Ємельяненко М.Р. Розробка уроку з муз.літ. на тему "Казка та казкові герої" (1 р.н.) в ДМШ

Про матеріал
Ємельяненко М.Р. Розробка уроку з муз.літ. на тему Казка та казкові герої (1 р.н.) в ДМШ
Перегляд файлу

Ємельяненко Марина Русланівна викладач музично-теоретичних дисциплін

Сумської ДМШ №4

 

Розробка уроку з музичної літератури на тему 

«Казка та казкові герої» (1 р.н.) 

 

Мета: вдосконалювати навички слухання музики, аналізу та самостійного мислення, розширити і поглибити уявлення учнів про можливості втілення у музиці казкових образів за допомогою засобів музичної виразності, здійснити цікаву подорож сторінками улюблених казок.

Наочні посібники: 

1.     Робочий зошит з української та зарубіжної музичної літератури (початковий курс I частина) І.М. Томасишин, В.В. Гукової;

2.     Відеоматеріали:  o фрагменти мультфільму «Дюймовочка» з музикою С.

Слонимського;  oфрагменти мультфільмів з музикою П. Чайковського «Баба-

Яга» та М. Мусоргського «Хатинка на курячий ніжках»;  o відеозапис двох танців з балету П. Чайковського «Спляча красуня»: «Кіт у чоботях та Біла кішечка» і «Червона Шапочка та Вовк».

3.     Музичний матеріал: 

o   С. Майкапар «Семимильні чоботи» («Бірюльки»);  oС. Слонимський «Дюймовочка»; 

o   П. Чайковський «Баба Яга» («Дитячий альбом»);  oС. Прокофьев «Казочка» («Дитяча музика»);  o П. Чайковський «Кіт у чоботях та Біла кішечка» (з балету

«Спляча красуня»);  o М. Мусоргський «Хатинка на курячих ніжках» («Картинки з виставки»);

o   П. Чайковський «Червона Шапочка та Вовк» (з балету «Спляча красуня»).

4.     Зображення казкових персонажів, портрети композиторів, таблиця для виконання завдання «Підкажи композитору...», роздруковані визначення нових термінів.

 

 

План уроку:

1.     Організаційний момент.

2.     Викладення нового матеріалу:

o   Ознайомлення з казками М. Коцюбинського: «Про двох цапків», «Дві кізочки». Висновки учнів щодо їх повчальності. o Робота з таблицею на дошці. Завдання: «Підкажи композитору засоби музичної виразності, які допоможуть утілити ці сюжети». Розмістити слова-підказки у необхідні клітинки таблиці.

Засоби музичної виразності / Казка

ПРО ДВОХ ЦАПКІВ

ДВІ БІЛОЧКИ

Кількість мелодій та їхній характер

 

 

Жанрова основа

 

 

Динаміка

 

 

Темп

 

 

Тембр

 

 

 

3.     Слухання музики, слідкуючи по нотах (Р.3, с. 38, нотний приклад 33).

С. Майкапар «Семимильні чоботи». Дати відповіді на запитання:

o   Який настрій та характер музики?

o   Скільки розділів у цьому музичному творі?

o   Які з них повторюються?

o   Назви елементи музичної мови, визначальні при створенні казкового музичного образу.

o   Які інтервали - широкі чи вузькі - переважають у мелодичних лініях правої та лівої руки? o Які інтервали - широкі чи вузькі - утворюються між звуками двох мелодичних ліній, з яких складається ця п'єса?

o   Визнач найнижчий та найвищий звуки п'єси. Так ти з'ясуєш її діапазон (пояснення терміну). Розкажи, яку зображальну роль відіграє діапазон у цій п'єсі.

o   Пригадай казки, в яких герої скористались чарівними можливостями «семимильних чобіт».

4.     Ознайомлення з фрагментом казки «Дюймовочка» ГансаХристіана Андерсена. Учні мають впізнати ім'я головної героїні. Завдання: порівняти літературний образ з музичним, який створив 

С. Слонимський. Перегляд відеофрагменту мультфільму «Дюймовочка» з музикою С. Слонимського. 

Дати відповіді на запитання:

o   Чи весь час музика однакова за характером? oСкільки розділів у цьому музичному творі?

o   Які з них повторюються? o Який прийом музичного розвитку ти почув у партії лівої руки? (Р.3. с. 40, нотний приклад, 34) 

o   Поміркуй, чому композитор обрав для цієї п'єси мінорний лад, а закінчив мажором?

5.     Викладач зачитує текст казки «Баба-Яга», учні повинні впізнати, який казковий персонаж описаний у фрагменті. Слухання творів, присвячених цьому персонажу: П. Чайковський «Баба-Яга», М. Мусоргський «Хатинка на курячий ніжках». Учні діляться враженнями після прослуховування, скориставшись словамипідказками (Р.З. с. 40-41, завдання 4).

6.     Перегляд двох танців з балету П. Чайковського «Спляча красуня»: «Кіт у чоботях та Біла кішечка» і «Червона Шапочка та Вовк». Після перегляду пропонується замалювати у нотних прикладах різними кольорами наступне:

o   «Кіт у чоботях та Біла кішечка» - такти, де композитор утілив в музиці ніжні навчання Кішечки та раптові удари її кігтистої лапки (Р.3. с. 41, нотний приклад 35).

o   «Червона Шапочка та Вовк» - такти, що втілюють контрастні образи Вовка та Червоної Шапочки (Р.З. с. 42, нотний приклад 36).

7.     Підведення підсумків уроку.

8.     Оголошення результатів навчальної діяльності.

9.     Домашнє завдання:

o   Письмові завдання: Р.3. с. 40-41, завдання 4, завдання 5; oПрослухати музичний матеріал: фонохрестоматія № 68-74; oОпрацювати матеріал теми 8 (Р.3, с. 37-42);

o   Творче завдання: намалюй і розкажи про свого улюбленого казкового героя.

pdf
Додано
29 березня 2020
Переглядів
951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку