НУШ. 5 клас
Українська мова
Діагностувальна робота
«Синтаксис і пунктуація. Словосполучення й речення. Головні та другорядні члени речення
І варіант
(1-8 завдання – по 0,5 б.)
1. Словосполучення - це:
а) два або більше слів, одне з яких головне, а інше – залежне;
б) це кілька слів;
в) це два слова.
2. Яке з поданих поєднань слів є словосполученням?
а) брат і сестра;
б) після занять;
в) вірна дружба.
3. Не є словосполученням:
а) святковий день;
б) прийшла весна;
в) дружити віддано.
4. Граматична основа речення – це:
а) підмет і додаток;
б) підмет і присудок;
в) присудок і обставина.
5. У реченні Мовчанка гнів гасить підметом є слово:
а) мовчанка;
б) гнів;
в) гасить.
6. Присудком у реченні Останні квіти під вікном засипав перший сніг є слово:
а) останні;
б) засипав;
в) сніг.
7. Двоскладним називається речення, граматична основа якого складається:
а) з підмета і присудка;
б) тільки з підмета;
в) тільки з присудка.
8. За метою висловлювання речення поділяються на:
а) двоскладні, односкладні, розповідні;
б) розповідні, питальні, спонукальні;
в) окличні, неокличні, питальні.
9. Утворіть з поданих слів словосполучення. Зробіть розбір двох словосполучень. (2 б.)
(Сніжний) зимі; першій (ластівка); на високій (береза); знати (історія); підручники
(математика); розкинутися в (долина); кінець (день); пригостити (цукерка).
10. Завдання на співвідношення: (1 б.)
РЕЧЕННЯ (розділові знаки в кінці речення пропущено) ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ
1. В українських піснях барвінок є символом молодості. А. Спонукальне.
2. Хто боком спить, а лежачи їсть. Б. Розповідне.
3. Вивчайте, любіть рідну мову. В. Питальне.
11. Визначте граматичні основи речень, другорядні члени речення. (2 б.)
Калина – гордість українського садка.
Хочу дарувати людям радість і тепло.
12. Напишіть невелику творчу роботу «Улюблена книжка» з використанням різних за
метою висловлювання та емоційним забарвленням речень. (3 б.)
_______________________________________________________________________________________
ІІ варіант
(1-8 завдання – по 0,5 б.)
1. Слова в словосполученні пов’язані:
а) інтонацією;
б) за змістом і граматично;
в) за допомогою закінчень.
2. Яке з поданих поєднань слів є словосполученням?
а) через річку;
б) синє море;
в) квіти і трави.
3. Не є словосполученням:
а) пішов дощ;
б) заспівати пісню;
в) багато говорити.
4. Граматична основа речення – це:
а) підмет і додаток;
б) присудок і обставина;
в) підмет і присудок.
5. У реченні Сонце промені на землю посилає підметом є слово:
а) сонце;
б) промені;
в) землю.
6. Присудком у реченні Усяка пташка своє гніздо знає є слово:
а) знає;
б) пташка;
в) гніздо.
7. За емоційним забарвленням речення поділяються на:
а) розповідні і питальні;
б) двоскладні і односкладні;
в) окличні і неокличні.
8. Односкладним називається речення, граматична основа якого складається:
а) з підмета і присудка;
б) однорідних присудків;
в) тільки підмета або тільки присудка.
9. Утворіть з поданих слів словосполучення. Зробіть розбір двох словосполучень. (2 б.)
Пізнання (світ); (рожевий) троянда; на (лівий) березі; знайомство з (учень);
малювати (картина); бігти (ліс); (глибокий) озеро; посадити на (поле).
10. Завдання на співвідношення: (1 б.)
РЕЧЕННЯ (розділові знаки в кінці речення пропущено) ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ
1. Дорожи українською мовою. А. Розповідне.
2. Мова – найбільше багатство людини. Б. Питальне.
3. Чию це калину гойдають вітри. В. Спонукальне.
11. Визначте граматичні основи речень,другорядні члени речення. (2 б.)
Усі стежки й дороги замело.
Оленка хоче намалювати картину «Рідні краєвиди».
12. Напишіть невелику творчу роботу «Улюблена книжка» з використанням різних за
метою висловлювання та емоційним забарвленням речень. (3 б.)