Методична розробка. План конспект заняття: «Виготовлення найпростішої моделі повітряного змія « Монах»

Про матеріал
Тема: Повітряні змії. Виготовлення найпростішої моделі повітряного змія «Монах». Мета: Познайомити вихованців із одним із найдавніших літальних апаратів, історією його розвитку та застосуванням , дати опорні поняття , якими їм доведеться оперувати у межах теми, розвивати інтерес до історії техніки, навчити виготовляти найпростіший повітряний змій, виховувати культуру праці і товариські взаємини в колективі.
Перегляд файлу

ОБОЛОНСЬКА РАЙОННА у м. КИЄВІ ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ

ЦЕНТР НАУКОВО - ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ МОЛОДІ "СФЕРА"

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 

План конспект заняття: «Виготовлення найпростішої  моделі повітряного змія « Монах»

 

 

 

 

 

 

 

Автор:

Петренко Олександр Іванович завідувач 

спортивно – технічним відділом 

керівник автомодельного гуртка

 

 

 

 

 

 

 

м. Київ

2019


ПЛАН - КОНСПЕКТ  ЗАНЯТТЯ.

 

Тема:  Повітряні змії. Виготовлення  найпростішої моделі повітряного змія

«Монах».

 

Мета:  Познайомити вихованців із одним із найдавніших літальних апаратів, історією його розвитку та застосуванням ,  дати  опорні поняття , якими  їм доведеться оперувати у межах теми, розвивати  інтерес до історії  техніки,  навчити виготовляти найпростіший повітряний змій, виховувати культуру праці  і товариські взаємини в колективі.

 

Обладнання: фотографії, малюнки, моделі і схеми  повітряних зміїв, папір , нитки №10 на котушці,  смужки паперу чи тканини, ножиці, олівці, малюнкисхеми виготовлення повітряного  змія «Монах».

 

Тип: урок засвоєння нових знань  та формування  вмінь і навичок.

 

Форма: фронтально-індивідуальна.

 

Хід уроку.

 

I.     Організація групи.

 Доброго дня,  діти! Хто у нас сьогодні відсутній? Майже всі прийшли, молодці! Не злякалися навіть такої осінньої погоди. Ну, а тим, хто захворів і не зміг прийти на сьогоднішнє заняття , давайте  побажаємо скоріше одужати і приєднатися до нас. Якщо наші побажання будуть йти від щирого серця, вони обов’язково дійдуть до наших друзів і зігріють їх. А ви постарайтесь не хворіти, тепліше одягайтеся, коли виходите на вулицю. Адже до нас прийшла уже осінь.

 

П.    Актуалізація опорних знань.

Діти, а чи помітили ви , які  зміни відбуваються у природі?  Так, стало холодніше, віють холодні вітри, листя на деревах пожовтіло і уже обпадає. Всі ви мабуть не раз бачили, як вітер підхоплює листочка і то піднімає його високо в повітря, то кружляє, то опускає. 

 А чи знаєте ви, що ще в давнину люди навчилися використовувати  силу вітру для переміщення літальних апаратів?

 Щоб дізнатися , який був перший літальний апарат, що використовував силу вітру , ми зараз відгадаємо загадку.

         Довгий хвіст, як птах він має,

          В небо високо злітає,

 Його вітер піднімає, і кидає, і кружляє.  Полетів  би на край  світу,  Але не пускають діти.  Нитку міцно так тримають  І на землю повертають.

          Здогадайся, друже мій:

          Так літає - ….  ( повітряний змій)

 

Ш.   Мотивація навчальної діяльності.

 Тема сьогоднішнього заняття «Виготовлення найпростішої  моделі повітряного змія « Монах».

 

ІV.  Основна частина.

          а) Вивчення нового матеріалу.

А зараз послухайте, будь ласка, цікаву історію про виникнення  повітряних зміїв і чому їх так називають.

Повітряний змій - найдавніший літальний апарат. Більше чотирьох тисяч років тому  назад повітряні змії уже будувалися в Китаї та Японії. Їм. надавали вигляду метеликів, жуків, риб та інших фігур. Та найбільш популярною і улюбленою фігурою був дракон, казковий крилатий змій. Звідси і пішла сама назва  «повітряний змій».  Повітряні змії  з прив’язаними до них  кольоровими ліхтариками  були і залишаються  обов’язковими атрибутами народних свят і гулянь  в Китаї та Японії.  Звідси вони поширилися в різні країни світу. 

На Русі  ще князь Олег  використовував їх при військових діях для того, щоб залякати ворога «…кони и люди бумажные, вооружены и позлащены» піднімалися в повітря. 

 Пізніше відомі вчені використовували повітряні змії для наукових досліджень, використовувались вони  в армії, в метеорології, для фотографування місцевості.  Їх конструкція ускладнилась. Але з приходом  ери авіації  інтерес до  повітряних зміїв ослаб і вони перейшли  в розряд іграшок.  Сучасні технології і матеріали дозволили  наново поглянути  на повітряні змії. Повітряні змії стали набагато  барвистішими за своїх попередників.

Уже не тільки діти захоплюються  ними, а і дорослі виготовляють спортивні повітряні змії і проводять дуже цікаві  спортивні змагання.

         Повітряні змії поділяються на найпростіші, плоскі і коробчаті. 

          Найпростіші повітряний змії виготовляються  із листка паперу та ниток.

 Для виготовлення плоских повітряних  зміїв потрібні  тоненькі рейки.  Вони можуть мати різну форму – від чотирикутників до  силуетів птахів чи  вітрильників і т.д.

 Назва  «коробчасті повітряні  змії» говорить сама за себе: їх форма  нагадує коробку, а конструкція їх буває дуже складною.

 Зараз я вам покажу малюнки різних типів повітряних зміїв, а ви спробуєте назвати  їх  (додатки 1-4).

         Діти,  а як ви думаєте, повітряний змій легший чи важчий за повітря?

Так, звичайно, важчий. Але як же він тоді тримається у повітрі?

Давайте уважно розглянемо на схемі , які сили діють  на повітряного змія у польоті (додаток 5).

 Для того, щоб змій піднімався в повітрі, потрібно створити  підйомну силу. Поверхню змія потрібно встановити під деяким кутом до потоку зустрічного повітря і отримати, так званий , кут атаки, завдяки якому з’являється підйомна сила, яка примушує повітряний  змій злітати . Підйомна сила виникає тільки тоді, коли кут атаки  не дорівнює  0 чи 90 градусів. Для польоту повітряного змія важливо, щоб  сили опору і маси були меншими, а підйомна сила – більшою. Найвигідніше відношення між підйомною силою і опором, при якому  висота підйому змія найбільша, частіше досягається при куті атаки 12-15 градусів. Потрібно пам’ятати, що для успішного запуску повітряного змія потрібно рухатись проти вітру.   

 От ми і познайомилися із повітряними зміями, а зараз  проведемо  веселу фізкультхвилинку і приступимо до  практичної роботи.

 

         Встаньте, діти, посміхніться 

         І до неба потягніться,

          Ручки вправо, ручки вліво,     Наче змій наш покрутіться.           Раз присядьте, два присядьте  І за парти тихо сядьте. 

 

 Сьогодні ми познайомимося з одним із найпростіших зміїв, з технологією виготовлення  його елементів і їх зборки.  

 

б) Практична діяльність учнів.                                                                             

          Діти, якими інструментами ми будемо користуватися в процесі  виготовлення змія?  Так, ножицями. Тому  давайте разом повторимо  правила безпечної праці з ножицями.

1.   Якими ножицями можна працювати?   (Відрегульованими і заточеними)

2.   Які кінці повинні мати ножиці?             (Тупі, заокруглені)

3.   Як на столі потрібно класти ножиці?  (Кільцями до себе)

4.   Чому не можна залишати ножиці розкритими? (Щоб не поранитися)

5.   Як потрібно передавати ножиці?           (Кільцями вперед)

6.   Чи можна гратися ножицями, підносити їх до обличчя?    (Ні)

7.   Чи можна використовувати ножиці не за призначенням?            (Ні)

           

Так, тепер приступаємо до роботи.  Працюємо старанно, акуратно.   Повітряний змій «Літун» або  як його ще називають «Монах» виготовляється із одного листка паперу чи сторінки  із старого зошита. Перед вами на дошці – схема виготовлення змія (додаток 6).  Під час роботи уважно звіряйте з нею все зроблене.

1.                 Беремо листок паперу і вирізаємо із нього квадрат. Пригадайте, як без лінійки можна зробити рівненький квадрат. 

2.                 Креслимо на квадраті діагональ. Користуємося лінійкою і олівцем.        3. Згинаємо  праву сторону прямокутника так, як показано на  малюнку 2.  Те ж само робимо із лівою стороною.

4.       Тепер уважно дивимося на малюнок 3 і згортаємо кути з правої і з лівої сторони до верху.

5.       На малюнку 4 показано, що ці кути треба ще раз перегорнути до низу. Виконуємо .

6.       І ще раз перегортаємо обидва кути до верху, як показано на  малюнку 5.      

7.       Паперова частина змія у нас уже готова. Тепер із нитки виготовимо вуздечку і леєр. Вуздечка - це  петля, яка кріпиться до відігнутих кутів на паперовій частині, а леєр – це нитка,   яка  прив’язана до вуздечки  і  за допомогою якої ми утримуємо змія і  керуємо  ним. Вуздечка і леєр виготовляються із котушкової нитки №10.

 Беремо нитку довжиною 5 - 7 метрів та намотуємо її на  олівець, попередньо закріпивши її. Наш леєр готовий. 

8.       Для стійкості польоту при різких змінах сили вітру і його напрямку повітряному змію потрібен  хвіст. Він повинен бути в 8-10 разів  довшим за діагональ заготовки.  Вимірюємо лінійкою діагональ , множимо на 10 і вимірюємо нитку такої довжини. Це буде хвіст змія.  

9.       Нижню половину хвоста потрібно  зробити важчою. Для цього ми  через рівні проміжки прикріплюємо 4 - 6 невеликих смужок паперу.  

10.   Хвіст і леєр прикріплюємо до змія  там,  де вказано на малюнку 6.

 

V.  Підсумок заняття.

           

Молодці, діти. Всі ви добре попрацювали і виготовили  літальний апарат який називається  як ?  Так, повітряний змій. 

А яку назву має цей змій? Так, «Літун» або «Монах». 

         До якого класу повітряних зміїв він відноситься? До найпростіших повітряних зміїв. 

         А які ще бувають повітряні змії?  Плоскі і коробчаті.

            В яких країнах виготовляли перші повітряні змії? (В Китаї та Японії).

          А як називається довга нитка, що кріпиться до вуздечки?  Леєр.

 Для чого повітряному змію потрібен хвіст? (Для стійкості при змінах сили вітру).

          У скільки разів хвіст повинен бути довшим за діагональ заготовки повітряного змія? ( у 8-10 разів).

          Завдяки чому змій тримається у повітрі? (Завдяки підйомній силі).

          

         А зараз відгадайте , будь ласка,  ще одну загадку:

 

-   Дивіться, дивіться, угору  погляньте - Діти навколо  кричать.

-   Там  вітрильники  рожеві 

І риби яскраві над полем летять! А за ними  казкові  жар-птиці, Поспішайте подивиться!

А ось дракон підлітає!

-   Скажіть мені друзі,  чи таке буває ?

 

Так, діти, всі ці чудеса можна побачити на  спортивних  змаганнях із повітряних зміїв. Такі змагання проводить і наша «Сфера». Щороку весною до Києва приїздять спортсмени із багатьох міст України і навіть із зарубіжних країн. І , звичайно ж, приймають участь у цих змаганнях  вихованці наших гуртків.  Навіть ми на наступних заняттях можемо виготовити  красивий плоский змій і теж стати учасниками  «Змієрії -2008».

 

VI. Домашнє завдання.

           

Домашнє завдання для вас буде таке: випробувати повітряний змій у польоті.

 Послухайте уважно: запускати  змія «Монах» потрібно  при тихому вітрі, так як  міцність його мала. Для запуску потрібно розмотати  леєр на 10-15 метрів, попросити когось із друзів чи рідних потримати змія і побігти. Коли леєр натягнеться - змій злетить і стане трошки колихатися. Якщо позволяє довжина нитки і сила вітру , можна запустити змій вище. 

          Отже, успіхів вам !

 Наше заняття закінчено. Всі прибирають свої робочі місця, здають інструменти і схеми.  Чергові слідкують щоб усе було в порядку.

Будьте уважними по дорозі додому, пам’ятайте правила дорожнього  руху. До побачення на наступному занятті!

           

 

 

 

 

Список використаної літератури.

 

1.   Павлов А.П. Твоя первая модель. – М.: ДОСААФ, 1979.-143 с.

2.   Єрмаков А.М. Простейшие авиамодели. –М.: Просвещение, 1989.-144 с.

 

 

 

                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

                          Додаток   1.

 

 

 

Додаток  2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

 

 

 

 

Додаток  4.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5.

 

Сили, які діють на змія в польоті.

 

 

 

 

 

                                                                                                      

                                                                                               Підйомна сила                               В

                                   е                                      м                                       л                                      а                     Вітер          и                                     л                                              к                                   и                                                  и                                   й

                                                   й        Кут атаки                   Лобовий опір

                                                                                                    т                                                                т                                     и                                                                    и                                      с                                                                      с                                      к  

     Леєр                                                   к                                          Натягнення                                               леєра Додаток  6.

 

Змій  «Монах».   Схема виготовлення .

pdf
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
2047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку