Майстер-клас для учителів галузі "Мистецтво"

Про матеріал

Цей матеріал стане у нагоді абсолютно всім учителям галузі "Мистецтво" та допоможе на практиці розкрити плюси інтеграції на уроках музичного мистецтва.

Перегляд файлу

 

Майстер-клас

учителя музичного мистецтва

Бахмутського навчально-виховного  комплексу

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 11 – багатопрофільний ліцей»

Бахмутської міської ради

Донецької області

Квасникової Світлани Валеріївни

Тема: Палітра настроїв та почуттів у музичному мистецтві.

Мета:

  • навчити використовувати потенціал різних видів мистецтв у створенні умов для формування художньо-естетичної компетентності школярів.

Завдання:

  • ознайомити учасників майстер-класу з особистим педагогічним досвідом з метою удосконалення художньо-естетичної діяльності учнів;
  • показати практичне значення використаних методів та прийомів, що розкривають творчий потенціал школярів, створюють умови для формування художньо-естетичної компетентності;
  • формуватинаціональнусамосвідомість, шанобливе ставлення до культури українського народу.

Прогнозований результат майстер-класу:

  • розширення знань про можливості поєднання різноманітних методів та прийомів;
  • створення комфортних умов для співробітництва, співтворчості, спільного пошуку .

Обладнання:

  • мультимедійний проектор, екран;
  • фортепіано, ДМІ;
  •  відео-фрагмент, репродукції картин, літературні приклади;
  • аудіо - записи музичних творів (хор «Щедрик», Ф. Шопен «Ноктюрн», Ф.Ліст «Мрії кохання»;
  • наочний матеріал  для створення театралізації;
  • матеріал для виконання практичної  роботи (палітри, кольорові кола).

Форма проведення: практичне заняття.

 

Перебіг майстер-класу

 

Майстер: Доброго дня. Я, Квасникова Світлана Валеріївна, - учитель музичного мистецтва НВК № 11м.Бахмута. Тема, над  якою я працюю: «Створення умов для формуванняхудожньо-естетичноїкомпетентностішколярівна уроках освітнього циклу «Мистецтво».  Враховуючи нові умови нашого життя та сучасні тенденції розвитку мистецької освіти, я вважаю актуальним  подальший пошук ефективних засобів впливу на розвиток художньо-естетичної діяльності школярів у сфері  мистецтва.  Художньо-естетична компетентність передбачає: здатність бути слухачем, глядачем, читачем і творцем,  вміння сприймати, інтерпретувати та оцінювати художні твори, висловлювати особистісне ставлення до них, аргументуючи свої думки та оцінки.Процес формування художньо-естетичної компетентності школярів – це складний,  багатокомпонентний процес  і від того, які умови я створю для цього, наскільки ефективно оберу   художньо-естетичну  діяльність   на уроках мистецтва та в позаурочний час, якою буде  моя роль, як учителя,  залежить ступінь сформованності  художньо-естетичної  компетентності. Не менш важливою умовою формування художньо-естетичної компетентності, на мій погляд, є створення естетичного середовища як в навчально-виховному закладі, так і в сім'ї.

Майстер: Особливого значення в моїй діяльності з даної проблеми набуває здатність до використання в повсякденній практиці новітніх технологій навчання. Пошук нових ідей, нових шляхів у поєднанні з класичними методами музичного виховання  спонукає  на співтворчість, діалогізацію, моделювання взаємодії вчителя та учня. Різноманітність методів музичного виховання визначається специфікою музичного мистецтва і особливостями музичної діяльності учнів. Я завжди обираю  такі методи навчання, які дозволили б кож­ному учню виявити свою активність,  креативність, які б  розвивали  фантазію та емоційний інтелект.Своїм досвідом з використання різноманітних методів та прийомів,які сприяють  створенню умов для формування художньо-естетичної компетентності,  я хочу сьогодні поділитися з вами.

Я роблю це так і маю на меті навчити цьому сьогодні вас.

Майстер: Прошу об'єднатися в пари. На ваших столах розміщені матеріали, які стануть вам у нагоді. Це різноманітні наочні матеріали, палітра, різнокольорові кола, репродукції картин, інструменти для музикування, допоміжні картки для характеристики музики.

Майстер: Музикавідкриває нам загадковий, чарівнийсвітвражень тапочуттів. Кожналюдинавідчуваєці різнінастрої, а музикавідображаєїх, розповідає про людськіпочуття.Та найголовніше, найважливіше в мистецтві це людина, її почуття й думки, її вчинки та мрії, її радість і смуток, її настрої та життя.

Майстер:Якісаменастрої, почуття ми можемо «зустріти» в музиці? (радості, смутку, перемоги, піднесеності, переживання, туги…)

Майстер: Усі події, що відбуваються з людиною, залишають слід у її душі. Але є такі  почуття, думки у кожної людини, які все життя можуть бути таємницею. У композиторів почуття  та настрої  – це їх мелодії, їх твори. Зараз я виконаю пісню «Летіла зозуля», послухайте її уважно  та скажіть:

який образ виникає в вашій уяві, дайте йому характеристику?

якби ви були художниками, які б кольори використали для зображення образу?

  створіть словесний портрет образу.

(Відповіді  учасників)

Майстер:Увага на екран.

 

 Яка картина з представлених, на ваш погляд, більш за все зображує образ тієї матері, який створений  у пісні? Чому?

 

       Майстер: Як ми можемо визначити  настрій пісні «Летіла зозуля»?Оберіть коло такого кольору, з яким у вас асоціюється настрій туги, переживання та розмістить його на своїх палітрах.

       Коротке обґрунтування дібраних методів: Метод роздумів про образи музики, метод асоціацій з кольорами, відповідність музичного образу живописному, словесний опис  формують процес сприймання музичного твору та дають можливість кожному учню зрозуміти його особистісну  неповторність.

 

Майстер: У мене цей настрій асоціюється з ….. кольором ( викладаю на магнітній дощці). Наша палітра починає оживати…

Майстер: Доброго дня, шановне світське товариство, я – Фрідерік Шопен. Дозвольте представити  вашій увазі мій твір - «Ноктюрн». Вслухайтесь в його звуки…

(виконую фрагмент «Ноктюрну» Ф. Шопена)

 

1 учень: Вельмишановний маестро Шопен, а знаєте Ви, що ця музика мені  зовсім не схожа на нічну.

2 учень: Так, друже, я теж згоден з Вами, вона така чиста, світла, піднесена, мрійлива та лірична. Я б назвав її по-іншому.

Ф.Шопен:  А як би Ви назвали цей твір? (до 2-х учнів - відповіді). Добре, мені  було дуже приємно спілкуватись з Вами, але мені вже час  прощатися.

 

Майстер: А я хочу поцікавитись, чи знаєте ви, в яких ще видах мистецтва ми «зустрічаємося» з ноктюрном (поезії, музиці,   живопису). У вас на столах репродукції  картин з назвами «Ноктюрн». Будь ласка, роздивіться їх, а через деякий час  кореспондент газети «Музичний калейдоскоп»поставить Вам декілька питань (гра «Кореспондент»).

 

 Коротке обґрунтування дібраних методів: Інтерактивні методи (робота в парах, трійках), прийом театралізації, художнє виконання твору, інтеграція з іншими видами мистецтва та  аналіз їх засобів художньої виразності вчать учнів мислити художніми образами різних мистецтв, розвивають ірраціональне мислення, дають можливість розуміти свої та чужі емоції.

(Учасники роздивляються, кореспондент складає опитувальник).

Кореспондент:

  • Чи можна вважати, що  картина Річарда Савойї  втілює  образ ноктюрну?Чому?(до 1 пари)
  • Як би Ви охарактеризували картину Вадима Дрьомова щодо  жанру «ноктюрн» (до 2 пари)
  • Які засоби художньої виразності використав Вадим Дрьомов? (до 3 пари)

 Майстер: Дякую за питання.

 

(На фоні музики ноктюрну Ф.Шопена  звучить вірш)
Вже заплющені очі будинків, 

І на небо розсип веснянок, 
Наче спогад про сонце, впав… 
Все віщує, щонічнадходить: 
Зникли хмари, мовсірітрамваї, 
Щосховалися в парк до ранку, 
І подавсягрітись туман.

 

  • Цей вірш теж має назву «Ноктюрн». Які засоби виразності для створення настрою використав автор? (метафори, порівняння,епітети). А тепер разом з вами спробуємо визначити засоби художньої виразності, які використовують митці для  створення образів  ноктюрну  в музиці, живопису, літературі.  Перед вами таблиці, в яких 1 та 2 стовпчик заповнений, заповніть стовпчик під назвою «Музика», використовуючи слова  для довідки та озвучте ваш варіант.

 

Засоби художньої  виразності

 

Поезія

Живопис

Музика

Слово

Лінія

(мелодія)

Настрій

Колорит

(лад)

Ритміка

Колір

(тембр)

Строфа

Композиція

(форма)

Слова для довідок: тембр, мелодія, форма, лад.

 

 Майстер: Отже, кольори на картині, слова в літературі, а звуки в музиці здатні відображувати настрій та почуття. А зараз пропоную в вашій уяві повернутися до чарівної музики  ноктюрнуще  та кожній парі   висловити свої враження, почуття, використовуючи картки з емоційними характеристиками музики.

(Відповіді  учасників)

Майстер:Який наступний настрій з'явиться на нашій палітрі? Оберіть відповідний колір та розмістить його. Я теж висловлю свою думку.

(На магнітній  дошці  з'являються  кола відповідного кольору)

 

Майстер: (на фоні мелодії пісні «Щедрик»):

- Цюнароднупісню  у музичнійобробцівідомогоукраїнського композитора М.Д.Леонтовичавпершевиконали 100 років тому. Як називається цей твір, що ви про нього знаєте?

Майстер: Учасники хору імені Верьовки зробили своєрідний флешмоб, ніби співаки заходять в універмаг «Україна» як звичайні покупці, вибирають різдвяні подарунки, купують українські сорочки, раптом одна жіночка одягнула сорочку і заспівала «Щедрика». І всі заспівали, весь народ завів цю пісню. Ось як це було.

(Фрагмент  відео)

Майстер: Які версії виконання «Щедрика» відомі саме вам? (Відповіді). Ця пісня – міжнародний символ Різдва.

Майстер: Послухайте хор  «Щедрик», а я нагадаю вам про черговість вступу голосів (тихо коментую   вступи голосів та викладаю картки на дошці).

Майстер: Перед вами на столах різноманітні музичні інструменти. Ви можете обрати ті, які на ваш погляд можуть нам знадобитись для виконання цього твору. Будемо разом творити нову версію виконання «Щедрика» (учні обирають інструменти, роблять спроби грати на них).

Майстер: Диригентом нашого оркестру буду я. Як ви вважаєте, який інструмент буде вести мелодію? (ксилофон). Спробуйте заграти. Вступають наступні голоси – у нас інструменти. Які? (варіант-трикутник). На слова «господаря викликати» - наступні інструменти (варіант-маракаси). На словах «Вийди, вийди, господарю»-музична тканина стає більш насиченою. Як ми це покажемо за допомогою інструментів? Кульмінація твору – «В тебе товар весь хороший» - дуже емоційне виконання.  Ми розподілили всі партії, обміркували виконавчий план. Останній момент. Чи буде у нашого твору вступ? Який? Які інструменти більш яскраво можуть намалювати настрій  свята?(дзвіночки на руках, трикутник).

Виконання «Щедрика» оркестром,  учасники  співають (Оцінка виконання)

Майстер:  Як би ви визначили настрій цього твору? Заключний колір на нашій палітрі  - це колір радості та свята. Оберіть свій колір та розташуйте його.

Коротке обґрунтування дібраних методів: Такі методи навчання як бесіда, перегляд відео-сюжету, емоційне переживання мистецьких творів, аналіз хорового виконання, музикування на ДМІ, оцінка колективного виконання твору, сприятимуть самовираженню кожного учня через художньо-творчу діяльність, дадуть змогу коригувати власний емоційний стан, розвивати художній смак.

Майстер: Зараз я  бачу палітру кожного з вас, а ви бачите мою. Будь ласка, об'єднаймо їх.  Зверніть увагу, що абсолютно на всіх палітрах переважають світлі, яскраві  тони. Як ви вважаєте, про що це говорить?

(звучить музика)

 Майстер: Так,музика має величезну силу впливу на наші почуття, настрої, думки. Вона надає нам з вами змогу ставати краще, добріше, дає можливість радіти життю та навколишньому світу. Тож давайте разом відкривати чарівний світ музики для себе та своїх учнів, які  в новій українській школі, я впевнена в цьому, зможуть розкрити свій внутрішній світ та реалізувати свої можливості.

Майстер: Сьогодні я охоче ділилась з вами своїм досвідом, навчила вас використовувати потенціал різних видів мистецтв у створенні умов для формування художньо-естетичної компетентності школярів і сподіваюсь почути про ваші враження. Будь ласка, оберіть кольорову картку до вподоби та дайте відповіді на запитання або закінчіть речення(«Мікрофон»).

Майстер: Я впевнена, що майбутнє нової української школи за натхненними, креативними вчителями та творчими, компетентними учнями. Дякую за співпрацю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 січня 2018
Переглядів
1846
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку