Проекти з мови та літератури, які формують компетентності учнів. Назви, термін, класи, фото.
Горева Оксана Володимирівна,
учитель російської мови та літератури
Южноукраїнської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів № 4,
учитель вищої категорії, старший учитель
Метод проектів як засіб формування ключових компетентностей учнів при вивченні російської мови та літератури
Проектна технологія все більше прихильників збирає серед учителів та учнів. У позакласній роботі з мови та літератури до участі у проектах залучається все більше учнів, теми проектів стають актуальнішими, цікавішими, їхні результати різноматнішими. Це не дивно, адже при формуванні ключових компетентностей саме цей метод є універсальним, він допомагає на різних своїх етапах розвивати в учнів уміння співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі, висловлювати власну думку, аргументувати та відстоювати свою позицію (соціальна і громадянська компетентності); генерувати нові ідеї, використовувати різні стратегії аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення (ініціативність і підприємливість); організовувати та планувати свою навчальну діяльність, визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети (уміння вчитися впродовж життя); діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі, знаходити інформацію та оцінювати її достовірність (інформаційно-цифрова компетентність); використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях, оперувати текстовою та числовою інформацією (математична компетентність); грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку (спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами); враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо) (обізнаність і самовираження у сфері культури).
З метою підвищення інтересу учнів до вивчення мови та літератури, формування предметних та ключових компетентностей я щорічно пропоную учням взяти участь у проектах. Результатом проектів може бути як презентація в електронному вигляді, так і колаж, стінгазета, альманах, відеоролик тощо.
За останні декілька років було реалізовано наступні проекти:
№ з/п |
Назва проекту |
Термін реалізації |
Класи |
Результат |
1 |
«Нові слова нової України» |
2 місяці |
11-і |
Презентації «Неологізми сучасної війни», «Неологізми в одязі», «Неологізми і сучасна їжа», «Автомобілі і нові слова», «Неологізми в Інтернет-просторі». Словник «Нові слова Інтернету» |
2 |
«Антисуржик» |
2 місяці |
10-і |
Презентація «Розмовляй або російською, або українською мовою» |
3 |
«Помилки нашого міста» |
2 місяці |
9,10-і |
Презентації «Помилки закладів міста», «Помилки на OLX», «Помилки у соцмережах» |
4 |
«Десять років промайнуло, імена старі забули» (порівняння імен першокласників та випускників школи) |
2 місяці |
11-і |
Відеоролик |
5 |
«Хто такі Баба Яга, Кощей та інші герої казок» |
3 місяці |
11-і |
Презентації про добрих та злих героїв казок |
6 |
«Що в імені моєму?» (Імена старшокласників школи) |
3 місяці |
10-і |
Відеоролик (4 хвилини) |
7 |
«Розмаїття словників» |
1 місяць |
8-і |
Стінгазета «Розмаїття словників» |
8 |
«Моя улюблена книга» |
3 тижня |
7-і |
Колаж «Моя улюблена книга» |
9 |
«Басні нашого класу» |
2 тижні |
6-і |
Альманах «Басні нашого класу» |
10 |
«Шкільні жаргонізми» |
2 тижні |
6-і |
Словнички шкільних жаргонізмів |
11 |
«Неологізми у нашому житті» |
2 тижні |
6-і |
Кишенькові словнички неологізмів |
12 |
«Як написати вірша» |
3 тижні |
5-і |
Альманах «Вірші про весну» |
Результати проектів було презентовано учнями на різних рівнях: однокласникам - на уроках, учням інших класів - на заходах, присвячених Дню рідної мови, учителям -словесникам на засіданні шкільної методичної комісії, учителям інших шкіл – на міському семінарі. Робота над проектом та результати досліджень сприяють розвитку в учнів культури спілкування, уміння порівнюватити, аналізувати, робити висновки, попереджати власні помилки, підвищують загальну культуру учнів, а також сприяють розвитку творчих здібностей.
|
|
|
|