Майстер – клас «Інтеграція навчальних предметів як засіб формування життєвих та навчальних компетенцій.»
Інтегрування предметів: української мови, Я досліджую світ, музичного мистецтва
Тема: однорідні члени речення. Інтонації перелічування та протиставлення( кома, сполучники). Роль сім’ї в моєму житті. Мій родовід.
Мета: формувати ключову компетентність, соціальну, проектувати стратегію свого життя з урахуванням інтересів та потреб різних соціальних груп, відповідно до соціальних норм та правил, наявних в українському суспільстві, створення позитивної мотивації до засвоєння нових знань, вчити учнів виявляти в реченні однорідні члени речення (головні та другорядні); розвиток вміння визначати однорідні члени речення і виконувати навчальні вправи із ними; формувати соціокультурний та естетичний розвиток особистості, виховання гуманної, соціально активної особистості.
Тип уроку: інтегрований
Обладнання : демонстраційні матеріали, картки для групової роботи
Хід уроку
І. Створення емоційного фону уроку.
1. Привітання.
4 клас радо гостей зустрічає,
Доброго ранку, мирного дня.
Нехай радістю повняться серця.
2. Очікування від уроку. Вправа «Мікрофон» Урок повинен бути: цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, загадковим, повчальним, креативним, творчим.
Учні повинні бути: успішні, уважні, зібрані, активні, дисципліновані, активні, вправні, наполегливі, творчі, креативні, тактовні, ввічливі.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Речення виражає…(закінчену думку)
Речення складається…(із слів)
У реченні слова зв’язуються…(між собою за допомогою запитань та закінчень)
У реченні слова… (пишуться окремо)
Початок речення …(пишеться завжди з великої букви).
Типи речень за метою висловлювання…(розповідні, питальні, спонукальні)
Типи речень за інтонацією…(окличні та неокличні).
У реченні є члени речення…( головні та другорядні)
Головні члени речення …(підмет, присудок)
Сім’я – це родина або соціальна група людей, яка складається із людей, які перебувають у шлюбі їхніх дітей або прийомних та інших осіб поєднаних родинними зв’язками з подружжям, кровних родичів.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Складання передбачення.
Однорідні члени речення. Головні та другорядні члени речення. Роль сім'ї в моєму житті. Мій родовід. На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, які члени речення називають однорідними. Ви навчитеся визначати їх на письмі та вимовляти з правильною інтонацією. Дізнаєтеся про роль сім’ї в житті кожного.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Хвилинка каліграфії. Інформаційний диктант.
В реченнях можуть бути однорідні члени речення. Вони близькі за своєю роботою в реченні. Тато, мама, доня, син – це члени сім’ї та однорідні члени речення. Мати і батько – найрідніші, найближчі кожному з нас люди. Від них ми одержуємо життя. В народі кажуть: «Хто батьків має, той в добрі зростає».
2. Інтерактивна вправа «Мовна здогадка»
Школа …, …, … учнів. (запрошує, вітає, навчає; однорідні присудки, головні члени речення).
…, …, … школа запрошує щодня малят до навчання. (Маленька, затишна, сучасна; однорідні другорядні члени речення.)
…, ..., …,… піклуються та люблять мене (Мама, тато, бабуся, дідусь - Однорідні головні члени речення, підмети).
3. Вправа «Комплімент». Настуня – ввічлива, добра, охайна, тактовна, розумна, кмітлива дівчинка. Однорідні члени речення (ввічлива, добра, охайна, тактовна, розумна, кмітлива)
V. Фізкультхвилинка «Добро»
VI. Узагальнення та закріплення вивчених знань.
1) Прочитайте речення так, щоб утворився текст.
2) Відшукайте однорідні члени речення. Виконайте вибіркове списування однорідних членів речення та визначте їх роль в реченні.
Прийти, допомогти їм, поговорити з ними, притулитися до їхніх натруджених рук. Із перших днів нашого життя нас завжди опікують тато й мама. І де б ми не були, завжди повинні пам’ятати про свої мамусь і татусів. Вони нам співають колискові, вчать ходити, вимовляти перші слова, взувати черевики, застібати ґудзики. А батько - до господарства і спритності. Кожній нашій перемозі батьки безмежно радіють. Мати привчає нас до роботи та охайності.
(Із перших днів нашого життя нас завжди опікують тато й мама. Вони нам співають колискові, вчать ходити, вимовляти перші слова, взувати черевики, застібати ґудзики. Кожній нашій перемозі батьки безмежно радіють. Мати привчає нас до роботи та охайності. А батько - до господарства і спритності. І де б ми не були, завжди повинні пам’ятати про свої мамусь і татусів. Прийти, допомогти їм, поговорити з ними, притулитися до їхніх натруджених рук.)
Тато й мама – однорідні головні члени речення, підмети; співають, вчать ходити, вимовляти, взувати , застібати - однорідні головні члени речення, присудки; роботи та охайності – однорідні другорядні члени речення; господарства і спритності – однорідні другорядні члени речення; були, повинні пам’ятати - однорідні головні члени речення; мамусь і татусів - другорядні члени речення; прийти, допомогти, поговорити, притулитися - однорідні головні члени речення.
Хто?, хто?, хто?, хто? що роблять? де?.(Мама, тато, сестра та братик працюють у саду)
Хто? що роблять?, що роблять? що?. (Учні пізнають, вивчають інформацію.)
(Розставлені стільці для учнів у два кола. Учні, що сидять у внутрішньому колі, спиною до кола, не рухаються, а зовнішнє коло обличчям до кола рухаються і розповідають правило. Отже, навчаючи, вчуся).
про однорідні члени речення.
1 рядок - слово, яке позначає тему (іменник).
2 рядок – це опис теми, який складається із 2 слів (2 прикметників).
3 рядок – визначає дію, пов’язану з темою; складається із 3 слів (дієслів).
4 рядок є фразою, яка складається із 4 слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5 рядок – слово – асоціація до теми, синонім до першого слова.
Сім’я
рідна, дорога
плекає, турбується, піклується
Рідний причал-дарує добро.
Оберіг
VII. Хвилинка рефлексії. А зараз відпочинемо і пофантазуємо. Розв’яжіть вираз. Використовуємо членів родини.
Іменник + прикметник + прикметник = смішно
(Мама вередлива, зелена; тато маленький, рожевий; бабуся пекуча, солона; )
* м*н* в с*м'* в*л*к*й,
В с*м'* в*льн*й, н*в*й
Н* з*б*дьт* п*м'*н*т*
Н*зл*м т*х*м сл*в*м.
І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.
VIII. Орфоепічна хвилинка. Повторення голосних звуків та букв, що позначають голосні звуки.
IX. Підсумок уроку. Очікування від уроку.
Знаю … (що однорідні члени речення відповідають на одне питання, відносяться до одного члена речення).
Вмію …(визначати однорідні члени речення)
Ціную…(родину та сімейні стосунки).
X. Домашнє завдання. Твір – есе «Моя родина – це надійний оберіг»; вивчити правила про однорідні члени речення.