В статті розповідається про важливість для вчителя вносити в свої уроки елементи сучасних педагогічних технологій, а саме креативного навчання. Даються поради що саме можна використовувати на уроках в початкових класах.
Т. Г. Гладка
вчитель початкових класів КЗШ № 41
спеціаліст вищої категорії
ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ КРЕАТИВНОГО НАВЧАННЯ В ПРАКТИЧНІЙ РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ Сучасна освіта – це креативна, творча освіта. Здатність до навчання – це здатність до надбання знань, а креативність – це здатність до перетворення знань. З нею пов’язані увага, фантазія, народження гіпотез тощо. Сучасна освіта разом із засвоєнням базових знань має навчити того, хто вчиться, самостійно оволодівати новими знаннями та спонукати особистість до навчання впродовж усього свого життя. Розв’язання цих актуальних проблем можливе лише на основі нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток дитини. Ці технології, методи, форми повинні ґрунтуватися на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, творчості, вільному обміні думками тощо. Тільки інноваційна за сутністю освіта може виховати людину, яка живе за сучасними інноваційними законами глобалізації, є всебічно розвиненою, самостійною, самодостатньою особистістю, керується власними знаннями і переконаннями.
Креатив, креативність - це варіації модного зараз слова. Модного і поки не побитого занадто частим вживанням. Однак, щоб слово вживати, неодмінно потрібно з'ясувати його значення. Creative – з англійської мови
перекладається як «творчий».
Креативна освіта являє собою багатовимірну індивідуалізовану цінність, покликану створювати гарні умови для розвитку творчих здібностей учнів, а також їх самореалізації. Вона створює умови для формування та прояву особистісних якостей в учнів, сприяє розвитку мислення, індивідуального підходу, ініціативності та самостійності. Цінностями креативної освіти є: духовна культура, творчість як засіб повноцінного життя і розвитку особистості та культури.
Провідні педагогічні ідеї сучасного креативного навчання
Креативний педагогічний процес будується з урахуванням
– пріоритетності творчого розвитку школярів та використання змісту освіти як матеріалу для дослідження;
– різноманітності дослідницької діяльності;
–пізнавальної активності школяра при сприянні вчителя як помічника,організатора, консультанта, експерта;
– щирого, відкритого, вільного висловлювання і переживання;
– педагогічного оптимізму в оцінці будь – яких здібностей школяра;
– співтворчості учня і вчителя;
– активної самодіяльності учнів.
Психолого – педагогічні аспекти розвитку креативності :
– створення потрібної атмосфери (недопустимий педагогічний натиск) ;
– «емоційні прогладжування»(доброзичлива інтонація, похвала і т.д.);
– бачення кожної дитини;
– зміст заняття (елементи новизни, сумісне емоційне переживання, тощо).
Умови для оптимального розвитку творчої особистості:
– умови фізичні, тобто наявність матеріалів для творчості і можливості в будь яку хвилину діяти з ними
– умови соціально-економічні, за яких дитина має відчуття зовнішньої безпеки, тобто знає, що її творчі вияви не отримають негативної оцінки з боку дорослих; – психологічні умови, зміст яких полягає в тому, що у дитини формується відчуття внутрішньої безпеки, розкутості і свободи за рахунок підтримки дорослими її творчих починань.
Формування та розвиток креативних здібностей у дітей дуже важливе. Елементи творчості можна спостерігати і в звичайному шкільному навчальному процесі. Серед шляхів розвитку креативних здібностей, пізнавальної активності, самостійності, самореалізації дітей підкреслюється необхідність використання в роботі з учнями початкових класів різноманітних завдань – навчальних, розвивальних, пізнавальних, інтелектуальних, нестандартних, творчих. Для досягнення результату необхідне спільне творче зусилля вчителя і дитини. Формування та розвиток креативних здібностей у дітей дуже важливе, і формування це повинне бути засноване на сучасних підходах до організації процесу навчання у світлі і модернізації освіти в цілому. Єдина необхідна умова – це бажання вчителя працювати творчо, по-сучасному, що сприяє досягненню найбільш позитивних результатів складного процесу навчання.
Для того, щоб дітям на уроці було цікаво, щоб вони винесли з уроку щонайбільше інформації, не обов’язково на протязі всього уроку використовувати тільки інтерактивні методи, прийоми чи вправи. Достатньо брати на урок 1-2 вправи, використати пару прийомів, але робити це систематично, і урок буде ефективним.
Перелік нестандартних уроків, доступних для учнів молодшого шкільного віку, визначає О.Савченко. До таких, на думку науковця, належать урок-казка, урок-конкурс, урок-драматизація, урок- гра, урок- подорож, урок- презентація портфоліо, урок- презентація проекту, урок- дослідження, урок-захист ідей, урок розвитку творчих здібностей.
Коли дитина приходить після дитячого садочка до школи, вчитель повинен, в першу чергу, підтримувати ту діяльність першокласника, до якої він звик ще в дошкільному віці. Треба намагатися зробити навчання для маленького учня не простим, але зрозумілим. Щоб сформулювати творчі здібності, дитині необхідно якнайбільше вражень про навколишній світ під час виконання різних видів діяльності, який їй подобається найбільше, а потім – в усіх притаманних учням видах діяльності (гра, малювання, конструювання, читання та розігрування сюжетів знайомих літературних творів, складання віршів, казок, робота .з геометричним матеріалом, експериментування тощо). Формуючи в учнів інтерес до будь – якого з цих видів діяльності, вдається захопити дитину процесом творчості. Зважаючи на це слід вважати , що:
Розвитку творчих здібностей сприяють:
– словесні творчі завдання на добір рими,
–складання початку чи закінчення вірша;
– складання казки за малюнком;
– створення продовження казки, оповідання;
– складання чистомовок;
– використання анаграм, метаграм;
– словесне малювання;
– творчі списування текстів;
– вилучення зайвого;
– скоромовки.
Гра, як основна діяльність дитини в молодшому шкільному віці, є постійною її супутницею. Гра для дитини – перша можливість проявити себе, самовиразитись і самоствердитись. В іграх діти не тільки відображають реальне життя, а й перебудовують його. За словами Виготського, «гра дитини – це творче переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них дійсності, яка відповідає запитам і інтересам самої дитини», тобто гра розглядається як творча діяльність, в якій наочно виступає комбінуючи дія уяви. Тому в своїй роботі вчителі повинні використовувати розвивальні ігри як засіб навчання і виховання. Граючись, дитина засвоює нові знання.
Залучати дитину до творчої діяльності можна ще з уроків навчання грамоти. Так під час читання дітьми навіть невеличких текстів можна пропонувати продовжити текст, змінити кінцівку чи зобразити закінчення художніми засобами.
Уроки української мови не можуть проходити без наступних вправ:
«Ланцюжок слів» (для розвитку звя’зного мовлення) - пропоную дітям скласти довгий поїзд зі слів, кожне слово повинно «тягнути» за собою наступне. Для заохочення учнів це завдання пропонується для кожного ряду. В кого найдовший ланцюжок - той і переміг.
«Добре – погано» (знайомство з протиріччями) – одна група дітей знаходить в об’єкті позитивні риси, інша група – негативні.
(Застосовується для розгляду проблем з різних точок зору.)
Креативно можна навчати і на уроках математики, якщо
використовувати
– Хвилинки цікавої математики.
– «Кінцівки» – готує дітей до свідомого розв’язання задач на збільшення і зменшення числа на декілька одиниць і в декілька разів («Якщо стілець нижчий від стола, то стіл вищий від стільця»).
– Ігри розвивального характеру («Забий гол», «Хто швидше», «Математична естафета» тощо).
– Графічні диктанти – готують руку дитини до письма, розвивають довільну увагу, просторову уяву, координацію рухів,вчать орiэнтуватися в зошитi).»
–«Вузлики». На уроках математики можна запропонувати дітям ,,математичні вузлики’’.
Учням пропонується відгадати загадку: «Без рук, буз ніг, а на тин лізе».
Завдання: розставити фігури у порядку збільшення чисел, прочитати відгадку.
Конкурси та вікторини з навчальних предметів
«Читацький сад» Головна мета – покращити навички з техніки читання. Протягом місяця учні читали вчителеві попередньо підготовлені вдома невеличкі тексти. За кожен із прочитаних текстів учні отримували «яблучко», яке могли помістити у своєму «читацькому саду» .
«Юний дослідник» Діти на протязі навчального року готують дослідницько
пошукові роботи під керівництвом наукового керівника, вчителя, а потім їх
захищають.
«Первоцвіт» – конкурс, в якому діти проявляють свої творчі здібності у
написані віршів, прозових творів.
«Саксаганочки перлина, обдарована дитина» – конкурс творчості з
образотворчого мистецтва та трудового навчання.
Міні – проекти з певної теми ( групові та індивідуальні)
«Народні промисли України» Вивчаючи тему з курсу «Я і Україна», учні готують повідомлення про різні види народних ремесел, а свої розповіді доповнили виставкою робіт, виконаних руками їх мам і бабусь.
«Бути здоровим – модно» – можна запропонувати дітям на уроках з основ здоров’я.
«Мені приносить радість» – міні-проект, який проводиться на уроках з предмету «Я у світі».
Багатоетапний проект «Знайома незнайомка – Україна» Приймаючи участь у цьому проекті, учні вивчають історію, природу, побут, традиції і т.д. України.
Уроки – дослідження
«Цікаве про птахів» Головна мета – збагатити знання учнів про птахів нашої місцевості; розвивати пізнавальний інтерес, навички дослідницької роботи. «Лікарські рослини України»
« Тварини рідного краю»
Участь в різноманітних конкурсах
« Край, де я живу»
« Моя країна – Україна»
« Рослини, що мене лікують»
« Клуб мандрівників».
Виходячи з викладеного вище матеріалу, можна сказати, що на практиці необхідно використовувати методи, прийоми та форми креативного
навчання в цілому, або ж взявши елементи, які більш доцільні до певного класу. Саме креативне навчання дає змогу створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це дає змогу формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення ,творчі здібності, формувати критичне мислення, виявляти і реалізувати індивідуальні можливості. При цьому навчально-виховний процес організується так, що учні шукають зв’язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають альтернативні рішення, мають змогу зробити свої відкриття, формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів, навчаються співробітництву.
Креативне навчання використовується у багатьох країнах світу і має багато переваг:
– кожна дитина має можливість пропонувати свою думку; поважається думка всіх учасників навчального процесу;
– створюється « ситуація успіху»;
– у роботу задіюються всі учні класу;
– відчутний результат в розвитку пізнавальних здібностей молодших школярів;
– за відносно короткий час опановується багато нового матеріалу;
– формуються навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свою точку зору, знаходити альтернативне рішення проблеми, тощо; розвивається критичне мислення.
ЛІТЕРАТУРА
1. Гордон У. Синектика: розвиток творчої уяви. – М., 1961.
2. Клишев Н.Ю. Креативність: науковий конструкт чи життєва необхідність / / Праблеми вихавання. –2004.– № 6 (41). – С.30.
3. Лейтес Н.С. Здатність і обдарованість у дитячі роки. – М., 1984. – 96 с.
4. Дівакова І.І Інтерактивні технології навчання в початкових класах /
І.І.Дівакова. – Тернопіль: Мандрівець, 2009. – 180 с.
5. Савченко О .Я. Дидактика початкової школи/ О.Я.Савченко. – К.: Абрис, 1997. – 98 с.
6. Понасенкова С.В. Обдаровані діти: формування та розвиток здібностей
(психологічний аспект) / / Праблеми вихавання. – 2003. – № 2. – С.21-35
7. Савченко О.Я. Новий етап розвитку 4-річної початкової школи /О.Я.Савченко // Початкова школа. – 2001. – №1. – с. 6-10.
8. Пономарьова К. Нестандартні форми організації навчання української мови в початкових класах//Початкова школа. – 2015. – №12. – с. 1- 6
9. Дутчак Н.М. Інноваційна освіта: виховання креативності: нові методи та зміст/ Н.М.Дутчак//Відкритий урок. – 2012. – № 3. – с.26- 31
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ САКСАГАНСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 41
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ КРЕАТИВНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
Підготувала Гладка Тетяна Григорівна,
вчитель початкових класів
Криворізької ЗОШ I-IIIст.№41
спеціаліст вищої категорії
м.Кривий Ріг
2016
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ САКСАГАНСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 41
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
КОНСПЕКТ УРОКУ
« ЗЕЛЕНЕ ДИВО ЗЕМЛІ»
( 3 КЛАС )
Підготувала Гладка Тетяна Григорівна,
вчитель початкових класів
Криворізької ЗОШ I-IIIст.№41
спеціаліст вищої категорії
м.Кривий Ріг
2016
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ САКСАГАНСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 41
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
КОНСПЕКТ УРОКУ
« ЗБЕРЕЖЕМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ РАЗОМ»
( 3 клас )
Підготувала Гладка Тетяна Григорівна,
вчитель початкових класів
Криворізької ЗОШ I-IIIст.№41
спеціаліст вищої категорії
м.Кривий Ріг
2016