Метод ізографічного моделювання у формуванні складової структури слова

Про матеріал
Стаття містить спрощений (за віковими особливостями) план впровадження методики використання ізографічного моделювання та власно розроблені ізографи для дітей старшого дошкільного віку з опорою на досвід Нікіфорової Л. А. Для продуктивної роботи над подоланням порушень складової структури слів пропонується використати метод, грунтований на аналізі ізографічних моделей на основі методики роботи з ізографами Нікіфорової Л. А. і формування складової структури слів Маркової А. К.
Перегляд файлу

Номінація: «Спеціальна та інклюзивна освіта»

 

Світонь Н. О.
вчитель-логопед

Ізюмський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2
комбінованого типу Ізюмської міської ради Харківської області

 

МЕТОД ІЗОГРАФІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ

У ФОРМУВАННІ СКЛАДОВОЇ СТРУКТУРИ СЛОВА

 

 

Ключові слова: ізографи, складова структура слів, ізографічне моделювання, дисграфія, дислексія.

Ключевые слова: изографы, слоговая структура слов, изографическое моделирование, дисграфия, дислексия.

Key words: isogrons, componеnt struсture of wоrds, isographic modeling, dysography, dyslexia.

Анотація: стаття містить спрощений (за віковими особливостями) план впровадження методики використання ізографічного моделювання та власно розроблені ізографи для дітей старшого дошкільного віку з опорою на досвід Нікіфорової Л. А.

Метою статті є розповсюдження інноваційних прийомів, методів навчання та спонукання до розробок і впровадження нових новітніх освітніх технологій.

Проблема розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку з важкими порушеннями мовлення завжди була і є особливо значимою. Рішення мовленнєвих проблем у дітей в усіх їх видових різноманітностях є актуальною проблемою в дошкільному віці. На сьогодні існує безліч корекційно-розвиваючих методів, за допомогою яких можна регулювати процес розвитку мовлення у дітей.

Досвід роботи в дошкільному навчальному закладі, в групі компенсуючого типу, спеціальній (для дітей з порушеннями мовлення) показав, що серед різноманітних порушень мовлення у дітей дошкільного віку одним з найбільш важких для корекції є такий особливий прояв мовленнєвої патології, як порушення складової структури слів. Цей дефект мовленнєвого розвитку характеризується труднощами у вимові слів складного складового складу (порушення порядку складів в слові, пропуски, додавання нових складів або звуків). Порушення складової структури слів зазвичай виявляється при логопедичному обстеженні дітей із загальним недорозвиненням мовлення, але воно може бути також і у дітей, що страждають тільки фонетико-фонематичним недорозвиненням.

Для продуктивної роботи над подоланням порушень складової структури слів пропонується використати метод, грунтований на аналізі ізографічних моделей на основі методики роботи з ізографами Нікіфорової Л. А. і формування складової структури слів Маркової А. К.

Ізографічне моделювання є синтезом двох взаємодоповнюваних і взаємостимулюючих діяльностей дошкільного віку - образотворчої і мовленнєвої. Суть його у використанні графічних моделей - малюнків, запропонованих педагогом або виконаних самою дитиною. Синтез продуктивних видів діяльності, зокрема малювання наочної моделі, посилює якість логопедичної дії, спрямованої на розвиток мовлення.

Ізографічні моделі - це картинки, на яких слова намальовані буквами, по-різному розташовані в просторі і оптично схожі на предмет, в назві якого використовуються тільки дані букви.

Існує безліч ігрових вправ, що допомагають успішно опанувати грамоту – від першого знайомства дітей з буквою до читання і письма. Разом з роботою по розвитку усного мовлення, пізнавальних процесів, моторної сфери необхідно проводити спеціальні ігри і вправи на розвиток просторового сприйняття, просторової і рухово-просторової пам'яті. Для цієї роботи ідеально підходять ізографи.

Первинний план методики роботи з ізографами не підходив до індивідуальних і вікових особливостей наших вихованців (дітей старшого дошкільного віку), тому план методики використання ізографічного моделювання був спрощений та адаптований:

1. Розгляд ізографа і знаходження усіх букв, «схованих» в нім.

2. Візуальне визначення предмета, зашифрованого в ізографі.

3. Викладання слова з букв розрізної азбуки.

4. Назва букв і звуків слова - ізографа.

5. Визначення голосних і приголосних букв в слові-ізографі.

6. Ділення слова - ізографа на склади.

7. Відстукування ритму слова - ізографа.

8. Вигадування речення зі словом ізографом.

Перспективний план корекційної роботи вчителя-логопеда по формуванню складової структури слова у дітей старшого дошкільного віку з використанням ізографічного моделювання:

Етапи

Типи складових структур слова

Приклади слів

Ізографи

І

двоскладові слова з відкритих складів

Риба, шафа

трискладові слова з відкритих складів

Лопата, ракета

односкладові слова

Дім, лак

ІІ

двоскладові слова з одним закритим складом

Чобіт, павук

двоскладові слова зі збігом приголосних в середині слова

Ложка, пушка

двоскладові слова із закритим складом і збігом приголосних

Кактус, паркан

ІІІ

трискладові слова із закритим складом

Барабан, самокат

трискладові слова зі збігом приголосних

Гойдалка, сонечко

трискладові слова зі збігом приголосних і закритим складом

Автобус, тролейбус

IV

односкладові слова зі збігом приголосних на початку слова

Гриб, ключ

односкладові слова зі збігом приголосних у кінці слова

Серп, торт

двоскладові слова з двома збігами приголосних

Трактор, кнопка

чотирискладові слова з відкритих складів

Черепаха, парасолька

 

Даний план корекційної роботи по формуванню складової структури слова з використанням ізографічних моделей може бути використаний логопедами, педагогами на заняттях з розвитку мовлення та культури мовленнєвого спілкування з дітьми старшого дошкільного віку, з метою підвищення їх рівня розвитку мовленнєвої компетентності.

Види вправ з використанням ізографів

 Педагог дає інструкцію дітям, а саме:

  1. Прочитай слова в ізографах і по третій букві знайди нове слово:
  2. Спробуй відгадати загадку. Відгадати її допоможе малюнок, в якому записаний ізограф:

У водоймі зростає,
Корінь лікувальний має,
Довге листя мов стріла
Ось така рослина ця.

(Аір)

 

 

 

 

 

  1. Визнач букви та відчуй їх на дотик (букви виготовлені із оксамитового паперу) і прочитай ізограф:

  1. Прочитай ізограф та перевір себе:

Дитина, отримавши навички точного відтворення складової структури слова, використовуватиме правильно слова в самостійному мовленні.

За результатами моніторінгу була виявлена у дітей позитивна динаміка у оволодінні складової структури слів, правильної звуковимови.

 

У дітей значно підвищився об’єм зорової та вербальної пам’яті, стійкість уваги, активізувалась розум діяльність.

Методи та прийоми використання ізографічного моделювання дозволяють підвищити у дітей інтерес до логопедичних занять, а тому і їх ефективність.

Сформовані звуко-складова структура слів та процеси аналізу і синтезу допоможуть уникнути таких порушень як дисграфія і дислексія.

В подальшому планується створення інтерактивних засобів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, в яких будуть реалізовані власні ізографи.

Список використаних джерел:

  1. Агранович З.Е. Логопедическая работа по преодолению нарушений слоговой структуры слов у детей. –– Спб.: Детство-Пресс, 2001. – с 48.
  2. Волкова Г.А. Логопедическая ритмика: Учеб.для студентов высших учебных заведений. - М: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. – с 24, 27.
  3. Маркова А.К. Особенности усвоения слоговой структуры слова у детей, страдающих алалией // Школа для детей с тяжелыми наружениями речи / Под ред. Р.Е. Левиной. - М., 1961. - с 59-70.

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
1560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку