Методична розробка інтегрованого уроку-вишивки (українська та англійська мова ) Вишиваймо візерунки долі

Про матеріал

Інтеграція сьогодні інтерпретується як один з провідних принципів конструювання освітнього процесу, спосіб його вдосконалення. Основою для інтеграції є теорія міжпредметних зв'язків, яка в сучасній дидактиці отримує все більше уваги.

До основних завдань середньої освіти віднесено набуття школярами практично-необхідних життєво важливих знань, компетенцій, а поряд із цим – розвиток творчої особистості, формування цілісного наукового світогляду учнів.

Актуальність теми інтегрованих уроків обумовлена тим, що зміни, які відбуваються нині в науці, на виробництві, в соціальному житті, викликали необхідність розробки нових підходів до системи навчання і виховання школярів .

Пропонована методична розробка містить рекомендації щодо організації та проведення інтегрованого уроку з англійської мови та української мови, конспект уроку, методичну інформацію , практичні поради, а також мультимедійну презентацію.

Зміст матеріалу в методичній розробці подано відповідно до навчально - методичних завдань курсу вивчення української мови та англійської мови і охоплює тему здорового способу життя, народознавства, біоадекватних технологій, що є спільним у навчальних програмах обох предметів.

Ця методична розробка інтегрованого уроку буде корисною для творчих вчителів, що шукають нові підходи до підготовки та проведення уроків.

Мета методичної розробки.

Дана методична розробка – конспект мультимедійного інтегрованого уроку англійської мови та української мови укладено з метою пропагування звичаів, традицій та обрядів народам Європи крізь призму вивчення англійської мови; дати можливість учням отримати глибокі і різнобічні знання, використовуючи інформацію як з української, так і англійської мови, цілком по-новому осмислюючи події, явища та формування нового інтерактивного способу мислення, властивого сучасній людині, вміння переносити знання з однієї галузі до іншої.

Завдання методичної розробки|задачі|:

допомогти учням використовувати знання та вміння, набуті в рамках одного предмета при вивченні іншог ;

виявити найбільш оптимальні засоби мотивації для формування комунікативної компетенції при вивченні рідної та іноземної мови на середньому етапі;

визначити найбільш ефективні види робіт та вправи для досягнення мети інтегрованого уроку;

вивести учнів на більш високий рівень осмислення знань;

експериментально довести ефективність розробленого комплексу вправ для формування практично необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення і діяльності.

Об'єкти інтеграції – тема, цілі, знаннєва складова, діяльнісна, ціннісна, результати.

Новизна навчальних результатів:

розвиток креативності мислення ;

формування мовленнєвої компетентності;

осмислення знань і застосування іх на практиці;

інтеграція знань і вмінь.

Урок допомагає не тільки реалізувати взаємозв'язок між навчальними предметами, а й спонукає учнів приймати рішення щодо своїх знань і здібностей. Різноманітні форми і прийоми, які використовуються на уроках , сприяють як вдосконаленню вмінь і навичок, так і підвищують інтерес до вивчення іноземної мови та рідної мови, народознавства, культурології.

Ціннісні пріоритети:

- формувати уявлення при відображенні побаченого у книгах;

- розвивати аудіовізуальну асоціацію, фантазію, уяву, відображення емоційного стану учнів через мовлення;

- виховувати в собі патріотичні почуття крізь призму вивчення народознавства, української культури, мови – англійської та рідної.

Тип уроку: інтегрований урок, урок розвитку мовлення - обмін думками та враженнями від телепередач, матеріалів відеохостинга YouTube, присвячених вивченню та збереженню пам»яток історії та культури), з елементами опису пам»ятки культури - вишиванки (формування мовної компетенції).

Обладнання: ілюстративний матеріал (презентаціі);

Форми роботи: «мікрофон», «незакінчене речення», «гронування», бесіда, спостереження, діаграма Венyа, аудіювання.

Перегляд файлу

1

 

 

Тернопільська Українська гімназія ім.І.Франка

 

C:\Users\Ustym\Downloads\1363947802.jpg

 

Методична розробка

інтегрованого уроку-вишивки

(українська та англійська мова )

Вишиваймо візерунки долі

 

 

 

 

учитель української мови

Л.І.Гарматюк,

                                         учитель англійської мови

Ю.М.Марчук.

 

 

 

 

Тернопіль -2017

 

 

 

 

Вступ

Інтеграція сьогодні інтерпретується як один з провідних принципів конструювання освітнього процесу, спосіб його вдосконалення. Основою для інтеграції є теорія міжпредметних зв'язків, яка в сучасній дидактиці отримує все більше  уваги.

До основних завдань середньої освіти віднесено набуття школярами практично-необхідних життєво важливих знань, компетенцій, а поряд із цим – розвиток творчої особистості, формування цілісного наукового світогляду учнів.

Актуальність теми інтегрованих уроків обумовлена тим, що зміни, які відбуваються нині в науці, на виробництві, в соціальному житті, викликали необхідність розробки нових підходів до системи навчання і виховання школярів .

Пропонована методична розробка містить рекомендації щодо організації та проведення інтегрованого уроку з англійської мови та української мови, конспект уроку, методичну інформацію , практичні поради, а також мультимедійну презентацію.

Зміст матеріалу в методичній розробці подано відповідно до навчально - методичних завдань курсу вивчення української мови та англійської мови і охоплює тему здорового способу життя, народознавства, біоадекватних технологій, що є спільним у навчальних програмах обох предметів.

Ця  методична розробка інтегрованого уроку буде корисною для творчих вчителів, що шукають нові підходи до підготовки та проведення уроків.

 

 

 

Мета методичної розробки. 

Дана методична розробка  – конспект мультимедійного інтегрованого уроку англійської мови та української мови укладено з метою пропагування звичаів, традицій та обрядів народам Європи крізь призму вивчення англійської мови; дати можливість учням отримати глибокі і різнобічні знання, використовуючи інформацію як з української,  так і англійської мови, цілком по-новому осмислюючи події, явища та формування нового інтерактивного способу мислення, властивого сучасній людині, вміння переносити знання з однієї галузі до іншої.

Завдання методичної розробки|задачі|:

  • допомогти учням використовувати знання та вміння, набуті в рамках одного предмета при вивченні іншог ;
  • виявити найбільш оптимальні засоби мотивації для формування комунікативної компетенції при вивченні рідної та іноземної мови на середньому  етапі;
  • визначити найбільш ефективні види робіт та вправи для досягнення мети інтегрованого уроку;
  • вивести учнів на більш високий рівень осмислення знань;
  • експериментально довести ефективність розробленого комплексу вправ для формування практично необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення і діяльності.

Об'єкти інтеграції – тема, цілі, знаннєва  складова, діяльнісна, ціннісна,  результати.

Новизна навчальних результатів:

  • розвиток креативності мислення ;
  • формування мовленнєвої компетентності;
  • осмислення знань і застосування іх на практиці;
  • інтеграція знань і вмінь.

 Урок допомагає не тільки реалізувати взаємозв'язок між навчальними предметами, а й спонукає учнів приймати рішення щодо своїх знань і здібностей. Різноманітні форми і прийоми, які використовуються на уроках , сприяють як вдосконаленню вмінь і навичок, так і підвищують інтерес до вивчення іноземної мови та рідної мови, народознавства, культурології.

 

Ціннісні пріоритети:

- формувати уявлення при  відображенні побаченого у книгах;

 - розвивати аудіовізуальну асоціацію, фантазію, уяву, відображення емоційного стану учнів через мовлення;

- виховувати  в собі патріотичні почуття крізь призму вивчення народознавства, української культури,  мови – англійської та рідної.

 

Тип уроку: інтегрований урок, урок розвитку мовлення  - обмін думками та враженнями від телепередач, матеріалів відеохостинга YouTube, присвячених вивченню та збереженню пам»яток історії та культури), з елементами  опису пам»ятки культури - вишиванки (формування мовної компетенції).

Обладнання: ілюстративний матеріал (презентаціі);

Форми роботи: «мікрофон», «незакінчене речення», «гронування»,  бесіда, спостереження, діаграма Вена, аудіювання.

 

 

 

                                        Перебіг уроку

I. Мотиваційний етап

  1.  Емоційний настрій учнів. Обмін побажаннями.

Учитель української мови вітається з учнями, звертаючи увагу на те, що на них чекає незвичайний урок, адже вони бачать перед собою не одного, а двох вчителів української та англійської мов.

  • Діти, погляньте на дошку. Які зображення ви бачите?
  • З чим асоціюється у вас побачене?
  1. 2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

Учитель пропонує учням розгорнути зошити, записати дату та письмово дати відповіді на запитання:

Чого ви очікуєте

- від уроку?- від учителів?- від однокласників?

http://mriya.org.ua/wp-content/uploads/2011/08/110-300x186.jpgУчні висловлюються, передаючи одне одному уявний мікрофон.

Учитель Молитва маленьких кроків Антуана де Екзюпері.

"Господи, я прошу не про чудеса і не про міражі, а про силу кожного дня. Навчи мене мистецтву маленьких кроків.
Зроби мене спостережливим і спритним, щоб в строкатості буднів вчасно зупинятися на відкриттях і досвіді, які мене схвилювали.
Навчи мене правильно розпоряджатися часом мого життя. Подаруй мені тонке чуття, щоб відрізняти важливе від другорядного.
Я прошу про силу стриманості і помірності, щоб я по життю не пурхав і не ковзав, а розумно планував протягом дня, міг би бачити вершини і далі, і хоч іноді знаходив би час для насолоди мистецтвом.

II. Цілевизначення та планування

Звучить замальовка "Два кольори", заходять діти, тягнуть з рушничка кольорові нитки. Об"єдуються в майстерні :

 "Біле полотно - дорога" (довгий прямокутний шмат тканини завжди у наших предків означав дорогу, шлях, який веде людину, допомагає їй жити)

 

            і            "Барвисті нитки - життя"(доля, життя)

1. Загадки найяскравіше передають колорит мови. Спробуймо розгадати деякі загадки українською та англійською мовами.

(з а г а д к и)1 про життя2 про шитво3 про візерунок (Усі виводять Т Е М У УРОКУ)

Учитель: Звичаї, як і рідна мова, об»єднують людей в один народ. Того, хто забуває звичаі, карають Бог і люди. Він блукає світом, як блудний син, і ніде не може знайти собі прихистку, бо загублений для свого народу.

Отже, щоб не забувати те, що виробилося впродовж багатьох століть і освячене віками, ми з вами поринемо в безмежний простір української вишивки, станемо своєрідними майстрами слова…і вишиватимемо шитво власної Долі…А тому пропонуємо тему уроку…

Тема. Вишиваймо візерунки долі

Учитель і діти ставлять завдання уроку:


 

Нам треба вишити рушник,

Рушник любові та єднання.

Вплетімо пісню, а не крик

У це народне вишивання.

 

Нам треба вишити рушник,

Де кожна ниточка квітчаста,

Щоб кожен з нас до правди звик,

Повірив, що зустріне щастя.

 

Щоб розбрат вже навіки зник,

Загоїлись минулі рани –

Нехай простелиться рушник

На вулиці і всі майдани.

 

Хай кожен ниточку вплете,

Не поспішаючи, поволі,

В це вишивання золоте,

Як в день новий своєї долі.

 

Український рушник –

З ним в дорогу рушай.

Український рушник –

Це найкраща з прикрaс.

 

Український рушник,

Як вкраїнська душа –

Хай вітає усіх,

Хай згуртовує нас.

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/12096521_1063849886993211_5033900859845442881_n.jpg?oh=9a9fc478c0c769ed17fe125a04ab8034&oe=579331DD


Сьогодні ми з вами помандруємо в чарівну країну вишивки.

Під час подорожі ви дізнаєтесь:

  • Що таке вишивка?
  • Яке призначення вишивки?
  • Які символи є в українській вишивці?
  • Вишивка – це код націі.

Навчитесь:

  • Підбирати словесні візерунки;
  • розміщувати їх на своєму мовленнєвому  виробі;
  • підбирати колір вишиваного мовлення.

.

Уявно  будемо подорожувати на чарівному вишиваному рушничку!

Гаслом нашої мандрівки  будуть слова українського поета М. Рильського:

«У щастя людського два рівних є крила:

Троянди і виноград – красиве і корисне» 

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ про вишивки "Два кольори"

Вишивка – це величезна частина української культури . З давніх - давен українці оздоблювали вишивкою: одяг жіночий, чоловічий , головні убори ;

– предмети побуту: рушники, скатертини, фіранки, серветки, доріжки.

І тепер, напевне,  в кожній оселі знайдеться хоч одна річ, вишита з любов’ю маминими, бабусиними чи  вашими руками.

1-ий стібок – «Хрестик до хрестика»

Діти тримають в руках кольорові стрічки, піднімають їх вгору, називаючи слово англійською , а українською звучить відповідник.

І М Е Н Н ИК   --------- П Р И К М Е Т Н И К

11055271_900330690010049_8113289739568226997_n (англ.)         - - - - - - - - - (укр.) 11055271_900330690010049_8113289739568226997_n

 

2-ий стібок – «ГРОНО»

Придивіться у візерунки вишиванок. Як у калейдоскопі барвограйно світять вони від виробу до виробу. У кожному з них, як в магічному листі, зашифровані таємничі знаки наших прабабусь. 

Наші предки вірили що вишивка, оберігає людину від хвороби і біди, недоброго ока чи злих духів, дарує щастя. Найважливішими для кожного українця є рушники і вишивана сорочка.

 

Учитель: Ми поронуємо багатий скарб і визначимо слова-опори:

 

            В И Н О ГР А Д                                                 К А Л И Н А

 

 

Картинки по запросу виноград


традиційна вишивка

чудові візерунки

барвисті нитки

щаслива доля

секрети майстерності

 звязок поколінь

 

 

 

combination

silver

needle ancient

traditional

influence

skilful

hands

protective

symbols

positive


 


Учитель:

Українська вишиванка,  який потаємний зміст несуть у собі орнаменти українців і що саме закодовано у візерунках вишиванок? Чи можливо створити абетку з узорів української вишиванки і як у такому випадку виглядатимуть імена людей?Ми завізерункуємо наше мовлення у

 "Б А Р В И  С Т О М У    М Е Р Е Ж И В І"

 

Стібок 3 "Барвисте мереживо"

(Діти зачитують текст для аудіювання по рядках то англійською, то українською)

Т Е К С Т -

-

-

-

-

-

Роздаємо дітям роздатковий матеріал:

  • доповни речення;
  • уставити потрібне слово;
  •  римуємо : гра "Художня мозаїка" (знайди риму):

Послухаємо український вірш про вишивку :

Учениця:


  • Вічна пісня барв і кольорів,
    Неповторна музика натхнення,
    Шепіт трав і шелест яворів,
    І дзвінкі турботи сьогодення.
    Хрестиком покладена в рядки,
    Поспліталась, блиснула
  • веселкою.
    Дух народу в колір заплете,
    Проросте і піснею, і цвітом.
    А над світом, гляньте, а над світом
    Українська вишивка цвіте!
  •  

  •  
  • Дух народу в колір заплете,
    Проросте і піснею, і цвітом.
    А над світом, гляньте, а над
  • Неповторна музика натхнення,
    Хрестиком покладена в рядки,
    Поспліталась, блиснула
  • веселкою.
    Українська вишивка цвіте!
  • Шепіт трав і шелест яворів
    І дзвінкі турботи сьогодення.
  • світом
    Вічна пісня барв і кольорів,

 

  • правда-неправда;
  • "словесний гердан" класти мовленнєвий  ескіз майбутнього виробу)

http://savepic.ru/6383664.jpg ЛЕКСИКА (слова-опори):

  • сучасні вишиванки
  • геометричним візерунками
  • сакральна геометрія
  • бабусиних скринь
  • унікальні символи
  • таємничі древні знаки
  • міцний космотворчий український
  • ягоди калини червоні
  • коди свого роду
  • «вишивка» походить від  "вишній”
  • лаконічна довершеність
  • «мовою» орнаментального письма
  • магією, вмінням передати своє світовідчуття
  • особливі письмена

 

 

скласти сенкан;

Алгоритм написання сенкану

  • 1 рядок – Вишивка(тема, одне слово - іменник),
  • 2 рядок – 2 прикметника,
  • 3 рядок – 3 дієслова,
  • 4 рядок –фраза, що виявляє ставлення автора до теми (4 слова),
  • 5 рядок –асоціація до теми (1 слово - іменник).

 

Учнівські сенкани про вишивку

  1. Вишивка.
  2. Красива, чарівна.
  3. Милує, захищає, прикрашає.
  4. Ми любимо українську вишивку.
  5. Оберіг.

 

  1. Вишивка.
  2. Чарівна, різнобарвна.
  3. Дивує, прикрашає, захищає.
  4. Нам дуже подобається українська вишивка.
  5. Прикраса.

 

  1. Вишивка.
  2. Красива, приголомшлива.
  3. Оздоблюють, люблять, вкладають (душу).
  4. Наймиліша прикраса країни.
  5. Космос.

 

  1. Вишивка.
  2. Гарна, різнокольорова.
  3. Виконувати, прикрашати, милуватись.
  4. Дуже красива річ.
  5. Космос.

 

  1. Вишивка.
  2. Різноманітна, прикрашена.
  3. Милує, захищає, прикрашає.
  4. Ми захоплені вишивкою, її давниною.
  5. Оберіг.

 

Учитель: Вона вміє вишивати ,   а ще вправніше -  співати..."

Стібок 4  "ВІЗЕРУНКОВО-ПІСЕННИЙ ВОДОГРАЙ"

 

Завдання: дібрати відповідники пісень

Звучить "Два кольори англійською"

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ  - Створіть рушник майстерні, використовуючи подані орнаменти).

Розгляньте написання слів за схемою

Prikladi-napisannya-slіv-1Prikladi-napisannya-slіv-2MolitvaSimvol-pobazhannya-shchastya-y-dolіZmіst-vishitoї-khustini

Simvol-narodzhennya-zhittya імена в вишиванках

Аналізуючи таблиці,  вчитель підводить до виконання домашнього  творчого   завдання - "Імена у вишиванках"

 

Володимир Підгірняк, дослідник української писанки та вишивки, пропонує серію ілюстрацій, закодованих у вишиванку імен. Кожна буква - це вишитий символ, кожен символ - це потужний оберіг. Абетку і її тлумачення Володимир Підгірняк видав у своїй книзі. Шляхом аналізу народної творчості він виявив певні закономірності в орнаментах, які наштовхнули його на виявлення в них закодованої інформації. Знайдіть своє ім'я в вишиванці

 

СТІБОК 5  - "Життя відшиті сторінки"

ПОКАЗ  відеопрезентаціі "Унікальний код України"

Учитель:Вишиванок в Україні величезна кількість. Кожне село, місто мали свої традиції в підборі кольорів, візерунків, технік вишивання. Вчені-етнографи знайшли певні спільні риси і умовно поділили Україну на 5 етнографічних регіонів.

Чи задумувались ви колись над тим, що означає червоний мак, вишитий на вашій сорочці, або чому на вишитому весільному рушнику часто зображають дубове листя? Якими різноманітними є сучасні вишиванки: однотонні та різнобарвні, багаті та ніжні, вишиті квітами та геометричним візерунками… Та чи знаємо ми, що за узори насправді прикрашають наш одяг, якими древніми є їхні основи, що вони означають та чому виглядають саме так?

Вишиванка – це зашифроване послання до того, хто вміє читати. Кожна пелюстка, стеблинка, листочок вишитого рослинного візерунку ‒ це символ: буква, цифра, з яких складається ім’я, прізвище, дата якоїсь події, наприклад, дня нарождення, з зазначенням дня тижня, фази місяця і назви сузір’я, під яким ця подія мала місце. Можна таким чином записати все, що завгодно   (Дефіле учнів та учителів у вишиванках).

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/11188319_1581408472117091_1853934743583654929_n.jpg?oh=c30cba8cb6c88332d157b486f7fc642d&oe=55EE9BAB

 

 

Народному мистецтву українців притаманні виплекані віковими традиціями символізм і метафора. Закодовані у  мистецьких творах узори відображають уявлення наших пращурів, насправді все це – дуже давні символи, у зображення яких наші предки закладали певний зміст.

 

Орнаментальне письмо праукраїнців – це і є таємниче письмо, кожен символ якого кодував не окремий звук, а цілі образи світобудови, енергетичні поля, магічні ключі, коди сили та здоров`я.

 

Завдання "Знайди свій орнамент" (на столі клей, смужки, ватман, ножиці...

Fazi-mіsyatsya-suzіr'yaTsifriDnі-tizhnyaPori-roku-nazvi-mіsyatsіv(Шифр орнаменту)

Ті коди, ключі, що наносилися на вишиття, завдяки лініям та кольорам, допомагали людям спілкуватися зі світом невидимим, який населений різноманітними духами. Ці духи, що належать до чотирьох стихій – Вогню, Повітря, Землі і Води. Тому інформація про це була відома нашим предкам, і вони спілкувалися з духами, приваблюючи світлих, або “добрих” для життя і відлякуючи “злих”. 

Яка сакральна геометрія захована у скарбах бабусиних скринь? Це ж не просто кола, ромби, гілки і спіралі, ці фігури створювались десятки століть тому як унікальні символи. У часи, коли наші предки володіли магічним зв’язком зі світом Природи: рослин, тварин, небесних світил. Символами Сонця, Землі, Всесвіту, Роду вони малювали свою долю, відтворюючи їх на полотні, виписуючи таємничі древні знаки як заклинання, як обереги, як коди свого роду.

11400993_997706780274189_2251269659427654668_n10421493_475646785927456_2047526688665701098_n(сакральна геометрія  орнаменту)

Дослідники розповідають, що у давні часи процес вишивання можна було назвати ритуалом – за нього брались у визначені дні, із чистими світлими думками, закладаючи позитивну енергію у свою працю.

11223819_998762516835282_6442716653885303369_n(«мова» орнаментального письма)
       Цікаво, що тоді жінки не копіювали чужі узори, не відшивали їх з інших виробів чи схем. Їх роботи були індивідуальними. Жінка володіла «мовою» орнаментального письма, де через кольори, лінії, візерунки створювала абсолютно унікальну річ, закодовану на добру долю для себе, чи рідної людини. А от відшити чужий узор для сорочки, наприклад, означало взяти на себе чужу долю. 

(«мова» орнаментального письма)

Вишивання не було роботою чи наукою, швидше магією, вмінням передати своє світовідчуття, свою внутрішню енергію, закодувавши її на полотні. Дивовижно, та зауважте, що саме слово «вишивка» походить від «вишній», божественний і перекладається на грецьку як «космос».
1795654_997708266940707_7691521973089731374_n10982361_997709163607284_2251379420376022985_n10153995_997708040274063_1236753277466082439_n11406934_997708000274067_1854314347355094567_n(«мова» орнаментального письма)

Характерна ознака стародавньої вишивки – її лаконічна довершеність. Тут нема нічого зайвого, кожна деталь не випадкова. Узори вишивок – це особливі письмена. Недарма на Гуцульщині серед вишивальниць заведено було говорити: «Я таку сорочку випишу». Тому зображення тварин, людей, зірок, рослин тощо, були «виписані» в орнаментах. 
«Сорочка складалася із шести чотирикутників різної величини, і якщо б виміряти їхнє співвідношення, то в ідеалі ми отримали б золоту пропорцію. Ці чотирикутники з'єднувалися між собою за допомогою хрестиків, вишитих, як правило, чорними нитками: аби жодна стороння енергія не могла крізь шви проникнути до людського тіла, бо хрест своєю енергією „розтинає“, знищує негативну енергію, а чорний колір її поглинає. Низом, на грудях і на рукавах вишивалися священні коди сили: для маленьких діток вони кодувалися переважно у рослинних орнаментах, що символізували дерево життя, у зірочках-оберегах, у простих хвилястих лініях з точками, що символізували первинні сили природи — воду і вогонь» (за М.Чумарною)

 Код української вишивки (Далі продовжує роботу учень)

 

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/1907540_653578271438749_4640822166299613883_n.jpg?oh=63593d560df0432221fc05acc770076d&oe=5634A34AОрнаменти, символи, знаки передають інформацію не конкретно про історію якогось народу, а про планетарне створення Людини та інших форм Життя. Ці полотняні криптограми, котрі зуміли зберегти та донести до наших днів українські жінки як хранительки глибокої традиції містять коди, ключі. Тому так багато у вишиваних сюжетних композиціях різноманітні суцільні орнаментальні смуги, чергуючись між собою у кольорах та знаках, передають також знання про те, що Світ неоднорідний, багатоплановий і складний за своїми проявами.

Калина - дерево нашого українського роду. Колись у сиву давнину вона пов'язувалася з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця і Зорі. Тому і назву свою має від давньої назви Сонця - Коло. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду. Ось через це весільні рушники, дівочі і навіть парубочі сорочки тяжкі тими могутніми гронами.

Міцний космотворчий український ланцюжок: крапелька крові - жінка - народження -Україна - Відродження.

 

"Kalyna" ("Guelder-Rose") - a tree native to Ukraine. Since time immemorial it used to be associated with rebirth, the Universe and the fiery trinity of: the Sun, Moon and Stars. That is why it takes its name from the old name for the Sun - Kolo; whilst the berries of the "kalyna", in as much as they are red, have become the symbol of blood and immortality. That is why matrimonial towels, girls' and even boys' shirts proliforate with these mig shty clusters.

A powerful, cosmically creative, Ukrainian chain: a drop of blood - woman - birth - Ukraine - Rebirth.

 

Таємницю життя приховує в собі і квітка лілії. В легендах квітка лілії - то символ дівочих чарів, чистоти та цноти. Вишита квітка лілії допоможе розгадати таємницю тих чарів.

Якщо пильно придивитися до контурів геометричного узору, то вимальовуються силуети двох пташок - знаку любові та парування. Крім квітки, невід'ємною частиною орнаменту є листок і пуп'янок, що складають нерозривну композицію триєдності. У ній закладено народження, розвиток та безперервність життя.

В орнаменті лілію неодмінно доповнює знак, що нагадує собою хрест. Він - магічний, тому й благословляє пару на утворення сім'ї. Адже хрест є прадавнім символом поєднаних сонячної батьківської та вологої материнської енергій.

Іноді над квіткою вишиті краплі роси, які також означають запліднення.

Та чому ж саме лілія є жіночим символом? А тому, що вона сама є суттю вологої енергії. Це підтверджує й давня назва квітки - крин, - порівняймо цю назву з однокореневим словом криниця.

 

The secret of life is hidden within the lily flower. In legends the lily flower was a symbol of a maiden s charms, innocence and honour.

The embroidered lily flower is an aid to working out the secret of these charms, it you look carefully at the contours of the geometrical pattern, the silhouette of two birds can be traced - a sign of love and couples. Besides the flower, an integral part of the decoration is a leaf and bud which comprise an inseparable trio representing birth, growth and the continuity of life.

The lily decoration without doubt embodies a sign reminiscent of the cross. It is magical and thus for a couple acts as a blessing for starting a family. The cross, then, is an ancient symbol of united paternal and maternal, solar and water energies.

Occasionally, dew-drops are embroidered above the flower, which also mean fertilization.

But why is the lily in particular a female symbol? Because it itself is the essence of humid or moist energy. This is confirmed by the ancient name of the flower "krin". Compare this name with the word of the same root "krinitsya" (meaning "spring" or "well").

 

З давніх-давен на Україні святили мак і ним обсівали людей і худобу, бо вірили, що мак має чарівну силу, яка захищає від усякого зла. А ще вірили, що поле після битви навесні вкривається маками. Ніжна трепетна квітка несе в собі незнищенну пам'ять роду. Дівчата, в сім'ї яких був загиблий, з любов'ю і сумом вишивали узори маку на сорочках, а на голови клали віночки з семи маків, присягаючи цим зберегти й продовжити свій рід.

 

In bygone days poppy seed was blessed in Ukraine and sprinkled over people and livestock because it was believed that the poppy has magical powers which acted as protection against all evil. Moreover, people used to believe that a field after battle would be covered in poppies in the springtime. The delicate, shimmering flower is invested with the unspoilt memory of a generation, in families where someone had perished, girls used to embroider images of poppies on shirts with love and sorrow and would place on their heads wreaths made of seven poppies with the aim of preserving and continuing the family.

 

 

12 головних символів української вишивки

http://www.khustnews.in.ua/uploads/posts/2016-05/1464711682_vishivki.jpgЯкими різноманітними є сучасні вишиванки: однотонні та різнобарвні, багаті та ніжні, вишиті квітами та геометричним візерунками… Та чи знаємо ми, що за узори насправді прикрашають наш одяг, якими древніми є їхні основи, що вони означають та чому виглядають саме так. Яка сакральна геометрія захована у скарбах бабусиних скринь? Це ж не просто кола, ромби, гілки і спіралі, ці фігури створювались десятки століть тому як унікальні символи. У часи, коли наші предки володіли магічним зв’язком зі світом Природи: рослин, тварин, небесних світил. Символами Сонця, Землі, Всесвіту, Роду вони малювали свою долю, відтворюючи їх на полотні, виписуючи таємничі древні знаки як заклинання, як обереги, як коди свого роду. 

Дослідники розповідають, що у давні часи процес вишивання можна було назвати ритуалом – за нього брались у визначені дні, із чистими світлими думками, закладаючи позитивну енергію у свою працю. Цікаво, що тоді жінки не копіювали чужі узори, не відшивали їх з інших виробів чи схем. Їх роботи були індивідуальними. Жінка володіла «мовою» орнаментального письма, де через кольори, лінії, візерунки створювала абсолютно унікальну річ, закодовану на добру долю для себе, чи рідної людини. А от відшити чужий  узор для сорочки, наприклад, означало взяти на себе чужу долю.  Вишивання не було роботою чи наукою, швидше магією, вмінням передати своє світовідчуття, свою внутрішню енергію, закодувавши її на полотні. Дивовижно, та зауважте, що саме слово «вишивка» походить від  "вишній”, божествений і перекладається на грецьку як «космос».

Характерна ознака стародавньої вишивки – її лаконічна довершеність. Тут нема нічого зайвого, кожна деталь не випадкова. Узори вишивок – це особливі письмена. Недарма на Гуцульщині серед вишивальниць заведено було говорити: «Я таку сорочку випишу». Тому зображення тварин, людей, зірок, рослин тощо, були «виписані» в орнаментах.  «Сорочка  складалася  із  шести  чотирикутників  різної  величини,  і  якщо  б  виміряти  їхнє  співвідношення,  то  в  ідеалі  ми отримали  б  золоту  пропорцію.  Ці  чотирикутники  з’єднувалися  між  собою  за  допомогою  хрестиків,  вишитих,  як  правило, чорними  нитками:  аби  жодна  стороння енергія  не  могла  крізь  шви  проникнути  до людського  тіла,  бо  хрест  своєю  енергією «розтинає»,  знищує  негативну  енергію,  а чорний  колір  її  поглинає. Низом,  на  грудях  і  на  рукавах  вишивалися  священні  коди  сили:  для  маленьких діток  вони  кодувалися  переважно  у  рослинних  орнаментах,  що  символізували дерево  життя,  у  зірочках-оберегах,  у  простих  хвилястих  лініях  з  точками,  що  символізували  первинні  сили  природи   воду і  вогонь» [Чумарна М. Код української вишивки].

Ці сакральні коди переносили ніжні жіночі руки на біле полотно. З давніх віків, з роду в рід і до сьогодні. Так була відтворена і збережена священна сила роду, енергії природи і божественне начало. Тому так шанують українці вишиванку, одягають її, пишаються нею у всі часи. 

 

Завдання на випередження

СТІБОК 6 "Обери свій символ"

 (діти дістають з торбиники символи і розповілають про них)

Древні символи родючості

Коло 

Відомо, що найбільш древніми є прості геометричні орнаменти. Коло є одним із початкових. Як символ сонця воно походить із язичницької релігії, де означає божественну, життєдайну енергію. Коло це також безперервність буття і вічність. Загалом цей символ, що може зображатись у багатьох варіаціях, має чи не найбільше різноманітних значень. Круг із крапкою всередині є центром світобудови, в українській  символіці  круг  з  точкою посередині   це  також  символ  сонця.   Круг як символ божественної чистоти для нас – це вінок нареченої. Коло як сонце із променями, що виходять на зовні, дарує силу та енергію. Водночас промені, обернуті всередину – навпаки забирають енергію, таке коло може символізувати пустоту.

«Чистий» символ кола нечасто можна зустріти саме у вишивці (більше на дерев`яних виробах чи у писанках), та він завжди присутній у поєднанні з іншими фігурами, як елемент складнішого візерунку. Круг можна розпізнати у Дереві життя, зокрема на весільних рушниках. 

Квадрат

Ця фігура є однією із центральних в орнаментах багатьох культур. Вона символізує досконалість, гармонію, порядок. Перехрещений квадрат, який часто вишивають зокрема на чоловічих сорочках, означає «земне поле». Квадрат в українській традиції є одним із символів землі. Ідея цієї фігури – у розмежуванні простору, виділенні якоїсь частини (поля). Духовно квадрат символізує Матерію, як коло – символ досконалості – дух. Тобто, квадрат протилежний до кола. Квадрат – знак особливого числа 4, яке українці розуміли як символ першоелементів. Це чотири точки земної кулі: сторони світу; пори року; життєві цикли; частини доби…

Квадрати на вишивках можна зустріти розташованими у ряд в стрічкових композиціях, також як частини складніших елементів. 

Світове дерево

Його ще називають Деревом життя. Цей символ зустрічається у мистецтві тих народів, модель світобудови яких містить три складових: підземне царство, земний світ і небесне царство. Дерево зображає: корінням – минуле, стовбуром – сучасне, кроною – майбутнє. В українській вишивці цей символ можна впізнати не лише у розгалуженому дереві (яке є як симетричним так і асиметричним), а й у колоску, снопі, гілці, навіть виноградній лозі. У ньому водночас закладено істину єднання трьох світів та образ роду, продовження життя. Зустрічаються складнші композиції, де мотив дерева замінює жіночий образ. Жінка із піднятими руками – це Велика Богиня або Праматір, яка є втіленням самого життя.

Узори зі Світовим деревом найбільше пасували великим вишитим рушникам. Розмірами у 3-4 метри, вони прикрашали оселі і храми. (Найбільш поширеними були у Центральній Україні). 

Ромб

Ромб є архаїчним знаком. Його пов`язують із плодючістю людини і землі. Основою розшифрування значення символу є чоловіче та жіноче начало. Він складається з двох трикутників. Та найцікавіше те, що в праукраїнському розумінні три кути ромба тримає жінка (як три кути оселі), а лише четвертий – чоловік, який завершує цілісність. Ромб (із крапкою посередині) є символом засіяного поля, яке мало надзвичайно велике значення для наших предків, означало достаток і добробут. Ромб, або як його ще називають, Трипільський квадрат – це також образ борони – інструмента, що готує землю до засіву. Крім простого ромба на українській вишивці дуже часто зустрічається ромб з гачками (вусиками). Цей знак називають «жаба» і символізує він плодючість. Адже ця тварина у давніх віруваннях пов`язувалась із небесною вологою, яка дає життя.

Ромбоподібні узори вишивали на весільних рушниках та на весільному одязі молодої. Одяг із вишитими ромбами молода жінка, завагітнівши, мала носити аж до народження дитини. Адже цей символ слугував сильним оберегом. 

Трикутник

У давніх віруваннях це символ вузької брами, що веде до вічного життя. Символ єдності трьох світів: земного або явного, підземного або невидимого, небесного або духовного. Це три стихії — вода, вогонь та повітря. Три рівні буття, тривимірність світу, Свята Трійця у пізнішій християнській релігії – про значення числа 3. Яке відображає трикутник, нам відомо багато. Символ трикутника здавна асоціюється зі стихією Вогню. Деякі дослідники вважають сучасною варіацією трикутника знак тризуб.

Трикутники, що доторкаються вершинами один до одного, нагадуючи «пісочний годинник», символізують Світ та Антисвіт. А місце їх дотику є своєрідним місцем переходу із одного світу до іншого. Інколи між трикутниками зображають лінію, що зветься «Кільцем Великого Світіння», яка символізує дзеркало, де один світ віддзеркалюється в іншому і навпаки. Такий символ часто прикрашає вишиті рушники Середньої Наддніпрянщини та Слобожанщини. 

Шеврони

На старовинних українських вишивках ми бачимо подібні до трикутника фігури – шеврони – це ті самі трикутники, які не мають основи (незамкнуті). Ті з них, які обернуті вершиною вниз, означають жіночу, або матеріальну сутність, вершиною вгору – чоловічу, духовну. Шеврони з направленою вниз вершиною порівнюють з жіночим лоном, вмістилищем, у якому зароджується і виношується нове життя.

Лінійний орнамент із шевронів виглядає як зубчастий узор, ламана стрічка з ритмічним чергуванням. Шеврон із точкою перетину ліній вгорі вважається одним із найдавніших орнаментальних знаків, що зустрічався ще у малюнках палеоліту і означав гору або землю. Давні зразки вишитих рушників із символами шевронів були знайдені зокрема на Чернігівщині. 

Спіраль

Хвилясті лінії, сигми, зиГзаГи пов`язують із водою. Дослідники давньої символіки відзначають, що малюнок вертикально розташованих паралельних зигзагів позначав дощ, що падає зверху, а горизонтальні зигзагоподібні або прямі лінії могли символізувати небесну вологу. Фігура спіралі також означала плинність часу та циклічний рух сонячного диска. У спіралі наші предки бачили схематичне зображенням еволюцiї Всесвiту, його безкінечності. Навіть структура людського ДНК подібна до схеми цього орнаменту: адже у кожній клітині безперервно відбувається плин енергій життя.

На давніх зразках зустрічався символ так званої трипільської спіралі – у вигляді кола чи півкола що поступово збільшується у діаметрі. 

 

Хрест

Хрест (зокрема різні його модифікації) – один із найпоширеніших знаків у світовій культурі загалом. Він багатогранний і невичерпний та, навідміну від кола і квадрата, символізує ідею центричності, а не розмежування простору. Цікаво, що прямий хрест – це символ Сонця, Творця, чоловічого начала. Косий хрест – уособлення жіночого начала, Місяця. Накладання цих двох фігур дає подвійний хрест, або 8-променеву зірку – символ об`єднання двох начал. Відомо, що ще у дохристиянські часи хрест служив оберегом від злих духів. Перехрещення двох ліній символізувало зустріч Земного з Небесним. Хрест означає також гармонію чотирьох стихій: вогню, води, землі і повітря. Хрест у колі – астрологічний символ Землі. 

Сварга

Відомий під назвою свастика – це той самий хрест, але у русі. Символ сонячного культу, в магічну силу якого вірили усі древні народи. В давніх українців він асоціювався із силою домашнього вогнища, родинним щастям. Сварга може бути ліво- та правосторонньою. Лише остання означає рух за сонцем. Сварга,  повернута  проти  годинникової  стрілки,  вважалася  символом  оберегового духовного  полум’я,  а  за  годинниковою стрілкою   символом  родинного  вогнища.

Досить частим в українському вишитті (особливо на Правобережжі) є мотив так званої повної сварги (накладання лівооберненої свастики на правообернену). В народі його ще називають круторіжки. Це символ гармонії, створений двома врівноважувальними потоками. В українській вишивці він відомий ще як «колядник», знак єднання із мудрістю предків. Сварга – давній, енергетично 

Ключі

Вишивальниці різних регіонів України називають цей символ по-різному: на Поділлі кажуть «гесики», на Наддніпрянщині «ключі», в інших місцях «вужі», «s-мотиви». За формою цей знак – половина свастики, візуально – половина вісімки (8). Тому йому приписують трактування як «шлях до досконалості». Символ S – хвиляста лінія. Це знак земних «важких» вод (відмінних від небесних), материнської вологи Землі. Знак води, яка дає життя урожаю. Одяг із «ключовими» символами здатен оберігати енергетику людини від негативних впливів.

Дослідники кажуть, що у давнину для нашого народу символ сигма означав змію, яка асоціюється з водою. Змій як охоронець підземного світу символізував чоловічу сутність, родючість і запліднення. Він являвся в образі блискавки на дощовому небі. Край подолу жіночих сорочок вишивали рядами сигм, що своєю силою оберігали материнську сутність. 

http://cdn.gollos.com/files/12916/12.jpg

 

Повна рожа

Рожечка, або восьмипроменева зірка,  утворюється накладанням прямого хреста (символ чоловічого начала, Сонця) і косого хреста (символ жіночого начала, Місяця). Поєднання цих двох сутностей закономірно дає життя всьому. Повну рожу називають також Зіркою Матері. Саме такий символ ми часто бачимо на іконах Богородиці.

Восьмикутна зірка – один із найпопулярніших геометричних мотивів в українській вишивці. 8 – невипадкове число. Біофізики кажуть, що саме така зірка – октаедрон – зображає модель побудови енергетичного поля довкола будь-якого живого організму. Людська зигота після поділу має саме 8 клітин, 8 енергетичних потоків, які надалі формують фізичну і духовну основу ембріона. 

Кривий танець

Знак, який ще називають безконечником і меандром. Остання назва грецька і походить від місцевої ріки Меандр. Та вченими доведено використання цього символу на території України ще 20 тис.років тому. В давній українській символіці його більш м`які вигини асоціюють з водою, гармонійним плином життя. Він утворює «вічний» безконечний орнамент, який снується, наче нитка долі, але завжди повертається до Першоджерела. Він зображає життєвий шлях і водночас є символом вічного буття.

Називаючи такий орнамент кривим танком, його пов`язують із обрядовим танцем, який українські дівчата традиційно виконували навесні, заряджаючи своїми рухами землю. Найчастіше символ безконечника можна зустріти на вишивках Гуцульщини, Волинi, Київщини, Кубанi та Полтавщини. Меандрові візерунки часто прикрашали саме чоловічі сорочки, символізуючи на них силу і життєву енергію.

дуже сильний знак. 

V. Формування умінь та навичок

Практична робота "Вишивана проза"

Завдання: прослухавши тексти, скласти мовленнєвий  ескіз сорочки або рушника, використовуючи:

  • епітети;
  •  метафори;
  • дієприкметникові звороти;
  • дієприслівникові звороти;
  • порівняння.

 

СТІБОК 7– «Кінцева» 

 Підсумок уроку.  Ось і закінчилась наша подорож  чарівною країною вишиванок.

  • Як змінився ваш настрій? Перевіримо,  чи виконали ми завдання подорожі (очікувані результати).

VІ. Рефлексія

Анкета для самоаналізу:      

  1. На уроці я працював
  2. Своєю роботою на уроці я
  3. Урок мені здався
  4. За урок я
  5. Мій настрій
  6. Матеріал уроку мені був
  7. Домашнє завдання мені видається
  • активно / пасивно
  • задоволений / не задоволений
  • коротким / довгим
  • не втомився / утомився
  • став кращим / став  гіршим
  • зрозумілий / не зрозумілий
  • корисний / некорисним
  • легким/ важким
  • цікавим / не цікавим

VІІ. Мотивація і виставлення оцінок за урок.

Диференційоване :  підготувати повідомлення «Магічне значення сорочки», «Магічне значення рушника».

 

Домашнє завдання: за схемою літер абетки скласти закодований орнамент в колі чи квадраті, створіть схему оберегу з побажанням.

Поетапне виконання завдання.

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlt1/v/t1.0-9/11742857_973018819408876_7224429459381136376_n.jpg?oh=1a8dc9331d02962ebb405c54866a1c53&oe=57876562https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/11262106_973018712742220_6996443100142222613_n.jpg?oh=e674263f3310ed3f6b4790db1107a465&oe=577CDF62https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10405495_973166536060771_5753580258811023044_n.jpg?oh=ac24a8b4b1e444ccaa8f7e334133d74e&oe=577D2143https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/t31.0-8/s960x960/11705528_973166602727431_4743060280006135635_o.jpg

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11755178_492462987579169_4550890126057453901_n.jpg?oh=cd3680c3a0721b60562374c53b0d28d1&oe=5650A77C

2)Зразок роботи

Abetkaа)схема літер

Stvorіt-vlasniy-vіzerunokб)розмістити творче завдання на форматі А4

VІ. Підсумок уроку.

Учитель аналізує й оцінює роботи учнів.

1. Показ створеного практичного завдання 

2.Підведення підсумків уроку

3.Оцінювання робіт:

  1. 5. Діаграма Вена.

На підставі висновків, зроблених на уроці, учні порівнюють, узагальнюють знання, знаходячи спільне та відмінне в обох  мовах.

http://mriya.org.ua/wp-content/uploads/2011/08/291-300x230.jpg

 

Таблиця оцінювання якості готового завдання:

Критерії оцінювання

Оцінка

Зауваження

1.

Креативність ідеї

 

 

2.

Композиційне розташування

 

 

3.

Відповідність задуму

 

 

4.

Якість кінцевої результату

 

 

5.

Вміння презентувати створену роботу

 

 

6.

Використання програми

 

 

 

 

Прикметники в українській мові мають категорії роду, числа та відмінку; розряди: якісні, відносні та присвійні.

Прикметники в англійській мові не мають категорій та розрядів, можуть вживатися в присвійних словосполученнях.

 

IV.                 Рефлексивно-оцінювальний етап.

  1. Рефлексія («Чарівна торбинка»)

(Із «чарівної торбинки» учні виймають пелюстки із запитаннями)

  • Чи досягнув я поставлених цілей?
  • Якщо так, то завдячуючи чому?
  • Якщо ні, то що цьому завадило?
  1. «Мікрофон»

Чи справдилися мої очікування?

Домашнє завдання

Використані джерела:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=997709220273945&set=oa.1596721210610402&type=1&theater

http://avtovyshyvanka.com.ua/…/koduvannja-sliv-v-shemu-ukr…/

https://www.facebook.com/avtovyshyvanka/photos/pcb.481356342023167/481356295356505/?type=1&theater

https://www.facebook.com/avtovyshyvanka/photos/a.298382390320564.1073741830.296887643803372/481073292051472/?type=1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=501220303366674&set=a.501220256700012.1073742174.100004361257686&type=1&theater

https://www.facebook.com/foberini/photos/a.1513601195564486.1073741828.1512316965692909/1601605493430722/?type=1&theater

https://www.pinterest.com/pin/446630488022677804/?fb_ref=433119826572001473%3A76d9751b8074d6c17020

https://www.facebook.com/avtovyshyvanka/photos/pcb.480859112072890/480858942072907/?type=1&theater

http://divannaya-sotnya.com.ua/BrainPower/tamnich-kodi-predkv-12-golovnih-simvolv-ukransko-vishivki.html

https://www.facebook.com/videi.com.ua/photos/pcb.1001990113177439/1001989979844119/?type=3&theater

https://www.facebook.com/tetushka.ru/photos/pcb.573860872766055/573860782766064/?type=3&theater

https://www.facebook.com/TuttiQuiltStudio/photos/pcb.848595015261241/848589605261782/?type=3&theater

https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.1596721210610402&type=1&hc_location=ufi

Кодовані узори

http://akkompaniator.com/vizerunki-vishivanok-tse-zashifrovani-napisi/

 

 

docx
Додано
18 липня 2018
Переглядів
2377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку