27 квітня о 18:00Вебінар: Кольоротерапія: використання технології в роботі з учнями початкової школи

Методи арт-терапії у роботі з підлітками та батьками

Про матеріал

Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, фантазії, творчості. Дане заняття розраховане для підлітків та їхніх батьків з метою сприяння позитивної співпраці, відкритості, щирості та налагодження взаєморозуміння.

Перегляд файлу

 

Духовне життя дитини повноцінне

 лише тоді, коли вона живе у світі

 гри, казки, фантазії, творчості.

 

Тема заняття «МЕТОДИ АРТ-ТЕРАПІЇ В РОБОТІ З ПІДЛІТКАМИ ТА БАТЬКАМИ»

Ірина Гарвасюк, практичний психолог

Заліщицької державної гімназії,

Тернопільської обл.

 

Мета тренінгу: ознайомити учнів та їх батьків з методами арт-терапії, сприяти особистісному зростанню  підлітка шляхом використання методів арт-терапії; сприяти взаморозуміння між батьками та учнями.

Цільова аудиторія: підлітки та батьки.

 Тривалість заняття: 60 хв.

 

І. Вступне слово психолога (5хв.)

                                                                        «Якщо у тебе психологічні проблеми

                                                                      ти зможеш подолати їх самостійно

за допомогою живлячої сили мистецтва…»

 

Арт–терапія – метод лікування засобами художньої творчості. Це один із самих м`яких і в той же час глибоких методів в арсеналі психологів. Малюючи, займаючись ліпленням, ви ніби отримуєте закодоване послання від самого себе.  Цей термін з'явився ще в 40-і рр.. ХХ ст. Його почав використовувати британський лікар і художник Адріан Хілл. Він працював у спеціальних госпіталях з  хворими як арт-педагог. Він звернув увагу на той факт, що заняття творчістю допомагають хворим легше і швидше видужувати. При цьому пацієнти відволікаються від своїх проблем і переживань. Потрібно сказати, що мистецтво взагалі з'явилося в давні часи і служило засобом комунікації. Пізніше люди стали цінувати спонтанне вираження емоцій, яке не стримувалося рамками умовності.

 

Можливості арт-терапії. Користь арт-терапії

Можна сказати, що арттерапія будується на вірі у творчу основу людини. Вона не ставить собі за мету зробити людину художником або актором. Вона спрямована, в першу чергу, на вирішення психологічних проблем. В  арт-терапевтичній роботі може приймати участь практично кожна людина, незалежно від  свого віку. Це не вимагає наявності у нього здібностей до творчості. Арт-терапія допомагає встановлювати відносини між людьми. За допомогою мистецтва людина не тільки виражає себе, але і більше дізнається про інших.  Арт-терапія дозволяє пізнавати себе і навколишній світ. У художній творчості людина втілює свої емоції, почуття, надії, страхи, сумніви і конфлікти. Відбувається це на несвідомому рівні, і людина дізнається про себе багато нового. Арт-терапія розвиває творчі можливості. Під час занять арт людина може відкрити в собі невідомі раніше таланти.

Дає значний позитивний емоційний заряд, формує активну життєву позицію, впевненість у своїх силах. Отже це:

  1.                           Маскотерапія - метод, який передбачає переклад проблем і переживань людини в маски.
  2.                           Відеотерапія. Людина переглядає відео і як би проектує свій власний образ на образ героя, співпереживаючи йому, шукаючи разом з ним шляхи вирішення проблеми і оцінюючи поведінки і емоції.
  3.                           Ліплення. Робота з глиною або іншими пластичними матеріалами підходить тим, хто знаходиться в стані стресу. Створення об`ємних образів дозволяє більш ефективно висловити емоції і почуття.
  4.                           Кольоротерапія. Метод має на увазі вплив різних кольорів, кожен з яких може надавати певний вплив на свідомість і стан людини.
  5.                           Пісочна терапія. Робота з піском відмінно заспокоює.
  6.                           Ігротерапія. За допомогою гри теж можна виявити проблеми і скорегувати поведінку.
  7.                           Казкотерапія. Емоції, стан, переживання і почуття проектуються на головних героїв казки.
  8.                           Фототерапія. Це може бути робота з готовими знімками або створення своїх власних.
  9.                           Музикотерапія. Відомо, що музика може впливати на почуття, емоції і стан людини.
  10.                       Ізотерапія - це малювання. За допомогою малюнка можна висловити і оцінити думки, почуття і емоції.
  11.                       Танцювальна терапія. Танець допомагає не тільки висловити переживання та емоції, а й розслабитися.
  12.                       Драматерапія. Розігруючи який-небудь сюжет, можна вжитися в образ і оцінити свій стан.
  13.                       Сміхотерапія.

            Значення арт-терапії:

  •                               Це відмінний засіб боротьби зі стресом. Якщо ви відчуваєте, що починаєте «закипати», то візьміть аркуш паперу і фарби і починайте малювати.
  •                               Це прекрасна можливість краще пізнати себе самого.
  •                               Арт-терапія допомагає зрозуміти навколишній світ.
  •                               Даний метод може допомогти розвинути творчі здібності та виявити таланти.
  •                               Багатьом арт-терапія допомагає підвищити самооцінку і стати впевненішим.
  •                               Метод допомагає адаптуватися до нових умов життя, до нових людей.

 

Ми з вами познайомимося та спробуємо використати деякі методи арт-терапії на сьогоднішньому занятті.

ПРАВИЛА

 Всі правила гідної поведінки здавна відомі,

Зупинка за малим – за умінням ними користуватися.

Б. Паскаль

  Успіх тренінгу значною мірою визначається дотриманням специфічних принципів роботи. Правила – випробуваний і ефективний метод для досягнення атмосфери довіри, доброзичливості і співробітництва для конструктивної та успішної роботи.

Правила:

  • Цінувати час.
  • Бути позитивно налаштованим.
  • Правило додавання.
  • Кодекс ввічливості. Уважно слухати, говорити по темі, висловлювати думку коротко і аргументовано.
  • Правило добровільності.
  • Правило персоніфікації. Говорити від свого імені (Я - висловлювання).
  • Правило конфіденційності.

 

1.  Розпочнемо з вправи «Карусель спілкування» (5 хв.)

  Учасники (батьки і діти) по колу продовжують фразу, задану ведучим, передаючи один одному мякий предмет.

  •  Я люблю…
  •  Мене радує …
  •  Мені сумно, коли …
  •  Я гніваюся, коли…
  •  Я пишаюся собою, коли…

 

2. Вправа «Усмішка»  - сміхотерапія(5 хв.)                                                                                    

      Як же наше життя може бути без гарного настрою. А створювати приємний настрій можемо ми самі, просто посміхаючись. Про велику силу впливу наших усмішок ми інколи не задумуємось. А формула ця дуже проста: «Посміхаюся я – посміхаєтеся у відповідь ви!».                                                                                                          

    – Усміхніться! Уявіть собі, що Ви дуже щасливі. Відчуйте, як Ваша усмішка лине із серця та піднімається, торкається Ваших губ. Ви усміхаєтеся! Гарного Вам настрою!

        Усміхайтеся частіше, навіть коли немає настрою! Самопочуття покращується, якщо вдається утримати усмішку понад півтори хвилини. Цей прийом – улюблена вправа йогів для подолання негативу. Розтягнуті в усмішці губи посилають в мозок сигнал, що покращує настрій.

Відео «Смохотерапія»

       
3.  Вправа «Малюнок по колу».

Кожна група отримує по одному аркушу паперу (А4); перший учасник малює на аркуші невигадливу картинку або просто кольорові плями і передає естафету наступному учаснику, який продовжує малюнок. У підсумку кожен малюнок повертається до першого автора.

Після виконання вправи обговорюється початковий задум, учасники розповідають про свої почуття. Колективні малюнки можна прикріпити до стіни: створюється своєрідна виставка, яка якийсь час нагадуватиме групі про колективну роботу в «чужому просторі».

(Ця вправа може виявити сильні суперечності в групі, викликати агресивні почуття, образу. Тому арт-терапевт повинен попередити учасників про дбайливе ставлення до робіт один одного).

Під час виконання вправи - перегляд відео терапевтичного змісту «Барви осені» (барви весни).

Ознайомлення з кольорами, які учні використовували у своїх малюнках:

презентація «Кольоротерапія»(музика);

відео «Лікувальна кольоротерапія для зору»

  

4. У  практичній діяльності психологи також використовують арт - техніку "притча".

Також використовую притчу «Раббі Зусі» про необхідність самоудосконалення.

Одна людина (Раббі Зусі) вирішила змінити світ. Але світ такий великий, а людина (Зусі) - така маленька. Тоді людина (Зусі) вирішила змінити своє місто. Але місто - таке велике, а людина (Зусі) - така маленька. Тоді людина (Зусі) вирішила змінити свою сім'ю. Але сім'я у нього (Зусі) така велика, одних дітей з десяток. Так людина (Зусі) дісталася до того єдиного, що вона в силах змінити, будучи таким маленьким, - самого себе.

Далі йде обговорення притчі. Ставиться питання учасникам групи: «Як ви вважаєте, який сенс цієї притчі?»

Підсумок обговорення учасників групи був такий: людина повинна прагнути до того, щоб змінити себе в кращу сторону у світі з собою.

Практика показує, що притча допомагає поглянути на події з незвичного боку, дозволяє точно натякнути на неправильну поведінку або образ думки учасника; притчі підвищують інтерес учасників, їх із задоволенням слухають.

Відеопритча «Повна банка»

5. Музикотерапія - це метод арт-терапії

Музична арт-терапія заснована на процесі слухання музики і музикування. Ще в XIX в. вчені встановили, що емоції викликають зміни пульсу, дихання, швидкості реакції, м`язової сили і т.д. Різні по емоційно-образним змістом музичні твори по-різному впливають на організм людини, викликаючи різні емоції.

Це метод, який широко використовується навіть на етапі внутрішньоутробного розвитку плода. Спеціально підібрані музичні твори дозволяють дозовано «тренувати» емоційний світ дитини. Музика впливає на багато сфер життєдіяльності людини через три основні чинники: вібраційний, фізіологічний і психічний. Звукові вібрації є стимулятором обмінних процесів в організмі на рівні клітини. Ці вібрації здатні змінювати різні функції організму (дихальну, рухову, серцево-судинну). Завдяки асоціативним зв`язкам, що виникають в процесі сприйняття і виконання музики, змінюється і психічний стан дитини. Однією із складових частин музичної арт-терапії є вокальні та дихальні тренінги, руху під музику.

Учень грає на музичному інструменті.

Також існують і деякі інші менш відомі методи ізотерапії:

  • малювання на руках;
  • малювання пальцями;
  • краплемалювання;
  • ниткомалювання (ниткографія).

Результат пошуку зображень за запитом "арт терапія малювання"Пов’язане зображенняРезультат пошуку зображень за запитом "арт терапія малювання"                         

Чим же корисна краплетерапія?

         По-перше, робота з різними кольорами привертає увагу дитини, робить заняття яскравим і цікавим. Для занять краплетерапією необхідний такий набір «інструментів»:

стаканчики з кольоровою водичкою (у воді розведені акварельні фарби різних кольорів – жовтий, зелений, синій, червоний, коричневий, чорний і білий),
звичайні скляні піпетки з гумовими наконечниками,
дошка для ліплення із пластику білого кольору,
губка з поролону (це «шапка-невидимка» для видалення зайвих крапель),
листи щільного паперу, серветки для рук.

 

           Ниткографія – викладання за допомогою шнурка або товстої нитки контурних зображень різних предметів, тобто «малювання» за допомогою нитки.  

           Малюнки, виконані товстою ниткою або шнуром, відрізняються м’якістю одержуваних форм, здаються об’ємними та «живими», порівняно із звичайним контурним зображенням. Крім того, заняття з податливою, м’якою і пухнастою ниткою заспокоюють дітей і розвивають у них інтерес до декоративно-прикладного мистецтва.

 

Вправа 6. Учні та батьки діляться на 4 групи:

1 група – розмальовує свої руки;

2 група – малює малюнок пальцями;

3 група – малює малюнок крапельками;

4 група – малює малюнок з кольрових ниток.

Відео - музика  ,, Шум дощу і піаніно


Висновок . Основні принципи і заповіді арт-терапії

           В арт-терапії фрази на подобі «Я не вмію малювати», «Я не вмію танцювати», «У мене руки не з того місця ростуть», «Намальована мною собака більше схожа на слона» не приймаються! Завдання «намалювати, зліпити, станцювати красиво» не те що не ставиться, воно  взагалі  протипоказане.  Головне - виплеснути, вималювати, витанцювали, дати вихід накопиченим емоціям і стресам, щоб краще зрозуміти, розібратися, переосмислити, знайти рішення, позбутися і поліпшити своє психічне і фізичне здоров'я.

Музика для релаксації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чернецька Катерина Олександрівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
6141
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку