-карту:
Інтелект-карти є потужним інструментом у навчанні, який може допомогти подолати освітні втрати з української мови та літератури. Вони сприяють кращому розумінню та запам'ятовуванню матеріалу, розвивають навички критичного мислення та самостійної роботи. Інтерактивний та візуальний підхід робить навчання більш цікавим та ефективним.
Колективна вправа для педагогів «Інтелект-карта»
Завдання: скласти інтелект-карту для діагностики знань або підведення підсумків за темами:
1 група – «Текст» (українська мова у 5 класі).
2 група – Казка «Запорожці» Івана Нечуй-Левицького (українська література у 5 класі).
3 група – Ірина Жиленко «Жар-Птиця» (українська література у 6 класі).
4 група – «Будова слова. Орфографія» (українська мова у 6 класі).
(презентація роботи груп)
Використання формувального оцінювання для виявлення прогалин у знаннях
Формувальне оцінювання (або поточне оцінювання) – це процес безперервного оцінювання учнів для покращення їхнього навчання і викладання. Воно допомагає виявляти прогалини у знаннях і вміннях учнів на ранніх стадіях освітнього процесу.
Формувальне оцінювання проводиться постійно, дозволяючи вчителям швидко реагувати на зміни в успішності учнів і адаптувати методи викладання відповідно до їх потреб. Воно надає конкретну інформацію про те, що саме учень знає і що потребує додаткового опрацювання. Це дозволяє учням краще розуміти свої сильні і слабкі сторони. Формувальне оцінювання забезпечує ефективний зворотний зв'язок, що сприяє покращенню навчальних досягнень. Учні отримують конкретні рекомендації для покращення.
Вчителі мають систематично аналізувати результати формувального оцінювання для визначення прогалин у знаннях та вміннях учнів. На основі отриманих даних вчителі розробляються індивідуальні плани навчання для учнів, які мають труднощі з певними темами. Якщо велика кількість учнів має прогалини в одній і тій самій темі, вчитель може переглянути і змінити свій підхід до викладання цієї теми, щоб зробити її більш зрозумілою.
Формувальне оцінювання є потужним інструментом для виявлення та подолання освітніх прогалин. Воно забезпечує постійний зворотний зв'язок, допомагає адаптувати навчальний процес під потреби учнів і сприяє кращому засвоєнню матеріалу. Впровадження цього методу в освітній процес робить навчання більш ефективним і орієнтованим на досягнення кожного учня.
V. Підсумок зустрічі. Рефлексія
Подолання освітніх втрат — це системний процес. Доцільно практикувати і циклічні повторення. Наприклад, кожного уроку виділяти 10 хвилин на повторення раніше вивченого, або вкраплювати завдання на повторення в домашні, самостійні і контрольні роботи. Зацікавлюють учнів і проєктні роботи, що спрямовані на повторення раніше вивченого матеріалу.
Таким чином, подолання освітніх втрат з української мови та літератури - це складне завдання, яке потребує комплексного підходу. Використання запропонованих методів та прийомів допоможе вчителям зробити навчальний процес більш ефективним та допомогти учням подолати прогалини у знаннях.
Вправа «Долонька». Рефлексія.
Завдання. Поділіться своїми враженнями від зустрічі.
На завершення давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну співпрацю.