Майстер-клас. Антоніми. Подорож країною Антонімією.
Мета: передача досвіду шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності; спільне опрацювання методичних прийомів; рефлексія професійної майстерності учасниками майстер-класу; вивчення розробки за темою «Антоніми»
Форма проведення: подорож
Перебіг уроку
І. Підготовчо-організаційний момент
Привітання. Вступне слово.
Метод «Ноутбук очікування/реальність»
Очікування від майстер-класу записати на наліпки і прикріпити до ноутбука. Таким чином надіслати електронні повідомлення майстру.
Шарада. Розгадати загадку, пов’язану з темою уроку.
Ім’я з займенником з’єднаєш –
І назву слів ти прочитаєш.
Живуть слова ці завжди в парі,
Але не в злагоді – у сварі.
Розгадуючи, пильним будь:
Про сполучник не забудь. (Антон і ми)
Отже, ви здогадалися, що тема майстер-класу антоніми. Сьогоднішнє заняття проведемо у формі мандрівки країною Антонімією. Ви уже придбали квитки відповідного кольору, і умовно поділені на два вагони, тобто дві групи. 1-ий вагон 2-ий вагон
III. Основна частина майстер-класу
Перша зупинка. «Пригадай». Переглянути відео розмова Мовки та Суржика. У яку гру грають Мовка та Суржик? Давайте зіграємо у схожу гру «Антонімічна дуель». Два вагони отримують завдання підібрати антоніми до слів. Обирають одного з групи, хто зіграє у гру з суперником. Дружити, любити, веселитися, допомагати, захищатися, вітатися, схвалювати, перебільшувати, наближатися, будувати, озброювати, сміятися, говорити, чужий, війна, радіти, добрий, близький, щастя, правда, мало, глибокий, важко, молодий, щира.
Друга зупинка. Розібрати хмари слів. Виписати прислів’я, назвати і підкреслити антоніми.
Третя зупинка «Займи позицію»
1. Чи будуть антонімами слова:
А)здоровий – давній
Б) жара – прохолода
Висновок. Антоніми – це слова, значення яких протиставляються за однією спільною ознакою (здоровий– хворий, давній– новий). Якщо антоніми означають якусь якість, то вони повинні виявляти цю якість у однаковій мірі (жара– холод, а не прохолода).
2. Чи будуть антонімами слова «низький» і «благородний»? (Поняття «контекстуальні антоніми»). Скласти речення з цими словами, в якому вони були б антонімами.
Четверта зупинка «Словникова робота»
Дібрати до поданих слів антоніми, користуючись словником антонімів.
П’ята зупинка «Тест-контроль»
Пройти тест на сайті на урок.
Шоста зупинка «Музикальна пауза»
Зняти антонімічний танець на відео у «Тік Ток». Один представник від кожної групи повинні домовитися і виконати завдання.
Сьома зупинка «Казковий кінець». Складання антонімічної казки гуртом.
За синіми морями, за високими горами сусідили дві держави. Ними правили дуже різні володарі. Один був високий і худенький, інший низький і товстенький. Перший чорнявий, а другий білявий.
І країни, якими правили володарі, були абсолютно відмінні. У першій країні люди прокидалися пізно. Вони весь час сумували, бочого ж радіти, коли на вулиці суцільна чорна ніч. Ця тьма зробила мешканців країни злими людьми, які ненавиділи все і всіх.
У другій країні люди прокидалися рано. Вони весь час раділили, бо чого ж сумувати, коли на вулиці суцільний білий день. Ця світло зробило мешканців країни добрими людьми, які любили все і всіх.
Мешканці обох країн часто спостерігали за життям своїх сусідів. І склали про них певну думку.
сова і жайворонок
Жайворонками називають тих людей, які прокидаються на світанку, при цьому починають енергійно займатися домашніми справами. Люди-жайворонки засинають рано. Уже о 20– 21-й годині їм хочеться спати.
Люди-сови ведуть інший спосіб життя. Прокидаються здебільшого після 9–10-ї години. Лягають спати дуже пізно, часом аж під ранок.
Слова сова і жайворонок у переносному значенні є контекстуальними антонімами, тобто становлять антонімічну пару лише в контексті.
Володар першої держави не розумів жартів. Він сприйняв поведінку сусідів як глузування й оголосив їм війну. А війна, як відомо, – це протистояння добра і зла. Між добром і злом безперервно точиться боротьба, яка, за народними уявленнями, має завершитися перемогою першого.
Жителі другої країни знали мудру істину: «Якщо хочеш перемогти ворога – зроби його своїм другом». Вони не зустріли не другів зброєю, а … .
IY. Домашнє завдання. На домашнє завдання закінчіть та запишіть антонімічну казку.
Y. Оцінювання. Заповнити оцінювальну карту діяльності на уроці
YI. Підсумок уроку. «Ноутбук очікування/реальність»
Напишіть електронне повідомлення для подруги, яка не змогла прийти на майстер-клас. Чи виправдалися наші очікування від заняття.
Код доступу 1691018
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1691018