«Дитяча агресія. Причини виникнення,
прояви та шляхи подолання».
Ще З. Фрейд в своїх роботах писав: «Агресія е вродженим інстинктом, з яким людині буває дуже не просто впоратись»
А якщо мова йде про маленьку людину, то питання подолання проявів агресії стає актуальним для всіх дорослих. що оточують дитину (батьків, вчителів, спеціалістів).Тому розпочинати розглядати це питання потрібно з визначення поняття «дитяча агресія», з’ясування причин її виникнення та, спираючись на це, визначати шляхи її подолання.
Хотілось би звернути вашу увагу на те, що поняття «агресія» та «агресивна поведінка» не є синонімами.
Агресія – (від лат. аgressio – напад) фізичні або словесні дії людини, спрямовані на пошкодження або руйнування.
Агресивна поведінка – одна з форм реагування на різні несприятливі у фізичному і психічному плані життєві ситуації, що викликають стрес, фрустрацію та інші негативні стани.
Агресія не є відхиленням тому, що в окремих ситуаціях (стресу, провокації) притаманна кожній людині. В основі агресії лежить емоція гніву – важлива складова емоційного реагування. Перші прояві агресії з’являються у дитини вже на 1 – 3 роках життя.
Тоді як агресивність - це особиста риса характеру або темпераменту, яку в нормі людина може контролювати.
Прийнято розрізняти види агресії за проявами та формою.
Фізична агресія - коли дитину хтось ображає або вона сердиться, їй хочеться завдати фізичної шкоди: штовхнути або вдарити.
Причинами такої поведінки може дути.
Якщо дитину карають фізично або поміж однолітків хтось проявляє фізичну агресію. Їй хтось показав, що так можна поводить у стресовій ситуації, тому вона наслідує приклад.
Вербальна агресія - Дитина висловлює негативні почуття за допомогою крику, вереску, погроз.
Причинами такої поведінки може дути.
Через невпевненість дитини у собі, сумнівах у своїх силах. У середині неї існує кннфлікт, який вона не може правильно виявити.
Прихована агресія - дитина терпить та не виявляє своїх емоцій ані словами, ані діями. Маркерами такої агресії є:
Причинами такої поведінки може дути.
Дитина відчуває страх. Вона боїться щось відповісти чи зробити, коли батьки або вчитель її сварять. Часто таке відбувається, коли із дитиною занадто суворі або фізично карають.
Аутоагресія - Дитина завдає собі фізичної шкоди: б’є, дряпає, гризе нігті, негативно про себе висловлюється
Причинами такої поведінки може дути
Види агресії за формою.
Причини виникнення агресії.
Сімейне середовище (помилки у вихованні)
Психологічні особливості дитини
Засоби масової інформації
Завдання дорослих, що оточують дитину, - допомогти її навчитися контролювати свою поведінку та проявляти гнів конструктивними засобами (переносити гнів на неживі об’єкти, ліпити, малювати, виконувати фізичні вправи). Спостерігаючи за поведінкою дитини легко з’ясувати, чому дитина так себе поводить, а за результатами спостереження підібрати сприятливі форми роботи з дитиною.
Критерії агресивності (схема спостережень за дитиною.
Напрямки корекції агресивної поведінки.
4. Розвивати здатність до співчуття, довіри, співпереживання, вирішення проблем мирним шляхом
Як працювати зі спалахами гніву?
2. Після того, як заспокоїться, поговорити з нею, показати, що ви розумієте її почуття, але не схвалюєте, коли вона висловлює їх неприйнятним чином.
Порекомендувати прийнятні шляхи виявлення своїх почуттів у даній ситуації (наприклад використовуючи прийом Я - висловлюваня)
Я |
Відчуваю –образу, злюся, хвилююся розчарована |
коли ти |
Не виконуєш обіцянки, Запізнюєшся. |
Мені |
Неприємно, прикро |
коли ти |
Береш речі без дозволу. Не прибираєш за собою. |
4.Запевнити дитину, що ви вірите в її змогу знаходити правильний вихід із складних життєвих ситуацій.
5. Вміти переключити гнів (гра, змагання, фізичні вправи тощо).
6. Виконати вправу “ Добра долонька”.
В роботі з подолання агресивної поведінки важливу роль відіграють батьки учнів. Тому важливо розуміти, які батьківські позиції у відповідь на поведінку дитини допомагають знизити прояви агресії, а які навпаки руйнують всі зусилля педагогів.
Стратегія |
Приклад |
Стиль поведінки дитини |
Наслідки |
Різке подавлення агресії |
“Припини! Щоб я не чула, що ти таке кажеш (робиш)! |
Дитина може припинити, проте згодом виплесне агресію в інший час, в іншому місці, з більшою силою |
Дитина копіює батьків і вчиться у них агресивних форм поведінки |
Ігнорування агресії |
Батьки роблять вигляд, що нічого не помічають |
Дитина продовжує діяти агресивно |
Дитина вважає, що робить правильно, агресія переходить в рису характеру |
Батьки надають можливість виплеснути агресію. Тактовно забороняють поводити себе агресивно з іншими |
Переключення на гру, активні справи. Пояснюють, як треба себе поводити в таких ситуаціях |
Дитина навчиться керувати гнівом |
Дитина вчиться аналізувати ситуацію, бере приклад з тактовних батьків |
Висновки: позитивні зміни в поведінці агресивної дитини можливі тільки за умови систематичної роботи всіх дорослих, що оточують дитину (батьків, вчителів, вихователів, спеціалістів).
Матеріал підготовлений
практичним психологом
КЗ «Маріупольська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №10 Маріупольської міської ради Донецької області»
Хайловою Мариною Валеріївною