Майстер-клас з теми
Форма: тренінг
Основна мета:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Обладнання:
Зміст проведення
І. Організаційний момент.
- Доброго дня, шановні колеги!
1. Психологічний настрій.
Я посміхнуся вам, а ви посміхніться один одному та подумайте: як гарно, що ми сьогодні з вами разом. Глибоко вдихніть та видихніть. Видихніть образу та злість. Вдихніть в себе свіжість осіннього дня, тепло сонячного проміння.
Школа – це майстерня, де формується
думка підростаючого покоління,
треба міцно тримати її в руках, якщо
не хочеш випустити з рук майбутнє. А. Барбюс
Художник навчається змішувати фарби, наносити мазки на полотно. Музикант розучує етюди. Журналіст і письменник освоюють прийоми письмової промови. Учитель теж змішує фарби, розучує етюди і прийоми. Я не раз ставила собі питання, йдучи на урок: Чи буде урок цікавим? Чи зможу я залучити учнів до роботи? Починаючи майстер - клас, я хочу разом з вами пригадати один уривок з повісті М.Твена «Пригоди Тома Сойєра», де Том фарбує паркан. Хлопчик перетворив нудну примусову справу - фарбування паркану - в захоплюючу гру, під час якої його приятелі віддавали найдорожчі свої скарби.
Мета, зміст і техніка заняття залишилися колишніми - фарбування паркану, але змінилася мотивація.
Моя задача, як вчителя, полягає в тому, щоб запалити вогник бажання, зацікавити дітей, формувати в них інтерес до навчання. Адже, як зазначав В.Сухомлинський, «усі наші задуми, усі пошуки і побажання перетворюються на порох, якщо немає в учнів бажання вчитися».
Насильно не навчиш. Кожна дитина – це зернина, і від мене залежить, чи проросте вона, і якою буде цей росточок.
Розповідь по картинці... Здається - що може бути простіше? На практиці мені часто доводилось бачити таку сцену: "школяр розкриває рота, та не чути, що співає". Значить, є в цій роботі камені спотикання для дитини. І якщо вона не навчиться їх долати, то потім виникнуть труднощі зі складанням розповіді, написанням творів. Переді мною стало питання, як зробити знайомство з картиною не нудною справою, а цікавою захоплюючою грою?
На допомогу мені прийшли чарівники з методики ТРВЗ.
Уявіть, що ви – не вчителі, ви – … діти! Розгляньте картину…
Перший чарівник - Діли-Давай вміє все на світі ділити на частини і об'єднувати в єдине ціле. Дивиться він на предмет і відразу бачить всі його частини.
Для надійності сфокусуйте свій погляд за допомогою «телескопу»: складіть долоньки разом, щоб вийшло маленьке вічко, і дивіться через нього. Та так, щоб у вічко потрапляв тільки один об'єкт.
(Варіанти відповідей)
Гра «Шерлок Холмс розслідує»
Поєднайте між собою об’єкти в реченні:
Ігри з чарівниками: «Ніс», «Вухо», «Рука», «Око».
Зануритись в картину і стати її частиною нам допоможуть чарівники: «Ніс», «Вухо», «Рука», «Око».
- Закрийте на мить очі і уявіть, що ви потрапили прямо в картину. Прислухайтеся, що відбувається поряд з вами? Що ви чуєте?
- Я, наприклад, чую, як курчата кудахчуть. А ви?
- Я чую, як вони дзьобом стукають по кориту.
- Я чую, як скрипить паркан.
- Я чую, як шарудить зерно в тазу.
- Я чую, як росте трава.
- Увійдіть в картинку, обережно "походіть" по ній. Що ви відчули? Доторкніться рукою до всього, що зустрілося на шляху. Що ви відчули тепер? Вдихніть запах того, що вас оточує. Спробуйте що-небудь пожувати, якщо це не шкідливо. Які запахи ви відчуваєте, які смакові відчуття у вас з'явилися?
-Я відчуваю росу на траві. А ви?
- Я відчуваю тепло, мені здається, що треба домалювати сонечко.
- Я відчуваю запах курчат.
- Я відчуваю, які кури пухнасті, а дзьоб у них гладкий.
- Я відчуваю, що зерно тверде і несмачне.
Але для нового погляду на картину ми перекладемо "камеру" в руки іншого чарівника, Чарівника Часу.
- Отже, дівчинка зараз на полі годує курчат. А де вона була раніше?
- Раніше вона була вдома, грала.
- Закінчила грати і відразу пішла до курчат? Або ми пропустили якийсь крок?
- Пропустили. Спочатку вона взяла зерно.
- Взяла зерно в руки і пішла?
- Ні, знайшла тазик і лопатку, насипала зерно в миску і тоді пішла.
- Хто тепер розповість всі події докладно, не пропускаючи дрібні кроки Чарівника Часу?
( Дівчинка прокинулась, зібралася годувати курчат: взяла миску, пішла в комору, набрала там зерна і понесла його на пташиний двір.)
Таким чином, ми підійшли до ситуації, зображеної на картинці: дівчинка годує курчат.
- Чарівник Перевтілення пропонує нам уявити, що всі ми кури… Ми гуляємо по траві, в той момент, коли дівчинка ще не прийшла. Ми голодні. Який у нас настрій?
Так, поганий. Що ви відчуваєте?
(Відчуйте, які у нас порожні животики, послухайте, як вони бурмочуть. Яким здається пташине подвір’я, якщо в нас поганий настрій?
- Ось я бачу паркан старий і гнилий. А ви?
- Корито брудне.
- Трава суха, колюча.
- Дівчинка погана, ледача.
- Прийшла дівчинка і нас нагодувала. Чи змінився наш настрій? Яким тепер ми побачимо все навколо?
- Корито зручне, широке.
- Хороший паркан, що захищає нас.
- Трава соковита, зелена.
- Дівчинка добра, турботлива.
А зараз пропоную вам відчути себе героями картини.
Мені потрібна допомога 4-х бажаючих.
Оберіть картку із «Чарівної скриньки», не показуйте іншим зображене на ній.
На картках зображено:
А) дівчинка,
Б) курка,
В) хмаринка,
Г) черв’ячок у траві.
Уявіть себе цим об’єктом. Опишіть свій зовнішній вигляд. Розкажіть нам, що ви бачите навколо себе, що відчуваєте, чого боїтеся.
Чарівники допомогли нам розглянути картину з різних сторін. І пропонують вам скласти розповідь за картиною. Але завдання буде незвичайне:
Таким чином нудна робота над картиною перетворилась на захоплюючу, дослідницьку гру. Картинка змінилася на очах, заграла контрастами. І стала ще ближче, бо ми там побували, пережили різні стани і змогли висловити своє ставлення до зображеного на ній.
ІІІ. Підведення підсумків.