Мета занять - оптимізація поведінки учасників тренінгу в конфлікті і оволодіння конструктивними стратегіями рішення різноманітних конфліктів. Надати теоретичну інформацію про конфлікти, їх причини. Навчити методам виходу з конфлікту, дати рекомендації по конструктивному вирішенню конфлікту.
Вчимось вирішувати конфлікти
(учасники – учні 8-9 класів)
Ірина Гарвасюк, практичний психолог
Заліщицької державної гімназії,
Тернопільської обл.
Мета тренінгових занять - оптимізація поведінки учасників тренінгу в конфлікті і оволодіння конструктивними стратегіями рішення різноманітних конфліктів. Надати теоретичну інформацію про конфлікти, їх причини. Навчити методам виходу з конфлікту, дати рекомендації по конструктивному вирішенню конфлікту.
Завдання:
Орієнтовна тривалість: 3 заняття по 45 - 50 хв.
№ |
Зміст роботи |
Орієнтовна тривалість |
Ресурсне забезпеченя |
1 |
Заняття 1. Вступне слово психолога. Погодження правил роботи. |
5-7 хв |
Презентація, аркуш А2, маркер |
2 |
Вправа «Галерея асоціацій» (домашнє завдання) |
5-7 хв |
Дитячі малюнки «конфлікти» |
3 |
Притча «Два горобчики» |
5 хв |
Притча |
4 |
Інформаційне повідомлення «Конфлікт» |
5 хв |
|
5 |
Вправа «Той хто мене представив …а я представлю…» |
10 хв |
|
6 |
Вправа – розминка «Мої асоціації» (мозковий штурм) |
7-10 хв |
Презентація, аркуш А2, маркер |
7 |
Вправа «Під час конфлікту більшість людей…» (мозковий штурм)
|
5-7 хв |
Презентація, аркуш А2, маркер |
8 |
Заняття 2. Інформаційне повідомлення «Сигнали конфлікту» |
5 хв |
Презентація, аркуш А2, маркер |
9 |
Вправа «Яблучко і черв‘ячок» + Інформаційне повідомлення «Стратегії поведінки в конфлікті» |
10 хв |
Презентація, записнички |
10 |
Вправа «Будуємо стіну конфлікту» (учень-учень, учень-вчитель, учень-батьки) |
7-10 хв |
Аркуші-цеглинки, маркери |
11 |
Вправа «Конфлікт – театр» (побудова негативних сторін конфлікту та показ позитивних сторін) |
10-15хв |
Заготовки ситуацій, ролей |
12 |
Інформаційне повідомлення «Що є позитивного у конфлікті?» |
5-7 хв |
Презентація, аркуш А2, маркер |
13 |
Заняття 3. Вправа «Ми творці своїх взаємовідносин»
|
5 хв |
Аркуші для кожного учасника |
14 |
Вправа «Конфліктна газета» |
7-10хв |
Газети |
15 |
Інформаційне повідомлення «Схема вирішення конфлікту» + мозковий штурм +очікування учнів |
5 -7 хв |
Презентація, аркуш А2, маркер |
16 |
Притча «Історія про рай і пекло» |
5 хв |
Притча |
17 |
Вправа «Павутинка» + повідомлення «Короткий курс доброзичливих стосунків»
|
7-10 хв |
Клубок ниток, презентація, музика |
Заняття 1
1. Вправа «Кімната жахів» (домашнє завдання)
Мета: показати важливість розуміння суті конфлікту, його основних ознак.
Форма: індивідуальна робота, фронтальна бесіда.
Тривалість: 5-7 хвилин.
Хід вправи. Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. Будь ласка, намалюйте те, що ви уявляєте, коли чуєте слово «конфлікт».
(Попередньо, вдома учні намалювали свої асоціації, які на занятті демонструють з коротким коментарем чи без. Малюнки розташовуємо на магнітній дошці чи за допомогою стікерів, утворюючи «кімнату жахів» ).
- Який заряд має слово «конфлікт» (позитивний чи негативний)? (Відповіді учнів).
- Що ми відчуваємо, попадаючи в конфліктну ситуацію? (Відповіді учнів).
Отже, ваші малюнки дійсно можна назвати «Кімнатою жахів». Якщо під час конфлікту ми відчуваємо дискомфорт, дисгармонію, тривожність, образу, якщо реакцією на конфлікт є пригнічення, що сковує, віддаляє від друзів, рідних, однокласників – необхідно змінити нашу внутрішню установку стосовно конфлікту. Бо насправді конфлікт – це діалог, взаємодія, джерело розвитку нових стосунків, бачень, гармонії.
2. Притча «Два горобчики»
На дереві спокійно сиділи два горобчики. Один — угорі, а другий — нижче. Через якийсь час один горобчик, який сидів на вершечку, щоб якось розпочати розмову, сказав:
— Яке гарне зелене листячко !
Горобчик, який сидів нижче, зрозумів ці слова як виклик і одразу ж відповів:
— Чи ти сліпий?! Хіба не бачиш, що воно сіро-біле?
— То ти сліпий! Листя — зелене.
Горобчик знизу, певний, що правда на його боці, зацвірінькав:
— Закладаюся пір’ям мого хвоста, що листя сіро-біле. Ти нічого не розумієш, ти — дурний. Горобчик, який сидів на вершечку, розсердився і з усієї сили кинувся на свого ворога, щоб відповісти. Але перш ніж почати двобій, вони обидва поглянули вгору. Горобчик, який злетів із вершечка, здивовано скрикнув:
— Дивись, дивись! Листя справді сіро - біле!
А потім додав:
— А ходи зі мною на вершечок, — і вони разом стрибнули туди.
— Дивись, дивись! Листя справді зелене! – відповів той, що сидів нижче…
Обговорення. Ми бачимо, що конфлікт виник з того, що зіткнулися протилежні погляди, думки щодо ситуації. Кожен учасник конфлікту має власне уявлення про ситуацію. Ці уявлення найчастіше не збігаються. Конфліктанти реагують по-різному і найчастіше не знають, як бачить цю ситуацію опонент.
Висновок: не осуджуй нікого, якщо ти не жив його життям.
3. Інформаційне повідомлення «Конфлікт»
Отже, сьогодні ми попрацюємо над актуальною темою для будь-якого колективу, будь-якої групи людей, що взаємодіє – це конфлікти.
Конфлікт – це зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій, думок чи поглядів людей.
Конфлікти є частиною повсякденного життя. За словами відомого фахівця в області переговорів Р.Фішера, чим більш різноманітним стає світ, з тим більшим числом протиріч в інтересах доводиться стикатися.
Крім того, в конфліктній ситуації сторони упереджено сприймають реальність і бачать тільки факти, що підтверджують їх інтерпретацію конфлікту (хибні думки). Приклад зі старокитайської літератури: «Пропала в однієї людини сокира. Подумав він на сина свого сусіда і став до нього придивлятися: ходить, ніби вкрав сокиру, дивиться, ніби вкрав сокиру, говорить, ніби вкрав сокиру.
Словом, кожен жест, кожен рух видають у ньому злодія. Але незабаром той чоловік став скопувати землю в долині і знайшов свою сокиру. На другий же день подивився він на сина сусіда: ні жестом, ні рухом не схожий той на злодія ».
А ще психологи відзначають, що конфлікт стимулює пошук рішення проблем, може бути як негативною стороною, так і позитивною у взаємодії людей, що ми спробуємо з’ясувати під час зустрічі.
4. Правила роботи
Тривалість: 5 хвилин.
Як завжди, під час заняття ми будемо дотримуватися певних правил:
1. Тут і зараз - думки, емоції, почуття, що відбуваються в даний момент.
2. Один в ефірі - поважати думку іншого, говорить тільки один, я в цей момент слухаю.
3. «Конфіденційність» - все, що говориться в групі, повинно залишатися всередині групи.
4. Пропозиції учасників ...
5. Я+ТИ=МИ
Правила записуються на аркуші і залишаються до кінця заняття на видному місці.
Для початку пропоную більше пізнати один одного.
5. Вправа «Той, хто мене представив…а я представлю…»
Мета: допомогти учасникам більше пізнати один одного.
Тривалість: 10 хвилин - в залежності від кількості учасників.
Інструкція. Учасники сидять у загальному колі. Перший учасник представляється і розповідає щось цікаве про себе. Після чого представляє сусіда ліворуч (дальше по колу представляються всі інші). Інший учасник продовжує фразу: «Мене представила Ірина – вона цікава, добра,…а біля мене (ліворуч) Оксана, яка щедра, завжди допоможе…»
Психолог: Я познайомила вас з темою нашого тренінгу. Будь ласка, подумайте і запишіть на папірцях свої очікування від заняття та покладіть у скриньку. Наприкінці нашого заняття ви оціните, наскільки справдилися ваші очікування.
6. Вправа-розминка «Мої асоціації» (мозковий штурм)
Мета: усвідомлення емоційного поля сприйняття конфлікту.
Інструкція: беремо аркуш і пишемо слово зверху вниз по буквах
К
О
Н
Ф
Л
І
К
Т
на кожну букву учасники пишуть слово-асоціацію з поняттям «конфлікт», а тоді зачитується буква - учні відповідно висловлюють свої асоціації, які записуються на дошці (чи ватмані).
Виходить, наприклад:
крик
обурення
нікчема
фронт
лайка
ізолятор
криза
тиранія
Психолог звертає увагу, що ВСІ слова - негативні, тобто конфлікт сприймається тільки як погана, безвихідна ситуація. А потрібно шукати вихід, бачити хороше, розглядати конфлікт і як можливість почати нове, з'ясувати причину невдач, спосіб домовитися.
І тренер дає завдання - розписати по буквах те ж слово, але постаратися знайти позитив.
креатив
оптимізм
новина
фундамент
людина
ідея
красномовство
толерантність
7. Вправа «Під час конфлікту більшість людей …» (мозковий штурм)
Тривалість: 5-7 хвилин.
Під час конфлікту більшість людей … а що вони зазвичай роблять? Учні висловлюють свої думки та аналізують їх.
Потім психолог демонструє заздалегідь підготовлений плакат (презентація) і порівнює з відповідями учнів.
Під час конфлікту більшість людей:
• намагаються зрозуміти одне одного;
• допомагають одне одному;
• кричать одне на одного;
• співпрацюють;
• уважно слухають одне одного;
• підозрюють одне одного;
• намагаються перемогти;
• посміхаються;
• б'ються;
• змагаються;
• звинувачують;
• ображаються;
• намагаються закінчити розмову;
• намагаються досягти компромісу.
На завершення заняття учні подають один одному руки, обнімаються, звертаючись один до одного: «Я радий, що ти поруч зі мною».
Заняття 2
Учасники вітаються один з одним нетрадиційними способами: стають по парах навпроти один одного – вітаються двома долонями, окремо лівою та правою долонями, чолом, носом (тривалість 3-5 хвилин)
Нагадуються правила роботи, які учні можуть ще доповнити.
Тривалість: 5хвилин.
Конфлікти бувають різні… Конфлікт між двома людьми, між групами, колективами, націями, державами… В основі кожного конфлікту лежить ситуація, яка включає протилежні позиції сторін із будь-якого приводу: неможливість отримати те, що потрібно, чи те, що хочеться; різні точки зору на одне й те ж питання. Але щоб конфлікт почав розвиватися, необхідний поштовх, коли одна із сторін починає діяти, зачіпаючи інтереси іншої.
Тож як зрозуміти, що є небезпека конфлікту?
«Сигнали» конфлікту:
Отже, як правило, конфлікт виникає, коли одна людина дозволяє собі ображати іншу. Невміння спілкуватися посилює суперечку.
9. Вправа «Яблучко і черв'ячок» + інформаційне повідомлення «Стратегії поведінки в конфлікті»
Тривалість: 10 хвилин.
Інструкція: Сядьте зручніше, закрийте очі і уявіть на хвилину, ніби Ви - яблуко. Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблучко, яке мальовничо висить на гілочці. Всі милуються Вами, захоплюються. Раптом звідки не візьмись, підповзає до Вас черв'як. І каже: «Зараз я тебе буду їсти!» Що б Ви відповіли черв'яку? Відкрийте очі і запишіть свою відповідь.
Психолог (теоретичне повідомлення): Кардинальним (принциповим) значенням в питанні вирішення конфлікту є вибір стратегії виходу з нього, що залежить від різних факторів:
- бар’єр негативних емоцій (страждання — гнів, вина, сором, відраза, презирство);
Можна виділити п'ять основних стратегій виходу з конфліктної ситуації:
- Конкуренція «Акули» - спроба досягти свого будь-якою ціною, змусити іншого прийняти твої умови.
- Уникнення «Черепаха» - спроба триматися подалі від суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир.
- Пристосування «Ведмежата» - готові відмовитись від своєї мети на користь інших, тільки б зберегти гарні стосунки.
- Компроміс «Лисиці» - пошуки такого рішення, яке б задовольнило обох.
- Співпраця «Мудрі сови» - повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагне об’єднати зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреби кожного.
Учитель озвучує п’ять стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях.
Тепер, коли вам відомі способи виходу з конфліктної ситуації давайте проілюструємо їх результатами нашої вправи «Яблуко і черв'ячок».
Приклади відповідей:
Конкуренція: «Зараз як упаду на тебе і розчавлю!»
Уникнення: «Он, подивися, яка там симпатична груша!»
Компроміс: «Ну, добре, відкуси половинку, решту залиш моїм улюбленим господарям!»
Пристосування: «Така видно вже в мене доля тяжка!»
Співпраця: «Подивися, на землі є вже яблука,що впали, ти їх їси, вони теж смачні!
10. Вправа «Будуємо стіну конфлікту» (робота в групах)
Тривалість:7-10 хвилин
Мета: усвідомлення учнями причин виникнення конфліктних ситуацій
На аркушах – «цеглинках» написати що є причиною конфліктних ситуацій між: учень - учень, учень - батьки, учень - вчитель.
Створюються «Стіни конфлікту»
11. Вправа « Конфлікт - театр» (програвання ситуацій).
Тривалість: 10-15 хвилин.
Робота в групах: учасники об’єднуються в 4 групи, кожна група одержує завдання.
Учням пропонується інсценізувати ситуацію та розв’язати конфлікт вказаним способом. Решта учнів повинна догадатися, який це спосіб розв’язання конфліктів.
Ситуація
Ваш друг (подруга) звинувачує вас в тому, що ви не зуміли як слід організувати привітання вчителів зі святом, і він (вона) зробили б це краще.
Ситуація
Протягом всього уроку вам заважав сусід по парті, вчитель зробив вам через нього зауваження. Ви ображені і готові вибухнути, а ваш сусід по парті поводить себе, ніби нічого не трапилося.
Ситуація
Ваш однокласник просить у вас списати на контрольній роботі, бо буде не атестованим з цього предмета, ви самі не встигаєте , але хочете допомогти другові.
Ситуація
Ваш однокласник зачепив вашу сумку, вона впала і вимастилася…
11.1 Вправа «Знаходимо позитив» (учень-експерт)
- Конфлікти можуть викликати гнів, ненависть, ворожість, можуть призводити до насильства. Проте конфлікти несуть у собі потенціал позитивних результатів.
Під час програвання ситуації учень-експерт звернеться до інших зі словами: «Конфлікт – це погано, але …», намагаючись назвати якийсь позитив у конфлікті.
12. Інформація психолога «Що є позитивного у конфлікті?»
На завершення заняття учні простягають руку толерантності один одному, звертаючись словами: «Я радий, що ти біля мене»
Заняття 3
Зустрічаючись, учні вітаються нетрадиційними способами:
13. Вправа «Ми творці своїх взаємовідносин»
Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.
Тривалість: 5 хвилин.
Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.
*Складіть аркуш паперу вдвічі.
*Складіть аркуш паперу ще раз вдвічі.
*Відірвіть правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Закінчили. Розгорніть папір і подивіться, що у вас вийшло.
- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків?
- Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.
14. Вправа «Конфліктна газета»
Тривалість: 7-10 хвилин.
Утворюються 2 команди, які мають по 4 учасника. Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен має захопити якомога більше «влади».
(Виконання завдання).
(Виконання завдання).
Висновок: Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі міжособистісного спілкування.
Що ж трапляється, коли конфлікт вирішується неправильно або просто ігнорується? З'являється тривога, сумніви, псуються стосунки. І як наслідок — ситуація стресу.
15. Інформаційне повідомлення «Схема вирішення конфлікту» + мозковий штурм + очікування учнів.
Існує схема вирішення конфлікту:
1. Примирення.
2. Аналіз поведінки обох сторін.
3. Аналіз своїх дій.
4. Уміння вислухати конфліктуючих.
5. Гумор.
6. Добрі слова, ніжне звертання.
Після цього настає спокій, радість, розслаблення, людина стає відкритою, почувається сильною і впевненою.
Психологічні дослідження свідчать, що 40 % інформації несуть жести й міміка. Тому жестам можна довіряти більше, ніж словам. Слова контролюються нашою свідомістю, а жести — підсвідомістю. Людина може говорити одне, а міміка, жести, пози, паузи — свідчити про інше.
- схрещені руки — позиція закритості (розмова не закінчена);
- стукіт по столу — нетерпимість (розмову потрібно закінчувати);
- співрозмовник тре очі — недовіра (слід подумати);
- ритмічне кивання головою — підтримка контакту (все зрозуміло);
- тривалий, нерухомий погляд — бажання домінувати;
- погляд у бік —неповага.
16. Притча «Історія про рай і пекло»
Один молодий воїн прийшов до мудрого старця і запитав: «О мудрець, розкрий мені таємницю життя. У чому різниця між раєм і пеклом?».
Мудрець помовчав секунду і відповів: «Ти дурний молодий чоловік. Людина, подібна до тебе, ніколи не зможе зрозуміти цього. Ти занадто неосвічений!».
Почувши таку відповідь, молодий воїн став злий і лютий, немов лев. «Так за такі слова я готовий тебе убити!» — вигукнув він і одразу схопився за зброю.
Але в цю мить мудрець сказав: «Мої слова не були прямою відповіддю на твоє питання. Так я хотів довідатися, як ти реагуєш на брутальність. Твоє бажання убити мене за брутальність показало мені, що ти живеш за принципом «око за око, зуб за зуб». А це і є пекло! Тому що на твою силу, злість і агресію я можу відповісти тим самим. Але хіба можна тоді побачити кінець образам, гніву і злості?».
Почувши ці слова, молодий воїн вибачився за гарячкуватість, опустив зброю і сказав: «Ти правий. Напевно, я, дійсно, ще занадто дурний, якщо не зміг побачити різницю між відповіддю і брутальністю».
- «А от тобі і друга половина відповіді: «Рай — це коли людина готова простягнути руку в знак примирення. Саме в цьому її сила і мудрість».
17. Вправа «Павутинка»
Інструкція: учасники стають в коло, ведучий бере клубок ниток, фіксує собі на пальці і перекидає іншому учаснику, висловлюючись: «Мені приємно з вами, тому що…», інший, фіксуючи нитку в себе, перекидає іншому, – і так продовжується, доки всі учасники разом створять павутинку з ниток, як символ дружби, взаємопідтримки, довіри… І вона міцна буде до того часу, доки хтось з учасників не упустить свою ниточку, яку знайти в лабіринті павутинки буде дуже важко. Тож ми повинні цінувати один одного, допомагати, робити все для того, щоб у колективі всі були «Ми».
Короткий курс доброзичливих стосунків
Шість важливих слів: «Я визнаю, що припустився цієї помилки».
П'ять важливих слів: «Ти зробив це просто чудово».
Чотири важливих слова: «А як ти вважаєш?»
Три важливих слова: «Порадьте, будь ласка».
Два важливих слова: «Щиро дякую».
Найважливіше слово: «Ми».