МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ
«НЕМІШАЇВСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ НАЦІОНАЛЬНОГО
УНІВЕРСИТЕТУ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ»
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
до розрахунку усталеного сповільнення транспортного засобу для студентів денної форми навчання спеціальності 275 «Транспортні технології (за видами)»
спеціалізації 275.03 «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)»
2021
ПРАКТИЧНА РОБОТА №2
Розрахунок усталеного сповільнення ТЗ
Мета: |
поглибити теоретичні знання про аналіз процесу гальмування за часом; навчитися розраховувати усталене сповільнення ТЗ. |
Завдання: |
розраховувати усталене сповільнення ТЗ; побудувати графік залежності усталеного сповільнення ТЗ від коефіцієнта зчеплення шин з дорогою. |
Вихідні дані: |
дані представлені в таблиці А2 додатку А. |
Порядок виконання роботи
1. Ознайомитися з теоретичним матеріалом, який викладений в методичних вказівках до виконання роботи.
2. Розрахувати усталене сповільнення ТЗ.
3. Побудувати графік залежності усталеного сповільнення ТЗ від коефіцієнта зчеплення шин з дорогою.
4. Зробити висновки щодо впливу різних параметрів усталене сповільнення ТЗ.
Методичні вказівки до виконання роботи
Одним з основних критеріїв оцінки ефективності робочої гальмівної системи є усталене сповільнення ТЗ.
Усталене сповільнення - це середнє значення сповільнення ТЗ в сталій фазі його гальмування з максимальною ефективністю.
В експертній практиці для спрощення розрахунків величини усталеного сповільнення не враховується сила опору повітря, тобто робиться припущення, що Pw=0. Вважається, що це не вносить істотної помилки в експертний розрахунок величини усталеного сповільнення автомобіля у випадках коли початкова швидкість гальмування не перевищує 90 км/год, оскільки сила опору повітря при цьому не перевищує 3-5 % значення максимальної гальмівної сили.
Усталене сповільнення ТЗ на горизонтальній ділянці дороги буде залежати тільки від коефіцієнта зчеплення шин з дорогою.
За відсутності експериментальних даних, коефіцієнт зчеплення шин з дорогою вибирають залежно від типу та стану опорної поверхні.
Слід зазначити, що коефіцієнт зчеплення залежить не тільки від стану дороги, але й від конструкції і властивостей самої шини, ступеня її спрацьованості.
Усталене сповільнення ТЗ розраховується за формулою:
j = φ gke , (2.1)
де φ - коефіцієнт зчеплення шин з дорогою; g - прискорення вільного падіння, g = 9,81 м/с2; ke - поправковий коефіцієнт ефективності гальмування.
Поправковий коефіцієнт приймається для кожної категорії ТЗ тим вищим, чим більші завантаження автомобіля та коефіцієнт зчеплення шин з дорогою.
Таблиця 2.1
Приклад розрахунку усталеного сповільнення ТЗ.
Таблиця 2.2 Вихідні дані до розрахунку відповідно до таблиці А2 додатку А
Параметр |
Значення |
||
Категорія ТЗ |
М1 |
||
Навантаження ТЗ |
споряджений |
||
Прискорення вільного падіння g, м/с2 |
9,81 |
||
Коефіцієнт зчеплення шин з дорогою φ |
0,500 |
0,600 |
0,700 |
Поправковий коефіцієнт ефективності гальмування, ke |
1,000 |
1,000 |
1,120 |
Усталене сповільнення ТЗ:
при φ = 0,5:
j = φ gke = 0,500 9,1,000 81 = 4,905 см2
при φ = 0,6:
j = φ gke = 0,600 9,1,000 81 = 5,886 см2
при φ = 0,7:
j = φ gke = 0,700 9,1,120 81 = 6,131 см2
Приклад виконання графічної частини практичної роботи №2 показаний на рис. 2.1.
Рис. 2.1. Приклад виконання графічної частини практичної роботи №2.
Додаток А
ВИХІДНІ ДАНІ ДО ПРАКТИЧНИХ РОБІТ
Таблиця А2 Вихідні дані до практичної роботи №2
Параметр |
Значення |
||
Категорія ТЗ |
М1 |
||
Навантаження ТЗ |
споряджений |
||
Прискорення вільного падіння g, м/с2 |
9,81 |
||
Коефіцієнт зчеплення шин з дорогою φ |
0,5+0,005·N |
0,6+0,005·N |
0,7+0,005·N |