Учитель
Херсонської НВК №33 Херсонської міської ради
Вигоднер Д.І.
Однією з найважливіших задач, які стоять перед вчителями математики в сучасній диференційованій школі, є розвиток в учнів креативних здібностей, їх творчого мислення.
Творчість це здатність дивуватися й пізнавати, уміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях. Це націленість на відкриття нового і здатність до глибокого усвідомлення свого досвіду.
Кожний учитель має своє уявлення про те, що таке обдарованість дітей. Це уявлення у кожного з нас складається на основі розуміння творчої обдарованості, з досвіду спілкування з дітьми, спостереження за особливостями їхнього розвитку.
Уявлення про обдарованість змінюються залежно від потреб суспільства. Для різних періодів історії були потрібні різні види обдарованості: у прадавні часи особливо високо цінувалися здібності воїнів і підкорювачів інших країн; у середні віки в західній філософії панував ідеал мислителя; у сучасну епоху під обдарованістю найчастіше розуміють здатність долати заплутані життєві колізії, уміння знаходити інноваційні способи вирішення проблем. Це дуже важлива якість в умовах нестабільного світу, що динамічна розвивається. Наш час - це час змін і глобалізації. Тому стає досить важливим, що вийшовши зі стін шкіл у велике життя, молоді люди повинні бути адаптовані до нього.
На жаль, у сучасній системі освіти в Україні пануючим залишається підхід до навчання, як до засвоєння певної суми знань. Дуже часто навчання зводиться до запам’ятовуванняі повторення дій, типових способів розв’язання завдань, до засвоєння знань, умінь, навичок. Але ж вимоги сучасного життя такі, що простого володіння сумою знань недостатньо, необхідна постійна готовність до зміни умов проблемної ситуації й уміння розглянути її з різних точок зору, знайти найбільш раціональний спосіб рішення. От чому розвиток творчих здібностей повинен стати визначальним у системі освіти, метою реалізації різних освітніх програм. Такі програми повинні містити спеціальні завдання, які сприяли б активізації творчих здібностей. Крім того, чим більше ми надаємо дітям можливостей для конструктивної творчості, тим більше ймовірним стає їхнє позитивне самовизначення в процесі формування їх особистісних якостей.
У цій роботі ми показали нестандартний підхід до розв’язування деяких типів задач.
І розділ:
Побудова графіків функцій і рівнянь, систем рівнянь, що містять модуль.
Згідно з означенням модуля маємо:
Функція - парна. Для того, щоб дістати графік функції, необхідно:
побудувати графік функції:;
а) частину його, яка знаходиться ліворуч від осі ординат відкинути, а до тієї частини, що залишилась, добудувати симетричну відносно осі ординат.
Приклад 1.
Побудувати графік функції:
Розв’язання
а) побудуємо графік функції
б): виконаємо паралельний перенос осі ординат на одну одиницю вліво;
б) : частину графіка, яка знаходиться ліворуч осі ординат, відкинемо. А до частини, що залишилась, добудуємо симетричну відносно осі ординат.
Мал.1
Приклад 2.
Побудувати графік функції
Розв’язання
а) побудуємо графік функції
б) до отриманої кривої добудуємо симетричну відносно осі ординат.
Мал. 2
Функціянабуває тільки невід’ємних значень,тому, щоб дістати графік цієї функції будуємо графік функції і частину його, яка розташована нижче осі абсцис, симетричноввідобразимо відносно осі абсцис.
Приклад 1
Побудувати графік функції:
Розв’язання
а). Побудуємо графік функції:, (або);
б). Будуємо графік функції: .
Частину графіка, яка знаходиться нижче осі абсцис симетрично відобразимо відносно осі абсцис.
Мал.3
Приклад 2
Побудуйте графік функції:|
Розв’язання
а) побудуємо графік функції: ;
б) частину графіка, яка розташована нижче осі абсцис, симетрично відобразити відносно осі абсцис;
в)виконаємо паралельний перенос осі ординат на одиниці вправо.
Мал.4
На проміжках, дерівняння немає змісту, якщо , то для кожного х і . Щоб побудувати графік рівняння, треба побудувати графік функції , частину його, яка розташована нижче осі абсцис відкинути, а до тієї частини, що залишилась добудувати симетричну відносно осі абсцис.
Приклад
Побудувати графік рівняння:
Розв’язання
б) Виконаємо паралельний перенос осі ординат на одну одиницю вліво;
в) До отриманої кривої добудуємо криву, симетричну даній, відносно осі абсцис.
Мал.5
Графік функції можна дістати , якщо побудувати графік функції , частину його, яка знаходиться з лівого боку осі ординат відкинути , а до тої , що залишилась , добудувати симетричну відносно осі ординат на а одиниць вправо, якщо , або на одиниць вліво, якщо .
Приклад
Побудувати графік функції:
Розв’язання
а) побудуємо графік функції
б) до отриманої кривої добудуємо симетричну відносно осі ординат;
в) виконаємо паралельний перенос осі ординат на 2 одиниці вправо.
Мал. 6
Графік рівняння можно дістати з графіка функції , якщо частину, яка розташована нижче осі абсцис відкинути, а до тої, що залишилася, добудувати симетричну відносно осі абсцис, після чого виконати паралельнй перенос осі абсцис на в одиниць вгору, якщо, або на |b| одиниць вниз, якщо .
Приклад
Побудувати графік рівняння |у+3|=.
Розв’язання
а) побудуємо графік функції у=;
б) частину його, яка розташована нижче осі абсцис, відкинути, а до тієї, що залишилась, добудувати симетричну відносно осі абсцис;
в) виконаємо паралельний перенос осі абсцис на 3 одиниці вгору.
Мал.7
Графік рівняння можна дістати з графіка функції, якщо виконати послідовно перетворення, вказані в пунктах 4 і 5.
Приклад
Побудувати графік функції
Розв’язання
а) побудуємо графік функції;
б) частоту його, яка знаходиться ліворуч осі ординат, відкинемо, а до тої, що залишилась, добудуємо симетричну відносно осі ординат;
в) до отриманого графіку добудуємо симетричну частину відносно осі абсцис;
г) виконаємо паралельний перенос осі абсцис на 4 одиниці вниз, а вісь ординат переносимо паралельно на 1 одиницю вправо
Мал. 8
2 розділ Приклади розв’язування рівнянь, систем рівнянь, нерівностей, які містять параметри.
Приклад 1.
Скільки розв’язків має рівняння, в залежності від параметра ?
Розв’язання
Розв’яжемо рівняння графічним методом. Для цього будуємо графіки функцій:i.
План побудови першої функції:
1);2);;3).
Мал. 9
Відповідь: Якщо , розв’язків немає; якщо , або рівняння має два розвʼязки.
Якщо або , рівняння має чотири розвʼязки ; якщо, рівняння має пʼятьрозвʼязків, якщо рівняння має шість розвʼязків.
Приклад 2.
При яких значеннях , рівняння має три розв’язки?
Розв’язування
Розв’яжемо рівняння графічним методом. Будуємо графіки функцій i в одній системі координат:
План побудови
|
|
|
1). |
|
1). |
2). |
|
|
3). |
|
2). : виконуємо паралельне перенесення графіка вздовж осі ОУ на одиниць |
Мал. 10
Приклад 3
У відповідь запишіть їх суму.
Розв’язання
Розв’яжемо завдання графічним методом:
будуємо графіки рівняння i.
Графік першого рівняння це коло з центром в точці . Графік другого рівняння будуємо за допомогою геометричних перетворень графіків функцій.
План побудови:
Мал.11
Система має єдиний розв’язок, якщо графіки мають одну спільну точку.
Виконуємо паралельне перенесення кола на одиниць вправо . Маємо чотири випадки:
Відповідь: 48.
Приклад 4
При яких значеннях параметра нерівність
має розв’язки?
Розв’язання
Розв’яжемо дану нерівність графічно:
Побудуємо графіки функцій
Мал.12
Маємо відповідь: