Методична розробка педагогічної ради «Інноваційна діяльність гімназії в системі формування компетентної особистості» досить актуальна, оскільки є важливим фактором найповнішого розкриття здібностей школярів, створення цілісної системи пошуку та виховання творчої компетентної особистості.
Мета автора представити: аналіз готовності вчителя до роботи з обдарованими учнями, до пошуково-дослідницької та проектної діяльності, до впровадження інноваційних педагогічних технологій; створення узагальненого «професійного портрету» сучасного, компетентного вчителя; визначення методів формування ключових компетентностей учнів.
Сагун Ольга Петрівна, заступник директора з науково-методичної роботи комунального загальноосвітнього навчального закладу «Гімназія № 15» міста Нікополь Дніпропетровської області
Методична розробка педагогічної ради
«Інноваційна діяльність гімназії в системі формування
компетентної особистості»
Мета: - вироблення професійної компетенції педагогічних працівників для
провадження інноваційних педагогічних технологій;
- аналіз готовності вчителя до роботи з обдарованими учнями, до пошуково-дослідницької та проектної діяльності;
- створення узагальненого «професійного портрету» сучасного, компетентного вчителя;
- визначення методів формування ключових компетентностей учнів.
Форма проведення: педрада-вернісаж думок.
Місце проведення: Комунальний загальноосвітній комунальний заклад «Гімназія №15» м. Нікополя Дніпропетровської області
Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, презентації.
Хід педради
Шановні колеги, дозвольте розпочати педагогічну раду з теми «Інноваційна діяльність гімназії в системі формування компетентної особистості».
Передумови педагогічної ради
Етапи проведення педради
I етап – інформаційний.
II етап – розподіл питань для роботи творчих груп.
III етап – пошук рішення всередині кожної групи, створення «Кола ідей».
IV етап – презентації творчих груп, «Вернісаж думок».
V етап – виступ психолога, аналіз та узагальнення.
VI етап – підсумковий, ухвалення колективного рішення.
Виступ заступника директора.
У XXI столітті освіта перетворюється на одне з основних джерел
стратегічних ресурсів людського капіталу та знань, що визначають загальний рівень розвитку суспільства. Освіта, яка вчить жити успішно в сучасному світі, має велику цінність.
Одним із завдань , які вирішує сучасна школа, є формування духовно, інтелектуально, психологічно підготовленого до самостійного життя випускника. Сьогодення диктує, що суспільству потрібна професійно-компетентна молодь, яка вміє швидко адаптуватися в нестабільних умовах, здатна до ризику, самостійного вибору сфер діяльності, поведінки, орієнтованої на успіх, саморегуляцію. Життєвий успіх особистості – це результат стратегії й тактики, він твориться на основі системи цінностей, мотиваційної сфери та сформованого ідеалу свого майбутнього.
Тому сьогодні головне завдання школи – не вчити, а навчати вчитися, підготувати учня до неперервного навчання. Тому мають змінитися функції учня і функції учителя. Перший повинен буде разом із засвоєнням відповідних знань розвивати в собі здатність, навички, уміння самостійно їх шукати, тобто оволодівати науковим методом пізнання. Другий же відповідно – допомогти першому навчитися вчитись.
Учитель – головна постать у школі. Педагог – представник однієї із найбільш соціально значущих людських професій, робота якого орієнтована на розвиток і формування людини.
Проблема особистості педагога як суб’єкта педагогічної діяльності, компетентного та здатного до саморозвитку, відображена в сучасних працях науковців. Розвитку професійно-педагогічної компетентності присвячені дослідження таких українських науковців, як Н. Бібік, О. Овчарук, Л. Паращенко, О. Пометун, О. Савченко, О. Шувалова та ін. У Концепції загальної середньої освіти вказано на необхідність розв’язання проблеми підготовки вчителя, який усвідомлює свою соціальну відповідальність, постійно дбає про своє особистісне та професійне зростання, уміє розв’язати нові педагогічні завдання. У системі професійної підготовки вчителя важливим є процес формування професійної культури й компетентності.
Ознаки компетентності вчителя:
Чинники, від яких залежить професіоналізм:
Сучасні вимоги до педагога на перше місце ставлять систематичну самостійну роботу з розвитку професійної компетентності, поглиблення його теоретичних знань і практичних умінь. Водночас актуальною є і проблема підпорядкування індивідуальних творчих інтересів загальній творчій проблемі, над якою працює колектив. Тому одним із головних завдань своєї діяльності адміністрація гімназії вважає розвиток професійних компетентностей учителя:
Шляхи формування та вдосконалення професійної компетентності вчителя:
Мета нашої роботи сьогодні – створити узагальнені портрети компетентного вчителя та випускника. Нині педагогічна наука пропонує нам величезну кількість технологій, програм, методів, спрямованих на навчання учнів. Відповіді ж на запитання, яким має бути сьогодні вчитель, які види та форми роботи з обдарованими учнями є найдоцільнішими, яким має бути імідж нашої гімназії ми з вами повинні дати після роботи в групах по створенню «Кола ідей» та презентації «Вернісажу думок».
Презентації творчих груп
Основні напрямки освітньої діяльності, які обумовлені розвитком сучасного світового суспільства:
Педагогічні працівники мають стати основною рушійною силою відродження та створення якісної нової національної системи освіти, реалізації компетентнісного підходу до сучасного освітнього процесу, впровадження інноваційної освітньої діяльності.
Освітні (педагогічні) інновації – це результат пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем. Продуктом творчого пошуку можуть бути нові навчальні технології, оригінальні виховні ідеї, форми і методи виховання, нестандартні підходи в управлінні. Продуктом інновацій як процесу творчої діяльності є зростання педагогічної майстерності вчителя і керівника, рівняння його культури, мислення, світогляду. Творчий пошук також суттєво впливає й на особистість учня: вони працюють активніше, у них пробуджується бажання випробувати й власні можливості в інноваційній діяльності.
Інноваційна освітня діяльність – це розробка, розповсюдження та застосування освітніх інновацій. Освітніми інноваціями є вперше створені, вдосконалені або застосовані освітні, дидактичні, управлінські системи, їх компоненти, що суттєво поліпшують результати освітньої діяльності.
Інноваційна освітня діяльність на рівні окремого навчального закладу передбачає:
- застосування інновацій;
- експериментальне дослідження продуктивності й можливості впровадження та застосування інновацій.
Актуальність дослідження – проблеми оновлення гуманітарної освіти, здобуття учнями глибоких знань, пошук шляхів виховання творчої компетентної особистості XXI століття.
Об’єкт дослідження – навчально-виховний процес у закладі освіти нового типу.
Предмет дослідження – розвиток творчої особистості як вчителя, так і учня, створення умов для повноцінного фізичного, інтелектуального та духовного розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу.
Мета дослідження – орієнтація гімназії на можливості й потреби учнів, на виявлення і розвиток інтересів, нахилів і здібностей кожної дитини, забезпечення та впровадження інноваційних технологій, пошуково-дослідницької та проектної діяльності, удосконалення навчально-виховного процесу та змісту освіти.
Результати дослідження – максимальне використання ресурсів виховного середовища, створення оптимальних умов для повноцінної життєдіяльності учнів протягом перебування їх у школі (харчування, заняття мистецтвом, спортом, організація пізнавально-розвиваючої діяльності в гуртках «Інтелектуал», робота юних журналістів в міських СМІ).
Матеріально-технічне забезпечення: комп’ютерний кабінет; бібліотека, обладнана комп’ютерною технікою; навчальні кабінети; кабінети-лабораторії хімії, фізики; кабінети іноземних мов (англійська, німецька); кабінет музики; спортивний зал; зал хореографії; спортивні майданчики; їдальня; медичний кабінет; кабінет соціально-психологічної служби.
Сьогодні нереально дати знання дитині на весь вік, навчити її на все життя, забезпечивши при цьому її активну, професійну та життєву позицію. Тому перед будь-яким сучасним навчальним закладом стоять завдання:
Природно, що, бажаючи досягти окреслених завдань швидко й без помилок, організатори та учасники навчально-виховного процесу обирають найефективніші способи: системне впровадження передового педагогічного досвіду, використання інноваційних технологій навчання:
Поєднання та впровадження інноваційних форм та методів роботи в навчально-виховний процес спрямовані на розвиток здатності орієнтуватися в нових умовах, адаптуватися до них. У освітньому процесі такий підхід найактуальніший. Вчителю відведено провідну роль у втіленні інновацій. Завдання вчителя нині – відібрати зі своїх методичних надбань усе прогресивне і змінити, модернізувати, трансформувати навчальний процес так, щоб забезпечити розвиток мислення, розумових творчих здібностей учнів. Дитина психологічно краще готується до сприйняття невідомого, нового для неї, і це зумовлює не тільки кращі результати в навчанні, а й сприяє вихованню її як особистості, таких моральних рис, як цілеспрямованість, наполегливість, принциповість.
Одним із важливих напрямків діяльності гімназії є робота з обдарованими дітьми: створення умов для розкриття їхніх природних здібностей, виховання творчої особистості. Робота з обдарованими дітьми в гімназії проводиться згідно з гімназійною програмою «Обдарованість», головне завдання якої – створити систему цілеспрямованого виявлення та відбору обдарованих дітей для їх подальшого розвитку.
Система роботи з обдарованими дітьми
Створення умов для розкриття потенційних можливостей учнів
Творча робота вчителя з обдарованими дітьми
Моральне і матеріальне стимулювання саморозвитку учнів
Модель обдарованої особистості
Обдарованість
Програма «Обдарованість»
Мета |
Реалізаційні етапи |
1. Пошук і цілеспрямований відбір обдарованих дітей |
|
2.Створення програмно-методичного комплексу психолого-педагогічної підготовки вчителя до роботи з виявлення та виховання обдарованих дітей |
|
3. Забезпечення фундаментальної освітньої підготовки |
|
4. Створення умов для самореалізації, розвитку творчих здібностей у системі науково-дослідницької діяльності |
|
5. Робота з родинами обдарованих учнів |
|
6. Моральне і матеріальне стимулювання саморозвитку |
|
7. Впровадження нового змісту освіти, прогресивних технологій |
|
В організації пошуково-дослідницької та проектної діяльності ми обрали
пріоритетними такі напрямки:
Завдання колективу – надати учневі змогу розвинути свій інтелект у самостійній, творчій діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей та нахилів. Головне правило участі у НТУ «Інтелектуал» - це його особистий інтерес та захоплення, які допомагають відчути свою значущість, належність до науки, ознайомитись з методами наукової та творчої роботи, розвивають пізнавальний інтерес. Робота НТУ «Інтелектуал» сприяє виявленню й розвитку юних талантів.
Мета наукового товариства учнів (НТУ)
Задачі НТУ
Щорічно ми проводимо олімпіади з базових дисциплін по гімназії, потім на рівні міста, області й усієї країни. Окрім зазначених олімпіад необхідно приймати участь у інтернет-олімпіадах, чемпіонатах з ігрових і навчальних програм.
Інтелектуальні конкурси й турніри – є невід’ємною частиною роботи з обдарованими дітьми в гімназії. Це Всеукраїнський фізичний конкурс «Левеня», Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру», Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс «Соняшник», конкурси «Мультітест», «Олімпус», «Грінвіч», обласний відкритий конкурс учнівської молоді з інформаційних технологій «Медіаосвіта та медіакультура», конкурс знавців української мови ім.. П. Яцика. Отже, учні можуть проявити себе в найрізноманітніших напрямках.
Робота в телекомунікаційних проектах – це один із найцікавіших та найпріоритетніших напрямків роботи в закладі. Адже це засіб і можливість виявлення й демонстрації своїх поглядів, уподобань, власної творчості. Робота залучає не лише учнівський, а й педагогічний колектив. Це міжнародний освітній проект, який надає можливість представникам різних культур і країн спілкуватися та вивчати життєво важливі соціальні проблеми.
Погляд учнів. Учитель повинен мати такі основні риси: доброта та чуйність, уміння чітко та просто пояснювати новий матеріал, розуміти й підтримувати у будь яких ситуаціях.
Погляд батьків. Учитель має бути вимогливим, справедливим, фахівцем своєї галузі.
Погляд суспільства. Учитель має бути, насамперед, фахівцем та психологом.
Потреби суспільства можна скомпонувати в блок таких дидактичних вимог до організації навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Перелічені пріоритетні характеристики є стратегічними орієнтирами, що визначають зміст і спрямованість навчально-виховного процесу на забезпечення виконання соціального замовлення на якісну освіту.
Мета науково-методичної роботи гімназії: вироблення методичної компетентності педагогічних працівників для готовності до впровадження інноваційних технологій навчання.
Педагогічний проект «Творчість» спрямовує роботу вчителів на впровадження нових наукових ідей, методик, технологій, формування практичного досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми. До його складу входять творчі групи вчителів, діяльність яких спрямовано на вивчення та впровадження інноваційних технологій навчання, розвитку критичного мислення учнів, інтелектуального розвитку за методикою «Теорія розв’язання винахідницьких задач», методу проектів за програмою «Intel® Навчання для майбутнього»; впровадження у навчальний процес елементів ейдетики, особистісно орієнтованого підходу до навчання та виховання учнів. У результаті роботи Центр педагогічної творчості перейшов від виявлення перспективного досвіду до моделювання й стимулювання творчої активності вчителів на основі інтеграції науки і практики.
Проект «ТВОРЧІСТЬ»
ЗАБЕЗПЕЧУЄ:
БАЗУЄТЬСЯ НА:
Результативність впровадження проекту
УЧИТЕЛЬ:
УЧНІ:
ГІМНАЗІЯ:
БАТЬКИ:
Отже, сучасний учитель має не просто викладати навчальний матеріал уроку, а зробити все, щоб розкрити здібності й таланти учня, виявити й закріпити найкращі людські риси. А для цього вже потрібен педагогічний талант та педагогічна творчість.
Модель вчителя
5. «Роль інтерактивних технологій у розвитку інтересів учнів до навчання.»
Розвиток інтересу в навчанні – проблема освіти XXI століття, яка хвилює кожного сучасного вчителя. Інтерес стимулює волю й увагу, зацікавлені учні легше й міцніше запам’ятовують. Повернути учням інтерес до шкільних предметів, посилити бажання навчатися мають інтерактивні технології навчання. Адже зміст інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної взаємодії всіх учнів. Це взаємонавчання, де вчитель та учні є рівноцінними суб’єктами навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню вмінь і навичок, створенню атмосфери співпраці, взаємодії. Підчас такого навчання діти вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати зваженні рішення.
Мета використання інтерактивних методик:
Класифікація інтерактивних технологій за формою організації навчальної діяльності (О. Пометун, Л. Пироженко):
Варіанти роботи з учнями:
Форми роботи для розвитку інтересів учнів до навчання.
Інформатизація суспільства зумовлює інформатизацію освіти: використання нових інформаційних технологій, орієнтованих на реалізацію психолого-педагогічної мети навчання і виховання. Хочеться проводити якомога більше уроків із використанням комп’ютерних технологій.
Мета уроків із використанням ІКТ:
Застосування на уроках інтерактивних методів навчання в поєднанні з іншими формами навчальної діяльності не лише допомагає краще засвоїти матеріал, а й загалом підвищує інтерес школярів до навчання, що і є одним з основних завдань сучасної освіти.
6. «Виступ психолога, аналіз та узагальнення результатів.»
Ми живемо в трансформаційному суспільстві, темпи реформування якого залежать не тільки від спроможності владних структур розробити й реалізувати оптимальну стратегію розбудови держави європейського типу, ай від спроможності населення знайти себе, реалізувати свій потенціал за умов демократизації суспільства, ринкових відносин, соціальної та ідеологічної толерантності, конкуренції в реалізації індивідуальних стратегій життєвого успіху.
Сподівання успіху живе в кожній дитині. Отже, уся діяльність учителя повинна бути орієнтована на те, щоб допомогти дитині досягти успіху в навчанні. Школа має стати найважливішим чинником формування нових, сучасних, життєвих установок особистості. Це завдання під силу лише тим учителям, які здатні не тільки завантажувати пам'ять учнів, а й формувати їхні компетентності.
Модель випускника гімназії як творця власного життя
Компетенції:
К1 соціальна (громадська)
К2 полікультурна
К3 комунікативно-психологічна
К4 пізнавальна та креативна
К5 правова
К6 економічна
К7 екологічна
К8 валеологічна
К9 духовно-естетична
Отже, компетентність формується, якщо:
Метою гімназії є створення системи максимально сприятливих умов для інтелектуального, духовного, морально-етичного, естетичного, фізичного розвитку випускників на різних етапах становлення особистості. Необхідно розвивати в учнів критичне мислення, творчій потенціал європейського рівня, багатий словниковий запас, який ґрунтується на глибокому розумінні гуманітарних знань, уміння самостійно приймати рішення та розв’язувати різноманітні проблеми, а також формувати активну громадянську позицію, тому що саме вона підсилює позицію громадянина в суспільстві і сприяє прогресу та вдосконаленню особи.
Навчальний заклад зобов’язаний не лише давати ґрунтовні знання для оволодіння майбутньою професією, а й гартувати волю випускника, виховувати в нього високі моральні якості, прагнення до самоосвіти й пошуку.
Рішення педради.
1. Учителям:
1.1. Повторно опрацювати вимоги державних програм щодо формування основних компетентностей учнів з навчальних дисциплін;
1.2. Систематично працювати над підвищенням рівня викладання предметі, вдосконалювати свою професійну майстерність, проваджувати освітні інновації, сучасні інформаційні технології з метою розвитку в учнів ключових компетентностей;
1.3. Посилити роботу з обдарованими дітьми, залучати їх до участі в предметних олімпіадах, різноманітних конкурсах та проектах, що створюють умови для самопізнання й самореалізації гімназистів;
1.4. Активно займатися самоосвітою, поширення передового досвіду, розробкою методичних посібників, авторських програм тощо.
2. Керівникам науково-методичних об’єднань:
2.1. На підсумкових засіданнях проаналізувати вплив викладання конкретних навчальних предметів на формування ключових компетентностей;
2.2. Впроваджувати практику роботи спецкурсів, курси за вибором, факультативи які задовольняли б цікавість і потреби учнів різних вікових категорій, сприяли б здійсненню до профільної підготовки учнів та профорієнтації серед них;
2.3. Презентувати педагогічні досягнення на сторінках фахових журналів, залучатися до педярмарок, виставок з метою представлення своїх методичних знахідок.
3. Практичному психологу здійснювати діагностичну та корекційну роботу з формування компетентностей учнів.
4. Адміністрації гімназії: плануючи роботу, вдаватися до заходів, орієнтованих на розвиток ключових компетентностей учнів.
ВИСНОВОК.
Школа XXI століття зумовлює необхідність докорінного переосмислення
освітньої парадигми, актуалізації змісту, технологій становлення особистості учня, як суб’єкта і проектувальника життя, створення проектно-життєвого простору, спрямованого на розвиток і саморозвиток компетентної, конкурентоспроможної особистості, яка вміє творчо розв’язувати проблеми, прагне змінити на краще своє життя й життя своєї країни. Школа має захистити й підтримати дитину, виробити в неї життєздатність, озброїти механізмами і технологіями розробки життєвих стратегій та проектів. Місія школи спрямована на оволодіння кожною молодою людиною ключовими компетенціями, як важливим результатом якості навчально-виховного процесу.
Навчання і виховання лише тоді мають реальну силу, коли вони ґрунтуються на вірі в дитину. Кожна дитина приходить до школи зі своїми інтересами, поглядами, проблемами, індивідуальними здібностями. І тільки від учителя та педколективу залежить, чи зможуть вони максимально розкрити потенційні можливості дитини, стимулювати її до особистісно-розвивальної творчості. А в основу своєї роботи вчитель має покласти любов і повагу до дитини, опору на її сили, внутрішній потенціал.
Справжній вчитель не той, хто розкриває учневі таємниці буття вказуючи йому прямий шлях до храму науки, а той хто своєю мудрістю запалює сонце над головою дитини, викрешуючи іскру допитливості, спонукаючи самостійно відшукати ключ до знань.
Творчий учитель мусить пам’ятати, що навчально-виховні технології мають відповідати викликам часу, орієнтуватися на прогресивні педагогічні досягнення, ідеї, культурні проблеми людства, нації, формувати в дітей основи моральності, духовної культури; сприяти реалізації парадигми сучасного навчання й виховання, творчій самореалізації всіх учасників навчально-виховного процесу.
Список літератури
1. Жосан О.Е. Інноваційна діяльність гімназії // Завуч. Усе для роботи. – 2009. - № 15-16
2. Ланько А.М., Гавриленко О.О. Проект «Творчість» // Завуч. Усе для роботи. – 2009. - № 4
3. Неліпа С.В. Розвиток учнівських обдарувань // Завуч. Усе для роботи. – 2009. - № 4
4. Пометун О.І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки // Вісник програм шкільних обмінів. – 2005 - № 23
5. Сазоненко Г.С. Освіта майбутнього: Науково-методичний посібник. – К.: Основа, 2008
6. Хуртенко Л. Організація роботи з обдарованими дітьми // Школа – 2009 - № 8
7. Панченков А. та ін. Навчання в дії: Методичний посібник. – К.: А.П.Н., 2003
8. Пєхота О.М. та ін. Освітні технології: Навчально-методичний посібник. – К.: А.С.К., 2002
9. Стратегія реформування освіти в Україні. Рекомендації з освітньої політики: внесення ключових компетентностей до процесу оцінювання навчальних досягнень учнів. – К.: КІС, 2003
~ 1 ~