Методична розробка - проект "Профілактика плоскостопості - запорука здорового опорно-рухового апарату дитиниу

Про матеріал
У методичній розробці «Профілактика плоскостопості– запорука здорового опорно-рухового апарату дитини» розглянуто проблему діагностики порушень та розладів нижніх кінцівок, зокрема стоп. Доведено актуальність своєчасної профілактики та корекції порушень опорно-рухового апарата дитини, необхідність просвітницької роботи з цієї проблеми серед педагогів та батьків. У роботі представлений комплекс вправ для профілактики плоскостопості у дітей. Для заступників директорів з виховної роботи, педагогів-організаторів, вчителів початкової школи, керівників гуртків: хореографії, фітнесу, ЗФП.
Перегляд файлу

 

 

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ

МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

КЗ «Міський центр позашкільної роботи за місцем мешкання»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Профілактика плоскостопості

       – запорука здорового опорно-

           рухового апарату дитини

 

 Укладач: Золотухіна Н.В.

 

 

 

 

 

Маріуполь - 2019

 


Укладач:

 Золотухіна Наталя Вікторівна, методист, керівник хореографічного гуртка «Барви» Центру дитячо-юнацької творчості «Західний» КЗ «Міський центр позашкільної роботи за місцем мешкання» м. Маріуполь

 

 

 

 

 

 

 

 

У методичній розробці «Профілактика плоскостопості– запорука здорового опорно-рухового апарату дитини» розглянуто проблему діагностики порушень та розладів нижніх кінцівок, зокрема стоп. Доведено актуальність своєчасної профілактики та корекції порушень опорно-рухового апарата дитини, необхідність просвітницької  роботи з цієї проблеми серед педагогів та батьків. У роботі представлений комплекс вправ для профілактики плоскостопості у дітей.

 

Для заступників директорів з виховної роботи, педагогів-організаторів, вчителів початкової школи, керівників гуртків: хореографії, фітнесу, ЗФП.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Передмова………………………………………………………..4

Основна частина…………………………………………………5

Висновок…………..……………………………………………..17

Використані джерела……………………………………………18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

    Зростання захворюваності у зв’язку з різними порушеннями постави відзначається у дітей шкільного віку, і це на сьогодні є однією з найсерйозніших соціальних проблем. Хоч і побутує думка, що плоскостопість – це несерйозна хвороба й нею можна знехтувати. Але при плоскостопості деформується опорно – руховий апарат: різко погіршується опорна функція ніг, змінюється положення тазу і хребта, утруднюються рухи; відбуваються зміни в роботі серцево – судинної системи, що в подальшому житті може призвести навіть до каліцтва. З огляду на це, проведення просвітницьких заходів серед батьків, спрямованих на роз'яснення необхідності проведення діагностування та профілактики найпоширенішого захворювання - плоскостопості; залучення  дітей та їх батьків до вивчення комплексів вправ та подальших  занять, використовуючи інноваційні форми, це важливий внесок у здорово формуючи навички дітей та профілактику плоскостопості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Медична статистика свідчить про те, що понад 80 % дітей дошкільного та молодшого шкільного віку страждають на різні захворюваннями. Досить часто серед маленьких діток зустрічається така проблема як плоскостопість. Згідно з медичною статистикою, 24 % дітей у віці від року до двох років мають плоскостопість, до чотирьох років цей показник зростає до 32%. Ну а серед підлітків діагноз плоскостопість зустрічається практично у кожного другого.

Про профілактику плоскостопості батьки дітей практично нічого не знають, адже їх це не цікавить, поки не відчують дану хворобу на собі. Але і тоді вважають, що все буде добре, адже це всього лише порушення склепіння стопи, з яким можна довго і щасливо жити. Та тут вони припускаються великої помилки, адже така на вигляд незначна хвороба несе в собі серйозну небезпеку.

Якщо у малюка дійсно плоскостопість, то це може бути небезпечним, так як деформація стопи чинить безпосередній вплив на організм дитини, порушуючи ресорну і амортизаційну функції стопи. Коли дитина виконує якийсь рух, то вібрація при цьому передається внутрішнім органам, що призводить до порушення їх функціонування і роботи. Наприклад, вібрація хребта і головного мозку дитини може призводити до виникнення головного болю, швидкої стомлюваності, загальної слабкості і нездужання, а також зниження працездатності.

Саме тому, щоб уникнути виникнення та розвитку плоскостопості у дитини, необхідно проводити профілактику плоскостопості.

Успішне вирішення оздоровчих завдань  можливе на основі спільної діяльності медичних закдадів, педагогічного колективу освітніх закладів і батьків.

 

Цілі та задачі проекту:

  • охорона і зміцнення здоров’я з урахуванням вікових і фізіологічних особливостей, пов’язаних із порушенням постави та профілактики і корекції плоскостопості;
  • удосконалення різних ефективних форм роботи з дітьми з фізичного виховання, розвиток інтересу до рухливої діяльності, формування потреби в систематичних заняттях фізичними вправами;
  • створення розвивального середовища для активної рухової діяльності дітей;
  • мотиваційні заходи серед батьків щодо актуалізації проблеми розвитку опорно-рухового апарату дитини;
  • просвітницька робота серед батьків з проблеми;
  • навчання батьків діагностуванню та комплексу вправ щодо профілактики плоскостопості;
  • навчання педагогів використання комплексів з профілактики плоскостопості на заняттях.

Виконання проекту:

В КЗ «Міський центр позашкільної роботи за місцем мешкання» керуючись думкою:  якщо людина буде володіти необхідними знаннями про плоскостопість, та вплив її на здоров’я і навчиться правильно її використовувати, то є надія, що здоровий спосіб життя стане її необхідною потребою, проводяться просвітницькі заходи з батьками: практичні семінари, майстер класи, консультації, для залучення батьків до активної участі в роботі профілактичної і корекційної спрямованості.

В створеній ігровій кімнаті «Здорова хода» з дітьми віком від 4 до 8 років  проводяться заняття з профілактики плоскостопості, також відбуваються семінари практикуми, майстер класи з педагогами (рис.1), розглядаючи питання:

  • «Причини, види плоскостопості (рис.2);
  • «Діагностика плоскостопості» (рис.3);
  • «Вправи з профілактики плоскостопості» (рис.4,5)

 

 

C:\Users\User\Desktop\Новая папка\DSC_3033.JPG

рис.1

 

C:\Users\User\Desktop\Новая папка\DSC_2901.JPG

                                      рис.2

 

D:\13.03.19_ПЛОСКОСТОПИЕ\DSC_2917.JPG

рис.3

 

Вправи з профілактики плоскостопості

 

C:\Users\User\Desktop\Новая папка\DSC_2955.JPG

рис.4

 

 

C:\Users\User\Desktop\Новая папка\DSC_3001.JPG

 

 рис.5

 

Дієвим методом профілактики плоскостопості у дітей є виконання спеціального комплексу вправ, наприклад, ходіння по похилій площині або по поперечині, перекочування маленького м’ячика ногою в положенні сидячи, ходіння на пальцях, а також на зовнішніх краях стопи. Корисно захоплювати пальцями ніг дрібні предмети, які лежать на підлозі.

Для опанування методики виконання всіх цих вправ проводяться майстер класи з батьками та вихованцями

(рис.6,7, 8).

 

 

C:\Users\User\Desktop\18.04.19_ОК\DSC_9147z.jpg

рис.6

C:\Users\User\Desktop\18.04.19_ОК\DSC_9213z.jpg

 

                                                   рис.7

 

 

C:\Users\User\Desktop\18.04.19_ОК\DSC_9243z.jpg

 

                                     рис.8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект заняття з профілактики плоскостопості.

Завдання:

Освітні: розучування комплексу вправ на зміцнення

м'язів стоп, навчання вихованців методики виконання вправ                                  в домашніх умовах.

Оздоровчі:

• корекція початкових форм плоскостопості;

• зміцнення здоров'я;

• розвиток опорно-рухового апарату;

• розвиток рухових якостей: спритності, швидкості.

Виховні: формування стійких рефлексів правильного   положення стоп за умови многократности їх повторення, формування навички самостійних занять по зміцненню м'язів стопи.

 

Обладнення:

• гімнастичні палиці;

• обручі;

• гімнастичні килимки;

• хусточки;

• декоративні камінчики;

• аркуші паперу; • фломастери;

• масажні м'ячи;

• м'яка іграшка "Змія";

• CD програвач;

• CD диски.

 

Місце проведення: ігрова кімната.

 

 

Хід заняття:

 

Частини заняття

Зміст

Дозування 

Підготов-ча частина

Побудова, проведення візуального медико-педагогічного контролю, повідомлення завдань заняття.  Розповідь про значення спеціальних фізичних вправ для профілактики плоскостопості та деформованих стоп. 

Стопа є опорою, фундаментом тіла, тому порушення цього фундаменту обов'язково відбивається на формування підростаючого організму.

Зміна форми стопи впливає не тільки на її функцію, але й, змінює положення тазу, хребта.

Основною причиною розвитку

плоскостопості є: слабкість м'язового тонусу, перевантаження стоп, неправильно підібране взуття.  Один з перших симптомів - це біль в ногах

і спині, біль у підошві стопи,  кісточках предплюсни, ниють м'язи гомілки.  Біль з'являється у вечорі на фоні втоми.

Необхідно пам'ятати, що в

дитинстві лікування цього захворю-

вання найбільш ефективно.

Показ малюнків стоп. 

Вихованці визначають відбитки стоп, які в номі та при плоскостопості.

Щоб у вас були здорові і красиві ноги, ми проводимо з вами такі заняття.

Щоб м'язи стопи зміцнювалися,

ви повинні правильно виконувати вправи, тільки тоді можна виправити стопу.

10 хвилин

 

Вправи:

І.П.  - стоячи, стопи паралельні на ширині ступні, руки на поясі:

- піднятися на півпальці і опуститися на всю стопу;

- по черзі відривати від підлоги п'яти;

- підняти пальці ніг (стати на п'яти), опуститися на всю стопу;

- по черзі піднімати пальці лівої і правої ніг;

- перекочуватися з п'яток на пальці ніг  і назад;

- перенести центр ваги на зовнішній край стоп; повернутися в І.П .;

- напівприсідання і присіданя на півпалцях: руки в сторони, руки вгору, руки вперед.

 

 

10 – 12 разів

 

Основна

 частина

 

 

виховання

навички правиль-ної стопи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заключна частина:

/позитив-но впливає на дихальну, нервову системи

дитячого

організму.

 

Вправи в русі:

- ходьба перекатом - з п'яти на півпальці через всю стопу;

- ходьба на зовнішніх склепіннях стоп;

- ходьба на внутрішніх сводах стоп ;

- ходьба з присіданням;

- ходьба з хресним кроком: права нога переноситься всторону за ліву і навпаки;

- ходьба по гімнатічній палиці;

- ходьба по м'якої іграшці "Змійка";

 

DSC_5621

-ходьба по обручу, захоплюючи

пальцями ніг край обруча.

DSC_5548

- ходьба ребристою поверхнею.

DSC_5613

 

Вправи з масажним

 м'ячем:

І.П.  - сидячи на гімнастічному килимку з зігнутими колінами:

- прокатування м'яча вперед назад;

- загарбання м'яча стопами;

- натискання на м'яч передньою частиною стопи.

- захоплення м'яча обома стопами і підведення його над підлогою.

 

DSC_5569

 

 

 

Вправи з хусточкою:

І.П.  - сидячи на гімнастичному

 килимку:

- пальцями ніг скласти хустку

вчетверо;

- рухом пальців підтягти під п'яту хустку, потім розкласти на підлозі хустку,

виконувати почерзі кожною ногою.

 

DSC_5573

 

-збирати пальцями ніг дрібні

предмети, розкладені на килимку, складати їх в купки і потім  також перекладати, намагаючись не впустити;

 

 

DSC_5586

- затиснувши пальцями ніг олівець,

малювати на аркуші паперу різні фігури.

 

DSC_5637

 

Вправи на відновлення:

- лежачи на спині, підняти ноги і

руки вгору, ними потрясти, потім

опустити руки і ноги на підлогу;

- лежачи на спині, витягнути руки

і ноги, потягнутися, витягаючи

грудний і поперековий відділи

хребта;  розслабитися.

 Підведення з підлоги.

 Побудова.

 Підведення підсумків заняття.

 

 

 

20 кроків

20 кроків

20 кроків

30 сек.

 

 

30 сек.

30 сек.

 

 

 

                  

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 сек.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 сек.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 разів

 

8 разів

 

8 разів

 

8 разів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 сек.

 

30 сек.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 хвилини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 хвилини

    

 

    Рекомендації:

  • для підвищення інтересу вихованців до занять пропонується використовувати різноманітне обладнання;
  • чергувати виконання вправ індивідуально, в парах, в малих  групах, в командах;
  • якісний підбір музичного супроводу - запорука успішного
  • проведення заняття. Музика повинна бути активним компонентом рухів і емоційним стимулом до них.  Музичні твори повинні бути обов'язково з яскраво вираженим ритмом.  При виборі темпу і ритму музичного супроводу необхідно враховувати характер вправ, їх специфіку.  Так само, особливу увагу в підборі музичного супроводу, слід приділити інтересу вихованців з урахуванням їх вікових  особливостей.

 

 

 

DSC_5570

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок

Така робота сприяє співпраці батьків та  педагогічного персоналу в наданні корекційної допомоги дітям, підвищується  інформованість педагогів і батьків у корекційно-профілактичних питаннях розвитку, виховання та навчання дітей.

Згадані заходи дуже важливі під час лікування плоскостопості, але необхідно знати і пам’ятати, що лікувати вже сформовану плоскостопість значно складніше, ніж застерігати появу цієї патології. У цьому разі спеціальні фізичні вправи і масаж просто необхідні, оскільки в основі профілактики плоскостопості лежить зміцнення м’язово-зв’язкового станату стопи, підвищення тонусу і сили м’язів стопи і гомілки.

З метою профілактики ортопедичної патології, зокрема деформації стоп у дітей, збільшується обсяг цілеспрямованої рухової активності з використанням традиційних і нетрадиційних форм фізичної культури протягом усього часу перебування у ігровій кімнаті «Здорова хода».

 

DSC_5545

 

 

 

 

 

Використані джерела

  1. Гусєва О.І. «Профілактика плоскостопості». Журнал «Наука і життя» 2009.
  2. Егоров Б. Б. Розвиваюча педагогіка оздоровлення / Б. Б. Егоров ,М. 1994. - 220c.
  3. Лікувальна фізкультура: довідник / Под.ред. В.А. Єпіфанова. -М.: Медицина 1988. 368с.
  4. Ловейко Н.Д. «Лечебная физическая культура при дефектах осанки, сколіозах, плоскостопии». – Л.; Медицина, 1982.
  5. КоноваловаН.Г., Бурчик Л.К. Обстеження і корекція постави у дітей дошкільного віку.: В сб. Фізичне виховання дітей дошкільного віку. – Новокузнецьк, 1998.
  6. Красікова А. С. Профілактика лікування плоскостопості / А. С. Красікова -М., 2002-119c.
  7. [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://medicatocity.ru/rizne/inshi-temi/11113-klasifikacija-ploskostoposti-vidi-i-stupeni.html
  8. [Електронний ресурс]: Режим доступу:

  http://anatomia.com.ua/stopa

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку