Номінація: «Спеціальна та інклюзивна освіта»
Світонь Н. О.
вчитель-логопед
Ізюмський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2
комбінованого типу Ізюмської міської ради Харківської області
МЕТОД ІЗОГРАФІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
У ФОРМУВАННІ СКЛАДОВОЇ СТРУКТУРИ СЛОВА
Ключові слова: ізографи, складова структура слів, ізографічне моделювання, дисграфія, дислексія.
Ключевые слова: изографы, слоговая структура слов, изографическое моделирование, дисграфия, дислексия.
Key words: isogrons, componеnt struсture of wоrds, isographic modeling, dysography, dyslexia.
Анотація: стаття містить спрощений (за віковими особливостями) план впровадження методики використання ізографічного моделювання та власно розроблені ізографи для дітей старшого дошкільного віку з опорою на досвід Нікіфорової Л. А.
Метою статті є розповсюдження інноваційних прийомів, методів навчання та спонукання до розробок і впровадження нових новітніх освітніх технологій.
Проблема розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку з важкими порушеннями мовлення завжди була і є особливо значимою. Рішення мовленнєвих проблем у дітей в усіх їх видових різноманітностях є актуальною проблемою в дошкільному віці. На сьогодні існує безліч корекційно-розвиваючих методів, за допомогою яких можна регулювати процес розвитку мовлення у дітей.
Досвід роботи в дошкільному навчальному закладі, в групі компенсуючого типу, спеціальній (для дітей з порушеннями мовлення) показав, що серед різноманітних порушень мовлення у дітей дошкільного віку одним з найбільш важких для корекції є такий особливий прояв мовленнєвої патології, як порушення складової структури слів. Цей дефект мовленнєвого розвитку характеризується труднощами у вимові слів складного складового складу (порушення порядку складів в слові, пропуски, додавання нових складів або звуків). Порушення складової структури слів зазвичай виявляється при логопедичному обстеженні дітей із загальним недорозвиненням мовлення, але воно може бути також і у дітей, що страждають тільки фонетико-фонематичним недорозвиненням.
Для продуктивної роботи над подоланням порушень складової структури слів пропонується використати метод, грунтований на аналізі ізографічних моделей на основі методики роботи з ізографами Нікіфорової Л. А. і формування складової структури слів Маркової А. К.
Ізографічне моделювання є синтезом двох взаємодоповнюваних і взаємостимулюючих діяльностей дошкільного віку - образотворчої і мовленнєвої. Суть його у використанні графічних моделей - малюнків, запропонованих педагогом або виконаних самою дитиною. Синтез продуктивних видів діяльності, зокрема малювання наочної моделі, посилює якість логопедичної дії, спрямованої на розвиток мовлення.
Ізографічні моделі - це картинки, на яких слова намальовані буквами, по-різному розташовані в просторі і оптично схожі на предмет, в назві якого використовуються тільки дані букви.
Існує безліч ігрових вправ, що допомагають успішно опанувати грамоту – від першого знайомства дітей з буквою до читання і письма. Разом з роботою по розвитку усного мовлення, пізнавальних процесів, моторної сфери необхідно проводити спеціальні ігри і вправи на розвиток просторового сприйняття, просторової і рухово-просторової пам'яті. Для цієї роботи ідеально підходять ізографи.
Первинний план методики роботи з ізографами не підходив до індивідуальних і вікових особливостей наших вихованців (дітей старшого дошкільного віку), тому план методики використання ізографічного моделювання був спрощений та адаптований:
1. Розгляд ізографа і знаходження усіх букв, «схованих» в нім.
2. Візуальне визначення предмета, зашифрованого в ізографі.
3. Викладання слова з букв розрізної азбуки.
4. Назва букв і звуків слова - ізографа.
5. Визначення голосних і приголосних букв в слові-ізографі.
6. Ділення слова - ізографа на склади.
7. Відстукування ритму слова - ізографа.
8. Вигадування речення зі словом ізографом.
Перспективний план корекційної роботи вчителя-логопеда по формуванню складової структури слова у дітей старшого дошкільного віку з використанням ізографічного моделювання:
Етапи |
Типи складових структур слова |
Приклади слів |
Ізографи |
І |
двоскладові слова з відкритих складів |
Риба, шафа |
|
трискладові слова з відкритих складів |
Лопата, ракета |
|
|
односкладові слова |
Дім, лак |
|
|
ІІ |
двоскладові слова з одним закритим складом |
Чобіт, павук |
|
двоскладові слова зі збігом приголосних в середині слова |
Ложка, пушка |
|
|
двоскладові слова із закритим складом і збігом приголосних |
Кактус, паркан |
|
|
ІІІ |
трискладові слова із закритим складом |
Барабан, самокат |
|
трискладові слова зі збігом приголосних |
Гойдалка, сонечко |
|
|
трискладові слова зі збігом приголосних і закритим складом |
Автобус, тролейбус |
|
|
IV |
односкладові слова зі збігом приголосних на початку слова |
Гриб, ключ |
|
односкладові слова зі збігом приголосних у кінці слова |
Серп, торт |
|
|
двоскладові слова з двома збігами приголосних |
Трактор, кнопка |
|
|
чотирискладові слова з відкритих складів |
Черепаха, парасолька |
|
Даний план корекційної роботи по формуванню складової структури слова з використанням ізографічних моделей може бути використаний логопедами, педагогами на заняттях з розвитку мовлення та культури мовленнєвого спілкування з дітьми старшого дошкільного віку, з метою підвищення їх рівня розвитку мовленнєвої компетентності.
Види вправ з використанням ізографів
Педагог дає інструкцію дітям, а саме:
У водоймі зростає,
Корінь лікувальний має,
Довге листя мов стріла
Ось така рослина ця.
(Аір)
Дитина, отримавши навички точного відтворення складової структури слова, використовуватиме правильно слова в самостійному мовленні.
За результатами моніторінгу була виявлена у дітей позитивна динаміка у оволодінні складової структури слів, правильної звуковимови.
У дітей значно підвищився об’єм зорової та вербальної пам’яті, стійкість уваги, активізувалась розум діяльність.
Методи та прийоми використання ізографічного моделювання дозволяють підвищити у дітей інтерес до логопедичних занять, а тому і їх ефективність.
Сформовані звуко-складова структура слів та процеси аналізу і синтезу допоможуть уникнути таких порушень як дисграфія і дислексія.
В подальшому планується створення інтерактивних засобів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, в яких будуть реалізовані власні ізографи.
Список використаних джерел: