10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Майстер-клас по реалізації принципу емоційності навчання на прикладі системи уроків вивчення теми «Іменник»

Про матеріал
Найбільш вдалою в сучасній теорії та практиці навчання є класифікація, в основу якої покладено дидактичну мету і місце уроку в загальній системі уроків, тому даний матеріал висвітлює, як реалізується принцип емоційності навчання на прикладі системи уроків вивчення теми «Іменник» у 6 класі на уроках української мови
Перегляд файлу

Найбільш вдалою в сучасній теорії та практиці навчання є класифікація, в основу якої покладено дидактичну мету і місце уроку в загальній системі уроків. Ось як реалізується принцип емоційності навчання на прикладі системи уроків вивчення теми «Іменник» у 6 класі на уроках української мови

  1. Урок засвоєння нових знань

Принцип емоційності навчання реалізується через розвиток емоційного ставлення до способів здобуття знань.

Тема: Іменники – назви істот і неістот. Іменники загальні і власні. Велика буква і лапки у власних назвах.

Етап уроку: узагальнення та систематизація знань.

Скласти табличку, що відображає категорії іменника, з якими ви сьогодні познайомилися.

Іменник

           назви істот                                                                                              назви неістот

(людина, будівельник, кіт)                                                                       (стіл, парта, книжка)

Іменник

      загальні  назви                                                                                      власні назви

(річка, місто, корова)                                                                 (Івашків, Одеса, Київ, Дніпро)

Послухайте вірші, що опишуть дані категорії іменника.

  1. А що таке назви істот?

І на які питання вони відповідають?

Щоб не робить шпаргалок і турбот

Скажу – слова ці відповідають

На запитання хто?

Ця категорія охоплює назви людей, тварин

Назвать я можу прикладів вам сто,

Вам раджу я почати із родин:

Згадати маму, тата, сестру та брата

Оце все й буде назви істот означати.

  1. А назви неістот розкажуть вам

Про всі предмети, що оточують щоденно

Ваш дім і все, що в нім

Це стіл, поличка, кран і телевізора екран,

Картина, пензлик і панно

Вазон, пенал та ще вікно.

Що? – це запитання неістот

Це занотуйте в свій блокнот.

  1. У іменників назви загальні

Позначають предмети популярні –

Це місто, поїзд, робітник,

Конференція, веселка, помічник

І все, що клас певних понять взялося означать.

  1. Широка Балка – назва власна

Та імена – тема сучасна

Ілона, Ігор, Іра, Стас

Показують власні назви для нас

А ще назви міст, рік, посад

І сіл, свят, історичних дат.

Власних назв категорія це

Спробуйте додати й своє слівце.

  1. Урок формування вмінь і навичок

Пинцип емоційності навчання реалізується через формування в учнів подиву засобами навчання.

Тема: Рід іменників. Іменники спільного роду.

Етап уроку: вивчення нового матеріалу

Послухайте інформацію про рід іменників. (пізнавальна хвилинка)

Трьома китами, на яких тримається латина й наша українська мова є категорія роду: чоловічий, середній і жіночий. В усіх романських мовах, які утворились з латини, середній рід зник. Та й у багатьох балтських мов є зараз лише чоловічий і жіночий рід. А в англійській мові взагалі категорія роду зникає. Лише два слова he – він і she – вона. Отож,

наша мова багатша на категорію середнього роду, ніж романські, балтські і на три роди, ніж англійська.

 

Розділіть на три колонки чоловічого, жіночого і середнього роду пестливі форми іменника.

Любчик, веселунка, цьомчик, пустунчик, сонечко, пташатко, хитрунка,  буркотунчик, красуня, любонька, пташатко, ведмежатко, котик, соловейко, вродливиця, голубонька, слоненятко, зайченятко, горобчик, розумничка, коханнячко, кудлатик, ласунка, вовченятко.

  1. Урок застосування знань, умінь і навичок

Принцип емоційності навчання реалізується через творчий підхід до вправ.

Тема: Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однина або тільки множини.

Етап уроку: Самостійне виконання учнями завдань під контролем і з допомогою учителя.

Прочитайте прислів’я, поясніть, чому іменники вжиті в однині. Наведіть власний  приклад прислів’я.

  1. Не бажай синові багатства, а бажай розуму.
  2. Вчення – світло, а невчення – тьма.     
  3. Кожна лисиця свій хвіст хвалить.
  4. Не вчи орла літати, а соловейка співати.
  5. Дерево міцне корінням, а людина знаннями.
  6. Колос повний до землі гнеться, а пустий угору дереться.
  7. Згода дім будує, а незгода руйнує.
  8. Ластівка день починає, а соловей кінчає.

Випишіть з казки іменники однини і множини. Підберіть заголовок до казки. Придумайте кінцівку.

У чарівній країні, за далекими морями, жила царівна. Її звали Осінь. Подорослішала красива Осінь, прийшов час видавати її заміж. Ось і жених, красивий білокурий і зеленоокий царевич, якого звуть Вересень. Призначили весілля, запросили родичів, друзів, знайомих. Всі гості дуже раді, вітають Осінь.

      Просить царівна жениха подарувати їй обручку, якої ще ніхто не мав. «Принесу я тобі з країв заморських обручку таку, якої ще ніхто не мав, тільки ти чекай мене, поки я повернусь», - сказав Вересень  і помчав у далекі краї.

Лиш від’їхав він, аж тут небо потемніло, вкрилось сірими хмарами, - це прибув злий чаклун Жовтень. Він хотів узяти Осінь за дружину.

Зажурилась дівчина, бо не любила вона Жовтня. Пішла вона до мудрого старця Листопада попросити поради…

  1. Урок узагальнення і систематизації знань

Принцип емоційності навчання реалізується через  цікаву наочність.

Тема: Поділ іменників на відміни. Відмінювання іменників.

 Етап уроку: відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.

Запишіть на лінії під малюнками приклади І, ІІ, ІІІ, ІV відмін іменників.

SWScan00423                     SWScan00431       

 

 

 

 

SWScan00424  SWScan00425SWScan00426SWScan00427

        SWScan00428      SWScan00429SWScan00430

 

Провідміняйте іменники відповідно до позначок

              SWScan00423            SWScan00434              SWScan00431       SWScan00433

SWScan00424        маля                                  група                                   степ                            річ                                                           

SWScan00425             маляти                               групи                             степу                               речі                                  SWScan00426           маляті                   групі                                     степу                                 речі                                

SWScan00427          маля                        групу                                          степ                              річ                                    SWScan00428        малям                     групою                                  степом                                річчю                                

SWScan00429     на  маляті                     у групі                                 у степу                            на речі                            SWScan00430         маля                    групо                                      степе                                рече                                   

5.    Урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок

Принцип емоційності навчання реалізується за допомогою зацікавленості матеріалом.

Тема: Незмінювані іменники.

Етап уроку: застосування учнями знань у стандартних та змінених умовах.

Лінгвістичне дослідження. Переписати словосполучення. Слова, що в дужках, поставити в потрібній формі. Довести правильність виконаного завдання. Скласти два словосполучення з прізвищами учнів вашого класу.

Поїдемо в (метро), у зимовому (пальто), домовлюся з Петром (Охріменко), книжка Наталки (Василенко), зустрілися з Танею (Карпенко),  передам Миколі (Руденко), зошит Петра (Коваленко).

Визначити відмінок іменника. Визначити категорію виділених іменників. Скласти речення  з виділеними іменниками.

На горі, Таню, кашне, книжкою, журі, телевізора, Людмилі, машиною, Черних, дерево, в дужках, Іване, фойє, для Федорченка, рагу, авеню, Роман, амплуа.

6.  Комбінований урок

Принцип емоційності навчання реалізується інтерактивними методами.

Метод «Карусель». Ця модель сприяє одночасному включенню всіх учнів класу в активну роботу. На уроці мови зручно розподілити дітей за варіантами, бо вони сидять парами. Учні, які сидять за першим варіантом будуть нерухомі і називатимуться «бережок», а учні, що сидять за другим варіантом – рухомі, це – «річечка».

                          1  варіант              2 варіант

                          БЕРЕЖОК               РІЧЕЧКА  

УЧИТЕЛЬ

 

 

 

 

 

Учні ретельно готують запитання до теми «Іменник» (можна з допомогою вчителя). За сигналом учителя учні другого варіанта виконують завдання свого сусіда, а тоді переміщуються на одну парту вперед через певний проміжок часу (1 – 2 хв.), який

відводиться для їх спілкування між собою, так званих змінних пар. Один учень, «бережок», виступає в ролі вчителя, а другий – «річечка», повинен отримати запитання від 1-го, 2-го, 3-го і так відповісти на 10 або більше запитань. Він має побувати на кожній

парті кожного ряду і отримати там певний бал. Після виконання роботи учні міняються ролями. Підсумок роботи оцінюється учнями, наприклад, одне запитання – 1 бал, 12 запитань – 12 балів.

Тема:  Написання та відмінювання імен по-батькові.

Етап уроку: Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

  1. Скільки іменників у поданому реченні?

Давно колись Таврійським степом чумаки по сіль у Крим ходили.

а) два   б)чотири   в)три

2.  Скільки в цьому рядку іменників жіночого роду?

Вуаль, продаж, біль, путь, туш, віддача.

а) один  б) чотири  в)шість

3. Котрі з поданих іменників уживаються лише в множині?

1. Ножиці      3. Комбайни   5. Комарі

2. Столи        4. Гроші          6.Народи

а) 2 і 3    б) 1 і 4   в) 5 і 6

4. Утворити форму родового відмінка від поданих іменників, позначити закінчення.

Віктор, Макар, Ігор, Лазар, Лев, Суми, Кавказ, Сибір.

  1. Котрі з поданих іменників є власними?

1.Крим  2.Суспільство 3.Країна 4.Школа 5. Франко 6.Кілограм

а)2 і 3   б) 4 і 6   в)1 і 5

6. У котрому рядку всі іменники вживаються лише в однині?

1. Мудрість, щастя, істина, сум.

2. Молоко, цукор, начальство, Київ.

3. Вугілля, кисень, страх, журба.

а) в першому б) в другому в) в усіх

7. Котрі з поданих іменників не відмінюються?

1. Лоша 2.Пальто 3.Прислів’я  4.Тюль  5.Ательє 6. Журі

а) 1 і 3 б) 2 і 4 в) 5 і 6

8. У котрому рядку всі іменники належать до І відміни?

        1. Січ,туш,піч, даль          2. Пожежа, душа, круча, армія             

3. Курча, дівча, собаченя, ім’я

а) у першому   б) у другому  в) у третьому

9. У якому рядку всі іменники належать до ІV відміни?

1.Собаченя,кошеня, хлоп’я, плем’я    2.Січ, піч, річ, розкіш

3. Прізвище, прислів’я, вугілля, обличчя

а) у першому  б) у другому  в) у третьому

10. Які з поданих іменників є загальними назвами?

1. Гора  2. Київ   3. Дунай   4. Рівне   5. Місто

а) 1 і 2   б) 4 і 5   в) 1 і 5

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дудова Любов Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
246
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку