Мамулькіна Олена Григорівна, методист вищої категорії, позашкільного навчального закладу «Міський Палац дитячої та юнацької творчості» Запорізької міської ради Запорізької області.
Майстер-клас педагогічної ради лабораторії для ознайомлення з методом гуманної педагогіки, що можливо використовувати у педагогічному колективі, відкрита та прихована співпраця педагога та адміністративного й методичного апарату навчального закладу під час праці педагогічної ради.
Тема майстер-класу педагогічної ради лабораторії: «Чисті думки запорука творчості та успіху педагога»
Мета ознайомлення педагогічних працівників з методами та прийомами гуманної педагогіки для формування професійної компетентності педагога.
Завдання:
Провідна ідея: ознайомити з методом гуманної педагогіки, що можливо використовувати у педагогічному колективі, відкрита та прихована співпраця педагога та адміністративного й методичного апарату навчального закладу під час праці педагогічної ради.
Методи гуманної педагогіки у роботі з педагогічним колективом:
- насичення освіти духовністю;
- налаштування педагогів докладати зусиль, щоб вони власною напругою і мотиваційне привласнювали нові знання та професійно зростали;
- побудова взаємин у педагогічному колективі на основі спрямування педагога на розвиток, самовдосконалення і творчу свободу.
Література для підготовки та проведення лабораторії:
1.Антология гуманной педагогики. Ильин /Издательский дом Шалвы Амонашвили //Московский городской педагогический Университет – Москва. 2005
2. Амонашвили Ш.А. «Учитель укажи путь красоты духа», Педагогическая песня, Бушетия, 2014 г.
3. Ш. Амонашвілі «Как любить детей (Опыт самоанализа)», Ноулидж, 2010
4. Сковорода Григорій. Повна академічна збірка творів: Басня 21.Кукушка и Косик. /За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. – Харків–Едмонтон–Торонто: Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. – 1400 с.
5. Сухомлинский В.А. Как воспитать настоящего человека: (Этика коммунистического воспитания). Педагогическое наследие / Сост. О.В. Сухомлинская. —— М.: Педагогика 1990. — 288 с.
6. Ушинський К.Д. Там само. – Т. 4: – Людина як предмет виховання. – 518 с.
7. Інтернет ресурси:
http://www.gumannajapedagogika.com/index.html
Засоби навчання:
Ключові слова:
Учитель, душа, краса, духовність, натхнення.
Обладнання лабораторії: оргтехніка: комп’ютер, екран.
Теоретична частина лабораторії.
План теоретичної частини лабораторії.
1.Теоретичні основи проведення педагогічної ради лабораторії.
Всім добре відоме алгоритм підготовки та проведення традиційної педради
Алгоритм підготовки педагогічної ради
Алгоритм ведення засідання педагогічної ради:
• починати засідання в призначений час;
• доповісти про кількість членів педради, присутніх та відсутніх, причини їх відсутності; представити запрошених на засідання не членів ради;
• затвердити відкритим голосуванням порядок денний;
• затвердити регламент роботи педради та дотримуватись його (доповідь – 25-30 хв., співдоповідь - 10-15 хв; виступи - 5-7 хв.);
• проінформувати про виконання рішень попереднього засідання педради. (За інформацією педрада приймає рішення про зняття питання з контролю. У разі невиконання окремих пунктів рішення попередньої педради педколективу повідомляються причини та заходи щодо забезпечення їх виконання);
• у вступному слові визначити значущість проблеми і спонукати педагогів до активної участі у роботі, до обміну позитивним досвідом із обговорюваної проблеми
• надати слово доповідачу, співдоповідачу, виступаючим;
• запропонувати виступаючим висувати конструктивні ідеї, корисні для всіх, реальні для виконання;
• стежити за реакцією членів педради, за ходом спілкування всередині кожної з груп, увагою, дисципліною, сприяти участі всіх працівників у роботі засідання;
• у разі потреби під час засідання коригувати виступи діловими репліками, спрямовувати виступаючого, дотримуватись порядку денного; вести записи, які допоможуть проаналізувати розв'язання проблеми; резюме після кожного виступу;
• не допускати закритих для обговорення тем, некоректних зауважень, конфліктних ситуацій; бути толерантним, створити атмосферу для відкритого спілкування, прислухатись до думки інших; критикувати конструктивно;
• підвести підсумки після обговорення проблеми; накреслити шляхи вирішення питання, що розглядається;
• зачитати проект рішення педради і після внесення доповнень, змін, уточнень затвердити його відкритим голосуванням;
• оголосити закінчення роботи педради;
• надати можливість членам педради виступити з довідками, зауваженнями щодо ведення засідання педради.
Це алгоритми проведення традиційної педагогічної ради, що добре відомі.
Пропонуємо інноваційну форму проведення педагогічної ради лабораторії, яку можна використовувати при вивченні важливих для педагогічного колективу теоретичних проблем. Спрямованість тематичних засідань педради значною мірою визначається науково-педагогічною проблемою, над реалізацією якої працює навчальний заклад.
Дана педагогічна рада організаційно-методична, бо визначає шляхи вдосконалення форм і методів навчання під час навчально-виховного процесу. Форма роботи, що об’єднує педагогів-практиків, які займаються освітньою діяльністю з певних напрямів, називається творчою лабораторією. В даному випадку розглядаємо педраду-лабораторію, де охоплюються питання навчання, виховання та розвитку вихованця й педагога. Важливим елементом функціонування педради-лабораторії є співпраця педагогів різного фаху й категорій, представників органів управління закладу, методичного відділу, адже вона розробляє інноваційні методи та форми навчально-виховного процесу.
Робота лабораторії будується на пошуку шляхів вирішення проблеми, що вимагає групової взаємодії під керівництвом керівника. План роботи педради-лабораторії передбачає наявність проблеми, що вивчається або вдосконалюється, керівника, провідних спеціалістів педагогів з вищою кваліфікаційною категорією й педагогічним званням та педагогічного колективу.
Починаємо педагогічну раду лабораторію «Як поставити педагога на крило?» з огляду фрагментів відео пояснення сутності та змісту «Кодексу честі та служінням вчителя» рицарем Гуманної педагогіки Бак В.
Визначаємо етапи опрацювання проблеми по крокам (за слайдами презентації):
Крок 1. Група читає завдання та тези педагогів класиків гуманної педагогіки.
Крок 2. Обговорює значення тез згідно з завданням групи.
Крок 3. Відпрацьовує висновок для спрямування самовдосконалення педагога у ключі «Кодексу честі та служінням вчителя».
Крок 4. Лідер групи презентує висновок та шлях самовдосконалення педагога у вивченні «Кодексу честі та служінням вчителя».
Практична частина педагогічної ради лабораторії.
План практичної частини лабораторії.
Група 1. У преамбулі до тексту Кодексу йдеться: «Учитель в еволюційному русі людства несе, зберігає і розвиває завоювання духу і розуму: бачить в собі і дітях нові незвичайні можливості і здібності, розкриває в них і в собі образ Творця, тим самим, змінюючи простір і світ ».
Тези до обговорення:
Сковорода Григорій. Повна академічна збірка творів: Басня 21.Кукушка и Косик. /За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. – Харків–Едмонтон–Торонто: Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. – 1400 с., С.167.
Сковорода Григорій. Повна академічна збірка творів / За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. – Харків–Едмонтон–Торонто: Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. – 1400 с., С 154-155.
Но еще обиднее, когда она вовсе противоречит искусству воспитания, в основе которого лежит безграничная любовь к детям.
Ш. Амонашвілі «Как любить детей (Опыт самоанализа)», Ноулидж, 2010, - с. 3
Висновок: учитель розуміє, що він творить силу нової свідомості і нового життя суспільства (тут немає місця негативним емоціям, песимізму і приреченості); вважає свою професію служінням вищим ідеалам людства (вірити через саме краще в людині навіть при не радісних подіях довкола); повний відповідальності перед Творцем, перед майбутнім, перед долею кожного свого учня (усвідомлює наслідки кожного свого слова, вчинку по відношенню до навколишніх дітей і їх батьків).
Група 2.
На даний момент Життя – це бути духовно-етичною Людиною і виховувати духовно-етичну Людину. Що означає бути духовно-етичною Людиною?
Тези до обговорення:
Сковорода Григорій. Повна академічна збірка творів / За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. – Харків–Едмонтон–Торонто: Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. – 1400 с., С 154-155.
…Читал педагогические книги, но многие из них были далеки от того, что волновало и заботило меня. Опыт черпал из своих проб и ошибок, из своих школьных воспоминаний и переживаний. А также, когда всё это не помогало, я принуждал своё сердце и разум, чтобы они подсказали мне правильное решение воспитательных задач.
Ш. Амонашвілі «Как любить детей (Опыт самоанализа)», Ноулидж, 2010, - с. 23.
3. Слово виховання застосовується не тільки до людини, а також до тварин і рослин, і так само й до історичних суспільств, племен і народів, тобто до організмів усякого роду, і виховувати в найширшому розумінні слова, означає сприяти розвиткові якого-небудь організму за допомогою властивої йому поживи, матеріальної чи духовної.
Ушинський К.Д. Там само. – Т. 4: – Людина як предмет виховання. – 518 с
Висновок: - слідувати заповіту класика: «Всяка школа, перш за все, повинна показати людині те, що в нім є найдорогоціннішого, змусивши його визнати себе часткою безсмертного і живим органом світового духовного розвитку людства» (К.Д. Ушинського) (показати і навчити, як черпати кращі знання навіть з можливого негативного).
Група 3.
Педагог будує свою діяльність і стосунки з учнями і кожним окремим вихованцем у згоді з їх природною спрямованістю до розвитку, дорослішання, пізнання і свободи, допомагає кожному досягти успіху і розкрити в собі здібності і таланти.
Тези до обговорення:
1. Момент педагогической истины состоит из встречи двух его составных: первое – само предчувствие наступления этого мгновения, второе – искусство воспользоваться мгновением. Вне этого мгновения искусство может быть бесполезным, без искусства мгновение унесёт водопад времени без всякого следа.
Ш. Амонашвілі «Как любить детей (Опыт самоанализа)», Ноулидж, 2010, - с. 15
2. «Чем лучшее Добро, тѣм большим трудом окопалось, как рвом. Кто Труда не перейдїо´т, и к Добру тот не прійдїо´т».
Сковорода Григорій. Повна академічна збірка творів: Басня 15. Змія и Буфон. /За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. – Харків–Едмонтон–Торонто: Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. – 1400 с., С.162.
Сухомлинский В.А. Как воспитать настоящего человека: (Этика коммунистического воспитания). Педагогическое наследие / Сост. О.В. Сухомлинская. —— М.: Педагогика 1990. — 288 с.
Висновок: педагог визнає, що духовний гуманізм, якій синтезує в собі духовне і матеріальне, є основа оновлення світу освіти, і відповідно до нього вибудовує своє педагогічне мислення і творчу освітню практику «Потрібно навчитися Думати Ширше широкого».
Ш. Амонашвили «Учитель укажи путь красоты духа», Педагогическая песня, 2014 г.
Побудувати сходи зі сходинок педагогічної майстерності – прикріпити запропоновані групами шляхи опрацювання Кодексу до сходинок сходів педагогічної майстерності.
Підсумок майстер-класу.
Огляд мультфільму створеного у 2007 році студентами Франції. https://www.youtube.com/watch?v=nL_4DFiIEN4 Нам важливо пам’ятати, що діти всі особистості й приходять Вони на Землю творити, а як розкриється талант дитини це залежить від батьків, вчителя та суспільства, що його оточують. Керівникам навчальних закладів слід пам’ятати, що педагоги - це дорослі діти і їм для творчості теж потрібні крила.