Дуже часто нам доводиться спілкуватися, встановлювати контакт із зовсім незнайомими людьми. Здається, це дуже легка справа. Але багатьом відоме напруження, яке виникає у такій ситуації. Що ж може допомогти створити сприятливу атмосферу при спілкуванні? Звичайно, знайомство! В ході заняття учні мають змогу пізнати один одного, познайомитись.
Заняття «Знайомство першокласників гімназії»
(учасники – учні 5-х класів)
Ірина Гарвасюк, практичний психолог
Заліщицької державної гімназії,
Тернопільської обл.
Дуже часто нам доводиться спілкуватися, встановлювати контакт із зовсім незнайомими людьми. Здається, це дуже легка справа. Але багатьом відоме напруження, яке виникає у такій ситуації. Що ж може допомогти створити сприятливу атмосферу при спілкуванні? Звичайно, знайомство!
Пропоную розгадати загадку: «Вона немає ціни. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднюючи тих, хто її дарує. Вона продовжується одну мить, пам'ять же про неї часто зберігається надовго.
Разом з цим її не можна купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо вона являє собою таку цінність, яка не принесе ніякої користі, якщо тільки не буде йти від чистого серця».
Так що ж це? (відповіді учнів). Звичайно ж, це усмішка!
Є ще дуже цікава інформація про усмішку: для того, щоб засміятися, людині потрібно напружити 13 мязів обличчя, а щоб нахмурити лоба – аж 30! Тому веселим і усміхненим бути легше, чи не так? Людина з щирою привітною усмішкою завжди весела, життєрадісна і покращує настрій усім, хто її оточує.
Ціна усмішки дуже велика: вона нічого не коштує, але робить багато, вона збагачує тих, хто її отримує, і не збіднює тих, хто її віддає.
А посміхаючись, ви помітите дивну річ – всі люди усміхатимуться вам у відповідь.
Отже, давайте і почнемо наше знайомство з “усмішки”.
Усміхніться один одному і від вас відвернеться той страх, тривога, переживання, які можливо виникали на початку зустрічі, ви відчуєте веселість, впевненість, бадьорість. (діти усміхаються)
А ще за допомогою усміхнених смайликів ми дізнаємось ваші імена, познайомимось. Отже, на смайлику напишіть своє імя (так, як кожен з вас хоче, щоб до нього звертались: Оксанка чи Оксана, Петро чи Петрик).
1. Вправа «Нетрадиційне привітання»
Мета: сприяє зняттю напруги та створює невимушену атмосферу в групі.
Учні стають у два кола, зовнішнє і внутрішнє, і вітаються один з одним:
а) двома долонями; б) однією долонею;
в) коліном; г) чолом; ґ) носом.
2. Вправа «Вітри дмуть на…» (Це рухлива гра, тому для її проведення потрібен простір)
В процесі знайомства люди намагаються якнайбільше дізнатися один про одного.
Зараз на слова «Вітер дме на того, у кого світле волосся» - усі світловолосі збираються в одну купку ( або ж піднімають руки і колихають, ніби гілочки дерева під час вітру).
«Вітер дме на…» - того, у кого є сестра;
- того, у кого є брат;
- того, хто любить тварин;
- того, хто багато плаче;
- того, у кого є багато друзів;
- того, хто любить математику;
- того, хто любить поспати;
- того, хто з бажанням іде до гімназії;
- того, хто любить поливати вазони;
- того, хто любить танцювати;
- того, хто любить співати;
- того, хто любить грати у футбол;
- того, хто довго проводить час за комп’ютером;
- того, хто познайомився з однокласниками;
- того, хто знайшов у класі друга;
- того, хто любить українську мову;
- того, хто впевнений у собі;
- того, кому подобається свій клас.
3. Вправа «Криголам. В порт прийшов корабель»
Проговорюючи вголос рахівничку, учні одночасно виконують рухи.
У порт прийшов корабель, завантажений ножицями (пальцями лівої руки показують ножиці)
У порт прийшов корабель, завантажений ножицями і м’ясорубками ( ліва рука – «ріже», а права – одночасно «крутить ручку» уявної м’ясорубки)
У порт прийшов корабель, завантажений ножицями, м’ясорубками і ляльками – неваляйками ( одночасні рухи обома руками та хитання головою)
У порт прийшов корабель, завантажений ножицями, м’ясорубками, ляльками – неваляйками і лижами ( додаються ще рухи ногами, імітуючи ходьбу на лижах (на місці)).
4. Вправа «Лотерея»
Кожен учасник витягує зі скриньки лотерею із завданням, зачитує вголос і виконує (якщо дітей багато, то кожен 3-ій по рахунку витягує лотерею):
5.1. Вправа «Малюнок на спині»
Необхідні матеріали: аркуші та олівці (картинки: сонечко з промінчиками, усміхнене, з оченятами; ялинка; хата)
Час: 20-25 хвилин.
Опис: Учасники діляться довільно на 4 команди і будуються в 4 колонки паралельно. Кожен учасник дивиться при цьому в спину свого товариша. Вправа виконується без слів. Ведучий малює якусь просту картинку і ховає її. Потім ця ж картинка малюється пальцем на спині кожного наступного члена команди. Завдання - відчути і передати якомога точніше цей малюнок далі. Наприкінці, що стоять першими в командах, малюють те, що вони відчули, на аркушах паперу і показують всім. Ведучий дістає свою картинку і порівнює.
5.2. Вправа 3 розминка «По секрету всьому світу…» («спорчений» телефон)
Учасники діляться команди, стають в шеренгу спиною один до одного (або можна у групках по 6-8 чоловік) - першому говориться слово, а він за допомогою жестів, міміки передає іншому; другий – слідуючому….В кінці спочатку запитують останнього і так до першого, що вони зрозуміли…
Інтелектуальна гра
Відповідає той учень, який перший підняв руку (отримує смайлик)
1. Чи може страус назвати себе пташкою? Відповідь: ні, він не вміє говорити.
2. Під яким кущем сидить заєць, під час дощу? Відповідь: під мокрим.
3. Ви сидите в літаку, спереду кінь, позаду автомобіль. Де Ви є? Відповідь: на каруселі.
4. На яке запитання не можна чесно відповісти «так»? Відповідь: ти спиш?
5. У батька Мері є п'ять дочок: 1. Чача 2. Чече 3. Чічі 4 Чочо. Питання: Як звуть п'яту дочку?
Відповідь: звичайно, її звуть Мері.
6. У сімох братів по одній сестрі. Скільки всього сестер у братів? Відповідь: одна.
7. Що важче — кілограм пір’я чи кілограм заліза? (Однакова вага)
8. Що дитина може підняти із землі, а силач не перекине через паркан? Відповідь: перо.
9. Як написати слово робота п’ятьма літерами? (Праця)
10. Чим закінчується і зима, і весна? (Літерою А)
11. Що необхідно зробити, щоб майка злетіла? (Замінити «м» на «ч», вийде — «чайка».)
12.Що за трава, що сліпі знають? (Кропива)
13. Що буде з козою, коли їй виповниться сім років? (Піде восьмий.)
14. Якого каміння немає в морі? (Сухого)
15. З якого посуду не їдять? (Із порожнього)
16. Яким ключем не можна відімкнути замок? (Журавлиним)
17. Що сходить без насіння? (Сонце)
6. Вправа «Чарівні кульки»
Мета: сприяти розвитку уміння взаємодії між учасниками тренінгу.
Я даю чарівну кульку, що є символом дружби. Вам потрібно зі своїм товаришем танцюючи, втримати кульку чолом. (Під музичний супровід дітям пропонується вибрати за кольором кульку та створити в парі свій танок)
Обговорення вправи:
- Які почуття виникли у вас під час виконання вправи?
- Чи легко було вам виконувати вправу?
Вправа 7. «Друкована машинка»
Необхідні матеріали: картки з буквами алфавіту ( або пузирі (можна гелеві) з буквами «МИ ГІМНАЗІЯ», «УКРАЇНА ЄДИНА»)).
Час: 15 хвилин.
Опис: кожному учаснику видається картка з певною буквою алфавіту. Вся група - це друкарська машинка, кожен член групи - клавіша, відповідальна за друкування своєї літери. Ведучий називає слова, які необхідно надрукувати, при цьому всі букви, які беруть участь у даному слові повинні встати зі своїх місць і утворити слово, при цьому не розмовляючи один з одним. Бажано, щоб слова були складними і містили велику кількість букв - ДРУЖБА, ПІДТРИМКА, МИ ДРУЖНІЙ КЛАС; УСПІШНА ГІМНАЗІЯ (3букви І, 2букви Н); ЄДИНА УКРАЇНА (3букви А)
Обговорення: обмін враженнями.
Вправа 8. «Різнобарвні руки»
Необхідні матеріали: різнокольорові листи, ручки, маркери або фломастери.
Час: 10 хвилин.
Опис: кожному учаснику тренінгу дається аркуш паперу і ручка (або фломастер, маркер). Діти вирізають свою долоню, на якій пишуть побажання всім учасникам тренінгу (можна наперед намалювати чи написати побажання). Після цього побажання озвучуються і кріпляться на видне місце (на плакат) або учасники тренінгу можуть подарувати їх один одному на пам'ять.
Обговорення: обмін враженнями.
Рефлексія заняття:
Що сподобалося на цьому занятті?
Що викликало труднощі?
Чому сприяло проведене заняття?
Вправа 9. «Компліменти» (кінець)
Мета: створення позитивної атмосфери.
Діти стають у два кола (зовнішнє і внутрішнє ) беруться за руки. Дивлячись один одному в очі, потрібно сказати кілька добрих слів, за щось похвалити (комплімент). Після гарних слів усміхнутися і обнятися, адже ми тепер одна сімя – діти – гімназисти. Передавайте свій гарний настрій усім навкруги – своїм батькам, бабусям і дідусям, своїм рідним, знайомим та просто людям при зустрічі та незабудьте 1 вересня «захватити» з собою цей гарний настрій, свої усмішки. До зустрічі у ДЕНЬ ЗНАНЬ! Гарних вам ще декілька днів, канікул.