В ході заняття учасники намагаються заглянути у свій внутрішній світ, спробувати бути майстром свого життя – жити в гармонії із собою та світом, і налаштуватися на позитивне світосприйняття. Дане заняття розраховане на вчителів.
Інтегроване заняття «Жити в гармонії із собою та світом»
(психологія, математика)
Ірина Гарвасюк, практичний психолог
Заліщицької державної гімназії,
Тернопільської обл.
Мета: заглянути у свій внутрішній світ, спробувати бути майстром свого життя – жити в гармонії із собою та світом, і налаштуватися на позитивне світосприйняття.
Учасники: вчителі математики, керівники методичних об”єднань математики.
Матеріали: мультимедійна дошка, ватмани, маркери, заготовки весняних квітів, презентація, релаксаційна музика.
Вступне слово психолога.
Доброго дня всім! Я рада вас бачити на нашому тренінговому занятті. Сьогодні ми з вами спробуємо дещо заглянути у свій внутрішній світ, спробуємо бути майстром свого життя – жити в гармонії із собою та світом, і налаштуватися на позитивне світосприйняття.
Є люди, які не знають, наскільки важливо те, що вони є в цьому світі.
Є люди, які не знають, скільки радості дарує іншим їхня привітна щира усмішка.
Є люди, які не знають, яким добром для інших є їхня чуйність.
Є люди, які не знають, наскільки б біднішими інші почувались без них.
Є люди, які не знають, що вони успішні.
Але могли б знати, якби їм про це розповісти.
Але саме від кожного з нас, від нашої відкритості, довіри, щирості, позитивності залежить успішність спілкування між людьми, яка починається з привітань, гарних слів.
Про відкритість, позитивність людини також говорить і вираз обличчя і звучання голосу. Наприклад, усмішка свідчить про доброзичливість, готовність до співпраці та сприйняття. Зоровий контакт завжди існує між людьми, які люблять, поважають, довіряють одне одному. Тембр голосу точно передає емоційне ставлення.
Міні-лекція «Сприйняття інших людей»
Щоб у вас склалися близькі, сердечні стосунки з друзями, рідними і близькими, потрібне взаємне сприйняття. Лише тоді виникнуть почуття психологічної захищеності, тобто відсутність страху за те, що твій партнер відкриє у тобі щось таке, що відштовхне його від тебе. Але ти знатимеш, що з якого б боку ти йому не відкрився, він сприйме тебе без оцінювання. Тому, якщо ти хочеш мати друзів, повинен навчитися сприймати інших і давати їм про це знати. Вчені визначили, що існує чотири типи ставлення до себе та до інших людей.
1. У мене все кепсько — у тебе все гаразд
За такого ставлення людина відчуває, що існує з ласки інших. Вона демонструє іншим, що не визнає своєї вартості й потребує від інших підтримки, визнання, сприйняття. Вона повністю залежна від інших людей, їхніх думок про себе.
- 2. У мене все кепсько — в тебе теж
За таких взаємин немає джерела підтримки ані в собі самому, ані в інших. Люди, які сприймають такі стосунки, втрачають надію на щастя і можуть відмовитися від будь-яких зв'язків. Навіть, якщо інші пропонують їм свою підтримку, вони відмовляються від неї, бо ці люди вважають, що в них «усе кепсько».
3. У мене все гаразд — а в тебе кепські справи
Людина відкидає співчуття і підтримку, яку пропонують їй інші, намагається розраховувати лише на себе, бо в інших — «кепські справи». Така людина вважає, що було б краще, якби інші дали їй спокій. Вона дуже незалежна і не бажає спілкуватися з іншими.
4. У мене все гаразд — у тебе теж
За таких стосунків людина відчуває свою вартість та цінність іншої людини. Вона сприймає себе та іншого, демонструє, що цінує свої та ваші сильні сторони.
Більшість людей, як правило, використовують один із цих типів. Якщо ти хочеш мати гарні стосунки з іншими, треба прийняти рішення спілкуватися з людьми за четвертим типом.
Отже, зараз ми зясуємо, наскільки ви готові до співраці, до прийняття у свої школи різних інноваційних технологій.
Вправа 1. «Рухи по команді»»
Учасникам показується три рухи: руки схрещені на грудях, руки витягнуті вперед з розкритими долонями і руки стиснуті в кулаки. По команді ведучого: «Раз, два, три!», Кожен учасник одночасно з іншими повинен показати один з трьох рухів (який сподобається). Завдання в тому, щоб вся група або більшість учасників показали однаковий рух.
Коментарі для психолога.
Ця вправа показує, наскільки учасники готові до роботи. Якщо більшість показали долоні, значить, вони готові до роботи і досить відкриті. Кулаки показують агресивність, а схрещені руки – деяку закритість або небажання працювати.
Я рада, що більшість із вас відкрили один одному долоні – готовність до співпраці.
Пам'ятаєте історію про двох людей, яким дали по склянці води. Один сказав: «Вона наполовину повна і я вдячний за це», а інший сказав: «Вона наполовину пуста, і я відчуваю себе обдуреним». Різниця між цими людьми полягає не в тому, що вони мають, а в тому, чим вони володіють. Люди, які вміють бути вдячними, цінують те, що мають. Тому, і фізично, і емоційно вони щасливіші за тих, хто відчуває себе обдуреним, і чиї «склянки» завжди наполовину пусті.
Вправа 2. «Стакан із водою»
А зараз я пропоную вам подивитися на стакан, заповнений наполовину водою, і сказати, що ви бачите перед собою: наполовину порожній стакан (підніміть руку) чи наполовину повний? ( отже, всі інші – бачать наполовину повний)
Питання:
Як ви вважаєте, чому у вас різні відповіді на одну і ту ж річ?
Тому що одні з вас, а саме, ті, що бачать стакан наполовину повний (це оптимісти), а хтось – наполовину порожній (песимісти).
Узагальнення
Відмінність полягає в тому, що кожна людина оцінює свої дії, себе, інших людей по-різному. Одні думають позитивно, інші – негативно. Що позитивніше людина налаштована стосовно себе і інших – то краще складається її життя та життя тих людей, з якими вона співпрацює.
Оптиміст об’єктивно оцінює себе і власні можливості. Якщо він помічає в собі відсутність певних здібностей, то не засмучується, а просто спрямовує власні сили на ті сфери діяльності, в яких його таланти можуть розкритися повніше. Він щиро вірить у перемогу, в усьому бачить добрі, світлі сторони. Саме оптимізм допомагає людині гідно витримати складні етапи життя, продовжувати жити і творити. Тому це і є важливою якістю людини, котра свідомо націлює своє життя на успіх.
Притча «Жабенята»
Жили-були маленькі жабенята, які організували змагання з бігу. Їх мета була забратися на вершину вежі. Зібралося багато глядачів, які хотіли подивитися на ці змагання і посміятися над їхніми учасниками. Змагання розпочалися ... Правда те, що ніхто з глядачів не вірив, що жабенята зможуть забратися на вершину вежі.
Чутні були такі репліки: «Це занадто складно. Вони НІКОЛИ не заберуться на вершину. Немає шансів! Вежа занадто висока». Маленькі жабенята почали падати. Одне за іншим ... За винятком тих, у яких відкрилося друге дихання, вони стрибали усе вище і вище. Натовп все одно кричав: «Занадто важко! Жодне не зможе це зробити!» Ще більше жабенят утомилися й упали. Тільки ОДНЕ піднімалося все вище і вище. Те єдине не піддалося! Воно одне, приклало всі зусилля, забралося на вершину! Тоді всі жабенята захотіли дізнатися, як йому це вдалося? Один учасник запитав, як же цьому жабеняті, яке дісталося до вершини, вдалося знайти у собі сили? ВИЯВЛЯЄТЬСЯ - Переможець був ГЛУХИМ!
Вправа 3. Знайомство учасників заняття «Снігова куля»
І група : ірина – весела, Ірина весела, я Ольга товариська...
ІІ група : Ірина, інша за годинниковою стрілкою каже про цю людину: думаю що ця людина є наполеглива, ...
ІІІ група: Ця вправа розвиває креативність, сприяє самоусвідомленню і підвищенню самооцінки. Запишіть свої імена у стовпчик і навпроти кожної літери — слово, яке починається з неї і характеризує вас з кращого боку. Наприклад, ВІКТОР:
В — вольовий
І – ініціативний
К — красномовний
Т – терплячий
О — оригінальний
Р— рішучий.
По черзі зачитайте написане. Під час виконання цієї вправи пам'ятайте правило «Некритикувати». Навіть якщо не надто старанний учень назвав себе працьовитим, не критикуйте його і не дозволяйте сміятися з нього іншим.
ІV група:
- найбільше в моїй професії подобається.......
Вправа4. Очікування «Наш весняний сад» (10 хв)
Хід проведення: пропонується учасникам написати на стікерах із заготовками (листочків, квіток) написати свої очікування від сьгоднішньої зустрічі та прикріпити їх на загальний плакат.
Зачитати деякі очікування...
Включити музику – релакс
Етюд “Занедбаний сад”
(метаморфічна релаксація).
Настроювання. Сядьте зручно, закрийте очі і спокійно дихайте у ритмі фрази: “Мені чу-до-во”. Уявіть великий білий екран. Поставте перед екраном фільтр вашого улюбленого кольору і тепер весь екран такого ж кольору, який ви любите. Поступово він віддаляється від вас, стає меншим і меншим і ось зовсім розчиняється…
А ви розслабленні і спокійні, готові вирушити у велику подорож до стародавнього таємничого, покинутого замку. Ви бачите високу кам’яну стіну, обвиту плющем, у якій невеликі дерев’яні дверцята. Відкрийте їх і загляньте. Ви бачите чудову природу: шовкові трави, чудернацькі квіти, дивні дерева, які своїми м’якими голосами запрошують вас зайти, тихо нашіптуючи: заходь, заходь…, і ви опиняєтесь у прекрасному, але занедбаному садку. Рослини так розрослися що не видно землі і важко знайти стежку. Вам хочеться довести все тут до ладу, і ви починаєте полоти бур’ян, підрізати гілки, виносити суху траву, все, що вважаєте зайвим…, обкопуєте…, поливаєте…, словом, наводите певний порядок у садку. Через деякий час оглядаєте те, що зробили, і порівнюєте з тією частиною саду, якої ще не торкалися. Ви задоволені результатом своєї праці, і таємничі голоси шепочуть: як гарно, як чисто, як дивовижно добре. Ви чуєте слова подяки і з задоволенням відмічаєте, що все і завжди потребує догляду, турботи і уваги. І навіть сама по собі чудова природа, щоб радувати око, потребує турботливих рук, терпіння і любові. Ви з задоволенням оглядаєте ще і ще раз цю дивовижну красу і повертаєтесь до кімнати упевнені: все в цьому світі створене для краси і Ви – також. (учасники відкривають очі – я ви творці цього саду...)
Ви зробили цей світ трохи кращим і тепер у вас є куточок, де ви зможете відчувати себе спокійно і розслаблено, милуючись справою своїх рук. Адже ив – творці цього саду. Бажаю вам, щоб ви завжди милувалися справою своїх рук, власних вчинків. Життя неповторне і в кож- ного своє»
Найкраще розв’язує проблеми той, хто найближче до них стоїть.
Вправа 5. «Конверт проблем» (робота в групах)
Обговоріть у групах найбільші проблеми у роботі директора (2-3 проблеми), запишіть їх на листочку і покладіть до конверта. Обміняйтеся по колу конвертами та дайте поради, як краще їх вирішити (поради мають бути конкретними і дієвими)
Вправа6. “Колесо життя» (10 хв)
Для того, щоб підвищити мотивацію активної участі в тренінгу, вчителям пропонується побудувати так зване колесо життя. Вони отримують аркуші паперу формату А4 і малюють велике коло з вісьмома спицями (див. мал.1).
Кінець і початок спиць позначають таким чином, щоб біля центру виявилися назви з негативним забарвленням, тобто зі знаком «мінус», а біля великого кола – назви зі знаком «плюс».
Тепер учасники знаходять і позначають на кожній спиці місце, яке найбільшою мірою відповідає їхньому стану на сучасному життєвому етапі. Потім поєднують ці відмітки суцільною лінією.
Запитання для обговорення
Коментар психолога. Кожна зі «спиць» утримує наше колесо в рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно постійно розвивати в собі якості, зазначені на спицях, рівномірно, щоб ми могли прожити життя гармонійно.
1