1
На допомогу керівникам
гуртків технічної творчості
технічної творчості
ЗМІСТ
І. Методи навчання в гуртках . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
ІІ. Методи організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності гуртківців . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
2.1. Пояснення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
ІІІ. Література . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
І. МЕТОДИ НАВЧАННЯ В ГУРТКАХ
Технічна творчість учнів є тією складовою частиною навчально-виховного процесу, яка містить наявні резерви для ознайомлення учнів з науковими основами сучасного виробництва, для підготовки їх до трудової діяльності, для організації продуктивної праці. Якість підготовки учнів до трудової діяльності в гуртках технічної творчості, формування і розвиток загально трудових і спеціальних умінь і навичок в значній мірі залежатиме від того, які методи навчання застосовує керівник гуртка, наскільки він раціонально їх добирає.
Керуючись «Основними напрямами реформи загальноосвітньої школи», необхідно постійно удосконалювати форми, методи і засоби навчання.
В запропонованих методичних рекомендаціях для керівників технічних гуртків висвітлюються питання методики застосування методів і прийомів навчання учнів технічної творчості.
Враховуючи цілісний комплексний підхід до навчально-виховного процесу необхідно виділити три групи методів навчання:
ІІ. МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ЗДІЙСНЕННЯ
НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ГУРТКІВЦІВ
До першої групи «Методи організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності учнів» відносяться такі методи:
2.1. ПОЯСНЕННЯ
Пояснення - це найбільш поширений метод. Він застосовується тоді, коли потрібно пояснити будову приладу, автомобіля, телевізора, радіоприймача, ракети, складного різального, або контрольно-вимірювального інструменту, технологію виготовлення деталі, вузла, моделі, приладу, принципи дії різних машин, механізмів, апаратів, пристроїв тощо.
Метод пояснення є одним з основних в технічних гуртках дітей молодшого і середнього шкільного віку. Керівник гуртка шляхом пояснення повинен переконати вихованців в правильності положень. Пояснення, як правило, поєднується зі спостереженнями гуртківців, із запитаннями керівника гуртка до гуртківців, а в необхідних випадках і гуртківців до керівника гуртка.
Так, в гуртку юних автомоделістів, де навчаються учні четвертих-п'ятих класів, керівник розглядає з ними будову двигуна внутрішнього згоряння. Основним методом при цьому є метод пояснення. Це мотивується тим, що учні не знайомі з будовою двигуна. Пояснючи, слід демонструвати двигун в розрізі, окремі його деталі, використовувати таблиці. Лише при такому підході гуртківці глибоко засвоять дану тему.
Розповідь - це метод, який передбачає образний, живий, емоційний і послідовний виклад фактичного матеріалу в описовій або розповідальній формі.
Метод розповіді керівник технічного гуртка повинен використовувати при повідомленні учням матеріалу біографічного характеру або виникнення природних явищ. Так, керівник гуртка в залежності від його профілю розповідає вихованцям про видатних українських та зарубіжних вчених, які внесли вагомий вклад в розвиток науки і техніки, при ознайомленні вихованців з видатними подвигами наших співвітчизників.
Керівник гуртка повинен пам'ятати, що кожна розповідь повинна містити достовірні і науково перевірені факти, включати достатню кількість яскравих і переконливих прикладів, будуватися за наперед розробленим планом. Слід виділяти як основну думку, так і другорядні моменти, повторювати найбільш важливі положення, робити узагальнення і висновки. Розповідь потрібно вести простою і доступною мовою, вона повинна бути емоційною за формою і переконливою за змістом.
Бесіда – це запитально-відповідальний метод навчання, який застосовується у всіх видах технічних гуртків, на всіх заняттях. По відношенню до технічних гуртків існує три види бесід:
Метод бесіди, як правило, можна застосувати лише тоді, коли гуртківці вже мають певний практичний і життєвий досвід, відповідний багаж знань, умінь і навичок. Використовуючи метод бесіди, керівник гуртка звертається до вихованців з запитаннями, в переважній більшості проблемного характеру, і за їх допомогою спільно з ними остаточно вирішує ту чи іншу проблему.
Керівник гуртка повинен добре підготуватися до проведення бесіди. В першу чергу потрібно ретельно підготувати запитання, які повинні бути чіткими, зрозумілими, стислими. Давати їх слід в логічній послідовності. Кожне запитання повинно збуджувати думку, розвивати мислення, заставляти гуртківців виділяти головне, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
Кожна бесіда мусить мати чітко виражену мету, яку визначає керівник гуртка при підготовці до заняття. Зокрема, ця мета передбачає виявлення в гуртківців запасу уявлень і понять, перевірку міцності і усвідомленості знань, розвиток самостійності суджень, пояснення питань, які виникли в юних техніків, надання допомоги у виконанні практичних робіт при виготовленні моделей, машин, пристроїв, тощо.
Навчаючись в технічних гуртках, учні постійно користуються книгами, журналами, методичними посібниками, брошурами тощо, звідки вони черпають відомості про будову машин і механізмів, технологію виготовлення виробів, про принципи дії машин, радіо і кіно фотоапаратури, про зоряне небо і космічний простір.
Метод роботи з книгою широко використовується вчителями на уроках. Завдання керівника гуртка, полягає в тому, щоб, застосовуючи даний метод, продовжувати розвивати вміння і навики, поглиблювати та удосконалювати їх.
Як працювати з книгою? Кожен член технічного гуртка повинен знати правила роботи з книгою, а саме:
2.5. РОБОТА З КРЕСЛЕННЯМ
В більшості технічних гуртків вихованці мають справу з кресленнями і ескізами. Без них не обходиться виготовлення жодного приладу, пристрою, механізму, моделі, машини, радіо апаратури.
Якщо цей метод застосовується в гуртку, де навчаються діти молодшого шкільного віку, а також п’ятих-шостих класів, які ще не знайомі з основами креслення, то керівник повинен дати гуртківцям початкові відомості теоретичного характеру і забезпечити їм необхідний мінімум умінь і навиків з креслярської справи.
Якщо в гуртку навчаються учні сьомих—десятих класів, то, використовуючи метод роботи з кресленнями, можна спиратися на відповідні знання, вміння і навики юних техніків.
Як практично потрібно реалізувати метод роботи з кресленнями? Для того, щоб це зробити і раціонально його використати керівник гуртка повинен добре знати його зміст, можливості і методику застосування.
В автомодельному гуртку учні повинні , приступати до виготовлення моделі-копії автомобіля з двигуном внутрішнього згорання. Насамперед, керівник гуртка, використовуючи паспорт автомобіля даної моделі, і вибравши відповідний масштаб, розробляє креслення загального вигляду моделі, робочі креслення кузова моделі в трьох проекціях, шасі та механізмів.
На занятті гуртка керівник повинен ознайомити учнів з вищезгаданими кресленнями. З цією метою за допомогою графопроектора або епідіаскопа на екран проектується збільшене зображення і за допомогою методів пояснення та бесіди керівник пояснює учням будову моделі і технологію її виготовлення.
Проте це лише перший етап роботи з кресленнями. Для того, щоб гуртківець зміг виготовляти модель і її деталі, він мусить мати перед собою креслення. В зв'язку з цим слід подбати про те, щоб розмножити всі необхідні креслення та ескізи і забезпечити ними кожного учня. Керівник гуртка повинен постійно націлювати учнів на те, що рекомендовані креслення не повинні обмежувати їх творчих дій. Слід спрямувати їх діяльність на пошуки шляхів удосконалення моделі, внесення при цьому відповідних змін в запропоновані креслення. Треба домогтися такого положення, щоб гуртківці прагнули зробити виріб кращим, ніж передбачено кресленнями.
Метод демонстрації, як і два попередніх методи, відноситься до наочних методів навчання. На заняттях всіх видів технічних гуртків керівник має можливість демонструвати відеофільми, телевізійні передачі.
Крім нього в залежності від профілю гуртка керівник має можливість демонструвати:
Основне завдання методу демонстрації полягає в тому, щоб за його допомогою керівник гуртка домагався поглибленого і усвідомленого засвоєння знань про об'єкт або явище, з якими мусять ознайомитись вихованці.
Метод демонстрації застосовується тоді, коли за допомогою інших методів неможливо домогтись глибокого засвоєння матеріалу, неможливо проникнути у внутрішні процеси, а також тоді, коли треба ознайомитись із загальним виглядом і внутрішньою будовою об'єкта.
В гуртках технічної творчості застосовується два види демонстрацій:
Використовуючи метод демонстрації за допомогою технічних засобів навчання, керівник гуртка може це робити при розгляді теоретичних питань на чисто теоретичних заняттях, а також під час вступного, поточного інструктажу на практичних заняттях.
Місце демонстрації керівник вибирає в залежності від теми заняття: на початку, всередині, або наприкінці.
Наприклад, в гуртку юних автомобілістів при вивченні будови та дії двигуна внутрішнього згорання можна демонструвати відеофільми. Тут може бути два варіанти: на початку заняття показати весь фільм або демонструвати його по фрагментах по ходу вивчення деталей і вузлів двигуна. При цьому слід пам'ятати, що при демонстрації всього фільму по даній темі гуртківці засвоюють матеріал гірше, ніж у випадку демонстрації фрагментів.
2.6.2. ДЕМОНСТРАЦІЯ ОБ’ЄКТІВ, МОДЕЛЕЙ, МАКЕТІВ
Якщо керівник гуртка використовує демонстрацію об'єктів, моделей, макетів, то здійснює він це як на початку заняття, так і під час його проведення.
Метод демонстрації вимагає, щоб керівник гуртка ознайомлював учнів з тим, що вони повинні побачити на моніторі. При цьому слід звернути особливу увагу на головне, на ті моменти, які сприяють поглибленню їх знань, розширенню уявлень про об'єкти і особливо про внутрішні процеси, які не завжди можна побачити без допомоги технічних засобів навчання.
Керівник гуртка, використовуючи метод демонстрації, повинен забезпечити активну роботу гуртківців під час всього процесу демонстрації. Це означає, що вони повинні не лише спостерігати за подіями на моніторі, а й працювати з екраном, усвідомлюючи зорову інформацію.
Нарешті, метод демонстрації вимагає, щоб керівник гуртка постійно отримував від юних техніків зворотну інформацію про хід засвоєння відомостей з монітора та про поліпшення в зв'язку з цим рівня знань, вмінь і навиків.
Метод ілюстрації включає показ гуртківцям ілюстративних посібників: схем, таблиць, графіків, діаграм, плакатів, карт, картин, зарисовок на дошці, портретів учених тощо.
Керівник гуртка готуючись до заняття, повинен добре продумати який з ілюстративних посібників і в якому місці заняття він покаже своїм вихованцям. При цьому необхідно пам'ятати, що основним завданням ілюстрації є розширення і поглиблення і уявлень про об'єкти процеси, які вивчаються.
В гуртку юних радіоконструкторів вивчається будова і принцип дії підсилювача низької частоти. Для усвідомлення учнями цих понять використання принципової і електромонтажної схем просто необхідне.
В фізико-технічному гуртку учні повинні приступити до виготовлення електрифікованого стендів. Керівник гуртка наперед готує схеми, які, зокрема, можна заздалегідь накреслити на дошці. Без таких схем роботу неможливо буде виконати.
В астрономічному гуртку вивчається будова сонячної системи. Окремі керівники гуртків, нехтуючи ілюстрацією, демонструють відеофільми і цим обмежуються. Враховуючи те, що відеофільм не може дати в цьому випадку повної картини про сонячну систему потрібно використати таблицю, де крім схеми, вміщені і цифрові дані. Керівник має можливість, використовуючи таблицю. Детально зупинитись на кожній планеті, її супутниках і дати глибоку характеристику.
Для того, щоб метод ілюстрації сприяв творчій роботі вихованців в гуртку не слід ним зловживати. Як правило, ілюстрація не повинна займати на занятті більше, ніж 10—15 хвилин. Більш тривалі ілюстрації стомлюють гуртківців, розсіюють їх увагу. Корисно поєднувати цей метод з демонстрацією, поясненням, бесідою, практичною роботою тощо.
2.8. ПРАКТИЧНА РОБОТА
Метод практичної роботи — основний в роботі гуртків технічної творчості. Це пояснюється тим, що більшу частину часу на занятті учні виконують практичну роботу.
Метод практичної роботи складається з таких прийомів:
Розглянемо методику реалізації кожного з цих прийомів при застосуванні методу практичної робота.
2.8.1. ПОСТАНОВКА ЗАВДАННЯ
Кожен член технічного гуртка, який розпочинає самостійну роботу над виробом, повинен чітко знати мету і зміст завдання, над яким він буде працювати на даному занятті. Без цього не може бути ефективної роботи учня, не кажучи вже про творчі знахідки при виготовленні даного виробу.
Таке завдання на кожному занятті повинен ставити перед вихованцями керівник гуртка. Тут можливі два варіанти. Якщо всі члени гуртка виготовляють один і той же виріб, то завдання ставиться у вступному інструктажі перед всіма гуртківцями зразу. Якщо ж кожен учень працює над своїм індивідуальним виробом, який відрізняється від виробів інших гуртківців, то керівник ставить завдання перед кожним з них окремо в залежності від того, хто над чим працює.
Поставити перед гуртківцями завдання — це лише пів справи. Необхідно домогтись того, щоб кожен з них добре зрозумів поставлене перед ним завдання, усвідомив його повністю, глибоко і до кінця.
2.8.2. ПЛАНУВАННЯ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ
Чітко усвідомивши завдання, член технічного гуртка повинен добре продумати і скласти план його виконання. З цією метою керівник під час вступного інструктажу детально пояснює про хід виконання роботи, розкриває технологію виготовлення виробу. При цьому слід враховувати вікові особливості вихованців.
Якщо заняття в гуртку проводиться з учнями перших-четвертих класів, то, враховуючи відсутність у них належних умінь в плануванні своєї роботи, слід заздалегідь скласти план виконання завдання, розробити технологічну картку, розмножити і після інструктажу вручити учням. По-перше, це значно активізує їх роботу над виробом, по-друге, буде привчати їх до планування виконання завдання.
Якщо в гуртку навчаються учні середнього та старшого шкільного віку, то необхідно після закінчення вступного інструктажу запропонувати гуртківцям самим скласти план виконання завдання на сьогоднішнє заняття. При необхідності слід надати індивідуальну допомогу тим, хто її потребує.
Планування роботи на кожне заняття допоможе гуртківцям чітко і усвідомлено виконувати всі операції, економно витрачати час, раціонально використати наявні можливості.
2.8.3. УПРАВЛІННЯ ПРОЦЕСОМ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ
Для того, щоб виконувати відповідне завдання і виконувати його успішно необхідно управляти процесом його виконання. Управління процесом виконання практичного завдання необхідно розглядати в двох аспектах:
Управління з боку керівника гуртка полягає, в тому, щоб забезпечити творчу цілеспрямовану роботу гуртківця протягом всього періоду виконання практичного завдання, забезпечити наукову організацію його праці при здійсненні практичних операцій.
В процес управління входять такі компоненти; вступний, поточний та заключний інструктажі, які проводить керівник гуртка; постійне уважне спостереження за роботою кожного гуртківця; надання індивідуальної допомоги учням; забезпечення продуктивної роботи кожного члена гуртка.
Керівник гуртка у вступному інструктажі ознайомлює учнів з технологією виготовлення і вручає їм технологічні картки. В процесі роботи він уважно спостерігає за діями гуртківців звертаючи увагу на правильність користування інструментами та обладнаннями і виконання трудових операції.
Якщо виявиться що всі або більшість гуртківців допускають одні і ті ж помилки, то він приймає рішення припинити заняття і провести поточний інструктаж. Якщо учні допускають різні помилки, то керівник гуртка по черзі підходить до кожного з них і проводить індивідуальний поточний інструктаж.
До процесу управління, як зазначено вище, входить і заключний інструктаж під час якого підводяться підсумки проведеного заняття, аналізується хід роботи гуртківців, відмічаються позитивні сторони та недоліки, оцінюються вироби, накреслюються завдання на наступне заняття.
2.8.4. ОПЕРАТИВНЕ СТИМУЛЮВАННЯ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ
Успішне виконання завдання залежить не лише "від рівня підготовки вихованців, тобто від знань, умінь і навиків, якими він володіє, але і від позитивних мотивів і стимулів в роботі, від наявності і рівня пізнавальних інтересів.
В зв'язку з цим керівник гуртка, готуючись до заняття, повинен передбачити дії по стимулюванню своїх вихованців. В гуртках технічної творчості стимулами можуть бути такі фактори:
Використовуючи вищезгадані стимули, необхідно намагатися розвивати пізнавальний інтерес до відповідного виду техніки. А це в свою чергу сприятиме розвитку професійного інтересу.
При цьому необхідно пам'ятати, що, стимулюючи навчання вихованців в гуртку, слід робити це своєчасно і оперативно, тобто в той момент, коли застосування стимулу буде найефективнішим. Слід пам'ятати також і те, що стимул це не самоціль керівника гуртка, а засіб, який повинен діяти в комплексі зі всіма методами, прийомами, способами і формами, які застосовуються в процесі практичної роботи учнів в технічних гуртках.
2.8.5. ОПЕРАТИВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВИКОНУВАНОГО ЗАВДАННЯ
Як засвідчує педагогічний досвід і встановлено педагогічними дослідженнями, прийом оперативного регулювання виконуваного учнями практичного завдання є обов'язковим і без нього обійтись неможливо.
Це пояснюється тим, що навіть в технічному гуртку з одновіковим складом вихованців різні учні мають різний рівень теоретичної і практичної підготовки, різний рівень знань, умінь і навиків. В зв'язку з цим і темп роботи і якість її виконання будуть, безумовно, різними.
Керівник гуртка, який здійснює управління процесом виконання завдання, повинен негайно реагувати на невірні практичні дії своїх вихованців. І не лише при виявленні помилок. Якщо він помітив, що темп роботи занадто повільний у всіх гуртківців, то і тут необхідно втручання.
Як здійснювати оперативне регулювання виконуваного учнями практичного завдання? Як тільки керівник помітив невірні чи повільні дії гуртківців, він мусить негайно втрутитись. Це можна зробити двома способами: або зупинити дії вихованця і пояснити йому або пояснити без зупинки в процесі виконуваного ним завдання. При цьому не слід зразу ж покидати гуртківця і переходити до іншого, а деякий час поспостерігати за його діями. Якщо вони продовжують бути неправильними, то потрібно ще раз пояснити і так до повного розуміння. Але робити це слід оперативно.
2.8.6. ОПЕРАТИВНИЙ КОНТРОЛЬ І САМОКОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ ЗАВДАННЯ
Для того, щоб члени технічного гуртка успішно виконували практичну роботу необхідний постійний контроль за діяльністю кожного учня. При цьому контроль може бути фронтальним, груповим та індивідуальним.
Якщо гуртківці виконують одну і ту ж практичну роботу, то керівник здійснює контроль за діями всіх вихованців.
Якщо в гуртку, який поділений на групи, кожна з груп працює над окремими завданнями, то керівник контролює, кожну групу окремо.
Якщо кожен гуртківець виконує індивідуальну роботу, то контроль здійснюється не взагалі шляхом затильного спостереження, а шляхом окремого спостереження за роботою кожного гуртківця.
Кожен член технічного гуртка лише тоді зможе ефективно працювати над виконанням практичного завдання, коли він має навики самоконтролю, тобто коли він вміє самостійно без допомоги керівника виявляти свої допущені помилки, неточності, невірні дії, коли він вміє не лише виявляти, але і знаходити шляхи їх усунення і оперативно усувати їх. Ці навики у вихованців слід формувати і розвивати.
Для того, щоб реалізувати цей прийом керівник гуртка вже з першого заняття повинен навчати гуртківців контролювати свої дії при виконанні практичного завдання. При цьому слід привчати вихованців, щоб вони не сподівались на те, що їх дії контролює керівник, а здійснювали цей контроль самі.
На що саме повинні звертати увагу гуртківці? На технологічну картку виробу, над яким вони працюють, на дотримання необхідних розмірів, на клас чистоти, на правильність користування різальними і контрольно-вимірювальними інструментами, на дотримання правил техніки безпеки при роботі на верстатах, з різальними інструментами, з приладами і матеріалами.
Якщо гуртківець виявив помилку, то йому не слід негайно звертатися до керівника гуртка, а спробувати самому її виправити, знайти для цього потрібний спосіб, причому діяти він повинен негайно. Лише тоді, коли всі його спроби не дали позитивних результатів, необхідно звернутися до керівника.
Одним з оптимальних шляхів вишукування необхідних способів усунення недоліків є звернення за допомогою до товариша, який працює поруч, при умові, що він зможе допомогти. Своєчасна допомога з боку товариша значно економить час і дає можливість вжити оперативних заходів і продовжувати роботу.
Учень нарізав різь на болту, який буде встановлено на картинг, що виготовляється в гуртку юних картингістів. При його закручуванні, тобто встановленні на місце призначення, виявилось, що він не підходить. Гуртківець, який працював поруч, порадив перевірити різь за допомогою різьбоміра. Після цього було встановлено, що учень невірно підібрав шестерні на токарному верстаті і крок різі виявився більшим, ніж потрібно. Так за допомогою товариша було виявлено і усунено недолік.
2.8.7. АНАЛІЗ ПІДСУМКІВ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ ГУРТКІВЦІВ
Аналіз підсумків практичної роботи гуртківців. Застосовуючи метод практичної роботи, керівник технічного гуртка не може не застосовувати прийом, який полягає в аналізі підсумків виконаного завдання кожним вихованцем або гуртком. Як засвідчує досвід, застосування цього прийому є обов'язковим на кожному занятті. Даний прийом ще називають заключним інструктажем.
До підведення підсумків практичної роботи учнів ставляться такі вимоги:
Прийом, який ми розглядаємо, це не просто розповідь, інструктаж. Це глибокий аналіз практичної роботи гуртківця, виконаної на даному занятті. Це такий аналіз, який повинен торкнутися кожного елементу виконаного завдання.
Підводячи підсумки практичної роботи, керівник гуртка повинен відмітити, які саме знання, вміння і навики отримали учні, яким чином їх можна використати при оволодінні професією, пов'язаною з технікою.
Особливу увагу слід звернути на дотримання техніки безпеки. Якщо керівник гуртка виявив порушення, то необхідно ретельно пояснити гуртківцям причину такого порушення і розповісти їм як можна цьому запобігти.
Ось, наприклад, як підводить підсумки практичної роботи учнів гуртка юних автомоделістів керівник цього гуртка.
«Зараз ми з вами підведемо підсумки вашої роботи над виготовленням підмоторної рами моделі-копії автомобіля ЗІЛ-150 з двигуном внутрішнього згоряння.
Добре працювали над виробом Лимар Володимир, Андріяш Андрій, Остапенко Петро, Мазурик Олександр, Ющенко Костянтин. Вони правильно користувалися напилками, ножівками по металу, точно дотримувались технологічної картки, їх вироби відмічаються дотриманням креслень, встановлених розмірів, творчим підходом до роботи. Вони внесли досить цінні конструктивні зміни, які належним чином зміцнили раму.
Проте хочу сказати і те, що в їх роботі були окремі недоліки. Лимар Володимир і Ющенко Костянтин не вміють як слід користуватися зубилом. Андріяш Андрій і Мазурик Олександр недостатньо засвоїли операції по свердлінню отворів на свердлильному верстаті. Волощук Данило не має навиків ні в користуванні зубилом, ні свердлильним верстатом.
Багато недоліків допустили решта гуртківців: Кабушка Олексій, Богдан Юрій. Їх підмоторні рами не відповідають встановленим розмірам. Вони не вміють користуватись ножівками по металу, напилками, зубилом, штангенциркулем.
Це сталось тому, що Олексій та Юрій на заняттях неуважні, не вміють організувати свою працю на робочому місці, не прагнуть до набуття вмінь і навиків в користуванні різальними і контрольно-вимірювальними інструментами, не вміють зосередитись на виконанні операцій по виготовленню підмоторної рами, до цього часу не навчились як слід читати креслення.
Для усунення зазначених недоліків вам необхідно більш свідомо від
носитись до виконання практичних робіт. В процесі заняття я показував
як потрібно користуватися інструментами і працювати на верстатах. Для
того, щоб ви не допускали більше таких недоліків і помилок я ще раз
покажу як працювати на свердлильному верстаті і користуватися інструментами.
На наступному занятті ми повинні закінчити виготовлення підмоторної рами. Особливу увагу зверніть на дотримання необхідних розмірів і класу чистоти обробки».
2.9. ТРУДОВІ ВПРАВИ
На заняттях гуртків технічної творчості можна використовувати метод трудових вправ. Він полягає в тому, що гуртківці виконують і повторюють відповідні трудові дії і операції як в процесі виготовлення виробів, так і в процесі участі в масових заходах з техніки (змагання, конкурси). І на основі цього є можливість сформувати в учнів відповідні трудові вміння і навики.
Зміст трудових вправ визначається програмами гуртків технічної творчості, які передбачають поступове зростання ступеня труднощів їх виконання в залежності від вікових особливостей учнів.
В залежності від профілю технічного гуртка трудові вправи можуть бути такими:
Враховуючи вікові особливості учнів, ми можемо говорити про три групи: молодший, середній і старший вік. В залежності від цього і слід добирати трудові вправи.
В молодшому шкільному віці учні, навчаються в технічних гуртках, що не володіють необхідними трудовими вміннями і навиками. Тому перед тим, як приступити до виготовлення виробів, слід організувати виконання учнями відповідних трудових вправ. Це обов'язковий етап, без якого нам не обійтись. Не потрібно думати, що гуртківці оволодівають потрібними вміннями і навиками в процесі практичної роботи над виробами.
В середньому шкільному віці учні вже мають деякі вміння і навики, проте далеко не всі з тих, які необхідні для роботи в технічному гуртку. В зв'язку з цим завдання керівника гуртка полягає в тому, щоб підібрати і реалізувати два види трудових вправ. Перший вид - це ті, які направлені на поглиблення наявних в учнів умінь і навиків, другий - для формування нових для учнів умінь і навиків.
Для старшого шкільного віку слід спланувати таку систему трудових вправ, які розширювали і поглиблювали наявні в гуртківців уміння і навики, трудові вправи з врахуванням спрямованості трудової підготовки та індивідуальних особливостей учнів.
Реалізація методу вправ полягає в тому, що учні, які навчаються в гуртку, повинні спеціально, як окреме завдання, багатократно повторити одні і ті ж практичні дії, операції з тим, щоб сформувати навик відповідного рівня. Лише після цього гуртківець може приступити до виготовлення приладу, моделі фотографії, пристрою.
Керівник гуртка повинен пам'ятати, що ефективність навчання вихованців в гуртку залежить не лише від кількості трудових вправ, а від якості їх виконання. Необхідно особливо ретельно відібрати оптимально необхідну кількість трудових вправ і домагатися від кожної з них максимально необхідної віддачі.
ЛІТЕРАТУРА
1. Бабанский Ю.К. Методы обучения в современной школе. – М., 1985
2. Драчинський А.Г., Камінська О.В. Впровадження інтерактивних методів навчання і виховання в навчальний процес Полтавського обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді. – Полтава, 2010.
3. Закон України «Про позашкільну освіту»
4. Зязюн І.А., Сагач Г.М. Краса педагогічної дії: Навч. посібник для вчителів, аспірантів, студентів / АПН України; Інститут педагогіки і психології професійної освіти. - К., 1997
5. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: Метод. посібник / Благодійна організація "Вчителі за демократію та партнерство" / О.Пометун (авт.-уклад.). - К., А.П.Н., 2002
6. Камінська О.В. Методична діяльність позашкільних навчальних закладів. – Полтава, 2010.
7. Кларин М. В. Инновации в обучении: метафоры и модели: Анализ зарубежного опыта. - М., Наука, 1997
8. Кратасюк Л. Інтерактивні методи навчання: Розвиток комунікативних і мовленнєвих умінь // Дивослово. - 2004. - №10
9. Нові педагогічні технології в контексті сучасних концепцій змісту освіти: Зб. статей за матеріалами Всеукр. наук.-метод. конф., Луганськ, 17-18 березня 1998 р. / Луганський держ. педагогічний ін-т ім. Т.Г.Шевченка / О.І. Пометун (ред.). - Луганськ, 1998
10.Побірченко Н., Коберник Г. Інтерактивне навчання в системі нових освітніх технологій // Початкова школа. - 2004. - № 10
11. Пометун О. І., Пироженко Л. В., Коберник Г. І., Роєнко Л. М., Баліцька Н. Г. Інтерактивні технолгії навчання. - К., Науковий світ, 2004
12.Удосконалення педагогічної майстерності в умовах особистісно-зорієнтованої освіти: Модульний посібник/ Автори-упорядники: П.І.Матвієнко, Н.І. Білик, О.О. Новак. – Полтава: ПОІППО, 2006