Вчимось вирішувати конфлікти

Про матеріал

Мета занять - оптимізація поведінки учасників тренінгу в конфлікті і оволодіння конструктивними стратегіями рішення різноманітних конфліктів. Надати теоретичну інформацію про конфлікти, їх причини. Навчити методам виходу з конфлікту, дати рекомендації по конструктивному вирішенню конфлікту.

Перегляд файлу

Вчимось вирішувати конфлікти

(учасники – учні 8-9 класів)

Ірина Гарвасюк, практичний психолог

Заліщицької державної гімназії,

Тернопільської обл.

 

Мета тренінгових занять - оптимізація поведінки учасників тренінгу в конфлікті і оволодіння конструктивними стратегіями рішення різноманітних конфліктів. Надати теоретичну інформацію про конфлікти, їх  причини. Навчити методам виходу з конфлікту, дати рекомендації по конструктивному вирішенню конфлікту.

 

Завдання:

  1. Ознайомитися з поняттям «конфлікт».
  2. Навчитись об‘єктивно оцінювати свої дії та вчинки і дії опонентів.
  3. Засвоїти конструктивні стратегії вирішення конфліктів і механізми їх застосування.

 

Орієнтовна тривалість:  3 заняття по 45 - 50 хв.

 

Зміст роботи

Орієнтовна тривалість

Ресурсне забезпеченя

1

Заняття 1. Вступне слово психолога. Погодження правил роботи.

5-7 хв

Презентація, аркуш А2, маркер

2

Вправа «Галерея асоціацій» (домашнє завдання)

5-7 хв

Дитячі малюнки «конфлікти»

3

Притча «Два горобчики»

5 хв

Притча

4

Інформаційне повідомлення «Конфлікт»

5 хв

 

5

Вправа «Той хто мене представив …а я представлю…»

10 хв

 

6

Вправа – розминка «Мої асоціації» (мозковий штурм)

7-10 хв

Презентація, аркуш А2, маркер

7

Вправа «Під час конфлікту більшість людей…» (мозковий штурм)

 

5-7 хв

Презентація, аркуш А2, маркер

8

Заняття 2.     Інформаційне повідомлення «Сигнали конфлікту»

5 хв

Презентація, аркуш А2, маркер

9

Вправа «Яблучко і черв‘ячок» + Інформаційне  повідомлення «Стратегії поведінки в конфлікті»

10 хв

Презентація, записнички

10

Вправа «Будуємо стіну конфлікту» (учень-учень, учень-вчитель, учень-батьки)

7-10 хв

Аркуші-цеглинки, маркери

11

Вправа «Конфлікт – театр» (побудова негативних сторін конфлікту та показ позитивних сторін)

10-15хв

Заготовки ситуацій, ролей

12

Інформаційне повідомлення «Що є позитивного у конфлікті?»

5-7 хв

Презентація, аркуш А2, маркер

13

 Заняття 3. Вправа «Ми творці своїх взаємовідносин»

 

5 хв

Аркуші для кожного учасника

14

 Вправа  «Конфліктна газета»

7-10хв

Газети

 

15

Інформаційне повідомлення «Схема вирішення конфлікту» + мозковий штурм +очікування учнів

5 -7 хв

Презентація,

аркуш А2, маркер

16

Притча «Історія про рай і пекло»

5 хв

Притча

17

Вправа «Павутинка» + повідомлення «Короткий курс доброзичливих стосунків»

 

7-10 хв

Клубок ниток, презентація, музика

 

 

Заняття 1

 

 1. Вправа «Кімната жахів» (домашнє завдання)

Мета: показати важливість розуміння суті конфлікту, його основних ознак.

Форма: індивідуальна робота, фронтальна бесіда.

Тривалість: 5-7 хвилин.

Хід вправи. Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. Будь ласка, намалюйте те, що ви уявляєте, коли чуєте слово «конфлікт».

(Попередньо, вдома учні намалювали свої асоціації, які на занятті демонструють з коротким коментарем чи без. Малюнки розташовуємо на магнітній дошці чи за допомогою стікерів, утворюючи «кімнату жахів» ).

      - Який заряд має слово «конфлікт» (позитивний чи негативний)? (Відповіді учнів).

       - Що ми відчуваємо, попадаючи в конфліктну ситуацію? (Відповіді учнів).

Отже, ваші малюнки дійсно можна назвати «Кімнатою жахів». Якщо під час конфлікту ми відчуваємо дискомфорт, дисгармонію, тривожність, образу, якщо  реакцією на конфлікт є пригнічення, що  сковує, віддаляє від друзів, рідних, однокласників – необхідно змінити нашу внутрішню установку стосовно конфлікту. Бо насправді конфлікт – це діалог, взаємодія, джерело розвитку нових стосунків, бачень, гармонії.

 

2. Притча  «Два горобчики»

       На дереві спокійно сиділи два горобчики. Один — угорі, а другий — нижче. Через якийсь час один горобчик, який сидів на вершечку, щоб якось розпочати розмову, сказав:

 — Яке гарне зелене листячко !

 Горобчик, який сидів нижче, зрозумів ці слова як виклик і одразу ж відповів:

 — Чи ти сліпий?! Хіба не бачиш, що воно сіро-біле?

 — То ти сліпий! Листя — зелене.

 Горобчик знизу, певний, що правда на його боці, зацвірінькав:

 — Закладаюся пір’ям мого хвоста, що листя сіро-біле. Ти нічого не розумієш, ти — дурний. Горобчик, який сидів на вершечку, розсердився і з усієї сили кинувся на свого ворога, щоб відповісти. Але перш ніж почати двобій, вони обидва поглянули вгору. Горобчик, який злетів із вершечка, здивовано  скрикнув:

 — Дивись, дивись! Листя справді сіро -  біле!

 А потім додав:

 — А ходи зі мною на вершечок, — і вони  разом стрибнули туди.

 — Дивись, дивись! Листя справді зелене! – відповів той, що сидів нижче…

 Обговорення. Ми бачимо, що конфлікт виник з того, що зіткнулися протилежні погляди, думки щодо ситуації. Кожен учасник конфлікту має власне уявлення про ситуацію. Ці уявлення найчастіше не збігаються. Конфліктанти реагують по-різному і найчастіше не знають, як бачить цю ситуацію опонент.

 

Висновок: не осуджуй нікого, якщо ти не жив його життям.

3. Інформаційне повідомлення «Конфлікт»

Отже, сьогодні ми попрацюємо над актуальною темою для будь-якого колективу, будь-якої групи людей, що взаємодіє – це конфлікти.

          Конфлікт – це зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій, думок чи поглядів людей.

          Конфлікти є частиною повсякденного життя. За словами відомого фахівця в області переговорів Р.Фішера, чим більш різноманітним стає світ, з тим більшим числом протиріч в інтересах доводиться стикатися.

Крім того, в конфліктній ситуації сторони упереджено сприймають реальність і бачать тільки факти, що підтверджують їх інтерпретацію конфлікту (хибні думки). Приклад зі старокитайської літератури: «Пропала в однієї людини сокира. Подумав він на сина свого сусіда і став до нього придивлятися: ходить, ніби вкрав сокиру, дивиться, ніби вкрав сокиру, говорить, ніби вкрав сокиру.

Словом, кожен жест, кожен рух видають у ньому злодія. Але незабаром той чоловік став скопувати землю в долині і знайшов свою сокиру. На другий же день подивився він на сина сусіда: ні жестом, ні рухом не схожий той на злодія ».

      А ще психологи  відзначають, що конфлікт стимулює пошук рішення проблем, може бути як негативною стороною, так і позитивною у взаємодії людей, що ми спробуємо  з’ясувати під час зустрічі.

 

 

4. Правила роботи

Тривалість: 5 хвилин.

Як завжди, під час заняття ми будемо дотримуватися певних правил:

1. Тут і зараз -  думки, емоції, почуття, що відбуваються в даний момент.

2. Один в ефірі - поважати думку іншого, говорить тільки один, я в цей момент слухаю.

3. «Конфіденційність» - все, що говориться в групі, повинно залишатися всередині групи.

4. Пропозиції  учасників ...

5. Я+ТИ=МИ

Правила записуються на аркуші і залишаються  до кінця заняття на видному місці.

 

Для початку пропоную більше пізнати один одного.

 

5. Вправа «Той, хто мене представив…а я представлю…»

Мета: допомогти учасникам більше пізнати один одного.

Тривалість: 10 хвилин  - в залежності від кількості учасників.

Інструкція. Учасники сидять у загальному колі. Перший учасник представляється і розповідає щось цікаве про себе. Після чого представляє сусіда ліворуч (дальше по колу представляються всі інші). Інший учасник продовжує фразу: «Мене представила Ірина – вона цікава, добра,…а біля мене (ліворуч) Оксана, яка щедра, завжди допоможе…»

 

Психолог: Я познайомила вас з темою нашого тренінгу. Будь ласка, подумайте і запишіть на папірцях свої очікування від заняття та покладіть у скриньку.  Наприкінці нашого заняття ви оціните, наскільки справдилися ваші очікування.

 

6. Вправа-розминка «Мої асоціації» (мозковий штурм)

Мета: усвідомлення емоційного поля сприйняття конфлікту.

Інструкція: беремо аркуш і пишемо слово зверху вниз по буквах

К

О

Н

Ф

Л

І

К

Т

на кожну букву учасники пишуть слово-асоціацію з поняттям «конфлікт», а тоді зачитується буква  - учні відповідно висловлюють свої асоціації, які записуються на дошці (чи ватмані).

Виходить, наприклад:

крик

обурення

нікчема

фронт

лайка

ізолятор

криза

тиранія

Психолог  звертає увагу, що ВСІ слова - негативні, тобто конфлікт сприймається тільки як погана, безвихідна ситуація. А потрібно шукати вихід, бачити хороше, розглядати конфлікт і як можливість почати нове, з'ясувати причину невдач, спосіб домовитися.

І тренер дає завдання - розписати по буквах те ж слово, але постаратися знайти позитив.

креатив

оптимізм

новина

фундамент

людина

ідея

красномовство

толерантність

 

7. Вправа «Під час конфлікту більшість людей …» (мозковий штурм)

Тривалість: 5-7 хвилин.

      Під час конфлікту більшість людей … а що вони зазвичай роблять? Учні висловлюють свої думки та аналізують їх.

Потім психолог демонструє заздалегідь підготовлений плакат (презентація) і порівнює з відповідями учнів.

Під час конфлікту більшість людей:

  •    сперечаються;

   намагаються зрозуміти одне одного;

   допомагають одне одному;

   кричать одне на одного;

   співпрацюють;

   уважно слухають одне одного;

   підозрюють одне одного;

   намагаються перемогти;

   посміхаються;

   б'ються;

   змагаються;

   звинувачують;

   ображаються;

   намагаються закінчити розмову;

                                      • намагаються досягти компромісу.

        На завершення заняття учні подають один одному руки, обнімаються, звертаючись один до одного: «Я радий, що ти поруч зі мною».

 

Заняття 2

 

       Учасники вітаються один з одним нетрадиційними способами: стають по парах навпроти один одного – вітаються двома долонями, окремо лівою та правою долонями, чолом, носом (тривалість 3-5 хвилин)

       Нагадуються правила роботи, які учні можуть ще  доповнити.

 

  1. Інформаційне повідомлення «Сигнали конфлікту»

Тривалість: 5хвилин.

        Конфлікти бувають різні… Конфлікт між двома людьми, між групами, колективами, націями, державами… В основі кожного конфлікту лежить ситуація, яка включає протилежні позиції сторін із будь-якого приводу: неможливість отримати те, що потрібно, чи те, що хочеться; різні точки зору на одне й те ж питання. Але щоб конфлікт почав розвиватися, необхідний поштовх, коли одна із сторін починає діяти, зачіпаючи інтереси іншої.

         Тож як зрозуміти, що є небезпека конфлікту?

      «Сигнали» конфлікту:

  • ДИСКОМФОРТ. Інтуїтивно ми відчуваємо: щось не так, хоча словами це висловити важко. Малі діти в таких випадках починають плакати, капризувати, кричати.
  • ІНЦИДЕНТ. Якась дрібниця викликає тимчасове хвилювання чи роздратування. Опонент потрапляє під "гарячу руку".
  • НЕПОРОЗУМІННЯ. Дуже часто в ситуаціях непорозуміння ми можемо робити неправильні висновки з того, що відбувається. Як літературний прийом "непорозуміння" часто застосовують автори серіалів. Хтось із героїв щось неправильно почув, комусь невірно передали інформацію, когось переплутали з негативним героєм і спалахує конфлікт. Непорозуміння може посилюватися, якщо ситуація пов'язана із емоційною напругою одного із учасників конфлікту.
  • НАПРУГА. Цей стан заважає спокійному сприйняттю іншої людини, її дій. Наші почуття стосовно цієї людини змінюються в гірший бік. Ситуація стає напруженою, в будь-який момент може спалахнути полум'я сварки.
  • КРИЗА. Це важкий стан у житті людини, викликаний захворюванням, втратою друга, грошей, становища. Говорять і про вікові кризи, в тому числі кризу підліткового віку. У кризовому стані звичайні норми людської поведінки можуть втратити свою силу. Людина вдається до крайнощів: насильства, втрати контролю над емоціями, жорстких суперечок із взаємними образами.

Отже, як правило, конфлікт виникає, коли одна людина дозволяє собі ображати іншу. Невміння спілкуватися посилює суперечку.

 

 

9. Вправа «Яблучко і черв'ячок» + інформаційне повідомлення «Стратегії поведінки в конфлікті»

Тривалість: 10 хвилин.

Інструкція: Сядьте зручніше, закрийте очі і уявіть на хвилину, ніби Ви - яблуко. Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблучко, яке мальовничо висить на гілочці. Всі милуються Вами, захоплюються. Раптом звідки не візьмись, підповзає до Вас черв'як. І каже: «Зараз я тебе буду їсти!» Що б Ви відповіли черв'яку? Відкрийте очі і запишіть свою відповідь.

         Психолог (теоретичне повідомлення): Кардинальним (принциповим) значенням в питанні вирішення конфлікту є вибір стратегії виходу з нього, що залежить від різних факторів:

  • бар’єри характеру (один рішучий, вольовий, а другий — боязкий);
  • бар’єри темпераменту (холерик — флегматик);

-    бар’єр негативних емоцій (страждання — гнів, вина, сором, відраза, презирство);

  • бар’єр поганого настрою, самопочуття;
  • бар’єр настановлення (усі чоловіки... егоїсти, від мене хочуть позбутися тощо);
  • бар’єр сприйняття (людина не вміє слухати співрозмовника);
  • бар’єр першого враження.

          Можна виділити п'ять основних стратегій виходу з конфліктної ситуації:

- Конкуренція «Акули» - спроба досягти свого будь-якою ціною, змусити іншого прийняти твої умови.

- Уникнення «Черепаха» - спроба триматися подалі від суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир.

- Пристосування «Ведмежата» - готові відмовитись від своєї мети на користь інших, тільки б зберегти гарні стосунки.

- Компроміс «Лисиці» - пошуки такого рішення, яке б задовольнило обох.

- Співпраця «Мудрі сови» - повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагне об’єднати зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреби кожного.

Учитель озвучує п’ять стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях.

 

Тепер, коли вам відомі способи виходу з конфліктної ситуації давайте проілюструємо їх результатами нашої вправи «Яблуко і черв'ячок».

Приклади відповідей:

Конкуренція: «Зараз як упаду на тебе і розчавлю!»

Уникнення: «Он, подивися, яка там симпатична груша!»

Компроміс: «Ну, добре, відкуси половинку, решту залиш моїм улюбленим господарям!»

Пристосування: «Така видно вже в мене доля тяжка!»

Співпраця: «Подивися, на землі є вже  яблука,що впали, ти їх їси, вони теж смачні!

 

10.   Вправа «Будуємо стіну конфлікту» (робота в групах)

Тривалість:7-10 хвилин

           Мета: усвідомлення учнями причин виникнення конфліктних ситуацій

 На аркушах – «цеглинках» написати що є причиною конфліктних ситуацій між:  учень - учень,  учень -  батьки, учень -  вчитель.

   Створюються «Стіни конфлікту»

11. Вправа « Конфлікт - театр» (програвання ситуацій).

Тривалість: 10-15 хвилин.

Робота в групах: учасники об’єднуються в 4 групи, кожна група  одержує завдання.

  1. Конкуренція « Щоб я переміг, ти повинен програти»
  2. Пристосування « Щоб ти виграв, я повинен програти»
  3. Компроміс « Щоб кожний з нас  щось виграв, кожний з нас повинен щось програти»
  4. Співробітництво « Щоб виграв я, ти теж повинен виграти»

 

Учням пропонується інсценізувати ситуацію та розв’язати конфлікт вказаним способом. Решта учнів повинна догадатися, який це спосіб розв’язання конфліктів.

Ситуація

Ваш друг (подруга) звинувачує вас в тому, що ви не зуміли як слід організувати привітання вчителів зі святом, і він (вона) зробили б це краще.

Ситуація

Протягом всього уроку вам заважав сусід  по парті, вчитель зробив вам через нього зауваження. Ви ображені і готові вибухнути, а ваш сусід по парті поводить себе, ніби нічого не трапилося.

Ситуація

Ваш однокласник просить у вас списати на контрольній роботі, бо буде не атестованим з цього предмета, ви самі не встигаєте , але хочете допомогти другові.

Ситуація

Ваш однокласник зачепив вашу сумку, вона впала і вимастилася…

 

  11.1 Вправа «Знаходимо позитив» (учень-експерт)

- Конфлікти можуть викликати гнів, ненависть, ворожість, можуть призводити до насильства. Проте конфлікти несуть у собі потенціал позитивних результатів.

Під час програвання ситуації учень-експерт звернеться  до інших зі словами: «Конфлікт – це погано, але …», намагаючись назвати якийсь позитив у конфлікті.

12. Інформація психолога «Що є позитивного у конфлікті?»

  • Конфлікти показують проблеми, які мають бути вирішені.
    • Конфлікти звертають увагу на те, що нам треба змінюватися.
    • Конфлікти розкривають наші прагнення і бажання.
    • Конфлікти з’ясовують, хто ми є, якими є наші цінності, а також допомагають нам зрозуміти іншу людину.
    • Конфлікти послаблюють нудьгу, звертають увагу на нові цілі, стимулюють інтерес.

На завершення заняття учні простягають руку толерантності один одному, звертаючись словами: «Я радий, що ти біля мене»

 

Заняття 3

 

Зустрічаючись, учні вітаються нетрадиційними способами:

  • так, якби ви зустрілися після довгої розлуки;
  • так, як зустрічаються найкращі друзі (тривалість: 2-3 хвилини)

 

13.  Вправа «Ми творці своїх взаємовідносин»

Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.

Тривалість: 5 хвилин.

Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.

  •       Кожен з вас бере аркуш паперу і чітко виконує мою інструкцію:

*Складіть аркуш паперу вдвічі.

*Складіть аркуш паперу ще раз вдвічі.

*Відірвіть правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Закінчили. Розгорніть папір і подивіться, що у вас вийшло.

- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків?

- Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.

   14.  Вправа  «Конфліктна газета»

Тривалість: 7-10 хвилин.

Утворюються 2 команди, які мають по 4 учасника. Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен  має захопити якомога більше «влади».

(Виконання завдання).

  •       У цій ситуації кожен думав  лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого. Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє.

(Виконання завдання).

Висновок: Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі міжособистісного спілкування.

Що ж трапляється, коли конфлікт вирішується неправильно або просто ігнорується? З'являється тривога, сумніви, псуються стосунки. І як наслідок — ситуація стресу.

 

15. Інформаційне повідомлення «Схема вирішення конфлікту» + мозковий штурм + очікування учнів.

Існує схема вирішення конфлікту:

1. Примирення.

2. Аналіз поведінки обох сторін.

3. Аналіз своїх дій.

4. Уміння вислухати конфліктуючих.

5. Гумор.

6. Добрі слова, ніжне звертання.

Після цього настає спокій, радість, розслаблення, людина стає відкритою, почувається сильною і впевненою.

Психологічні дослідження свідчать, що 40 % інформації несуть жести й міміка. Тому жестам можна довіряти більше, ніж словам. Слова контролюються нашою свідомістю, а жести — підсвідомістю. Людина може говорити одне, а міміка, жести, пози, паузи — свідчити про інше.

   - схрещені руки — позиція закритості (розмова не закінчена);

   - стукіт по столу — нетерпимість (розмову потрібно закінчувати);

   - співрозмовник тре очі — недовіра (слід подумати);

         - ритмічне кивання головою — підтримка контакту (все зрозуміло);

   - тривалий, нерухомий погляд — бажання домінувати;

   - погляд у бік —неповага.

 

16. Притча «Історія про рай і пекло»

         Один молодий воїн  прийшов до мудрого старця  і  запитав: «О  мудрець, розкрий мені  таємницю життя. У чому різниця між раєм і пеклом?».

        Мудрець помовчав секунду  і  відповів: «Ти дурний молодий чоловік. Людина, подібна до тебе, ніколи не зможе зрозуміти цього. Ти занадто неосвічений!».

       Почувши таку відповідь, молодий воїн  став  злий і лютий, немов лев. «Так за такі слова я готовий тебе убити!» — вигукнув він  і   одразу схопився за зброю.

       Але в цю мить мудрець сказав: «Мої слова не були прямою відповіддю на твоє  питання. Так я хотів довідатися, як ти реагуєш  на брутальність. Твоє  бажання убити мене за брутальність показало мені, що ти живеш   за принципом «око за око, зуб за зуб». А це і   є пекло! Тому що на твою силу, злість і  агресію я можу відповісти тим самим. Але хіба можна тоді  побачити кінець образам, гніву і  злості?».

       Почувши ці  слова, молодий воїн  вибачився за гарячкуватість, опустив зброю і  ска­зав: «Ти правий. Напевно, я, дійсно, ще занадто дурний, якщо не зміг побачити різницю між відповіддю   і  брутальністю».

       - «А от тобі  і   друга половина відповіді: «Рай — це коли людина готова простягнути руку в знак примирення. Саме в цьому її сила і  мудрість».

 

17. Вправа «Павутинка»

Інструкція: учасники стають в коло, ведучий бере клубок ниток, фіксує собі на пальці і перекидає іншому учаснику, висловлюючись: «Мені приємно з вами, тому що…», інший, фіксуючи нитку в себе, перекидає іншому, – і так продовжується, доки всі учасники разом створять павутинку з ниток, як символ дружби, взаємопідтримки, довіри… І вона міцна буде до того часу, доки хтось з учасників не упустить свою ниточку, яку знайти в лабіринті павутинки буде дуже важко. Тож ми повинні цінувати один одного, допомагати, робити все для того, щоб у колективі всі були «Ми».

Короткий курс доброзичливих стосунків

Шість важливих слів: «Я визнаю, що припустився цієї помилки».

П'ять важливих слів: «Ти зробив це просто чудово».

Чотири важливих слова: «А як ти вважаєш?»

Три важливих слова: «Порадьте, будь ласка».

Два важливих слова: «Щиро дякую».

Найважливіше слово: «Ми».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
18 липня 2018
Переглядів
4003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку