Реалізація принципу емоційності навчання на прикладі системи уроків вивчення теми «Історичне минуле нашого народу» у 5 класі на уроках української літератури
Принцип емоційності навчання реалізується через розвиток емоційного ставлення до способів здобуття знань.
Тема: Літописні оповіді «Про заснування Києва», «Про князя Олега».
Етап уроку: узагальнення та систематизація знань.
Самоперевірка знань. Впишіть відповіді на запитання в лінії на сходинках до будиночка.
1
1) З якого джерела дізнаємося про часи Руси-України?
2) Як звали людину, відомого літописця, який створив «Повість временних літ » ?
3) Як називав літописець Нестор плем’я, що заснувало Київ?
4) Як звали полян, що вважаються засновниками Києва?
5) Ким, за легендою, був Кий?
6) Як звали князя, якого називали Віщим (він княжив після князя Кия, що був перевізником)?
7) Що волхви прорекли князю Олегу?
8) Чи відділив від себе князь Олег коня?
9) Що сталося з твариною, коли князь Олег відділив його від себе?
10) Як ви вважаєте, чи справді помер князь Олег від укусу змії?
Перевірте себе, прослухавши запитання від десятого по перше; кожне наступне запитання містить правильну відповідь попереднього.
Подивіться на ілюстрацію і дайте відповіді на запитання
Принцип емоційності навчання реалізується через цікаву наочність .
Тема:Літописні оповіді « Про княгиню Ольгу », « Про хрещення Русі князем Володимиром »
Етап уроку: первинне застосування нових знань.
Метод «Дерево рішень »
Напишіть на гіллі дерева риси княгині Ольги, які притаманні їй, як людині.
Напишіть головну рису на стовбурі, яка допомогла їй стати достойною правителькою.
Впишіть, якими жіночими рисами володіла княгиня Ольга.
3. Урок застосування знань, умінь та навичок
На цьому уроці принцип емоційності навчання реалізується за допомогою творчого підходу до вправ (інтерактивна вправа «Робота в групах»).
Тема: Олександр Олесь. «Заспів», «Україна в старовину», «Наші предки – солов’яни».
Етап уроку: звіт учнів про роботу й теоретичне обґрунтування отриманих результатів.
Клас ділиться на сім груп. Кожна група буде мати назву однієї з семи нот і отримає завдання. Після його виконання спікер групи представить результати своєї роботи.
ДО
Опишіть портрет князя Кия. Міркування оформіть у невеличкий твір – мініатюру. (За легендою «Про заснування Києва»).
РЕ
Якими постають у вашій уяві стародавні боги, лісовики та інші створіння? Міркування оформіть у невеличкий твір – мініатюру (за твором О.Олеся «Україна в старовину»).
МІ
Опишіть степ України за часи князів (За твором О. Олеся «Україна в старовину»).
ФА
Напишіть, як хазяйнували наші предки: які уподобання мали в їжі, побуті, вірі? (За твором О. Олеся «Наші предки – слов’яни»).
СОЛЬ
Опишіть характер князя Олега. Міркування оформіть у невеличкий твір - мініатюру (за легендою «Про князя Олега».)
ЛЯ
Опишіть природу України, яка була в часи князів. Міркування оформіть у невеличкий твір - мініатюру (за твором О.Олеся «Україна в старовину»).
СІ
За які добрі справи Володимира названо Великим? (За легендою «Про хрещення Києва князем Володимиром»).
4.Урок узагальнення і систематизації знань
На цьому уроці принцип емоційності навчання реалізується за допомогою зацікавленості матеріалом.
Тема: О. Олесь. «Початки Києва», «Аскольд і Дір».
Етап уроку: відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань.
Напишіть на лініях в піраміді в хронологічній послідовності вже відомих вам
правителів Києва.
.