Мета: подання та поширення досвіду роботи в області сенсомоторного розвитку дітей дошкільного віку. Побудова, створення результату діяльності всіх учасників майстер-класу.
Завдання:
Хід майстер – класу
Я думаю, зі мною погодиться кожен, що теперішні діти суттєво відрізняються від своїх однолітків минулих часів. Вони більш активні, більш непосидючі і по-іншому сприймають і засвоюють інформацію. Навіть засоби отримання досвіду з’являються інші: інтерактивні іграшки, гаджети, інтернет – звичні і цікавіші малюкам. І сучасному педагогу доводиться «ламати голову», щоб вмотивувати дитину до навчальної діяльності, пізнання, простої гри чи навіть просто всадити її і зайняти чимось.
Пам’ятаємо, що для того, щоб дитина розвивалася нормально, потрібно звертати увагу не тільки на інтелект, мовлення і поведінку дитини, а й на сформованість сенсорних систем та моторний розвиток. Саме сенсомоторний розвиток стоїть в основі навчання дитини. Відчуття від аналізаторів дають людині інформацію про фізичний стан її тіла та навколишнє середовище. Мозок в такому випадку виступає своєрідним комп’ютером, що допомагає органам чуття розпізнати інформацію, яка надходить до нього, а від так зрозуміти: чого потребує його тіло і віддати команду для правильної відповіді-дії. А якщо якийсь елемент вданому ланцюжку не спрацьовує? Або спрацьовує із запізненням? Тоді ми помічаємо у дитини незграбність в рухах, нездатність втримати рівновагу, неспроможність сконцентрувати увагу і дослухати просто вказівку дорослого, не кажучи вже про розуміння цієї вказівки. Які ж індикатори для педагога свідчать про порушення сенсомоторного характеру? На що повинен звернути увагу дорослий, взаємодіючи з дітьми протягом дня? Давайте розбиратись.
Ось на що слід звернути увагу при виконанні режимних моментів:
Культурно-гігієнічні навички:
Одягання:
Сервірування столу, споживання їжі
На заняттях:
Ігрова діяльність:
Дані проблеми негативно впливають на успішність в житті або навчальному закладі.
Гра «Кольорова доріжка»
Мета: закріплення вивчених сенсорних еталонів, розвиток зорово-моторної координації, відчуття сили
Матеріал: кольорові кульки, кольорові прямокутники, скотч
Хід гри:
Дитині потрібно прикріпити кольорові кульки до липкої стрічки в заданому порядку, який підказує доріжка з кольорових прямокутників.
Гра «Кулачок – долоня»
Мета: розвиток почуття ритму, опанування елементарними ритмічними структурами, формування вміння послідовності виконання рухів, розвиток реакції, координації рухів, загальної рухової координації, стійкості, концентрації, розподілу уваги, швидке переключення уваги, покращення довільної уваги
Матеріал: фішки-орієнтири: паперові кружечки, долоньки
Хід гри:
Дитина відстукує викладену з фішок доріжку, переключаючи рухи: кулак, долоня
Гра «Збери кульки»
Мета: розвиток відчуття руху (напрямок, точність, координація співдружніх рухів в тілі, спритність); розвиток реакції, координації рухів, загальної рухової координації;
розвиток стійкості, концентрації, розподілу уваги, швидке переключення уваги, покращення довільної уваги
Матеріал: пластикові скляночки на паличках, обручі, кольорові кульки, кошики
Хід гри:
Діти розбиваються на пари. Підштовхуючи кульку один до одного, мають загнати кульку в скляночку і, закривши її іншою склянкою, рухаючись одночасно, перемістити кульку в кошик.
Гра «Вправні пальчики»
Мета: розвиток відчуття рівноваги, чуття власного тіла, реакції, координації рухів
покращення зорово-моторної координації; поліпшення координації дрібних рухів пальців рук; розвиток стійкості, концентрації, розподілу уваги, швидке переключення уваги, покращення довільної уваги
Матеріал: пластикові скляночки, невеликі пласки палички.
Хід гри:
Склянки стоять колом попарно. На одніх склянках лежить «місточком» паличка, на сусідніх палички немає. Дитині потрібно підчепити двома пальцями палику і утримавши рівновагу, перенести на порожні скляночки.
Гра «Кінезіологічна веселка»
Мета: самоусвідомлення власного тіла (розуміння, де знаходиться кінцівка, як перенести вагу з однієї кінцівки на іншу), розвиток відчуття рівноваги, руху (напрямок, точність), навички візуального сприймання
Матеріал: фітбол, паперові квадрати синього, червоного, жовтого та зеленого кольору.
Хід гри:
Дитина сидить на фітболі. Перед нею на підлозі розкладені квадрати основних кольорів. Педагог пропонує дитині поставити праву ногу на жовтий квадрат, ліву ногу на червоний квадрат, праву на синій і т.д.
Ускладнення: дитина лежить животом на фітболі, спираючись руками об підлогу. За інструкцією педагога на відповідні квадрати ставить ліву і праву руки.
Примітка: якщо дитина не володіє поняттями «ліво-право», на ноги або руки можна прикріпити іграшки, картинки або інші сигнальні позначки.
Гра «Логопедичний серфінг»
Мета: вправляти у вмінні утримувати рівновагу, узгоджувати рухи зберігаючи, необхідну позу або змінюючи її відповідно до поставленого завдання; розвиток зорово-моторної координації, відчуття рівноваги, мозочкова стимуляція
Матеріал: балансборд (аналог дошки Більгоу) або півсфери масажні балансувальні, м’яч
Хід гри:
Дитина, стоячи на балансборді (або на півсферах), має зловити м’яч, який їй кидає педагог та кинути на відповідну картинку, виконуючи корекційне завдання.
Ускладнення: дитина ловить м’яч стоячи, потім присівши, потім піднявшись знову.
Гра «Збий кульку»
Мета: вправляти у вмінні утримувати рівновагу, розвивати відчуття сили та руху (напрямок, точність, координацію співдружніх рухів в тілі, зорово-моторну координацію
Матеріал: різнокольорові кульки, одноразові скляночки, куб, балансувальна півсфера або фітбол, обруч
Хід гри:
Педагог викладає коло з скляночок, на яких лежать різнокольорові кульки. Дитина стоїть у центрі кола. Завдання: збити ногою кульку так, щоб склянка не перевернулась.
Ускладнення: