Ємельяненко Марина Русланівна викладач музично-теоретичних дисциплін
Сумської ДМШ №4
Розробка уроку з музичної літератури на тему
«Казка та казкові герої» (1 р.н.)
Мета: вдосконалювати навички слухання музики, аналізу та самостійного мислення, розширити і поглибити уявлення учнів про можливості втілення у музиці казкових образів за допомогою засобів музичної виразності, здійснити цікаву подорож сторінками улюблених казок.
Наочні посібники:
1. Робочий зошит з української та зарубіжної музичної літератури (початковий курс I частина) І.М. Томасишин, В.В. Гукової;
2. Відеоматеріали: o фрагменти мультфільму «Дюймовочка» з музикою С.
Слонимського; oфрагменти мультфільмів з музикою П. Чайковського «Баба-
Яга» та М. Мусоргського «Хатинка на курячий ніжках»; o відеозапис двох танців з балету П. Чайковського «Спляча красуня»: «Кіт у чоботях та Біла кішечка» і «Червона Шапочка та Вовк».
3. Музичний матеріал:
o С. Майкапар «Семимильні чоботи» («Бірюльки»); oС. Слонимський «Дюймовочка»;
o П. Чайковський «Баба Яга» («Дитячий альбом»); oС. Прокофьев «Казочка» («Дитяча музика»); o П. Чайковський «Кіт у чоботях та Біла кішечка» (з балету
«Спляча красуня»); o М. Мусоргський «Хатинка на курячих ніжках» («Картинки з виставки»);
o П. Чайковський «Червона Шапочка та Вовк» (з балету «Спляча красуня»).
4. Зображення казкових персонажів, портрети композиторів, таблиця для виконання завдання «Підкажи композитору...», роздруковані визначення нових термінів.
План уроку:
1. Організаційний момент.
2. Викладення нового матеріалу:
o Ознайомлення з казками М. Коцюбинського: «Про двох цапків», «Дві кізочки». Висновки учнів щодо їх повчальності. o Робота з таблицею на дошці. Завдання: «Підкажи композитору засоби музичної виразності, які допоможуть утілити ці сюжети». Розмістити слова-підказки у необхідні клітинки таблиці.
Засоби музичної виразності / Казка |
ПРО ДВОХ ЦАПКІВ |
ДВІ БІЛОЧКИ |
Кількість мелодій та їхній характер |
|
|
Жанрова основа |
|
|
Динаміка |
|
|
Темп |
|
|
Тембр |
|
|
3. Слухання музики, слідкуючи по нотах (Р.3, с. 38, нотний приклад 33).
С. Майкапар «Семимильні чоботи». Дати відповіді на запитання:
o Який настрій та характер музики?
o Скільки розділів у цьому музичному творі?
o Які з них повторюються?
o Назви елементи музичної мови, визначальні при створенні казкового музичного образу.
o Які інтервали - широкі чи вузькі - переважають у мелодичних лініях правої та лівої руки? o Які інтервали - широкі чи вузькі - утворюються між звуками двох мелодичних ліній, з яких складається ця п'єса?
o Визнач найнижчий та найвищий звуки п'єси. Так ти з'ясуєш її діапазон (пояснення терміну). Розкажи, яку зображальну роль відіграє діапазон у цій п'єсі.
o Пригадай казки, в яких герої скористались чарівними можливостями «семимильних чобіт».
4. Ознайомлення з фрагментом казки «Дюймовочка» ГансаХристіана Андерсена. Учні мають впізнати ім'я головної героїні. Завдання: порівняти літературний образ з музичним, який створив
С. Слонимський. Перегляд відеофрагменту мультфільму «Дюймовочка» з музикою С. Слонимського.
Дати відповіді на запитання:
o Чи весь час музика однакова за характером? oСкільки розділів у цьому музичному творі?
o Які з них повторюються? o Який прийом музичного розвитку ти почув у партії лівої руки? (Р.3. с. 40, нотний приклад, 34)
o Поміркуй, чому композитор обрав для цієї п'єси мінорний лад, а закінчив мажором?
5. Викладач зачитує текст казки «Баба-Яга», учні повинні впізнати, який казковий персонаж описаний у фрагменті. Слухання творів, присвячених цьому персонажу: П. Чайковський «Баба-Яга», М. Мусоргський «Хатинка на курячий ніжках». Учні діляться враженнями після прослуховування, скориставшись словамипідказками (Р.З. с. 40-41, завдання 4).
6. Перегляд двох танців з балету П. Чайковського «Спляча красуня»: «Кіт у чоботях та Біла кішечка» і «Червона Шапочка та Вовк». Після перегляду пропонується замалювати у нотних прикладах різними кольорами наступне:
o «Кіт у чоботях та Біла кішечка» - такти, де композитор утілив в музиці ніжні навчання Кішечки та раптові удари її кігтистої лапки (Р.3. с. 41, нотний приклад 35).
o «Червона Шапочка та Вовк» - такти, що втілюють контрастні образи Вовка та Червоної Шапочки (Р.З. с. 42, нотний приклад 36).
7. Підведення підсумків уроку.
8. Оголошення результатів навчальної діяльності.
9. Домашнє завдання:
o Письмові завдання: Р.3. с. 40-41, завдання 4, завдання 5; oПрослухати музичний матеріал: фонохрестоматія № 68-74; oОпрацювати матеріал теми 8 (Р.3, с. 37-42);
o Творче завдання: намалюй і розкажи про свого улюбленого казкового героя.