«Майстер корабля»: роман-містифікація, динамічний, модерний сюжет, умовність фабули, зміщення часопростору

Про матеріал
Запропонованй матеріал презентації допоможе формувати наступні компетентності: предметні: ознайомити учнів зі змістом роману Ю. І. Яновського «Майстер корабля»;здійснити детальний ідейно-художній аналіз твору; дослідити історію створення роману, особливості жанру та художньої організації твору, новаторство художньої форми, проблеми творення нової української культури, морально-етичні колізії роману, особливості національного крізь призму загальнолюдського; комунікативні: розвивати пам’ять, логічне й образне мислення, культуру мовлення, думки, вміння узагальнювати, аналізувати художній твір, робити висновки, творчість, креативність; ключові: з’ясувати проблемно-тематичний комплекс, мотиви та особливості творення образів твору;формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки на основі прочитаного; дати поняття про художній час і простір, умовність зображення; удосконалювати вміння аналізувати літературний твір з точки зору особистісної оцінки та авторських висновків; інформаційні: розвивати навички узагальнення та систематизації інформації; загальнокультурні: виховувати патріотичні почуття, повагу до творчості письменника, естетику, моральні цінності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Номер слайду 2

У кабінеті Юрія Івановича на книжковій шафі над письмовим столом стояла дуже гарна модель вітрильної яхти, либонь, фрегата, - в позиції, як це намалював Кричевський на обкладинці першого видання «Майстра корабля». Ю. Смолич

Номер слайду 3

Юрій Іванович придбав чи замовив цю модель ще в час свого перебування в Одесі, коли працював на кінофабриці і задумав писати «Майстра корабля». Юрій Іванович міг точно і безпомилково назвати морським терміном кожнісіньку деталь моделі і дуже любив свій фрегат. Ю. Смолич

Номер слайду 4

Прекрасна картина вранішнього моря. Воно горде, як давній велет Атлант, що на своїх дужих плечах тримає небесну безодню. Воно святе і грізне, неповторне і безкрає: на могутніх грудях-хвилях гойдає кораблі-насади, плекає вічнозелені острови-цятки, пестить прибоєм гострі, стрімкі поодинокі скелі.

Номер слайду 5

Ось зблиснули перші золоті промені сонця, заграли, забігали, застрибали на поверхні зеленавих хвиль, лагідним теплом попестили потужне морське тіло, заіскрилися.

Номер слайду 6

А море хвилює, біжить кудись у безвість, то на мить спиняється, вдивляється у далечінь, і, підхоплене легеньким вітерцем, велично зітхає, поринає, настирливо клекоче і шумить пісню далекого прибою.

Номер слайду 7

Шалена пристрасть бурлить у його кам’янім серці! Нуртує жагуче бажання спокою, рівноваги, стриманості…Невже так буде вічно?!

Номер слайду 8

Епіграфи до уроку: Яка це достойна річ — приголубити людину!Людське ставлення піднімає дух, дає силу рукам…Ю. І. Яновський І шхуну з дерева мою між рифів проведу і скель…»Ю. І. Яновський

Номер слайду 9

Четверте листопада. Класна робота Урок 1. «Майстер корабля»: роман-містифікація, динамічний, модерний сюжет, умовність фабули, зміщення часопростору. Урок 2. Проблеми творення нової української урбаністичної культури; самоусвідомлення і пошук власного «я» новою українською людиною в новій дійсності

Номер слайду 10

У студентські роки, коли Юрій ще навчався на електромеханічному факультеті Київського політеху, він марив морем і мріяв будувати кораблі. Недарма ж його найперший вірш, видрукуваний російською у газеті «Пролетарская правда», так і називався — «Море», а сам автор сховався під романтичним псевдонімом Георгій Ней.

Номер слайду 11

ПРИСВЯТАВисоко в небо соколи летіли!Далеко в море гості запливалиІ парус, парус, парус доганяв. Надувши груди білі, йшли фрегати,Над морем місяць уставав солдатомІ просторінь шляхів охороняв. Веселий день любові кочової!На палубі вино і брязкіт зброїІ плескіт хвиль, неначе крик коня. Надувши груди білі, йшли фрегати,Над морем місяць уставав солдатомІ просторінь шляхів охороняв. Любовна міць на палубі рухливій,На кораблі, що йде, мов білий привид,Й зорю на щоглу, як ліхтар, підняв!Надувши груди білі, йшли фрегати,Над морем місяць уставав солдатомІ просторінь шляхів охороняв. 1928

Номер слайду 12

За словами Ю. Яновського, твір «народився, як і слід було чекати, далеко од моря. Його було написано тоді, коли автор, бувши звичаєм одважний і холодного серця, одразу якось уздрів, що молодість його не вічна». «Майстер корабля» – перший роман Ю. Яновського, автобіографічний.

Номер слайду 13

За словами Ю. Яновського, твір «народився, як і слід було чекати, далеко од моря. Його було написано тоді, коли автор, бувши звичаєм одважний і холодного серця, одразу якось уздрів, що молодість його не вічна». «Майстер корабля» – перший роман Ю. Яновського, автобіографічний.

Номер слайду 14

Твір, «легкий і життєжадібний», написаний на одному подиху: письменник розпочав роботу 27 листопада 1927 року в Одесі, а закінчив у Харкові, куди невдовзі переїхав. У 1928 році твір було опубліковано в харківському видавництві «Книгоспілка». Письменник осмислив власний життєвий досвід, пов’язаний із роботою на Одеській кіностудії. Змальоване гомінке місто безліччю прикмет нагадує Одесу 20-х років, яку тоді називали «Голлівудом на березі Чорного моря», – метушливою кінофабрикою, бульварами й пам’ятниками, неповторними людськими типажами, згадкою про реальну подію – приїзд до Одеси наркома закордонних справ Г. Чичеріна та його зустріч із турецьким міністром у 1926 році.

Номер слайду 15

Місто – портова Одеса, тодішній «Голлівуд на березі Чорного моря»

Номер слайду 16

Історія написання«Майстер корабля» (1928) — перший роман Ю. Яновського. Він написав його за сім місяців. У цьому автобіографічному творі митець осмислив свій життєвий досвід, пов’язаний з роботою на Одеській кінофабриці. Я прочитав цей роман одним нападом і з одним почуттям радості й задоволення. Пафос викладу, поруч урочистої стриманості, новий для нашої літератури. Несподівано поєднаний матеріал – море й кіно, тонке плетиво любовної інтриги, проста й міцна фраза, сміливі злами розповідних планів – усе це робить із «Майстра корабля» видатне й поступове явище нашого літературного сьогодні. Валер’ян Підмогильний

Номер слайду 17

Роман з’явився в той час, коли багато українських письменників шукали відповіді на питання: «Камо грядеши?», «Україна чи Малоросія?», тобто, яким шляхом розвиватиметься далі українська нація й українська культура зокрема. Цю проблему порушує Ю. Яновський, використовуючи в романі все: новий для української літератури сюжет, систему образів, символіку, художні деталі, навіть композицію. У 1946 році письменник щиро пошкодує, що вже «ніколи не зможе написати такого молодого й романтичного трактату про …кіномистецтво, про перших наших митців, задивлених на море». Твір пронизано романтикою молодості, морських просторів і пригод, радістю від життя і творчості, сміливим польотом фантазії і відчуттям внутрішньої свободи.

Номер слайду 18

«Майстер корабля» - абсолютно новаторський (за змістом і формою) твір в українській літературі. Вплив зарубіжної романтичної класики відчувається на рівні світоглядному, що лише розширило художні обрії роману.

Номер слайду 19

О. Гончар назвав його «поетом людської чистоти». А ще він — поет моря, який тонко передає мариністичний колорит. Є. Маланюк писав: «Яновський відкрив і завоював нам море, море в значенні не географічному чи навіть геополітичному, а в значенні психологічному, як окремий духовний комплекс, який був або ослаблений у нас, або й цілком таки спаралізований». Є. Маланюк О. Гончар Ю. Яновський

Номер слайду 20

Одним з творів Ю. Яновського, що вирішує окреслену Є. Маланюком проблему, став роман «Майстер корабля». Саме цей твір засвідчив апофеоз духовного й художнього зростання Ю. Яновського як українського неоромантика. Герої «Майстра корабля» внесли в українську прозу 1920-х років фастівський дух творчого неспокою, сміливого пориву вперед. Письменникові вдалося переплести загальнолюдське й національне. Це був твір свого часу й водночас спроектований у майбутнє.Є. Маланюк

Номер слайду 21

«Майстер корабля» був задуманий як твір модерністський. Його основа неоромантична: на першому плані — окриленість, фантазія і віра в людські можливості, які наче зовсім заступають приземлену буденність. Екзотика приморського міста, романтика морських пригод, молодість з її нестримними творчими амбіціями, кохання і вірна дружба — усе це сприяє творенню загального неоромантичного ефекту життєвої повноти, незмарнованих днів людського життя.Є. Маланюк

Номер слайду 22

Неоромантизм (від грецьк. νέος - молодий, новий і фр. romantisme) – напрям модернізму, якому властиві увага до незвичайних особистостей, сильних пристрастей, до всього загадкового й фантастичного.

Номер слайду 23

Екзотика — термін, який має кілька значень. — особливості природи, звичаїв, мистецтва віддалених країн

Номер слайду 24

Твір Ю. Яновського можна вважати першим в українській літературі мариністичним романом. Ефект «шуму і рокоту» моря тут дуже сильний. Воно дихає гіркою сіллю, морською травою та йодом, кличе в «заобрійну синь», збурюючи ліричну душу Редактора... Воно шле випробування героям роману — Директору (колишньому матросові), Богданові, хазяїну трамбака, для якого «батьківщина — море»...

Номер слайду 25

Мари́на (Мариністика, Маринізм; фр. merine; італ. marina від лат. marina — «морська») — різновид образотворчого мистецтва, що спеціалізується на зображенні подій на морі — баталій, спортивних змагань, природних явищ тощо. Предметом зображення мариністики є морська стихія, її стан. Інакше — морський пейзаж.

Номер слайду 26

Іван Айвазовський «Буря на морі», 1868р.

Номер слайду 27

«Буря на морі», 1868р.

Номер слайду 28

«Місячна ніч на Капрі », 1841р.

Номер слайду 29

Екзотика «Майстра корабля» — це й далекі краї: острови Ява та Пао, про які розповідають Богдан, хазяїн трамбака, Поля; це озеро Комо, Генуя й Мілан, звідки пише листи Тайах... А причорноморське місто з його портом, кінофабрикою, пам’ятником Рішельє, завулками, що ведуть на узбережжя... А мелодія імен: То-Ма-Кі, Сев, Майк, Тайах, Генрі? А поезія корабельної термінології? З яким смаком Професор описує — на зшиткові англійського паперу ХVII століття — як треба добирати сосну для щогл, як ставити вітрила!..

Номер слайду 30

Номер слайду 31

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА:ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q. URL: http://sum.in.ua/

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
4 листопада 2022
Переглядів
1932
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку