Віддділ освіти Скалатської міської ради Тернопільської області
КЗ Скалатський будинок школярів
Методична розробка
інтерактивного комбінованого заняття
з теми:
«Виготовлення моделі «Журавлик».
Автор: Костюк Анна
Дионізівна
керівник гуртка
«Мистецтво нашого народу»
Мета:
Освітня: забезпечити засвоєння технології створення композиції за інструктивними картками; навчити створювати композиції використовуючи фігурки журавликів;
Розвиваюча: розвивати творчі здібності, творчу уяву, впевненість у своїх можливостях, вміння працювати в колективі;
Виховна: виховувати патріотизм, інтернаціоналізм, терплячість, посидючість, уміння співпереживати і співчувати, прагнення надавати дієву допомогу людині, яка потрапила в біду.
Тип заняття: інтерактивне - комбіноване (засвоєння нових знань, умінь, навичок, формування практичних умінь і навичок, узагальнення).
Методи:
Словесні: бесіда (інформація про техніку виконання виробу);
пояснення (послідовність виконання роботи);
інструктаж.
Наочні: демонстрація зразків.
Практичні: використання інтерактивних вправ.
Форма заняття: групова, фронтальна.
Обладнання:
Матеріали: папір, ножиці, фігурки журавликів, клей.
Міжпредметні звʼязки: історія, українська література, народознавство.
Тривалість заняття: два заняття по 45 хв.
Хід заняття
І.Етап орієнтації
На даному етапі керівник активізує роботу вихованців, з’ясовуючи наявні у них знання.Суттєвою ознакою цього етапу є активне висловлювання дітей. Керівник робить акценти на тих відповідях, які наближають гуртківців до теми та мети заняття.
Сьогоднішнє заняття є наступним в системі занять за темою «Оригамі». Ми ще на сходинку піднялися у даній техніці. Отож, зробимо крок до здійснення мрій усіх дітей світу та навчимось виготовляти птаха. Для того, щоб знати який це буде птах, пограємо в гру «Відгадай».
Гра «Відгадай».
Це птах, який:
- Так, це журавель.
ІІ.Етап покладання мети
Даний етап навчальної діяльності дає можливість переконати гуртківців у необхідності виконання даної роботи, засвоєнні відповідних знань, умінь, тощо. На цьому етапі важливу роль відіграє мотивація навчання, позитивна настанова на працю. Привабливість поставленої мети перетворює її в особистісно значиму мету для гуртківця. Так виникає співпраця керівника гуртка та вихованців. Спільна мета єднає їх.
Тут доцільно застосувати методи для створення проблемних ситуацій, щоб викликати у дітей здивування, інтерес до теми заняття тощо.
В ході цього заняття ми ознайомимось з історією фігурки японського журавлика, навчимося дотримуватися правил складання журавлика – оригамі, читати креслення, а також виготовимо фігурку журавля.
Про цих птахів складено безліч творів. В оригамі, як і в будь-якому мистецтві, живуть легенди. Деякі з них з’явилися зовсім недавно, а коріння інших йдуть у глиб століть. Послухайте одну з них.
Легенда про журавликів.
(Звучить музика)
6 серпня 1945 долі – страшна сторінка в історії людства. Цього дня на японське місто Хіросіму з американського літака була скинута атомна бомба. Мить... і немає нічого світлого. Залишилися тільки сльози, горе, смерть.У цьому місті жила маленька дівчинка Сасакі Садако. Після атомного вибуху вона захворіла променевою хворобою. 10 років вона боролася з хворобою. Їй дуже хотілося жити.Давня японська легенда розповідає, якщо скласти з паперу тисячу журавлів здійсниться будь – яке бажання. І маленька дівчинка почала робити журавликів. Садако сподівалася, що складе тисячу журавлів і знову стане здоровою. Дівчинка зробила 664 журавлики, але смерть не відступала, сили всі йшли і йшли від неї. Тоді японські діти прийшли на допомогу дівчинці. Вони присилали багато, багато різноколірних журавлів і їх було вже декілька тисяч. Але променева хвороба виявилася сильнішою за дивну казку і Сасакі померла.У 1958 р. в Парку миру в місті Хіросімі встановлено пам'ятник всім дітям, загиблим від атомного вибуху. Статуя Садако Сасакі, що тримає в руках журавля, немов говорять всім:“Люди! Бережіть мир! Бережіть життя!”. Сьогодні в Україні теж іде війна, гинуть люди, плачуть діти. Символом миру в Україні є голуб. Хотілося б побажати всім тільки миру. Нехай ці пташки принесуть мир і спокій нашій Україні, нехай зупиниться кровопролиття та страждання тисячі українців, нехай ці голуби повернуть додому батьків, синів і дочок, чоловіків і дружин, братів і сестер, щоб спокій запанував у душах та серцях людей.
Вправа «Ромашка вражень»
Завдання : запишіть свої відчуття від прослуханої легенди на пелюстках ромашки:
1.Надія на краще
2.Щастя жити
3.Переживання
4. Співчуття
5.Віра в диво
6.Ненависть до війни
ІІІ. Етап проектування
Під час даного етапу можна використовувати роботу в парах. Даний етап сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критично мислити. А також дозволяє розвивати навички самостійної пошукової роботи, співпраці, творчої діяльності.
Доцільно провести вправу «Асоціативний кущ».
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Дана вправа універсальна, може використовуватися під час вивчення будь – якої теми та на всіх етапах заняття. На початку роботи визначається провідне слово над якою буде проводитися робота. Гуртківці згадують все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова та висловлюють свої асоціації до нього.
«Журавлик......»
ІV.Етап організації виконання плану діяльності
Даний етап є центральною частиною заняття та займає близько 50 – 60 % часу. Обовязковою є така послідовнясть:
• інструктування, повторення правил техніки безпеки, послідовність дій;
• виконання завдання, при якому керівник виступає як організатор, помічник, намагаючись дати гуртківцям максимум можливостей для самостійної роботи і навчання у співпраці один з одним;
• презентація результатів виготовлення виробів;
• рефлексія.
Досвід показує, що традиційна лекція (подання теоретичного матеріалу) є недостатньо ефективною для засвоєння інформації та обмежує можливість застосування одержаних знань. Для підсилення теорії певний час відводять на те, щоб діти займалися дискутуванням. Така діяльність є більш продуктивною для набуття вихованцями практичних знань.
Не зайвим буде перед початком практичної діяльності провести вправу «Мікрофон».
Вправа «Мікрофон»
Дана вправа дає можливість гуртківцям в руках яких уявний мікрофон швидко продовжити наступні твердження.
А зараз ми спробуємо зробити японського журавлика, але перш ніж ми приступимо до роботи пригадаємо правила безпечного поводження з ножицями.
1. Працювати дозволено лише з ножицями, що мають тупі (закруглені) кінці.
2. Передавати ножиці слід закритими, кільцями вперед.
3. Ножиці слід утримувати трьома пальцями: великим, вказівним і середнім. У кільця вставляють великий і середній пальці, а вказівним притримують інструмент знизу. Не допускається вставляння вказівного і великого пальців в одне кільце.
4. Не можна класти пальці лівої (для ліворуких — правої) руки на лінію розрізу. Слід стежити, щоб пальці не потрапили під лезо.
5. Не можна залишати ножиці відкритими.
6. Різати папір слід над столом.
7. Якщо папір складено у кілька разів, то ножиці слід нахиляти праворуч (ліворуч — для ліворуких), заготовку слід тримати за край аркуша.
8. Шматочки невикористаного паперу, картону та інших матеріалів слід складати у спеціальну коробочку.
Тепер і ви зможете приєднатися до японського мистецтва та створити свою власну колекцію з журавликів. Їх кількість залежить від вашої фантазії, бажання, наполегливості.
Уважно розгляньте Інструкційні картки виготовлення фігурки журавлика (Додаток 1).
Будьте уважні, виконуйте всі поради (корегування роботи гуртківців).
Порядок виконання:
1. Журавля починаємо складати з базової форми Квадрат.
2. Розсовуємо шари паперу з боків і робимо три згини: загинаємо і розгинаємо правий і лівий краї, після чого загинаємо і розгинаємо верхівку фігури. Перевертаємо, повторюємо те ж саме з іншою стороною;
3. Акуратно піднімаємо верхній кут ромба і загинаємо його догори. Проробляємо це, натискуючи з боків.
4. Перевертаємо фігуру, повторюємо те ж саме з іншою стороною;
5. Розсовуємо з боків шари паперу і загинаємо боки фігури до центру;
6. Перевертаємо фігуру іншою стороною і проробляємо ті ж саме, що і у минулому пункті;
7. Тепер розсовуємо шари паперу з боків фігури і завертаємо догори гострі нижні кінці. Натискуємо з боків, вирівнюємо фігуру і відгинаємо в сторони як ви вже здогадалися, ніс і хвіст журавля;
8. Загинаємо журавлеві ніс, розпрямляємо крила і готово
А зараз ми з вами проведемо декілька секунд в мовчанні, на знак пам'яті всіх загиблих дітей на Землі.
(Хвилина мовчання ).
- А тепер з журавликів, яких сьогодні ми зробили , складемо велику гірлянду дружби. Вона є символом миру і вірою в диво.
(Діти прикріплюють журавликів у вигляді гірлянди.)
V.Етап контрольно – оцінювальний
На даному етапі проводиться рефлексія – усвідомлення вихованцями власної діяльності на занятті. Вона є значимою частиною заняття. Саме на цьому етапі реалізується механізм цінування, тобто вираження керівником гуртка позитивного ставлення, задоволення з приводу діяльності вихованців і досягнення хороших результатів.
- В якій техніці ми сьогодні працювали? (Оригамі)
- Хто і як допомагав Сасакі Садако боротися з хворобою? (Лікарі, японські діти – присилали їй своїх журавлів.)
- Що зробили, щоб пам'ять про загиблих дітей увічнити на все життя? (Поставили пам'ятник в центрі міста Хіросімі.)
- Що символізує білий журавель? (мир,надію та віру в диво)
- У якій країні відбувалися події? (в Японії)
Я дуже сьогодні вами задоволена. Ви всі були старанні. Молодці! Сподіваюсь прийшовши додому, зробите таких журавликів і подаруєте їх своїм рідним і друзям, а у відповідь вони вам подарують усмішку.
Додаток 1