Управління освіти і науки
Чернігівської обласної державної адміністрації
Чернігівське вище професійне училище побутового обслуговування
Методична розробка повторювально-узагальнюючого уроку фізики на тему
„Закони постійного струму“
Підготувала:
викладач фізики
Бичок Н.І.
Тема уроку:
Закони постійного струму
(урок-подорож)
(слайд № 1)
Мета уроку:
Методична мета уроку: оптимізація форм і методів повторення, закріплення та поглиблення знань учнів
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Обладнання: екран, ноутбук, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, комплект приладів: джерело струму, лампочка від кишенькового ліхтарика, амперметр, вольтметр, реостат, ключ, електричний запобіжник, роздатковий матеріал, листок самоконтролю
Я думаю, значить, існую
Декарт
Розум полягає не тільки в знанні,
але й в умінні застосовувати
знання на практиці
Арістотель
(слайд № 2)
План уроку
І. Організаційний момент:
ІІ. Актуалізація опорних знань (бліц-турнір)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (розповідь викладача)
ІV. Узагальнення та систематизація вивченої теми (подорож по країні „Закони постійного струму”): (слайд № 3)
VІ. Домашнє завдання:
Я думаю, значить, існую
Декарт
Розум полягає не тільки в знанні,
але й в умінні застосовувати
знання на практиці
Арістотель
Хід уроку
І. Організаційний момент:
ІІ. Актуалізація опорних знань (бліц-турнір):
(слайд № 4-5)
1. Що розуміють під поняттям електричний струм? (електричний струм – це впорядкований напрямлений рух заряджених частинок)
2. Які частинки вибирають за напрям руху електричного струму? (за напрям руху обирають рух додатньо заряджених частинок)
3. Які є види струму? (струм є постійний та змінний)
4. Який струм називають постійним? (постійний струм – це струм, при якому сила і напрям з часом не змінюються)
5. Що таке змінний струм? (змінний струм – це струм, при якому сила і напрям з часом змінюються).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (розповідь викладача)
Узагальнення та систематизацію знань ми з вами проведемо в цікавій для вас і мене формі. Вам буде приємно показати свої знання, а мені послухати. Нас чекає подорож по країні „Закони постійного струму”. Кожна станція, на якій ми будемо зупинятися дасть вам можливість отримати бали, які будуть враховані при оцінюванні ваших досягнень з цієї теми
ІV. Узагальнення та систематизація вивченої теми (подорож по країні „Закони постійного струму”):
Андре Марі Ампер народився 22 січня 1775 року. Помер 10 червня 1836 року. Видатний французький вчений, фізик, математик і хімік. На його честь названа одна із основних електричних величин — одиниця сили струму — Ампер. Освіту отримав вдома. Основні його праці в області електродинаміки. Він являється автором першої теорії магнетизму. Запропонував правил для визначення напрямку дії магнітного поля на магнітну стрілку.
Ом Георг Сімон народився в 1787 році. Німецький фізик, автор одного із основних законів, що визначають електричні струми в провідниках. Був членом Баварської академії наук, член-кореспондент Берлінтської академії наук, почесний член Лондонського Королівського членства. Лише незадовго до своєї смерті справдилася його давня мрія — він отримав посаду ординарного професора.
На честь його названа одиниця електричного опору — Ом.
Вольта Алесандро народився 18 лютого 1745 року в Італії. Помер 5 березня 1827 року. Він був італійським дослідником, фізиком, хіміком. Його важливим внеском в науку було винайдення принципово нового джерела постійного струму, що відіграло роль в подальших дослідженнях електричних і магнітних явищ. На його честь названа одиниця різниці потенціалів електричного поля — Вольт. Іменем Вольта названа одиниця вимірювання електричної напруги — Вольт.
Англійський фізик Джеймс Прескот Джоуль народився 24 грудня 1818 року в Солфорді поблизу Манчестера. Отримав освіту вдома. Протягом декількох років його навчав математиці, фізиці, хімії відомий фізик та хімік Джон Дальтон, під впливом якого Джоуль уже в 19 років почав робити елементарні дослідження. Під впливом робіт Майкла Фарадея Джоуль звернув увагу на вивчення теплових ефектів струму, результатом чого стало відкриття закону, який в наш час називається законом Джоуля-Ленца.
Уат Джеймс шотландський винахідник, автор універсального парового двигуна, член Едінбурського королівського членства. Народився 19 січня 1736 року в Гріноке. Досліджував властивості водяної пари, а саме залежність температури насиченої пари від тиску. Винайшов конденсатор. Його ім’ям названа одиниця потужності — Ват. Помер Уат 19 серпня 1819 року поблизу Бірмінгема. На пам’ятнику Джеймсу Уату написано: „Звеличив владу людини над природою”
Емілій Христианович Ленц народився у 1804 році. Російський фізик і електротехнік, академік Петербурзької академії наук. В Петербурзькому університеті очолював кафедру фізики та фізичної географії, був ректором цього ж університету. Встановив правило визначення напрямку індукційних струмів — правило Ленца.
(слайд № 9-11)
Задача № 1.
Чому у ванній кімнаті не можна ставити вимикачі і розетки? (у ванній кімнаті багато вологи, котра сприяє поліпшенню електропровідності; до того ж людина з мокрими руками може торкнутися електроприладів і замкнути на себе коло)
Задача № 2.
Чому телевізор, холодильник та інші електроприлади не рекомендується ставити поряд з батареями опалення? (торкаючись однією рукою приладу, а другою – батареї опалення, людина може при поганій ізоляції приладу буде вражена струмом )
Задача № 3.
Чому у тролейбуса повітряна лінія має два проводи, а в трамваю – лише один? (у всіх випадках для живлення споживача потрібно мати два проводи, а у трамвайній мережі другим проводом слугують рейки)
Задача № 4.
Дві однакові ультрафіолетові лампи для сушіння нарощених нігтів розраховані на 220 В кожна з’єднані паралельно і увімкнені в мережу 220 В. Під якою напругою перебуває кожна лампа? (під напругою 220 В, бо при паралельному з’єднанні напруга однакова на всіх елементах, тобто U1=U2=220В )
(слайд № 12-13)
I – сила струму, А S- площа поперечного перерізу провідника, м2
U - напруга, В Q - кількість теплоти, Дж
R - опір, Ом A - робота струму, Дж
ρ – питомий опір, Ом∙м q - електричний заряд, Кл
l – довжина провідника, м P- потужність, Вт
Закон Ома для ділянки кола: сила струму на ділянці кола прямо пропорційна прикладеній напрузі і обернено пропорційна опору провідника; відкрив Георг Сімон Ом.
Закон Джоуля-Ленца: кількість теплоти, яку виділяє провідник із струмом дорівнює добутку квадрата сили струму, опору провідника і часу проходження струму по провіднику; відкритий: Джоулем Джеймсом Прескотом у 1841 році і Емілієм Христиановичем Ленцом у 1842 році.
Закон Ома для повного кола: сила струму в повному колі прямо пропорційна електрорушійній силі і обернено пропорційна повному опору кола; відкрив Георг Сімон Ом.
(слайд № 16-17)
Задача № 1.
13 вересня 1838 року перший у світі корабель з електричним двигуном конструкції академіка Якобі вийшов у плавання по Неві. Потужність двигуна 180 Вт. Судно пливло 3 години. Яку роботу виконав двигун за цей час?
Дано: Сі
Р=180 Вт
t=3 год =10800с A=180∙10800=1944000Дж=1944∙103Дж
А-?
|
Відповідь: 1944∙103Дж
Задача № 2.
1 серпня 1892 року в Києві став курсувати трамвай по лінії Поділ-Хрещатик. Його двигун споживав найбільшу силу струму 20 А при напрузі 500 В. Яка була потужність двигуна?
Дано:
I =20 A P=20∙500=10000 Вт=1∙104Вт
U=500 B
P - ?
Відповідь: 1∙104Вт
Задача № 3.
У коло послідовно ввімкнено три провідники з опорами 5 Ом, 6 Ом, 12 Ом. Яку силу струму показує амперметр і яка напруга між точками А і В, якщо покази вольтметра 1,2 В?
Дано:
R1=5Ом
R2=6Ом
R3=12Ом
U2=1,2В
I-?
Відповідь: 0,2 А.
(слайд № 18)
І варіант
|
|
|
|
|
1 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По вертикалі: 1. Грецька назва бурштину
(електрон)
2. Англійський фізик, що стержні джерела струму назвав електродами
(Фарадей)
По горизонталі: 3. Тіло, що має властивості притягувати до себе залізні предмети
(магніт)
4. Частинка, що входить до складу ядра (нейтрон)
ІІ варіант
|
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По вертикалі: 1. Прилад для зміни сили струму
(реостат)
2. Речовина, що чинить малий опір струмові (провідник)
По горизонталі: 3. Фізична величина, одиницю вимірювання якої названо на честь італійського фізика Вольта
(напруга)
4. Фізична величина, що вимірюється ватметром
(потужність)
(слайд № 22)
Прилади:
VІ. Домашнє завдання: