Майстер-клас
«Дослідницька діяльність на уроках математики, як метод SТЕМ-освіти»
Добрий день. Вітаю всіх на моєму майстер-класі на тему «Дослідницька діяльність на уроках математики, як метод SТЕМ-освіти»
В сучасному світі активно розвиваються такі галузі, як будівництво, транспорт, промисловість. Інженерні та технічні професії актуальні, особливо, якщо спеціалістами є нове покоління. Це люди, кваліфіковані не в одній галузі, а декількох. І можуть швидко, комплексно, креативно вирішити поставлені перед ними завдання. Тому добре коли освіта передбачатиме яким має бути розвиток суспільства і готуватиме молодь конкурентоспроможну на ринку праці.
Хорошим помічником на уроках може стати STEM-освіта, як дієвий метод навчання математики. Це популярний напрям в світі, що охоплює природничі науки, технології, технічну творчість (інжиніринг) та математику.
Наука передбачає вивчення навколишнього світу, законів природи, що пов’язані з фізикою, хімією, біологією. Технологія включає в себе систему організацій, людей, знань, пристроїв, які входять до технологічної діяльності. Інжиніринг дає змогу знайти способи вирішення проблеми. Математика вивчає зв’язки, закономірності величин, цифри і форми.
STEM-освіта передбачає застосування методу проектів, ігрових методик, практичних, лабораторних робіт, дослідницької діяльності. Все це допомагає розвивати такі якості дитини як: творче технічне мислення, кмітливість, винахідливість, інтуїція, вміння знаходити вірне рішення в складних та суперечливих ситуаціях.
Зосередимось на навчально-дослідницькій діяльності учнів на уроках математики. Це вид навчально-пізнавальної роботи, яка спрямована на пошук, вивчення й пояснення математичних фактів для здобуття й систематизації суб’єктивно нових знань і способів їх використання на практиці. Її мета розвивати цікавість до навколишнього світу, до математичної науки, розвиток мислення учня і можливість побувати в ролі вченого математика, який вивчає новий об’єкт чи процес. Дослідницький метод пізнання природній, він має стадію підготовки, де проявляється активність, цікавість, очікування дослідження, а в процесі його виконання, учні відчувають себе учасниками, творцями дослідження, проявляється захоплення, кмітливість і задоволення.
Навчально-дослідницька діяльність має особливості і в-першу чергу вона пов’язана з розв’язуванням учнями творчих завдань. На основі тих знань і умінь, які вони вже мають діти розвивають логіку, уяву, критичне мислення, вчаться актуалізувати, робити висновки, презентувати результат зробленої роботи. Наступна особливість полягає в тому, що науково-дослідницька діяльність учня обов’язково має проходити під керівництвом вчителя. Адже під час виконання дослідження учень може допустити помилку і отримає невірний результат. Тому важливо вчасно виправити помилку і не дати закріпитись в свідомості учня хибного уявлення про досліджуваний об’єкт. Запам’ятатись повинен правильний висновок. Однією з особливостей навчально-дослідницької діяльності є продукування нових знань, які будуть посильними учням. І завдання треба будувати так, щоб їх могли виконувати всі учні, не залежно від рівня їх математичної підготовки, крім того, необхідно використовувати технічні і наочні засоби, щоб діти легше сприймали матеріал. І ще одна, дуже важлива особливість науково-дослідницької діяльності – індивідуалізація, тобто кожен учень повинен виконувати ті чи інші завдання і набувати знання, вміння та навички.
Ознайомимось з основними етапами математичного дослідження. Спочатку учні стикаються з проблемою і щоб її розв’язати знань, які вони мають, недостатньо. Тому саме час дізнатись нові факти з теорії, стосовно даної проблеми. Далі відбувається підбір методів дослідження, а потім учні збирають матеріал, аналізують його і узагальнюють. Наступний етап складний, але дуже важливий, необхідно все обдумати обов’язково додати науковий коментар і кожен учень повинен зробити власний висновок щойно виконаного дослідження. Послідовне виконання етапів дослідження є важливим у виконанні дослідницької роботи і вчителю варто про це наголошувати, щоб процес відбувався ефективно.
Приклади дослідницьких прав
Завдання 1
В 5 класі, під час вивчення теми «Об’єм прямокутного паралелепіпеда, дітям можна роздати малюнки прямокутного паралелепіпеда.
І поставити запитання: «Як знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда з вимірами 6 см, 4 см і 3 см?
Діти звертають увагу на те, що всередині фігури уже є якась кількість одиничних кубиків і озвучують гіпотезу: Потрібно порахувати всі кубики, які заповнять паралелепіпед повністю.
Діти рахують одиничні кубики, аналізують поетапність своїх підрахунків. Потім записують дані в таблицю
Кількість кубиків в одному рядку |
Кількість рядків |
Кількість кубиків в одному стовпчику |
Кількість кубиків, що вмістились в паралелепіпед |
|
|
|
|
Вчитель пропонує узагальнити свій результат і написати вираз, обчисливши який можна знайти таку ж кількість одиничних кубиків. А далі завдання: «Напишіть формулу для знаходження об’єму прямокутного паралелепіпеда з вимірами a, b, c.»
Діти роблять висновки свого дослідження. Формулюють правило знаходження об’єму прямокутного паралелепіпеда.
Далі можна обговорити питання одиниць вимірювання об’ємів.
І запропонувати дітям наступні завдання.
Довжина |
Ширина |
Висота |
Об’єм |
|
|
|
|
Довжина |
Ширина |
Висота |
Об’єм |
|
|
|
|
Довжина |
Ширина |
Висота |
Об’єм |
|
|
|
|
Завдання 2
Під час вивчення способу множення десяткових дробів на розрядні одиниці можна використати розрядну таблицю, як при введенні способу множення натурального багатоцифрового числа на 10, 100, 1000 і т.д.
Десятки тисяч |
тисячі |
сотні |
десятки |
одиниці |
, |
десяті |
соті |
тисячні |
|
|
|
|
|
, |
|
|
|
|
|
|
|
|
, |
|
|
|
Діти записують:
Десятки тисяч |
тисячі |
сотні |
десятки |
одиниці |
, |
десяті |
соті |
тисячні |
|
|
|
|
|
2 |
, |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
|
, |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
, |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
|
, |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
, |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
|
, |
|
|
|
|
І далі постановка проблеми. «Спробуйте виконати множення десяткового дробу на 10, 100, 1000. Скористайтесь розрядною таблицею.»
д.т |
т |
с |
д |
од |
, |
десяті |
соті |
тисячні |
десяти тисячні |
|
|
|
|
|
, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
, |
|
|
|
|
Завдання 3
Розглянемо задачу, на прикладі якої можна показати, що математика має вагомий потенціал для розуміння учнями цінності життя і здоров’я. Підсилити важливість наскрізної лінії «Здоров’я і безпека» можна словами Кеннета Купера. Це доктор медицини, колишній полковник ВПС з Оклахоми, який ввів поняття аеробіки. Він автор книги «Аеробіка» (1968), який підкреслив бальну систему для поліпшення серцево-судинної системи. Основою підтримки хорошого фізичного стану є проходження пішки 10000 кроків на день.
Кеннет Купер казав: «Наш організм створений на 120 років життя. Якщо ми живемо менше, то це викликано не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося».
Задача: «У каві та чаї міститься кофеїн. Вміст кофеїну в чашці кожного з напоїв подано на діаграмі.
Діти вчаться працювати з даними поданими в діаграмі, виписують необхідний матеріал, аналізують його і узагальнюють. А також дізнаються цікаві факти, корисні для збереження власного здоров’я. А саме, що вживати каву дітям можна лише з 14-15 років. Вміст кофеїну призводить до перезбудшення і порушення роботи серця. Крім того, кофеїн вимиває кальцій з організму, тоді як цей мікроелемент просто необхідний для систем і органів дитини. Краще каву замінити цикорієм, ячменем або шипшиною. Вони смачні і дуже корисні.
Завдання 4
Пропоную розв’язати задачу з теми «Функція» (7клас) про популяцію зубрів.
«Створюючи заповідник зоологи не можуть помістити туди будь-яку кількість тварин одного виду. Для комфортного співіснування їх число встановлюють за допомогою спеціальних розрахунків. Наприклад, для визначення чисельності зубрів враховують, що на початок потрібно 50 особин, а кожного наступного року t кількість зростатиме на 3 особини.
Чи є вказане правило функцією? Якщо є, то задайте його формулою. Скільки років має пройти з моменту заселення зубрів до заповіднику, щоб їхня кількість зросла до 56 особин; до 80 особин; до 167 особин?
Учні не тільки формують уміння та навички подання функції у вигляді формули, вони ще формують навички знаходження значення аргументу за значенням функції, а також дізнаються цікаву інформацію про створення заповідників, а саме, що визначення кількості тварин підпорядковується певним правилам, і це залежить від терміну перебування виду на його території.
Завдання 5
Гарною основою для вивчення геометрії може стати орігамі. Шляхом складання фігур можна будувати інші фігури і можна вивчати властивості геометричних фігур та їх елементів.
Висновок
STEM-задачі об’єднують в собі знання декількох галузей, стимулює до активної пошукової, дослідницької, творчої роботи, ще й показує прикладну направленість математики. Сучасна школа орієнтується на здобуття учнями певних компетентностей, які є необхідними в життєдіяльності кожної людини. За допомогою STEM-освіти реалізовуються такі підходи: діяльнісний, особистісно орієнтований, розвивальний, аксіологічний. Запровадження STEM-освіти потребує змін в поєднанні змісту і методів освіти, створення сучасних технологій навчання математики. Це потребує часу і звичайно бажання. Тому бажаю всім нам творчості, креативності і можливість втілювати обрані вами методи в своїй діяльності.
Використані джерела
«Мистецтво орігамі на уроках геометрії»
https://vseosvita.ua/library/majster-klas-mistectvo-origami-na-urokah-geometrii-386961.html
«Оригами Кубик из бумаги своими руками»
https://www.youtube.com/watch?v=lSUWtcN5qco
«Васильєва Д.В. Впровадження елементів SТEM-освіти у навчання математики»
https://www.youtube.com/watch?v=HLN36eNYWks
Навчально-дослідницька діяльність на уроках математики в контексті SТЕМ-освіти
https://www.youtube.com/watch?v=yXAwreAGjiE