Тема: «Формування мовленнєвих умінь під час використання автентичного пісенного матеріалу на уроках англійської мови»
Мета: розкрити особливості використання інтерактивних прийомів та методів розвитку креативності учнів, застосовуючи на практиці пісенний матеріал для виконання завдань; показати цінність та значимість застосування інтерактивних технологій на уроках англійської мови.
Завдання:
Прогнозований результат: виконання різних видів роботи з пісенним матеріалом, які учасники майстер-класу зможуть застосовувати на практиці власної діяльності.
Етапи роботи
1. Презентація провідної ідеї педагогічного досвіду.
Учитель – людина,
Яка може робити важки речі легкими.
Ральф Уолдо Емерсон
На сучасному етапі розвитку шкільної освіти однієї з найбільш актуальних проблем, які потребують нових шляхів вирішення, є необхідність якісного поліпшення знання англійської мови. Педагогічні технології, використовувані вчителями на уроках англійської мови, роблять урок насиченим і цікавим, і разом з тим у дітей підвищується мотивація в навчанні.
Однак слід зазначити про те, що навчати комунікації іноземною мовою молодших школярів, які ще не цілком володіють комунікативними вміннями рідною мовою, - завдання досить нелегкі і відповідальні. Любов до предмету в даному віці дуже тісно пов'язана з відчуттям психологічного комфорту, радості, потреби і готовності до спілкування, які створює вчитель на уроці.
Найбільш ефективними технологіями шкільні педагоги і психологи в навчання відзначають ті, що гарантують успіх педагогічних дій. Однією з таких ефективних технологій може стати включення в викладання різних арт-технологій.В основі арт-технологій, застосовуваних у педагогіці і психології, лежить використання технік і прийомів арт-терапії. До арт-технологій відносяться засоби ілюстративної наочності (фотографії, картини, карикатури, діаграми, колажі, слайди); казки; пісні; римовки і вірші; ігри; кінематографія; комп'ютерна творчість; театральні постанови; танці; малювання. Спонтанність, креативність та творчість є найважливішими складовими частинами арт-технології.
Основною метою навчання іноземної мови є оволодіння іншомовною комунікативною компетенцією. До компонентів іншомовної комунікативної компетенції належать мовна, мовленнєва та соціокультурна компетенції. Важливу роль у досягненні цієї мети посідають інтерактивні технології та використання пісенно-віршованого матеріалу в їхньому контексті. Знайомство учнів з піснею бажано починати на початковому етапі навчання та продовжувати на середньому та старшому етапах навчання іноземної мови.
Досвід використання пісні в навчальному процесі почався близько 40 років тому, коли американська викладачка і піаністка КаролінГрехем (CarolynGraham) з’єднала ритм розмовної американської англійської з ритмом джазу й створила JazzChants, що придатні як для дітей, так і для дорослих. Ритм джазу ілюструє природний наголос і інтонацію розмовної англійської, що удосконалює навички говоріння та аудіювання, робить навчання приємним.
Британський викладач і автор багатьох публікацій Alan Maley вказує на дві головні переваги використання музики і пісень в навчальному процесі: 1) музика легко запам'ятовується; 2) музика забезпечує високий рівень мотивації, особливо для дітей, підлітків і молоді.
Автор книги "Music & Song" Tim Murphey, наголошує, що у викладанні мови все, що ми можемо робити з текстом, ми можемо також робити з піснями, або з текстом пісні. Він підкреслює, що музика і пісні не відносяться до звичайних категорій вивчення мови, таких як граматика, лексика, читання, аудіювання, говоріння. Але вони можуть включатися у зміст цих категорій, і ми можемо зосередитися на них, коли використовуємо пісні.Коли ми пробуємо щось нове, ми ризикуємо. Важливо зробити новий досвід позитивним і успішним. Це означає, що треба бути добре підготовленим і спочатку пробувати щось у маленьких розмірах. Автор радить вмикати фонову музику на початку і в кінці уроку, або коли учні виконують письмове завдання. Нам слід постійно експериментувати, щоб спробувати знайти найкращій спосіб навчання.Вправи з піснями в останні 5 хвилин уроку – легкий спосіб побачити, як музика і пісні можуть підсилити інтерес учнів і мотивацію до навчання. Tim Murphey підкреслює, що музика і пісні це не "нова методика" в вивченні мов, але скоріше інструмент, з допомогою якого ми можемо оживити і прискорити процес навчання. Це залежить від вчителя і учнів, наскільки і як вони скористуються перевагами, які музика і пісні можуть запропонувати. Tim Murphey в книзі "Music $ Song" показує, як музика і пісні можуть використовуватися в класі, які вправи можна виконувати з текстом пісень.
Використання пісні викликає все більший інтерес серед українських педагогів, про це свідчать методичні статті у вітчизняних періодичних виданнях.
Попри всі переваги використання пісні у навчанні іноземної мови, навчально-методичні комплекси не містять достатньої кількості пісенного матеріалу. На всіх етапах навчання необхідний підбір учителем пісенного матеріалу, що має відповідати практичним цілям кожного етапу і віковим особливостям учнів.
Тобто під час підбору пісенного матеріалу слід звертати увагу на такі основні вимоги щодо пісенного матеріалу:
На уроці англійської мови пісні можна використовувати задля досягнення різних цілей та вирішення практичних, розвивальних і виховних завдань, а саме:
Варто наголосити, що пісні – це один із найсильніших стимулів для подальшого вивчення іноземної мови. Вони полегшують утримуванняв пам’яті складного матеріалу, мовних кліше, стійких висловлювань. З іншого боку, музика позитивно впливає на формування особистості учнів, їхній характер і настрій, та, навіть, формує естетичний смак.
Використання пісень у процесі навчання аудіювання
Аудіювання є однією з найактуальніших тем у сучасній методиці навчання англійської мови, оскільки без нього неможливе мовне спілкування. Володіння аудіюванням забезпечує адекватне володіння іноземною мовою, оскільки звукова сторона являється невід’ємним компонентом усіх видів мовленнєвої діяльності людини. У цей же час аудіювання сприймається багатьма учнями як найскладніший вид мовленнєвої діяльності. Але учні зазвичай не такі емоційно-напружені та знервовані при аудіюванні пісні, як при аудіюванні звичайного тексту. Це пояснюється, перш за все, музичним супроводом, і по-друге – зверненням до особистих інтересів учнів. Більш того, сам текст аудіювання викликає в учнів бажання роботи над ним не лише в урочний час, а й у позашкільний.
Розглянемо приблизний алгоритм роботи з піснею та використання інтерактивних методів навчання у роботі з нею:
Окремо можна виділити вправи, які можуть використовуватися на різних етапах аудіювання як в індивідуальних, так і в групових видах робіт:
2. Робота з пісенним матеріалом (на основі пісні “Tom’s Diner” by Suzanne Vega)
Tom's Diner by Suzanne Vega: students love this song! It is easy to sing, easy to understand the lyrics, and has a nice, sentimental but 'daily life' story in it.
Our work is based on this song which provides an opportunity to revise tenses (simple, perfect and continuous, present, past and future), linking words, as well as poetry-prose arrangement, idioms and phrasal verbs.
1) Лексична робота (підготовчий етап): “The Dominoes” (Роздатковий матеріал)
- Here are the dominoes with some words from the song and their definitions. They are arranged in a square so that the word of one domino should match the description of the next domino. The dominoes in the middle have fallen out. Find the right place for them in the square.
2) Актуалізація та підготовка мислення учнів: “Associative Work”
- Look at the picture and answer the following questions:
Cheerful Happy |
Aggressive Depressive |
Protest Patriotic |
Romantic Melancholic |
Children’s Optimistic |
Lyrical Sad |
- Listen to Suzanne Vega’s story about writing her song (video);
- Listen to the song at first. (– What is this song about?)
3)Робота у групах з різнорівневими завданнями:
- Incorporating participants into 4 groups. (“Know-all”, “Creators”, “Versionists”, “Poets”)
- Tasks for groups:
Group 1 “Know-all” – It so happened that this song was typed in a rush and as a result some mistakes were made. Some AUXILIARY VERBS were missed or put by mistake. Each line has ONE mistake of this kind. Find and correct it. The first line has been corrected as an example. (Додаток1)
Group 2 “Creators” – You have to work on the exercise with confused song lyrics. Put the sentences into the correct order.
(Having finished the work with the song the teacher offers to listen to the song again and pupils check themselves; two groups can sing the song together)
Group 3 “Versionists”-Your task is to translate into mother tongue the first and the second verses in the literary genre and recite it.
Group 4 “Poets”-Imagine that you are sitting somewhere (a bus, a café, a lesson, etc.) doing nothing. You are alone and in a melancholic mood. Write one verse about things happening around you using either Present Continuous or Present Simple. Use the following rhythmical structure of the song as a support for your verse. Sing out your variant.
3. Рефлексія
Шановні колеги та гості! Зараз ми з вами знаходимося на заключному етапі нашого майстер-класу і я пропоную оцінити результати нашої спільної діяльності. Одним з найпоширеніших прийомів є сінквейн. Давайте підведемо підсумок нашої сьогоднішньої роботи й складемо сінквейн. Спробуйте прочитати його використовуючи ритм джазу.
Cinquain poetry:
1 word (a subject or a noun)
2 words (adjectives) that describe word 1
3 words (action verbs) that relate to words 1
4 words (feelings or a complete sentence) that relate to word1
1 word (a synonym of line 1 or a word that sums it up)
Список літератури
Додаток 1
TOM’S DINER