Майстер - клас " Самостійне читання тексту у групах. Інтерактивна вправа "Ажурна пилка"

Про матеріал
Розроблений мною урок можна вважати уроком позакласного читання в рамках теми "Шкільне життя". На прикладі уривків з твору англійської письменниці Шарлоти Бронте учні знайомляться з важкими умовами, в яких навчалися діти часів ХІХ століття. За допомогою інтерактивної вправи "Ажурна пилка" можна максимально використати час для читання й закріплення змісту прочитаного тексту.
Перегляд файлу

Майстер – клас

Проводить                учитель англійської мови загальноосвітньої школи № 10

                                   м. Новогродівка Паршина Олена Анатоліївна               

Тема                          Самостійне читання тексту в групах.

                                   Інтерактивна вправа « Ажурна пилка».

Передмова

Шановні колеги! Вітаю Вас у своїй педагогічній майстерні. Сьогодні мені б хотілося обговорити питання, пов’язане з пошуком можливих шляхів, тобто методичних прийомів, які б допомогли зробити ефективнішими не тільки репродуктивні види діяльності на уроці (усне або письмове мовлення), а й рецептивні (аудіювання й читання).

 Часто трапляється так, що вчитель, організовуючи читання тексту з перекладом, не має можливості залучити максимальну кількість учнів у навчальний процес, оскільки читання і переклад потребують певного часу. Я пропоную Вашій увазі інтерактивну вправу «Ажурна пилка» під час читання тексту, що дозволить працювати у групах. Під час опрацювання тексту члени кожної групи несуть відповідальність за якісний і кількісний об’єм інформації, яку вони надають і отримують  від інших груп, тому, впевнена, поставляться відповідально до результату своєї діяльності.

На слайдах №3 і №4 схематично показано первинні, або так звані «домашні»  та інтерактивні групи учнів, які можна створити для роботи на уроці. Групи можна позначати номерами, різними кольорами, у молодших класах – фігурками. Щодо обговорення змісту тексту,крім обраного мною методу незакінчених речень можна використати також бесіду в режимі учитель → учні, учень → учень, учні → учні, або інші прийоми.

And now, my dear colleagues, I want you to imagine yourselves as young learners. Just be children a bit. Let’s start.

T:        Hi! How are you?

Ps:      Fine, how are you?

T:       Fine, thank you.

           Nice to see you!

Ps:      Nice to see you!

T:       Nice to see you, I’m so glad to see you!

Ps:     Thank you, glad to see you!

T:      Some lessons ago we started reading a story about Jane Eyre taken from the autobiographic  novel  written  by a famous British writer Charlotte Brontё . (слайд №5)

Today we are going on our reading. But first let’s revise what we have already learnt about Jane Eyre. You may use the chain of expressions you can see on the board(слайд №6,прийом ланцюжка):

 

 

Jane Eyre → a little girl of ten → her parents died →

had to live in the family of her uncle, Mr. Reed →

her uncle died → stayed in the family →

Mrs. Reed, her uncle’s wife → was not kind to Jane →

her children → beat the girl →

decided to send Jane to a school for poor girls.

Now let’s read the next passage of the text.

You have been given sheets of paper with the text. Three paragraphs are printed on these sheets. Each sheet is a different paragraph. Your task is to read your paragraphs first in the so called home groups and then to tell what you have read about in the interactive groups. You are also to listen to your classmates, who will tell you what they’ve read about in their paragraphs.  Then you come back to your home group and tell everything you have heard while working in the interactive groups. Is everything clear? Then it’s time to form three groups as it was shown earlier. Let it be the first group, the group of the red, this one will be the second group, the group of the yellow, and the third one  - the group of the green.

So start reading, please (слайд №7).

 

 

Lowood School

The first night at Lowood School passed quickly. In the morning it was very cold in the room. The room was bleak, with two long lines of narrow beds, and between the beds a wooden table with a line of wash basins. We washed our faces in water with ice. The girls were wearing the same standardized nightdresses that I was wearing.

Then we marched to the cold schoolroom where lessons began. There were 50 or 60 pupils of all ages from 8 to 20. We read the Bible and did exercises in our exercise – books. The next day began as before, but we could not wash in the morning. The water in the washroom was ice.

During January, February and March there was much snow in the garden. We had no boots and could not walk far. The rooms were very cold. For dinner we had a tiny portion of unappetizing food. The food was bad and in spring many of the pupils were ill with typhus. In May Lowood School became a hospital. Many pupils died.

(After reading) And now I’d like you to interact with the students in the interactive groups. Tell them what you have read and listen what they are going to tell you about (слайд №7).

(After speaking in the interactive groups) Now it’s time to come back to your home groups and tell the information to your classmates (слайд №7).

(After speaking in the home groups) As far as I can see, you did the task properly. I hope everybody of you knows the plot of the text. Let’s check ourselves if we coped with the task. Look at the board. You can see some sentences. Try to complete them (слайд №8,9метод незакінчених речень).

 

In the morning it was…   .

The room was…     .

  between  the beds there was…     .

The girls washed their faces …   .

The girls were wearing …    .

Then they marched…    .

They read…    .

The next day…    .

The water…     .      

Т:  Well done! That is all. Thank you for your good job.

Наприкінці майстер – класу вчителі ,які брали в ньому участь, висловлюються щодо доцільності, ефективності даної вправи під час читання тексту з подальшим обговоренням змісту прочитаного.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 січня 2019
Переглядів
745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку