Методична доповідь на тему „Новітні методики підготовки сучасного бухгалтера” розкриває новітні методи інтерактивного навчання, які є найбільш оптимальними щодо їх застосування на певному виді занять під час підготовки фахівців з обліку і оподаткування. В доповіді висвітлено важливість застосу-вання інтерактивних методів навчання, оскільки при їх використанні в навчальному процесі студент має можливість отримати та засвоїти значно більший обсяг інформації, що сприяє зростанню його активності та професійних вмінь, дає поштовх до критичного мислення, розвитку здібностей аргументовувати свої думки та до подальшої самоосвіти тощо.
1
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
МОГИЛІВ-ПОДІЛЬСЬКИЙ ТЕХНОЛОГО-ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ
ВІННИЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
Новітні методики
підготовки
сучасного бухгалтера
Методична доповідь
2017
Розробила: Омелько М.А., викладач вищої категорії
Рецензент: Чорненька Л.Г., викладач вищої категорії
В методичній доповіді розкрито
необхідність застосування сучасних
методик формування майбутнього
бухгалтера відповідно до вимог сьо-
годення.
Протокол №___ від ”__”_____2017р.
Голова ц/к _______ Асмоловська Т.В.
ЗМІСТ
Вступ …………………………………………4
Висновок……………………………………….15
Література..…………….…………………......16
ВСТУП
Сучасна освіта потребує модернізації та вдосконалення навчально-виховного процесу з метою підготовки висококваліфікованих спеціалі-стів, які адаптовані до сучасних реалій та мають необхідні знання та практичні навички облікової роботи, яка забезпечує замовників кадрів необхідною інформацією про своє підприємство.
Вважаю, що саме інтерактивні методи навчання є необхідною передумовою у цьому, оскільки створюють сприятливі умови навчання студента у групі, для самоосвіти, налагодження партнерських та конструктивних відносин між усіма учасниками навчально-виховного процесу, активізують увагу студента, його творчі здібності, розвивають вміння спілкуватися та відстоювати свої думки та позиції тощо.
В доповіді розглянуто методи інтерактив-
ного навчання, які є найбільш оптимальними щодо їх застосування на певному виді занять під час підготовки фахівців з обліку і оподаткування.
В умовах сьогодення відбувається стрімкий розвиток усіх сфер суспільно-економічного життя, зростають вимоги до рівня підготовки молодих фахівців, які за цих умов мають стати рушійною силою у конкурентній боротьбі за місце нашої країни у світовій системі господарських відносин.
Підготовка сучасного фахівця з обліку і оподаткування, як і загалом з інших спеціальностей, має будуватися на новітніх методах та підходах: запровадження інноваційних технологій навчання та перевірки знань студентів, пошуку нових форм і методів організації навчально-виховного процесу з врахуванням особливостей як навчальної дисципліни, так і кожного студента тощо, що дасть змогу максимально розкрити потенціал студента, забезпечити якісну підготовку конкурентоспро-можних фахівців з високим професійним рівнем знань, які будуть мобільними, ерудованими, здатними творчо мислити та вчасно знаходити правильні рішення проблем та завдань. Відповідно до цього, для вивчення облікових дисциплін прагну організувати навчально-виховний процес, побудований на новітніх методах та сучасних технологіях навчання, що створює належну основу якісної підготовки нової когорти молодих фахівців.
Вимоги освіти сьогодення кардинально відрізняються від вимог освіти попередніх століть: вона не тільки спрямована на передачу знань від викладача до студента, формування вмінь та навичок у студентів, а повинна заохочувати їх до самонавчання, всебічного розвитку своєї особистості, розуміння відповідальності за прийняті рішення та здійснення об'єктивної оцінки своїх дій як людини, так і фахівця. В основу всіх новацій, які визначають та впливають на рівень викладання навчальної дисципліни, передусім мають бути покладені інтерактивні методи навчання, які є одним із найважливіших напрямів удосконалення фахової підготовки молодого спеціаліста, який відповідає сучасним вимогам та потребам замовників кадрів.
Інтерактивні методи руйнують традиційний підхід до навчання студента, оскільки в нових умовах студент стає активним учасником навчально-виховного процесу та перебуває в центрі взаємодії усіх його учасників, займаючи поряд із ними рівноправну позицію, та має змогу проявити свої знання та визначити для себе їх рівень, розкрити свій потенціал, навчитися працювати як у команді, так і самостійно. Вважаю, що викладачу облікових дисциплін під час розроблення методик інтерактивного навчання необхідно забезпечити тісний взаємозв'язок запропонованого ним матеріалу із законодавством та практичною діяльністю, які постійно зазна- ють змін та вдосконалень. Правильному та доцільному використанню інтерактивних методів навчання при підготовці фахівців з обліку і оподаткування має передувати чітке розуміння викладачем їх сутності, видів та особливостей.
Розглянувши різні підходи науковців та практиків до визначення сутності інтерактивних методів навчання, вважаю, що інтерактивні методи навчання – це сучасна форма організації навчально-виховного процесу, яка побудована на співнавчанні, взаємонавчанні, самонавчанні та самовихованні студента, де кожен учасник цього процесу (студент, викладач та інші) є рів- ноправним суб'єктом, виконує певні завдання, обмінюється своїми знаннями та ідеями, приймає рішення, вчиться здійснювати оцінку своїх вчинків та висновків, усвідомлювати свою відповідальність за них, і спрямована на підготовку молодого фахівця до реалій сьогодення.
Необхідність застосування інтерактивних методів навчання полягає в тому, що на заняттях (лекційних, практичних та семінарських) здійснюється індивідуальна та групова робота студентів, їх робота з документами та різними джерелами інформації, використовується проектна діяльність, навчальні ігри тощо, що допомагає студенту отримати та засвоїти значно більший обсяг інформації, сприяє зростанню його активності та професійних вмінь, дає поштовх до критичного мислення, розвитку здібностей аргументовувати свої думки та до подальшої самоосвіти тощо. Таким чином у ВНЗ створюються сприятливі умови, в яких формується сучасний фахівець. За даними американських вчених, встановлено, що під час лекції студент засвоює всього лиш 5 % матеріалу, під час читання – 10 %, роботи з відео/аудіома-теріалами – 20 %, під час демонстрації – 30 %, під час дискусії – 50 %, під час практики – 75 %, а коли учень навчає інших чи відразу застосовує знання – 90 %. Досвід застосування інтерактивних методів навчання у процесі викладання облікових дисциплін яскраво свідчить про зростання активності та зацікавленості студентів. Завдяки цьому посилюється співпраця між студентами та викладачем, зростає самостійність студента у підготовці та прийнятті рішень, створюються сприятливі умови для визначення найбільш талановитих та креативних студентів, які стають лідерами та прикладами для наслідування, що забезпечує високий рівень навчання та підготовки студентів, побудову конструктивних та партнерських відносини у групі.
Використання інтерактивних методів навчання спонукає викладача до переосмислення своєї ролі та участі в навчально-виховному процесі, адже за нових умов він перестає бути ключовим учасником процесу навчання, а лише регулює його, займається його загальною організацією та визначає загальний напрям роботи академічної групи (готує до заняття необхідні завдання, формулює питання для обговорення у групах, контролює час і порядок виконання визначеного завдання, дає консультації, допомагає в разі серйозних утруднень).
На сьогоднішній день розроблено багато методик, що застосовуються в інтерактивному навчанні (робота в малих групах, дискусії, турніри, диспути, дебати, "міні-уроки", навчання як систематичне дослідження, "синектика", ділові ігри, імітаційні ігри, ситуаційні вправи, задачі, проблеми, вправи та ін.). Ці методики можна застосовувати як для викладання, засвоєння нового матеріалу, так і для перевірки знань студентів. Важливо зазначити те, що сучасний викладач володіє усіма необхідними технічними та інформаційними засобами, новітніми методиками подачі матеріалу, завдяки чому він може використовувати на своїх заняттях інтерактивні методи. Однак без постійної самоосвіти (опрацювання наукової фахової літератури; вивчення законодавчої та нормативно-правової бази, яка регулює сферу обліку, оподаткування, звітності тощо; співпраця з практикуючими фахівцями; відвідання тематичних семінарів та конференцій тощо) та вдосконалення своїх педагогічних навичок та людських якостей викладачу буде важко не тільки забезпечити впровадження у навчальний процес інтерактивних, новітніх методів навчання, але і взагалі забезпечити належний рівень підготовки студентів. У процесі опрацювання наукової та фахової літератури з цього питання, враховуючи практичний досвід викладання облікових дисциплін у ВНЗ, можна визначити найоптимальніші групи інтерактивних методів навчання, які доцільно використовувати на лекційних, семінарських та практичних заняттях під час підготовки фахівців з обліку та оподаткування.
У процесі впровадження новітніх методів навчання під час вивчення облікових дисциплін викладачу також доцільно та необхідно використовувати нетрадиційні лекції: багатоцільова лекція, проблемна лекція, лекція-брейнстормінг, лекція із заздалегідь запланованими помилками, лекція-конференція, лекція прес-конференція, лекція-брифінг, лекція "круглий стіл", лекція-бесіда, лекція-візуалізація, лекція-екскурсія, лекція із застосуванням техніки зворотного зв'язку (інтерактивна лекція), бінарна лекція, що забезпечують новий сучасний підхід до передачі та сприйняття навчального матеріалу.
Використання на заняттях інтерактивних методів навчання передбачає необхідність врахування викладачем певних проблем та труднощів, які зумовлені особливостями сучасних студентів, які на початкових курсах, вивчаючи ще теорію бухгалтерського обліку, не мають власної думки, не вміють її висловлювати або ж бояться висловлювати її відкрито перед їхніми одногруп- никами.
До інших, не менш важливих, проблем, які можуть вплинути на кінцевий результат використання інтерактивних методів навчання під час підготовки фахівців, належать:
1) не вміння студентами слухати інших, об'єктивно оцінювати їх думку та запропоновані ними рішення;
2) не бажання студентів у процесі обговорення змінювати свою думку, йти на компроміс;
3) студентам важко бути мобільними, змінювати методи та підходи роботи;
4) студенти-лідери намагаються "тягнути" групу, а слабші студенти відразу стають пасивними;
5) висловлення окремими студентами антисуспільних думок з метою завоювання "авторитету" чи привертання уваги до їх персони тощо.
Практика використання інтерактивних методів навчання при підготовці фахівців з обліку та аудиту дає змогу визначити певні позитивні зрушення, які спостерігаються у студентів:
● набуття вмінь дискутувати, висловлювати та відстоювати свою думку, приймати спільні рішення, працювати в команді;
● удосконалення рівня спілкування, вміння побудови логічної та чіткої доповіді та виступу з нею перед їх одногрупниками та іншими учасники навчально-виховного процесу;
● поглиблення теоретичних знань, набуття та розвиток вмінь та навичок облікової роботи та вирішення практичних завдань (виробничих ситуацій);
● здатність оперувати науковими та спеціальними термінами, використовувати набутий досвід на практиці;
● розвиток творчого мислення, вміння застосовувати нетрадиційні підходи до вирішення проблем чи завдань тощо.
Саме тому, за умови формування правильного науково обґрунтованого підходу до провадження інтерактивних методів навчання, використання мультимедійних засобів, викладач зможе залучити до роботи всіх студентів групи, поглиблювати їх мотивацію та розвивати в них професійні та людські якості.
Результат підсилюється використанням комп'ютерних засобів навчання, оскільки зараз існує величезна кількість комп'ютерних програм, які застосовують обліковці у практичній діяльності, зокрема: M.E.Doc, 1 С: Підприємство, 1 С: Бухгалтерія, Парус, та інші розуміння сутності, призначення та вміння використовувати яких є надзвичайно важливим для молодого фахівця, який вперше шукає роботу за фахом.
З огляду на необхідність подальшої модернізації вищої освіти визначають такі напрями вдосконалення навчально-виховного процесу на основі активного використання інтерактивних методів навчання:
- формування концепції інноваційної моделі навчання;
- створення механізму розвивальних технологій професійної освіти та технологій саморегульованого навчання поряд із традиційним навчанням;
- створення механізму дистанційного навчання;
- підготовка науково-методичних рекомендацій до використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі ВНЗ;
- індивідуалізація та інформатизація навчально-виховного процесу;
- використання проблемного підходу до навчання;
- залучення до роботи на заняттях практикуючих бухгалтерів, податківців, аналітиків та інших фахівців з облікової роботи;
- удосконалення системи контролю тощо.
Висновок
В умовах переходу економіки України до ринкових відносин зростає необхідність власників (керівництва) підприємства мати у своєму роз- порядженні необхідну інформацію з метою використання її для управління. Саме тому на ринку праці значно зростає попит на компетентних фахівців, які мають ґрунтовні знання з обліку, оподаткування, фінансової звітності, контролю тощо. Для підготовки таких фахівців недостатньо використовувати традиційні методи та підходи організації навчально-виховного процесу.
Сьогодні значну увагу потрібно приділяти доцільному підбору викладачем сукупності методів інтерактивного навчання, які є особливо корисними, ефективними та доцільними у процесі викладання облікових дисциплін.
Практичний досвід яскраво засвідчує необхідність використання таких методів навчання кожним викладачем облікових дисциплін, оскільки це позитивно впливає на формування фахівця. Заняття, які побудовані на застосуванні інтерактивних методів, є для студента цікавішими, спонукають їх до активної взаємодії у групі, розвивають творче мислення та формують мотивацію навчально-пізнавальної та майбутньої професійної діяльності у студента. Проте необхідно пам'ятати, що неможливо побудувати весь процес навчання виключно на інтерактивних методах, оскільки це один з багатьох прийомів, які допомагають досягнути мети і приносять результат тільки в поєднанні з іншими традиційними методами організації навчально-виховного процесу.
Література
1. Акімова Н.С. Діалог як метод інтерактивної взаємодії викладача та студентів у процесі навчання / Н.С. Акімова, О.О. Безпалова // VIІІ Всеукр. наук.-метод. конф., 23 вересня 2010 р. – Харків : Вид-во ХДУХТ, 2010. – с. 23-24.
2. Вахрушева Т.Ю. Інтерактивні технології навчання як засіб активізації навчально- пізнавальної діяльності / Т.Ю. Вахрушева // Нові технології навчання. – К., 2007. – Вип. 47. – с. 64-69.
3. Голубцова І.А. Впровадження інтерактивних технологій / І.А. Голубцова // Організація навчально-виховного процесу. – 2007. – № 9. – С. 159-174.
4. Жилякова О.В. Застосування інноваційних методик під час підготовки фахівців з економічних спеціальностей / О.В. Жилякова, Т.О. Ставерська // VIІІ Всеукр. наук.-метод. конф., 23 вересня 2010 р. – Харків : Вид-во ХДУХТ, 2010. – с. 217-218.
5. Комліченко О.О. Інформаційні технології в освіті, науці та виробництві / О.О. Комліченко, О.М. Цвєткова. – 2013. – Вип. 3(4). – С. 178-186. Національний лісотехнічний університет України. Збірник науково-технічних праць.
РЕЦЕНЗІЯ
на методичну доповідь викладача
Могилів-Подільського технолого-економічного коледжу Вінницького НАУ Омелько М.А.
Методична доповідь на тему „Новітні методики підготовки сучасного бухгалтера” розроблена викладачем Омелько М. А. розкриває
новітні методи інтерактивного навчання, які є найбільш оптимальними щодо їх застосування на певному виді занять під час підготовки фахівців з обліку і оподаткування. В доповіді висвітлено важливість застосу-вання інтерактивних методів навчання, оскільки при їх використанні в навчальному процесі студент має можливість отримати та засвоїти значно більший обсяг інформації, що сприяє зростанню його активності та професійних вмінь, дає поштовх до критичного мислення, розвитку здібностей аргументовувати свої думки та до подальшої самоосвіти тощо.
Відповідно до змісту методична доповідь розкриває не лише необхідність застосування новітніх методик навчання, а й передумови та напрями використання інтерактивних методів навчання під час підготовки бухгалтера визначе-
но необхідність та значення встановлення й реалізації міждисциплінарних зв’язків, інтеграції навчального процесу при викладанні облікових дисциплін.
Рецензент: Чорненька Л.Г.