Майстер - клас направлений на усвідомлення необхідності розвитку мобільності, формування ІКТ-компетентності вчителя та учнів інформаційними та комунікаційними технологіями в навчальному процесі. Він мотивує педагогів до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння механізмами комунікативної компетентності.
Тренінг для педагогів «Професійна мобільність педагога або чому треба вчитися і змінюватися все життя?»
«Вчитель – вічний учень»
Щоб бути незамінною, треба весь час змінюватися.
Коко Шанель
Виживає не найсильніший і не найрозумніший,
а той, хто краще пристовується до змін.
Чарльз Дарвін
Вчительська праця – це щоденна творчість і мистецтво
В.О. Сухомлинський
Тренінг направлений на усвідомлення необхідності розвитку мобільності, формування ІКТ-компетентності вчителя та учнів інформаційними та комунікаційними технологіями в навчальному процесі. Тренінг мотивує педагогів до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння механізмами комунікативної компетентності.
Завдання тренінгу:
- створення умов для формування компетентності «уміння вчитися» ;
- сприяння розвитку культури взаємодіі при роботі в парах, групах;
- створення умов для розвитку, виховання успішної особистості та для бажання вчитися упродовж всього життя.
Необхідні матеріали:
- аркуші формату А - 4 за числом учасників, прості олівці, фломастери;
- спокійна музика для релаксації;
- картинки та картки;
Хід тренінгу.
І.Організаційний етап. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
1.1. Привітання
- Добрий день, шановні учасники тренінга. Я дуже рада вас бачити і сподіваюсь на вашу допомогу, підтримку і плідну співпрацю.
Така дісталась вже нам робота.
Є в ній і радість,та є й турбота,
Є вічний пошук, безсонні ночі,
Та гріють душу дитячі очі.
- Бажаю всім творчого натхнення, позитивних емоцій та активної участі у роботі.
1.2. Вправа «Кольорові пташки»
Мета: підготувати учасників до успішної діяльності; створити комфортну атмосферу, гарний настрій.
Обладнання: картки – пташки різного кольору: червоний, жовтий, синій.
- А зараз оберіть, будь ласка, картку певного кольору.
- Психологи доводять, що рожевий колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; голубий колір - душевний підйом, фіолетовий-впевненність в своїх силах. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на тренінг.
1.3.Вправа «Очікування»
Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у тренінгу; формувати їх професійні прагнення; підвищення рівня інформованості щодо даної проблеми.
Обладнання: картки-смайлики.
- Звичайно, наша плідна робота залежить від вашого настрою. Посміхніться один одному.
З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,
Хто чує мене – кивніть головою,
Хто бачить мене-прошу оком моргнути,
Хто любить дітей прошу поплескати і мугикнути,
Хто найвеселіший- всім усміхніться.
Хто ввічливий-сусідові злегка вклоніться
- Хай вам сонечко сміється, і наука хай дається.
1.4. Правила роботи під час тренінга.
- Сьогодні 15 лютого - день Стретіння Господнього. Христос згідно з Євангелієм є Первенцем, народженим від Діви Марії. Тому за Законом Мойсея Діва Марія саме на сороковий день від народження Ісуса Христа приходять із Ним до Єрусалимського храму. І саме ця подія стала одним із перших явлень Христа народу як Бога та Месії.
На Стрітення, за народними переказами, зима іде туди, де було літо, а літо - де була зима. В народі уявляли, що навесні Зима - стара баба, а Літо - молода дівчина. Дорогою вони зустрічаються і сперечаються між собою - кому йти, а кому вертатися? Якщо до вечора стане тепліше - Літо пересперечало Зиму, а якщо холодніше, то Зима. "
От і ми на прикінці тренінга дізнаємось хто ж таки взяв верх зима чи літо, залежно від того яким буде результат нашої роботи.
Символом свята є стрітенська пташка. Напишіть на картках- пташках , що ви чекаєте від сьогоднішньої зустрічі? Потім ми перевіримо чи справдилися ваші очікування.
( Кожен учасник зачитує вголос свої очікування.)
- Бо девіз нашого тренінга:
«Зібратись разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – успіх!»
1.5. Оголошення теми тренінга
- Тема нашого тренінга «Вчитель –вічний учень».
На тренінгу категорично забороняється: відволікатися від змісту, сумувати, думати про домашні турботи, дітей, чоловіка.
Дозволяється: щиро висловлювати свою думку, доброзичливо посміхатися колегам, бути активними в обговоренні проблемних питань, вносити раціональні пропозиції та творчі ідеї.
1.6. Вправа «Мозковий штурм»
Мета: активізувати учасників, підготувати їх до виконання наступних вправ.
У 80-ті роки XX ст. предметом стурбованості старших поколінь став стиль диско і брейк-данс. Тривогу викликала масовість молодіжних рухів і напрямів (крім хіпі, з'являються панки, "металісти", рокери, важка рок-музика і масове захоплення західним стилем життя). Зараз ці підлітки виросли, стали дорослими і є основними носіями нових демократичних цінностей, діячами ринкової економіки. Вони мають власних дітей. Тож, сьогодні постає питання: "Сучасні діти – які вони?".
- Як ви можете описати сучасного учня?
- Чи змінилися учні за останні 10 років? Які вони?
- Якщо учню треба отримати інформацію, до чого він звернеться?
- Так,звісно,отримують діти інформацію з інтернету.
1.7. Вправа « Асоціативний кущ» Сучасний учень…
Сучасні діти — це акселерати, художні натури з високим рівнем уваги, мрійливості. Це люди прагматичні, з високим інтелектом. А високий інтелект — це гарантія того, що такою людиною важко маніпулювати. Однією з найважливіших характеристик їх інтелекту є його пластичність, гнучкість, здатність легко сприймати нову інформацію.
Сучасні діти занурені у віртуальний світ, в якому багато небажаної для них інформації. Для того, щоб не "відбирати" у них можливість бути там, але при цьому продуктивно працювати і навчатися, вчитель повинен сам навчитися використовувати можливості віртуального світу в навчальних цілях і запропонувати альтернативу учням, тобто ввести їх в світ природних і людських зв'язків і відносин , передати їм кращі зразки, способів і норми поведінки в усіх сферах життєдіяльності.
- А який сучасний вчитель? Назвіть основні риси , які ви вважаєте необхідні для сучасного учителя?
1.8. Вправа . Записати кваліфікаційні вимоги для сучасного вчителя. Оголошення. Які найважливіші риси характерні сучасному учителю?
- Високі знання предмета. Творчий.
- Любов до дітей.
- Використання інтерактивних технологій.
- Постійно підвищує свій професійний рівень.
1.9. Вправа. Створення індивідуальних освітніх маршрутів «Сходинки до вдосконалення»
Кожен учасник команди отримує аркуш зі «Сходинками до вдосконалення». Кожна сходинка - це крок до досконалості. Потрібно зобразити себе на тій сходинці, де кожен себе уявляє відповідно до своїх професійних досягнень. На нижніх сходинках потрібно означити словами вже досягнуте, а на верхніх - те, чого прагнете досягнути. Учасники команд презентують свої аркуші.
1.10. Вправа «Фотоапарат»
- Увага на екран. Запам’ятайте побачене.
- Отже, сучасний вчитель:
Любить того, кого навчає.
Любить свій предмет і досконало ним володіє.
Постійно вчиться сам.
- Змінилися риси сучасного учителя. Постійно змінюються методи та засоби навчання.
- Щоб не відставати, йти в ногу з часом, нам потрібно завжди удосконалюватися.
«Не можна людину навчити на все життя, її можна навчити вчитися все життя». (Дені Дідро)
1.11. Вправа «Успішна професія –успішний вчитель»
Завдання: з певної кількості критеріїв вибрати найбільш важливий для Вас.
.взаємовиручка
.висока мотивація до успіху
.бажання вчитися новому
.креативність
.мобільність
.професіоналізм
.організованість
.самореалізація кожного
.почуття моральної відповідальності
Обговорення:
- Які критерії Ви вважаєте найважливішими для себе?
Чому саме ці?
ІІ. Презентація досвіду роботи
«Мобільність педагога або чому треба вчитися і змінюватися все життя?».
- Що ж таке професійна мобільність педагога?
Поняття «професійна мобільність» досить ємне і неоднозначне. У психологічному словнику воно визначається як «здатність і готовність особистості досить швидко і успішно оволодівати новою технікою і технологією, купувати відсутні знання і вміння, щоб забезпечити ефективність нової професійної діяльності».
Також хочу відзначити, що мобільний учитель - це вчитель-лідер. А в чому це виражається? У впевненості в собі при публічних виступах, способах взаємин з оточуючими людьми, учнями, в манерах взаємодії з людьми. Це людина, яка готова відповісти на питання: "Чи готовий я переосмислити методи навчання? Чи готовий я вивчати нові ідеї і нові концепції? Чи готовий я по-новому поглянути на предмети, які викладаю своїм учням?".
1.1. Вправа Креативчик». Накреслити коло і поставити точку. Креативні відповіді мають: до 5 років – 90% дітей;
з 6 до 7 - %;
дорослі – 2%. Заважає інерція мислення.
1.2. Вправа «Молекули» (для того, щоб об'єднатися у пари)
Мета: зняття напруги, створення дружньої обстановки.
Члени групи - «атоми» - вільно рухаються по кімнаті під музику. За сигналом психолога атоми об'єднуються в молекули по 2 людини, це і будуть майбутні пари.
1.3. Вправа «Арка з папірця» В парі вирізати з листка А4 арку, щоб могла під нею пройти людина. Презентація робіт.
1.4. Вправа « Кошик ідей»
Мета: актуалізувати знання про інноваційні форми навчання, які стимулюють творчий підхід педагогів до роботи в школі; формувати в учасників уміння працювати в команді.
- Сьогодні зібралися не просто вчителі, а педагоги для яких важливо оволодівати новими знаннями та уміннями сучасних нетрадиційних форм і методів організації навчально-виховної роботи, що значною мірою сприятиме розвитку творчого пошуку, згуртування учнів та їхньої активізації в шкільному житті.
Інструкція: на різнобарвних картках групи мають написати способи підвищення майстерності.
Умови формування ІКТ-компетентності
1) чітка постановка цілей і завдань навчання, тобто викладач повинен бачити найближчу перспективу і конкретну цінність результатів освоєння нової області знань;
2) наявність педагогічно корисного і емпірітівно зрозумілого дидактичного забезпечення, розміщеного на різних носіях (можуть бути використані як автономні, так і мережеві ресурси);
3) особиста готовність і зацікавленість педагогів освоювати передовий досвід;
4) наявність первинних навичок роботи на комп'ютері, що в деяких випадках (при дистанційній формі організації навчання) може стати
непорушною умовою успішного підвищення даного виду компетентності;
5) мотиваційні установки педагогів на самостійну роботу.
6) матеріально-технічна оснащеність навчальних кабінетів в школі;
7) стимулювання роботи педагога щодо використання ІКТ у педагогічній діяльності, підвищення своєї кваліфікації з боку шкільної, районної адміністрації.
1.4. Вправа «Сніжинки проблем»
Мета: визначити основні проблеми, які виникають у вчителя удосконалюючи свої знання.
Інструкція: визначити основні проблеми, які заважають вчителю продовжувати навчання, записати їх на індивідуальних картках-«сніжинках» і розмістити їх над деревом.
Обговорення:
- З якими труднощами Ви можете зустрітися на шляху реалізації професійної мобільності?
- Кожен, хто хоче, поділіться , спираючись на особистий життєвий досвід, із проблемами у професійному рості та шляхами їх розв'язань.
1.5. Вправа «Повітряні кульки» Звукова гімнастика
Робимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.
• А - впливає благотворно на весь організм
• Є - впливає на щитовидну залозу
• І - впливає на мозок, очі, ніс, вуха
• О - впливає на серце, легені;
• В - впливає на органи, розташовані в області живота;
• Я - впливає на роботу всього організму;
• М - впливає на роботу всього організму;
• X - допомагає очищенню організму;
• ХА - допомагає підвищити настрій.
Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх,— він повинен бути весь час поряд і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають у навчальному процесі. А щоб вирішувати всі проблеми, необхідно самому досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо учнів. Саме тому вчитель не повинен стояти на місці, а має весь час вдосконалюватись.
Притча
Високо в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили - були зірки. Було їх дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали дуже добрими.
І от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка. Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася: скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”- запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....
- Я знаю, що серед всіх присутніх немає таких зірок, які були б безбарвними. Я бажаю вам «світитися» завжди й скрізь!
IX. Підведення підсумків заняття. « Виправдання сподівань»
Рефлексія «Все в твоїх руках»
На аркуші паперу кожен обводить свою ліву руку. Кожен палець – це певна позиція, з приводу якої необхідно висловити свою думку.
Великий – для мене було важливим і цікавим…
Вказівний – з цього питання я отримав конкретну рекомендацію…
Середній – мені було важко (мені не сподобалось)…
Безіменний – моя оцінка психологічної атмосфери…
Мізинець – для мене було недостатньо…
- Чи справдилися ваші очікування? День Стрітення теплий і сонячний, то і весна тепла. Якщо на Стрітення холодно, то вже скоро весна.Напишіть на листочках свої враження, та прикріпіть їх на дерево.
Учитись важко, а учить ще важче.
Але не мусиш зупинятись ти.
Як дітям віддаси усе найкраще
То й сам сягнеш нової висоти.
В одній старовинній легенді говориться:
«Один чоловік вирішив змінити світ. Але світ такий великий, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити свою родину. Але родина в нього така велика, одних діток десяток. Тоді ця людина добралася до того єдиного, кого вона в силах змінити, будучи таким маленьким: самого себе. Тож не бійтеся змінювати себе.
Я дякую усім учасникам заняття за активну та результативну роботу. Бажаю, щоб ваша праця приносили лише радість та позитивні результати. Робіть усе з любов′ю. Адже усе, що робиться з любов’ю, приречене на успіх.