Майстер-клас "Чарівники ТРВЗ (теорії розв’язання винахідницьких задач) Робота над картиною Хуберта Каплана «Пташиний двір»

Про матеріал
Розповідь по картинці... Здається - що може бути простіше? На практиці ж вчителю зазвичай доводиться бачити таку сцену: "школяр розкриває рот, та не чути, що співає". Значить, є в цій задачі камені спотикання для дитини. І якщо вона не навчиться їх долати, то потім виникнуть труднощі зі складанням розповіді, написанням творів. Між тим для курсів російської та української мов загальноосвітніми стандартами висунута мета - навчити дітей "свідомо висловлювати свої думки і почуття в таких мовних формах, які будуть повністю зрозумілі слухачам і читачам, які спонукають до діяльності їх розум, почуття або бажання". Як все-таки домогтися, щоб початковий елемент курсу – розповідь по картинці – злітав з уст кожного учня без запинки? Про це ви дізнаєтесь з матеріалів даного майстер-класу
Перегляд файлу

 

dety.jpg

 Майстер-клас з теми

 

 

Форма: тренінг

Основна мета:

Навчальна:

  • показати різноплановість роботи вчителя у виборі системи альтернативних програм навчання;
  • через обмін досвідом розширити рівень знань з теми ,

Розвивальна:

  • розвиток і створення умов для творчого мислення та фантазії.

Виховна:

  • виховувати відповідальність за результати колективної діяльності культури взаємовідносин під час гри.

 

Обладнання:

 

 

Зміст проведення

І. Організаційний момент.

- Доброго дня, шановні колеги!

1. Психологічний настрій.

Я посміхнуся вам, а ви посміхніться один одному та подумайте: як гарно, що ми сьогодні з вами разом. Глибоко вдихніть та видихніть. Видихніть образу та злість. Вдихніть в себе свіжість осіннього дня, тепло сонячного проміння.

Школа – це  майстерня, де формується
думка підростаючого покоління,
треба міцно тримати її в руках, якщо
не хочеш випустити з рук майбутнє. А. Барбюс

 

 

       Художник  навчається  змішувати  фарби,  наносити  мазки  на  полотно.   Музикант розучує етюди. Журналіст і письменник освоюють прийоми письмової промови. Учитель теж змішує фарби, розучує етюди і прийоми. Я не раз ставила собі питання, йдучи на урок: Чи буде урок цікавим? Чи зможу я залучити учнів до роботи? Починаючи майстер - клас, я хочу разом з вами пригадати один уривок з повісті М.Твена «Пригоди Тома Сойєра», де Том фарбує паркан. Хлопчик перетворив нудну примусову справу - фарбування паркану - в захоплюючу гру, під час якої його приятелі віддавали найдорожчі свої скарби.

Мета, зміст і техніка заняття залишилися колишніми - фарбування паркану, але змінилася мотивація.

Моя задача, як вчителя, полягає в тому, щоб запалити вогник бажання, зацікавити дітей, формувати в них інтерес до навчання. Адже, як зазначав В.Сухомлинський, «усі наші задуми, усі пошуки і побажання перетворюються на порох, якщо немає в учнів бажання вчитися».

Насильно не навчиш.  Кожна дитина – це зернина, і від мене залежить, чи проросте вона, і якою буде цей росточок.

0_b62bc_c4abf3ef_XL.jpeg.jpgРозповідь по картинці... Здається - що може бути простіше? На практиці мені часто доводилось бачити таку сцену: "школяр розкриває рота, та не чути, що співає". Значить, є в цій роботі камені спотикання для дитини. І якщо вона не навчиться їх долати, то потім виникнуть труднощі зі складанням розповіді, написанням творів. Переді мною стало питання, як зробити знайомство з картиною не нудною справою, а цікавою захоплюючою грою?

На допомогу мені прийшли  чарівники з методики ТРВЗ.

Уявіть, що ви – не  вчителі, ви – … діти! Розгляньте картину…

 

 

Перший чарівник - Діли-Давай вміє все на світі ділити на частини і об'єднувати в єдине ціле. Дивиться він на предмет і відразу бачить всі його частини.

1283848883_7.jpgДля надійності сфокусуйте свій погляд за допомогою «телескопу»: складіть долоньки разом, щоб вийшло маленьке вічко, і дивіться через нього. Та так, щоб у вічко потрапляв тільки один об'єкт.

  •    Отже, що ви бачите через своє вічко?

(Варіанти відповідей)

  •                   А чи можуть об’єкти на картині існувати окремо один від одного? (Ні.)

 

Гра  «Шерлок Холмс розслідує»

  •    Розгадати таємницю: як об’єкти пов’язані між собою, допоможе нам чарівник Шерлок Холмс.

Поєднайте між собою об’єкти в реченні:

  • сонечко, ранок, подвір’я;
  • проміння, будинки, дерева;
  • кури, дівчинка, зерно.

 

i.jpgри.jpgІгри з чарівниками: «Ніс», «Вухо», «Рука», «Око».

Зануритись в картину і стати її частиною нам допоможуть чарівники: «Ніс», «Вухо», «Рука», «Око».

 

- Закрийте на мить очі і уявіть, що ви потрапили прямо в картину. Прислухайтеся, що відбувається поряд з вами? Що ви чуєте?
- Я, наприклад, чую, як курчата кудахчуть. А ви?
- Я чую, як вони дзьобом стукають по кориту.
- Я чую, як скрипить паркан.
- Я чую, як шарудить зерно в тазу.
- Я чую, як росте трава.

 


- Увійдіть в картинку, обережно "походіть" по ній. Що ви відчули? Доторкніться рукою до всього, що зустрілося на шляху. Що ви відчули тепер? Вдихніть запах того, що вас оточує. Спробуйте що-небудь пожувати, якщо це не шкідливо. Які запахи ви відчуваєте, які смакові відчуття у вас з'явилися?

MCHM00388_0000[1].gif-Я відчуваю росу на траві. А ви?


- Я відчуваю тепло, мені здається, що треба домалювати сонечко.
- Я відчуваю запах курчат.
- Я відчуваю, які кури пухнасті, а дзьоб у них гладкий.
- Я відчуваю, що зерно тверде і несмачне.
 

Але для нового погляду на картину ми перекладемо "камеру" в руки іншого чарівника, Чарівника Часу.

- Отже, дівчинка зараз на полі годує курчат. А де вона була раніше?
- Раніше вона була вдома, грала.
- Закінчила грати і відразу пішла до курчат? Або ми пропустили якийсь крок?
- Пропустили. Спочатку вона взяла зерно.
- Взяла зерно в руки і пішла?
- Ні, знайшла тазик і лопатку, насипала зерно в миску і тоді пішла.
- Хто тепер розповість всі події докладно, не пропускаючи дрібні кроки Чарівника Часу?

 

( Дівчинка прокинулась, зібралася годувати курчат: взяла миску, пішла в комору, набрала там зерна і понесла його на пташиний двір.)

 

Таким чином, ми підійшли до ситуації, зображеної на картинці: дівчинка годує курчат.

- Чарівник Перевтілення пропонує нам уявити, що всі ми кури… Ми гуляємо по траві, в той момент, коли дівчинка ще не прийшла. Ми голодні. Який у нас настрій?

 

Так, поганий. Що ви відчуваєте?

(Відчуйте, які у нас порожні животики, послухайте, як вони бурмочуть. Яким здається пташине подвір’я, якщо в нас поганий настрій?

- Ось я бачу паркан старий і гнилий. А ви?


- Корито брудне.
- Трава суха, колюча.
- Дівчинка погана, ледача.

http://svincickay.ru/wp-content/uploads/2013/01/60180210_schkatulka_easure.png
- Прийшла дівчинка і нас нагодувала. Чи змінився наш настрій? Яким тепер ми побачимо все навколо?


- Корито зручне, широке.
- Хороший паркан, що захищає нас.
- Трава соковита, зелена.
- Дівчинка добра, турботлива.
 

А зараз  пропоную вам відчути себе героями картини.

Мені потрібна допомога  4-х бажаючих.

 Оберіть картку із «Чарівної скриньки», не показуйте іншим зображене на ній.

На картках зображено:

А) дівчинка,

Б) курка,

В) хмаринка,

Г) черв’ячок у траві.

 Уявіть себе цим об’єктом. Опишіть свій зовнішній вигляд. Розкажіть нам, що  ви бачите навколо себе, що відчуваєте, чого боїтеся.

 

  • А ви спробуйте відгадати, від імені якого об’єкту йдеться мова.

 

Чарівники допомогли нам розглянути картину з різних сторін. І пропонують вам скласти розповідь за картиною. Але завдання буде незвичайне:

  • Чарівник Часу пропонує вам скласти зачин до розповіді за картиною;
  • Чарівник Перевтілення – скласти розповідь від імені дівчинки, або півника;
  • Чарівник Вухо – скласти розповідь «Що розповів вітер про події на пташиному подвір’ї.

 

Таким чином нудна робота над картиною перетворилась на захоплюючу,  дослідницьку гру. Картинка змінилася на очах, заграла контрастами. І стала ще ближче, бо ми там побували, пережили різні стани і змогли висловити своє ставлення до зображеного на ній.

 

ІІІ. Підведення підсумків.

  •         Наш майстер-клас підійшов до свого завершення. Я поділилася з вами своїми наробками.
  •         У мене є «зернятка». Якщо ви вважаєте, що майстер-клас був для вас корисним, вам є що взяти для своєї роботи – посійте своє зернятко в родючу землю.
  •         Якщо вам треба переосмислити почуте – відправте його на млин.
  •         А якщо робота вас не зацікавила – скорміть зернятко курчатам.

 

  •    Дякую за співпрацю!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Обихвост Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
1039
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку