1
Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Словотвір. Орфографія»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів зі словотвору; удосконалити вміння здійснювати словотвірний аналіз, пояснювати вивчені орфограми; розвивати вміння думати логічно, самостійно виконувати завдання; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Обладнання: підручник, зошит-тренажер з української мови (6 клас),завдання на картках, паперові яблучка для оцінювання (зелений колір яблучка – відмінно, жовтий – треба працювати краще, червоний - погано).
Тип уроку: урок-брейн-ринг.
Завдання 1. «Визначте твірну основу»
Школяр, зимовий, сніговик, перебігти, земляний, водяний, вітерець, смородиновий, льодок, медок, лісочок, безсонний.
Завдання 2. «Хто швидше?»
Позначте, яким способом утворено слова.
суфіксальний |
спортбаза, відеокарта |
префіксальний |
спів, пуск |
префіксально-суфіксальний |
сестричка, лісник |
безафіксний |
учительська, черговий |
складання основ |
добігти, розказати |
абревіація |
безмежний, надмірний |
перехід з однієї частини мови в іншу |
ТСН, ООН |
Завдання 3. «Хто більше?»
Від поданих слів утворіть якомога більше нових слів, використовуючи різні способи творення.
Казати, осінь, ліс, рукав, сором, голос, береза, весна, учити, зерно.
Завдання 4. «Конструктор»
Утворіть і запишіть від поданих пар слів нові слова способом складання основ:
Хліб, завод; чорна, слива; сухий, фрукти; будівництво, матеріали; крок, міра; край, знати; мороз, стійкий; трусити, земля; босими, ногами; верба, лози.
М у з и ч н а х в и л и н к а
Завдання 5. «Словотворець»
Утворіть від поданих прикметників іменники із суфіксом –ин(а).
Турецький, хмельницький, німецький, житомирський, ужгородський, хустський, вінницький, гайдамацький, гуцульський, львівський.
Завдання 6. «Картка самоперевірки» (вставте пропущену букву).
Калу..ький |
коза..тво |
брат..тво |
сива..ький |
брат..ький |
товари..ький |
бджільни..тво |
францу..ький |
казах..ький |
ужгород..ький |
Завдання 7. Словотвірний розбір слів: лісовик, учитель, зернята, дощовий.
Завдання 8. «Цифровий диктант» (учні позначають цифрою «1» слова, що пишуться разом, «2» - через дефіс, «3» - окремо): антивірус, пів яблука, тишком-нишком, пів Києва, півкуля, мінідиктант, хліб-сіль, перекотиполе, кінець кінцем, снігопад, ексміністр, пів відра.
9. Узагальнення і систематизація знань (бесіда).
10. Підсумки уроку.
11. Домашня робота. Підготуватися до контрольної роботи.