1
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
на тему:
«ВИХОВНА РОБОТА МАЙСТРА ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ У
НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ»
Розробив: майстер в/н
Стахів Петро Степанович
Три шляхи ведуть до знань:
шлях роздумів - це найблагородніший шлях,
шлях наслідування - це найлегший шлях,
шлях досвіду - цей шлях найгіркіший
Конфуцій
В умовах самоствердження Української держави особливої актуальності набуває проблема виховання особистості. Демократизація освіти, надання їй державно-національної спрямованості вимагають від педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів – викладачів, майстрів виробничого навчання, соціальних педагогів, практичних психологів – створення такої моделі виховання людини, яка б дозволяла їй оптимально вирішувати складні життєві питання, завжди бути затребуваною на ринку праці, досягати поставленої мети.
Провідна роль у вихованні та навчанні учнів ліцею належить майстрові виробничого навчання, адже саме він поєднує в собі функції викладача, вихователя та наставника, вирішує основні завдання підготовки кваліфікованих робітників, формує у своїх учнів знання та навички з обраної професії. Він впливає на них особистою поведінкою, способом життя, своїми моральними якостями. Інтелект, культуру поведінки, професійну майстерність і громадську активність майстра в/н учні сприймають як своєрідний еталон.
Виховній діяльності майстра виробничого навчання, зокрема, формуванню ним ціннісних орієнтацій учнів, приділяється особлива увага у педагогічній теорії та практиці. Окремі аспекти формування моральних якостей учнівської та студентської молоді, професійно-етичних якостей майбутніх робітників відображені у працях І. Беха, Г. Васяновича, І. Зязюна, Т. Іванової, Т. Ільїної, О. Канівської, Г. Амінової, Н. Ничкало, О. Макаренко.
На початку формування професійно-технічної освіти на посадах майстрів виробничого навчання зазвичай працювали висококваліфіковані фахівці певної галузі, як правило, із середньо-спеціальною освітою. Сьогодні, враховуючи розвиток освіти, технологій, виробництва, змін у сфері послуг, сучасний майстер в/н – це, передусім, сучасний педагог, компетентний професіонал певної галузі, обізнаний з новітніми педагогічними методиками, одночасно вихователь і менеджер, який на високому рівні володіє комп’ютерними технологіями та завжди готовий до самоосвіти й удосконалення своїх знань.
Крім того, майстер виробничого навчання повинен бути людиною з високими загальнолюдськими якостями, бо професійна освіта готує людину до виконання певних функцій, формуючи особистість кваліфікованого робітника, який в подальшому повинен гідно працювати в суспільстві та на благо суспільства.
Мета роботи – показати, що успіхи роботи майстра в/н багато в чому залежать від рівня його педагогічної підготовки та професійної майстерності, адже призначення майстра – не тільки навчати майбутніх робітників конкретній професії, дати необхідні знання, розвити навики і вміння, але й керувати процесом формування особистості кожного з них, виховуючи в дусі потреб суспільства.
Актуальність роботи полягає в тому, що на етапі докорінних змін в освіті та суспільстві в цілому питання виховання посідає чільне місце, адже основні задачі освіти – всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, плекання її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу, забезпечення народного господарства висококваліфікованими спеціалістами.
Навчально-виховний процес у професійно-технічному навчальному закладі має забезпечувати умови для повнішого задоволення національно-культурних потреб особистості, виступає важливим фактором оволодіння культурно-історичними і національно-культурними традиціями, збагачення їх загальнолюдським змістом. Тому основною та необхідною вимогою до майстра в/н є відмінне знання своєї справи.
Учні ніколи не пробачать майстру його некомпетентності та технічної неграмотності. Хороший майстер, психологія якого пов’язана з його професією, намагається передати знання своїм учням. В цьому – суть професійного виховання молоді. Тільки висококваліфікований у своїй області знань майстер, знавець своєї справи, допоможе й учням опанувати обрану професію.
Високоякісна, чітка і довершена робота майстра захоплює учнів, пробуджує в них інтерес та бажання оволодіти фаховими навичками. Нерідко саме професійна діяльність майстра в/н стає тим вирішальним фактором, на якому ґрунтується ставлення учнів не лише до обраної професії, а й до праці загалом.
Навчальна робота, яку проводить майстер в/н, невід’ємно пов’язана з виховною. Незалежно від того, як розглядає цей процес майстер, навчання постійно виховує, це – об’єктивна закономірність навчального процесу, у виховному відношенні нейтральним навчання бути не може.
Виховна робота майстра складається з наступних етапів:
планування виховної роботи;
виховна робота як з окремими учнями, так і з усією навчальною групою в процесі навчання та в позаурочний час;
участь у проведенні загально училищних виховних заходах;
індивідуальна виховна робота;
виховна робота у гуртожитку;
перевиховання та профілактика асоціальної поведінки;
формування та розвиток професійно важливих і соціально-значущих якостей особистості учнів.
Виховна робота майстра виробничого навчання починається з вивчення особових справ учнів. Звичайно, повну інформацію про учня, його характер і темперамент особові справи не дають, але старт для пізнання людини є. Далі починається знайомство з учнями, їх батьками за потребою.
Дуже ефективним на етапі знайомства з навчальною групою є проведення анкетування, яке дає можливість дізнатися про підлітка та його оточення значно більше, ніж сухі рядки особових справ та довідок.
Соціологічне опитування учнів-першокурсників (перше знайомство)
Шановний учень!
Просимо Вас відповісти на наші запитання. Обрані Вами варіанти відповідей відзначте будь-яким значком, а також підкресліть, де потрібно, окремі положення. На кожне питання може бути кілька відповідей.
Ви закінчили школу:
а) загальноосвітню середню;
б) з технічним нахилом;
в) з гуманітарним нахилом;
г) інший тип навчального закладу (назвіть)_____________________
2. Ви зробили свій вибір і прийшли на навчання до вищого професійного училища № 11 м. Вінниці
а) за покликанням (схильність до технічних дисциплін);
б) за наполяганням (або за порадою) батьків;
в) за сімейними традиціями;
г) із солідарності з другом, подругою;
д) інші причини (вказати) ____________________________________.
3. Звідки Ви отримали інформацію про наше училище:
а) з реклами (у вашому навчальному закладі, у пресі, по радіо);
б) від батьків, родичів або знайомих, що закінчили наше училище;
в) від товаришів, учнів нашого училища;
г) з інших джерел (вказати) _______________________________________
Ваші анкетні дані:
Учень групи ______
1. П.І.П_____________________________________________________
2. Число ____ місяць __________ рік народження ________
3. Домашній телефон: ___________
4. Телефон для зв'язку:___________________________________________
5. Поштова домашня адреса: ______________________________________
6. Місце фактичного проживання:
а) за пропискою;
б) у гуртожитку (секція, кімната) __________________
в) інше (адреса)_________________________________________________
7. Прізвище, ім'я, по батькові батьків:
Мати:____________________________________ № тел. _______________
Батько:___________________________________ № тел.__________
8. Склад сім'ї (брати, сестри, із зазначенням віку) _____________________
9. Номер школи, в якій Ви навчалися, де ____________________________
10. Ваші інтереси, захоплення: ____________________________________
11. Відомості про стан здоров'я:
а) норма;
б) хронічні захворювання (які) ____________________________________
в) інше (алергія тощо) ___________________________________________
12. Необхідність в дієтичному харчуванні:
а) є
б) ні
Дата заповнення анкети «____» _______________ 20 __р.
Для визначення захоплень та нахилів учнів використовуємо іншу анкету:
Шановний учень!
Просимо Вас прийняти участь в анкетуванні, мета якого виявити Ваші творчі інтереси. Обрані Вами варіанти відповідей позначте будь-яким значком, а також підкресліть, де потрібно, окремі положення. На кожне питання може бути кілька відповідей.
1.Назвіть Ваше прізвище, ім'я _____________________________________;
2. Ваш повний вік _______________________________________________;
3. Які Ваші творчі інтереси:
а) театр
б) танці
в) спів (сольний, хоровий, в ансамблі)
г) малювання
д) інші
3. Яка позакласна гурткова робота Вас цікавить?
а) технічна творчість;
б) плетіння та вишивка бісером;
в) комп’ютерні технології;
г) інше _____________________________
4. Що Вам ближче в літературній, поетичній творчості?
а) власна творчість;
б) художнє читання;
в) ілюстрування.
5. В яких гуртках Ви займалися?
а) театральному;
б) музичному;
в) танцювальному;
г) інше (вкажіть, що саме) ______________________________________
6. Чи хотіли б Ви працювати в групі організаторів?
а) конкурсів (яких?)_____________________________________________;
б) вечорів (яких?)_______________________________________________;
в) дискотек.
7. Чи захоплюєтеся Ви колекціонуванням?
а) марок;
б) фотографій;
в) іншого _____________________________________________________;
8. Чи навчалися Ви музиці?
а) так (вкажіть музичний інструмент) _____________________________;
б) ні.
9. Ви маєте талант вокаліста?
а) так
б) ні
10. Ваше ставлення до спорту і туризму: ____________________________
10.1. У яких спортивних секціях чи гуртках Ви займалися? ____________
10.2. У якій спортивній секції Ви хотіли б займатися в нашому училищі? _
11. Що б Ви могли запропонувати організаторам позаурочної роботи нашого навчального закладу? ___________________________________________
Дата заповнення анкети «__» ___________ 20_р.
Дякуємо за щирість Ваших відповідей!
Проаналізувавши такі опитувальники, майстер в/н може планувати свою виховну роботу у певному, визначеному більшістю учнів, напрямку, а також отримує можливість почати корегувати поведінку та нахили окремих вихованців. Крім того, таке анкетування допомагає визначити лідерів групи, які стануть найкращою підтримкою майстра в/н в роботі по самоврядуванню, визначитися з талановитими учнями, їх захопленнями.
Формування громадянської зрілості майбутніх робітників потребує цілісного підходу до організації навчально-виховного процесу, забезпечення гармонійного поєднання різноманітних напрямів, засобів, форм виховання, взаємозв’язків загальнолюдських цінностей та індивідуальної неповторності, урахування вікових, психологічних та фізіологічних особливостей.
Виховна година – одна з форм групової роботи, в якій може бути задіяний практично кожен учень. Безумовно, проведення ефективної виховної години вимагає тривалої підготовки, тісної співпраці з класним керівником, якщо він є, позаурочної роботи учнів, але приносить вагомі результати. Тематика виховних годин різноманітна – від календарних та обрядових світ до подій, які стосуються лише конкретної навчальної групи. Приклад сценарію виховної години, присвяченої нормам поведінки в суспільстві.
Сценарій виховної години
Тема. Я і мої норми поведінки в суспільстві.
Мета: Систематизувати знання у учнів про такі поняття як етика та етикет.
Виховувати прагнення до суспільно схвалених норм поведінки.
Розвивати соціально-позитивний досвід спілкування серед учнів, прагнення до соціального сприйняття.
Обладнання: чисті аркуші А4, фломастери, кольорові олівці, Моральний кодекс учня ліцею, кольоровий папір.
Хід виховної години:
II. Поняття «етика», «етикет».
ІІІ. «Я» і етика поведінки.
IV. Рефлексія змісту морального кодексу учня.
V. Мої уявлення про мою етику поведінки.
Основна частина:
Перед початком класної години учням роздають кольорові олівці, чисті аркуші паперу А4, фломастери, текст Морального кодексу учня ПТНЗ.
Моральний кодекс учня (витяг):
- Нас багато і ми всі різні! Враховуючи це, намагайся вести себе так, щоб людям з тобою було добре. Поважай чужу думку.
- Важкі обставини і важкі умови не виправдовують погані вчинки та поведінку. Порядна людина в будь-яких обставинах залишається людиною честі.
- Радій успіхам своїх одногрупників. Прагни жити з користю для людей і для себе. Пам'ятай, добрі справи робляться не для нагороди, а для душі.
- Дорожи товариством одногрупників, воно на все життя.
- Перш ніж звернутися до людини, посміхнися йому, адже добрі стосунки починаються з посмішки.
Слово майстра в/н: Учні, ми сьогодні вкотре звертаємося до Морального кодексу нашого училища. На дошці написані слова «Пам'ятай, що ти Людина». Адже коли кожен з нас говорить про себе, то завжди починає зі слова «Я ... такий», «Я ... зробив це». А яким є кожен із вас з вашої точки зору?
Завдання: Візьміть чистий аркуш паперу, поставте в центрі букву «Я», від неї стрілочками вкажіть якості, притаманні вам. Час на виконання 5 хвилин.
Слово майстра в/н: Ви виконали завдання, а тепер пригадайте Моральний кодекс учня нашого училища, знайдіть відповідність ваших особистих якостей і положень в «Моральному кодексі учня ліцею». А чи можливо якості, зазначені вами на ваших аркушах, виховати як норму поведінки?
Завдання: робота в групах. Дати відповідь на питання «Що означають терміни «етикет», «етика»? Подумайте та запишіть своє розуміння цих слів на чистому аркуші паперу. Час виконання 5 хвилин. Потім зачитайте вголос свої визначення.
Слово майстра в/н: аналіз відповідей учнів, класичне визначення понять «етикету», «етики».
Етикет - сукупність правил поведінки прийнятих у суспільстві (порядок поведінки).
Слово «етикет» має два значення: ярлик, етикетка; церемоніал;
Види етикету: діловий, дипломатичний, лікарський, громадський.
Слово «ввічливість» походить від слов'янського слова «веже» - знавець, тобто бути ввічливим - це знати як себе вести.
Етикет в різних країнах світу неоднаковий. Але ви живете в цій країні і повинні приймати правила поведінки, які прийняті в нашій країні.
«Етикет» з'явився у вигляді звичаїв і ритуалів, які були ще в первісному суспільстві.
Правила етикету мінялися протягом часу, багато чого з того, що було прийнято в минулі часи сьогодні не прийнято, але кращі традиції залишаються впродовж століть (вітатися, дякувати, вибачатися, поважати, використовувати прийнятну лексику в розмові, не кривдити).
Етика - одна з форм ідеології - вчення про мораль (моральність) та її розвиток на засадах і нормах кожного суспільства; вчення про основні принципи моральності та про норми людської діяльності з точки зору понять про добро та зло.
Основні правила етикету: поведінка в транспорті; поведінка в гостях; правила особистої гігієни тощо.
Завдання: Доведіть прикладами з тексу Морального кодексу учня ПТНЗ, що це етика поведінки учня. Випишіть їх на аркуші №1, де ви позначили свої особисті якості. Час виконання 10 хвилин. Який висновок можна зробити?
Слово майстра в/н: Моральний кодекс учня ліцею – це норми поведінки прийняті на загальних зборах ліцею самими учнями. Ви його проаналізували, дайте відповідь на питання: чи вступають етичні норми, закладені в кодексі, в протиріччя з нормами поведінки суспільства? Постарайтеся свою відповідь аргументувати прикладами зі свого життєвого досвіду.
Виступ учнів.
Слово майстра в/н: проведіть обговорення в групі, що заважає нам жити, не порушуючи норм поведінки та підготуйте виступ із захистом своєї думки перед групою. Час виконання – 10 хвилин.
Виступи учнів, обговорення.
Учням роздаються невеликі аркуші кольорового паперу.
Слово майстра в/н: Напишіть свої якісні характеристики, які, на вашу думку, заважають вам відповідати етиці поведінки учня ліцею (Моральному кодексу учня ліцею). Час виконання 5 хвилин.
Вклейте ці листочки в щоденник, нехай ця незвичайна пам'ятка дозволить вам працювати над собою в плані покращення свого «Я», а по мірі морального зростання ви можете видаляти зі списку той негатив, який ви подолали.
А закінчити нашу класну годину я хочу словами Вільяма Шекспіра:
Справжній друг скрізь
Вірний в щасті і в біді,
Смуток твій його тривожить,
Ти не спиш - він спати не може,
І у всьому без далеких слів.
Він допомогти тобі готовий.
Це одна з якостей людини, про яку ми поговоримо на наступній зустрічі.
В кінці навчального року доцільно провести ще одне анкетування учнів, яке допоможе визначити якість проведеної виховної роботи, ступінь адаптації учнів до нових умов тощо.
Аналіз результатів діяльності дає змогу визначити спрямованість особистості учнів, допомагає краще пізнати внутрішній світ підлітків, зробити потрібні корегування виховної роботи тощо.
Опитувальник учня ____________________________
№ |
Відповідь |
Значок відповіді (+ або ×) |
1 |
так, процес адаптації був важким і довгим |
|
2 |
ні, процес адаптації був неважким і недовгим |
|
3 |
ніяка адаптація не була потрібна, відразу відчув себе учнем |
|
4 |
важко відповісти |
|
№ |
Відповідь |
Значок відповіді (+ або ×) |
Шкала відповідей |
1 |
повністю задоволений |
|
+2 |
2 |
скоріше задоволений, ніж ні |
|
+1 |
3 |
скоріше незадоволений, ніж задоволений |
|
-1 |
4 |
повністю незадоволений |
|
-1 |
5 |
важко відповісти |
|
0 |
№ |
Відповідь |
Так |
Не зовсім |
Ні |
Значок відповіді (+ або ×) |
||||
Чи задоволені Ви? |
||||
|
набір і зміст навчальних дисциплін |
|
|
|
|
організація навчального процесу |
|
|
|
|
своїми результатами в зимову сесію |
|
|
|
|
якістю викладання |
|
|
|
|
забезпеченість навчально-методичною літературою |
|
|
|
|
технічною оснащеністю аудиторій |
|
|
|
|
ставленням з викладачами |
|
|
|
|
відносинами в групі |
|
|
|
|
побутовими умовами у ліцеї |
|
|
|
|
побутовими умовами в гуртожитку |
|
|
|
|
умовами харчування у ліцеї |
|
|
|
|
умовами для повноцінного дозвілля |
|
|
|
|
організацією масових заходів у ліцеї |
|
|
|
|
можливості займатися спортом |
|
|
|
|
можливостями для художньої творчості |
|
|
|
4. Що спонукало Вас вступити в наше училище?
№ |
Мотиви |
Ранг |
|
Інтерес до професії |
|
|
Привабила перспектива знайти хорошу роботу після ліцею |
|
|
Привернув престиж, авторитет ліцею |
|
|
Бажання отримати диплом (неважливо де) |
|
|
Вважаю, що найкращі здібності у мене в цій області |
|
|
Не хотілося йти в армію |
|
|
Вплинуло навчання у спеціалізованому класі |
|
|
Вплинула сімейна традиція, батьки |
|
|
Хотілося продовжити безтурботний період життя |
|
|
Інші мотиви |
|
|
|
|
5. Хто або що допомогло адаптуватися до нової соціальної ролі учня?
№ |
Відповідь |
Значок відповіді (+ або ×) |
|
майстер в/н |
|
|
одногрупники |
|
|
старшокурсники |
|
|
Учнівське самоврядування |
|
|
викладачі |
|
|
Культурно - масові заходи в ліцеї |
|
|
друзі, подруги, знайомі |
|
|
ніхто і ніщо |
|
|
спільна участь в оглядах, змаганнях |
|
|
інше |
|
6. З чим Ви співвідносите життєвий успіх?
№ |
Відповідь |
Значок відповіді (+ або ×) |
|
зі щасливим сімейним життям |
|
|
з добрими і вірними друзями |
|
|
високим заробітком, матеріальним благополуччям |
|
|
кар'єрою |
|
|
творчою самореалізацією |
|
|
високою кваліфікацією |
|
|
суспільним визнанням |
|
|
наявністю своєї справи, бізнесом |
|
|
досягненням в науці |
|
|
з набуттям влади |
|
7. Що викликало найбільші проблеми в учнівському житті?
№ |
Відповідь |
Значок відповіді (+ або ×) |
|
нестача вільного часу |
|
|
перевантаження навчальними заняттями, незручний розклад |
|
|
невміння організувати себе |
|
|
особливих проблем не було |
|
|
нестача коштів, невміння їх витрачати |
|
|
відсутність звичного кола спілкування |
|
|
неможливість знайти заняття по душі, цікаву справу |
|
|
мало уваги з боку майстрів в/н та закріплених за групою |
|
|
низька технічна оснащеність аудиторій, лабораторій |
|
|
погані санітарно-гігієнічні умови |
|
|
складно звикнути до нової обстановки, сходиться з новими людьми |
|
|
низька якість викладання |
|
|
інше |
|
8. Як ви оцінюєте учнівські взаємовідносини в групі?
№ |
Відповідь |
Значок відповіді (+ або ×) |
1 |
склався дружний колектив |
|
2 |
виділилися активні, але більшість пасивних |
|
3 |
всі розділилися на компанії |
|
4 |
байдужі, у багатьох інтереси не групи |
|
5 |
присутні конфліктні ситуації |
|
Висновки. Виховна робота з учнівською групою потребує системи відповідних, всебічно обґрунтованих і правильно організованих заходів. Всі вони – різні за змістом, формою, підходом, емоційним забарвленням – повинні мати внутрішній зв'язок, доповнювати і бути спрямованими на розв'язання головного завдання – виховання загальнолюдських якостей та всебічний розвиток особистості вихованця.
Тому, по-перше, необхідно разом з учнями здійснювати такі заходи, які б сприяли позитивному регулюванню міжособистісних стосунків; по-друге, систему виховної роботи слід будувати так, щоб моральна спрямованість, зміст виховних заходів мали випереджувальний характер та впливали не лише на задоволення, а й на розвиток пізнавальних, інтелектуальних, духовних, культурних потреб учня.
В основу виховання учнівської молоді важливо покласти загальнолюдську мораль, а не ідеї тієї чи іншої партії. Ідеї національного виховання не повинні штучно насаджуватись у навчальному закладі. Вони мають органічно вливатись у життя сучасної професійної школи, втілюватись у змісті навчання, в його засобах, у традиціях кожного закладу. Вихованців професійних закладів слід навчати спілкуватися, самостійно розв’язувати свої проблеми, об'єктивно і критично ставитися до себе та своїх дій, приділяючи велику увагу формуванню в кожного учня почуття відповідальності за свої вчинки.