Майстер-клас
«Гра як ефективний засіб мотивації учнів на уроках української мови»
Підготувала Савчук Ірина Григорівна, учитель української мови та літератури
Опорного закладу загальної середньої освіти «Лідер» Краматорської міської ради
2023
Виступ
Доброго дня, шановні колеги! Я, Савчук Ірина Григорівна, учитель української мови та літератури. Сьогодні мені випала честь бути учасником круглого столу та представляти кафедру української філології Опорного закладу загальної середньої освіти «Лідер» Краматорської міської ради . Пропоную вашій увазі майстер-клас «Гра як ефективний засіб мотивації учнів на уроках української мови»
На сучасному етапі модернізація навчально-виховного процесу покликана сприяти формуванню та розвитку творчої особистості, яка спроможна повноцінно реалізуватися в житті. Для цього їй потрібні певні навички: думати, розуміти сутність речей, аналізувати, осмислювати ідеї, шукати потрібну інформацію, тлумачити її, застосовувати за певних умов.
Особистістю людина стає поступово, на її формування впливає багато чинників. Серед них провідне місце належить рідній мові, тому що саме вона найглибше пронизує свідомість і підсвідомість людини, доносить інформацію про навколишній світ.
Вивчення української мови в школі передбачає, як відомо, реалізацію 3 основних завдань:
Як на мене, результативність цих завдань перебуває у прямій залежності від активної зацікавленості предметом, бажання знати його, тобто від рівня мотивації учнів до вивчення предмета. Чим вищим є рівень мотивації, чим більше чинників спонукає дитину до діяльності, тим кращих результатів вона може досягти.
Переконана, що кожен учитель ставить перед собою питання: як зробити урок не лише пізнавальним, інформативним, але й підтримувати у дітей зацікавленість предметом, бажання вчитися, зробити урок цікавим, підвищити у школярів мотивацію до навчання?
Особисто я зробила висновок, що зацікавити, вмотивувати учнів до вивчення української мови можна шляхом уникнення одноманітності, шаблонності в роботі, використання таких форм, методів навчання, які збуджують пізнавальний інтерес і стимулюють самостійне мислення школярів.
Серед методів і прийомів особливу увагу приділяю навчальним іграм, бо, як сказав В.О. Сухомлинський «без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку. Гра – це величезне світло, через яке в духовний світ дитини вливається життєдайний потік уявлень, понять про навколишній світ».
Саме гра враховує вікові та індивідуальні особливості учнів, у яскраві тони забарвлює емоційне тло уроку чи будь-якого заняття, формує пізнавальну активність, самостійність, дає змогу раціонально використовувати час. За допомогою гри учні засвоюють навчальну інформацію на 70%.
Мабуть, кожному вчителеві довелося переконатися, що гра – найбільш емоційна форма здобуття знань, вона дає дитині радість, створює ситуацію успіху і водночас забезпечує мовний розвиток. Форма гри найбільш вдало розкріпачує дитину, знімає її скутість, бо ж помилки, яких учень припускається під час гри, не дошкуляють так сильно, як під час звичайних вправ. До того ж учитель у грі не контролер, а гравець або ведучий, що додатково полегшує спілкування на уроці. У процесі гри учитель і учень стають друзями й отримують взаємне емоційне задоволення від цієї співпраці. Учень від того, як і що він вивчив, учитель від того, як він досяг цієї мети. Позитивні емоції, зацікавленість на уроці мови підвищують рівень мотивації, а це у свою чергу сприяє міцному засвоєнню та закріпленню навчального матеріалу.
Педагогічна гра має істотну ознаку – чітко поставлену мету навчання та відповідні їй педагогічні результати, які можуть бути обгрунтовані.
Основні функції навчальних ігор:
За методикою розрізняють такі ігри:
Успіх проведення гри залежить від дотримання таких вимог:
На кожному етапі уроку можна використовувати різні навчальні ігри.
На початку уроку можна використати такі ігри: «Дивуй!», «Фантастична добавка», «Асоціації на дошці», «Кросворди», «Джерела інформації» та інші. Домашнє завдання можна перевіряти дуже відповідально, але в несерйозній формі. Усі діти люблять грати, тому ігрові моменти можна провести і в 5-му, і в 10-му класах. Для них це буде гра, а для нас – методичні прийоми .
Наприклад, можна провести інтелектуальну розминку, ігри «Вірю –не вірю», «Так – ні», «Лицарський турнір», «Диктант для «шпигуна», «Сніжна куля», «Світлофор», «Лото», «Сейф мовних знань», «Дуель», «Правописна селекція» , «Консонантизм» та інші.
Вивчаючи основні поняття нової теми, можна проводити «Понятійні диктанти», «Термінологічні розминки». Для того, щоб закріпити нову термінологію, можна застосовувати ігрові методичні прийоми «Слабка ланка», «М’яч зі словами», «Бачено – небачено», «На смак і колір», «Пізнайко».
Можна запропонувати й ігрові прийоми роботи з текстом підручника: «Вартові», «Акторська майстерність», « Шпаргалки», «Шерлок Холмс», «Театр «мім», «Філософи» та інші.
Існують ігрові прийоми для узагальнення знань: «Репортери», «Створи текст», «Пастка», «Тріада тетрад», «Слідами власних помилок», «Перепишу параграф по-своєму», «Сходження до Мовного Ідеалу», «Машина часу» та інші.
Шановні колеги, набір методичних прийомів можна продовжувати до безкінечності, у кожного вчителя є ті «родзинки», які роблять урок цікавим, неповторним, ефективним, таким, що запам’ятовується. До вашої уваги найпростіші навчальні ігри, які можна використати на будь-якому уроці.
Додаток 1
Учитель. Я рада вас вітати на уроці української мови. Переконана, що людина ніколи не повинна зупинятися ні у своєму навчанні, ні у творчості. Отже, невпинний пошук – це потреба душі.
Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість і творчість. А тепер простягніть іншу долоню. На неї я покладу і подарую вам свою любов, терпіння та повагу. А тепер давайте обміняємося дарунками (доторкніться долонею до долоні). Чи відчули ви тепло? (Так). Давайте подаруємо його своїм однокласникам (прикладіть свою долоню до долоні сусіда) і побажаємо один одному доброзичливості, старанності, наполегливості й творчої наснаги. Подивіться, яке велике коло утворилося. Сподіваюся, що сьогоднішній урок буде результативним, принесе нам не тільки нові знання, але й задоволення від колективної праці, бо разом ми сила.
Працюючи в групах, кожен із нас зможе продемонструвати свої знання, здібності, уміння. Будь ласка, розподіліть ролі (спікер, секретар, посередник, доповідач).
Основні принципи роботи в групах:
Завдання: запишіть у вигляді коду цифри, що супроводжують слова, у яких вживається літера и.
Методична цінність: гра створює умови для практичного закріплення теоретичного матеріалу з різних тем, сприяє виробленню швидкої реакції, розвиває вміння ощадливо витрачати інтелектуальні зусилля.
Максимальна кількість балів: 5
Завдання: учитель наводить слова російською мовою, потрібно пригадати й назвати український відповідник.
Методична цінність: гра розширює словниковий запас учнів, збагачує його власне українськими лексемами, сприяє усуненню з їхнього мовлення іншомовних вкраплень, розвиває увагу.
Максимальна кількість балів: 10
Завдання: за літерами на позначення приголосних звуків установіть потрібні слова та запишіть.
Методична цінність: гра тренує увагу, розвиває аналітичні здібності, кмітливість, розширює словниковий запас, удосконалює правописні навички.
Максимальна кількість балів: 11
Завдання: підкреслити слова, у яких допущені орфографічні помилки.
Методична цінність: гра дає змогу закріпити правописні навички, піднести їх до ступеня автоматизму, розвиває вміння працювати швидко та якісно, тренує пам'ять, увагу, розвиває спостережливість.
Максимальна кількість балів: 17
Завдання: «очистити» словосполучення від суржикових елементів.
Методична цінність: гра сприяє виробленню у школярів поняття нормативного мовлення, розуміння обов’язкового дотримання вимоги чистого, незасміченого чужорідними елементами мовлення, привчає бути уважними в мовленнєвій діяльності, автоматично розмежовувати елементи різних мов, а також виховує наполегливість, зосередженість.
Максимальна кількість балів: 13
Отже, варто наголосити, що, по-перше, у навчальних іграх завдання є здебільшого пошуковими. Вони ставлять учня перед необхідністю самостійно знаходити шляхи розв’язання, розпізнавати, аналізувати мовні факти, зіставляти їх і формулювати висновки. А це розвиває творчі здібності школяра, увагу, ініціативність. По-друге, робота з ігровими завданнями створює позитивну мотивацію навчання учнів, пробуджує бажання знати. По-третє, самостійно відкриваючи для себе певні мовні явища, учень дістає задоволення, упевненість у своїх здібностях, що зумовлює самореалізацію особистості.
Дякую за увагу. Бажаю всім присутнім невичерпних творчих сил, натхнення, міцного здоров’я.