Методична розробка практичного заняття з дисципліни "Основи загальної та медичної психології" на тему "Особистість. Психічін якості особистості медичного працівника""

Про матеріал
Методична розробка для викладачів медичних коледжів, які викладають дисципліну "Основи загальної та медичної психології"
Перегляд файлу

Міністерство  охорони  здоров’я  України

Комунальний  заклад

«Бериславський медичний фаховий коледж»

Херсонської  обласної  ради

 

 

 

 

 

 

Методична  розробка 

практичного  заняття

з дисципліни

«Основи загальної та медичної психології»

 

на  тему:

 

«Особистість. Психічні якості особистості медичного працівника»

 

 

 

 

 

 

Навчальна  дисципліна:  «Основи загальної та медичної психології»

Спеціальність: 223 Медсестринство

Курс:  ІІ

Вид  заняття:  практичне 

Кількість  годин:  90  хв.

 

 

м. Берислав

2022 н.р.

Автор:  Шаповалова С.І.– викладач «Основи загальної та медичної психології»

 

 

 

 

Рецензент: Сенченкова Л.В.- викладач дисципліни «Основи психології та міжособове спілкування»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Розглянуто, обговорено та       

                                                       затверджено

          на засіданні  циклової  комісії

          природничо- наукових дисциплін

          Протокол  № ___________

          Від «________» ________ 20 __н.р.

          Голова комісії______Піскунова В.В.

 

 

 

 

 

 

Тема:  «Особистість. Психічні якості особистості медичного працівника»

 

Дисципліна:  «Основи загальної та медичної психології»

 

Курс: ІІ

 

Спеціальність: 5.12010101  «Лікувальна  справа»

 

Кількість  навчальних  годин:  90  хвилин

 

І.Актуальність  теми:

          Особистість ― це індивід, який має свідомість, самосвідомість активно пізнає і перетворює навколишній світ відповідно до людських потреб. Реалізується особистість перш за все в процесі діяльності. Практична діяльність є також основою формування особистості. Студентам пропонується опанувати основи вчення про особистість, різні підходи до типології особистості, основи психодинамічної теорії особистості, зокрема психологічні захисти, які значною мірою зумовлюють поведінковий особистісний стиль людини.

 

ІІ. Навчальні  цілі:

 

        1.Знати:

  1. Особистість , структуру особистості.
  2. Характер , типи, риси характеру.
  3. Паталогічні особливості змін характеру, причини, профілактика їх та засоби усунення.
  4. Психічні та моральні якості медичного працівника.
  5. Психограму медичного працівника.

 

    2.Вміти:

 

1.Підібрати необхідну анкету для дослідження особистостей

2. Дати характеристику щодо складу свого характеру згідно з анкетуванням.

3.Виявити причини негативних рис свого характеру та запропонувати можливі варіанти для позбавлення від них.

4.Заповнити психограму медичного працівника згідно зі своїми психічними якостями.

5.Проаналізувати причини появи психопатичних та акцентуйованих особистостей.

6.Визначити зв'язок свої моральних якостей з етичним кодексом  медичного працівника.

 

ІІІ. Виховні  цілі:  виховання поваги до особистості, толерантності до особистісних поведінкових проявів пацієнтів, закласти засади самовиховання особистості, корекції особистісних проявів, що перешкоджають ефективній професійній діяльності.

 

ІV. Міждисциплінарна інтеграція

 

Дисципліна

Знати

Вміти

 

Забезпечуючі:

 

 

 

1.

Філософія

Філософське та психологічне розуміння поняття «особистість».

 

Визначати поняття «особистість» з філософських позицій

2.

Анатомія

Анатомічна будова центральної нервової системи.

Харктеризувати анатомічну будову центральної нервової системи

3.

Фізіологія

Фізіологія вищої нервової діяльності, типи вищої нервової діяльності.

Пояснити  фізіологію вищої нервової діяльності

4.

Медична біологія та генетика

Поняття спадковості та мінливості.

Характеризувати поняття спадковості та мінливості

5.

Історія медицини

Історія вчення про особистість (Гіпократ, Гален, Павлов

Визначати періоди розвитку знань про особистість

 

Наступні дисципліни ті, що забезпечуються:

 

 

 

Забезпечувані: Психіатрія

Механізми функціонування людської психіки, типологія особистості Кречмера та основи психодинамічної типології особистості як приклади континуального підходу до психіатричної патології,

Застосовувати знання загальної психіатрії на практиці

 

 

 

Внутрішньопредметна інтеграція (між темами даної дисципліни):

 

 

 

Внутрішньопредметна інтеграція: біологічні та психологічні механізми функціонування людської психіки

Розвиток психіки. Індивідуальна свідомість

Характеризувати етапи розвитку психіки.

 

 

V. План  і  організаційна  структура  заняття                                  1.Підготовчий  етап – 5  хв.

 

Основні етапи      

       заняття

Навчально – цільові  питання

Рівень

засвою

вання

 

Методи

контролю

навчання

Матеріали

методичного забезпечення.

Час в хвилинах

1.

Організація заняття

 

Перевірка присутності форми

 

  1 хв

2.

Визначення теми, мети заняття

Актуалізація

 

 

 

  4 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

\

 

2. Основний  етап

Формування  вмінь  та  навичок

65 хв.

 

   Основні етапи заняття

 Навчально – цільові  питання

Рівні

засвоє

ння

     Методи     

   контролю

    навчання

Матеріали методичного

забезпечення

Час     

   в

 хв.

1.

Розбір теоретичних питань теми під керівництвом викладача.

L - ІІ

Групова робота

Питання по темі «Оосбистість Психічні якості особистості»

 

10 хв.

 

 

 

2.

Поведення психодіагностичної методики «Абетка рис характеру»

L - ІІ

Індивідуальна робота

 

 

 

Бланки з методикою,

стимульний матеріал

10 хв.

 

 

 

3.

Заповнення психограми медичного працівника

 

L – ІІ

 

 

 

 

Індивідуальна робота

 

Бланки із психограмою

5 хв.

4.

Ознайомлення з психодіагностичними методиками для дослідження особистості

L – ІІ

 

 

Пояснення викладача

 

Слайдова презентація

 

5 хв.

5.

Провести дослідження типології особистості  за психогеометричним тестом

 

L – ІІ

 

Групова робота

Бланки з методикою

5 хв.

6.

Перевірка самостійної роботи «Етичний кодекс медичного працівника»

 

Перевірка самостійної роботи.Усне опитування

Конспекти студентів , реферати , усні повідомлення.

 

10 хв.

7.

Проведення психодіагностичної методики для визначення акцентуації характеру.

 

Групова робота

Методика «Акцентуації характеру»

10 хв.

8.

Тестовий контроль знань

L – ІІ

 

Групова робота

Слайдовий показ

тестів.

 

10 хв.

9.

Памятка «Як розвивати позитивні якості харктеру»

 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал

 

 

 

 

 

 

3.Заключний етап – 10 хв.

 

1.

 

 

 

2.

Мозковий штурм

 

 

 

Підведення підсумків

Питання для обговорення

 

 

 

Висловлення думки про рівень підготовки

 

 

 

 

 

 

Виставлення оцінок у журнал та обґрунтування  їх

3.

Домашнє завдання.

Тема: «Дослідження темпераменту»

Інструкція  №4

 

 

 

Інструкція № 3

до проведення практичного заняття

Предмет: «Основи загальної та медичної психології»

 

Спеціальність: « Лікувальна справа»

 

Тема: Особистість. Психічні якості особистості медичного працівника.

 

Мета: ознайомити студентів з правилами дослідження особистості за допомогою тестів, анкет які мають визначити характер та комунікабельні риси характеру, , психічні якості .

Конкретні цілі:

 

Знати: психодіагностичні методики для вивчення психічних якостей особистості, рис характеру .

 

Вміти: проводити дослідження для визначення психічних якостей особистості, рис характеру. Зробити аналіз власних якостей, рис характеру, виявити позитивні і негативні якості, дати рекомендації для позбавлення негативних рис характеру..

 

План проведення заняття:

 

Завдання №1 Ознайомитись з правилами проведення дослідження особистості за допомогою анкети «Абетка рис характеру»

Завдання №2 Провести дослідження типології особистості  за психогеометричним тестом

Завдання № 3 Заповнити власну психограму медичного працівника і порівняти її із запропонованим зразком.

Завдання №4. Ознайомитися з етичним кодексом медичного працівника, кодексом правил поведінки для акушерок.

Завдання №5. Зробити аналіз анкети і висновки

 

                                                       Контрольні запитання

1. Охарактеризуйте структуру особистості.

2. Що таке спрямованість особистості?

3. Які риси особистості поєднує в собі характер?

4. Як відбувається формування характеру?

5. Назвати основні риси типового характеру.

6. Дати характеристику акцентуацій характеру.

7. Патологічні зміни характеру (психопатії).

 

 

 

 

 

 

Література:

 

  1. Вітенко І.С., Дутка Л.М., Зименковська Л.Я. Основи загальної і медичної психології. –К.:Вища школа, 1991. – 272 с. ( стор.72-79)
  2. Вітенко І.С., Вітенко Т.І. Основи психології. – В.: Нова книга, 2008. – 256с.

     ( стор.233-242 )

  1. Вітенко І.С., Чабан О.С. Основи загальної і медичної психології. – Т.: Укрмедкнига, 2003. – 343с.( стор.153-158)
  2. Максименко С.Д. Загальна психологія. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 271 с. ( 259-267).
  3. Волошина В.В.Загальна психологія: практикум.- К.:Каравела,2008.- 280 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МАТЕРІАЛИ

методичного  забезпечення  основного етапу заняття

Завдання №1.

Питання  для усного опитування

 

                   Питання

 

Еталони  відповідей

1.

Що таке особистість?

 

Особистість - це iндивiд, який володiє свiдомiстю i самосвiдомiстю, iндивiдуально-психологiчними особливостями, активно пiзнає i перетворює навколишнiй свiт вiдповiдно до своїх вимог.

 

Теорії особистості.

Біогенетичний напрям,соціогенетичний(теорія соціалізації, теорії навчання, теорії ролей) , персоно логічний,гуманістична теорі А.Маслоу

2.

Що входить в струкутру особистості ?

 

Духовна природа особистості,соціальна природа, біологічна природа особистості.

3.

Що таке характер ?

Сукупність істотних стрижневих і найбільш стійких індивідуальних якостей, виражаються в діяльності, спілкуванні та поведінці.

 

4.

Фізіологічна основа характеру.

Сума стійких тимчасових нервових зв’язків , які утворилися в корі великих півкуль головного мозку в процесі набуття життєвого досвіду , а також тип ВНД людини.

5.

Основні риси , типи характеру.

Конформні люди, інтроверти , екстраверти, імпресивні, експансивні,

6.

Патологічні зміни характеру(психопатії), види,причини, профілактика.

Психопатія – зміни в характері, які не дають змогу особистості будувати нормальні робочі взаємини в колективі , в сімї і заважають нормальній трудовій діяльності.

7.

Психічні та моральні якості медичного працівника.

Прецелюбність, колективізм, гуманність, доброта, акуратність, самокритичність, самостійність,принциповість,рішучість, суворість, емпатія.

8.

Здібності,структура, види, причини.

Індивідуально-психічні властивості людини, що відповідають вимогам певної діяльності є умовою успішного її здійснення.

 

 

 

 

 

Завдання №2.

Методика. Коротка абетка рис характеру.

Матеріальне забезпечення:аркуш паперу з коротким переліком рис характеру.

Процедура проведення:

Перед вами список рис характеру, які трапляються найчастіше. Ваше завдання — вибрати з цього списку не менше п’яти і не більше десяти рис, які, на вашу думку, найбільше визначають ваш характер, і вписати їх у стовпчик. Якщо ви вважаєте, що вам властива риса характеру, якої немає в списку, то після виписаних під рискою рис допишіть її.

Перелічіть риси свого характеру, пронумеруйте їх зліва від першої найбільш вам властивої в порядку зменшення. Після виконання завдання потрібно буде розповісти, на основі яких факторів своєї діяльності ви вважаєте ту чи іншу рису властивою вашому характерові.

Самооцінку бажано порівняти з оцінкою характеру учня, даною двома-трьома особами, що його добре знають.

Коротка абетка рис характеру

Акуратність, активність, альтруїстичність, апатичність.

Безвілля, безкорисливість, безтурботність, безсоромність, безпринципність, безстрашність, безтактність, безхарактерність, безцеремонність, безініціативність, боязкість.

Ввічливість, великодушність, вірність, веселість, владолюбство, вразливість, витривалість.

Гордість, гарячковість, грубість, гуманність.

Далекоглядність, дволикість, делікатність, діловитість, деспотичність, дисциплінованість, доброзичливість, доброта, довірливість.

Жадібність, жорстокість, життєрадісність.

Заздрісність, зарозумілість.

Ідейність, ініціативність, інтелігентність.

Колективізм, критичність.

Легковірність, легкодумність, лицемірство, лукавість.

Меланхолійність, мрійливість, мовчазність, м’якість.

Наївність, насмішливість, наполегливість, недбалість, неуважність, незворушність, недовірливість, незалежність, некритичність, непрактичність, невибагливість, нерішучість, нетерпимість.

Образливість, об’єктивність, організованість, обережність.

Пасивність, песимістичність, підозріливість, постійність, привітність, принциповість, пунктуальність, педантизм

Рішучість.

Самолюбство, самостійність, самовпевненість, стриманість, скромність, сміливість, старанність.

Тактовність, терпимість

Флегматичність.

Халатність, хвалькуватість, хитрість, хоробрість.

Цілеспрямованість.

Чесність.

Егоїстичність, експансивність.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання № 3.

 Психограма медичного працівника

Психічні якості

Рівні розвитку

5

4

3

2

1

Інтерес до професії

 

Дисциплінованість, старанність

 

Спостережливість

 

Працьовитість

 

Самовладання, винахідливість у скрутних ситуаціях

 

Ввічливість (чемність), чуйність

 

Охайність

 

Чесність, правдивість

 

Товариськість, комунікабельність

 

Точність,обережність,самоконтроль дій

 

Оперативна пам’ять

 

Концентрація уваги

 

Переключення уваги

 

Розподіл уваги

 

Точність сенсомоторних дій

 

Комунікативні схильності (нахили)

 

 

 

 

Завдання №4.

МЕТОДИ ДОСЛIДЖЕННЯ ОСОБИСТОСТI

 

Процес самопiзнання, самовивчення особистостi являє собою невiд’ємну частину самовдосконалення i особистого зростання. Це дуже складний процес, який лежить за межами свiдомостi. Слiд пам’ятати, що самопiзнання людини здiйснюється лише через об’єктивне пiзнання iншої людини.

 

1.Спостереження i бесiда: вивчення бiографiї, iндивiдуальна клiнiчна розмова, аналiз суб’єктивних i об’єктивних анамнестичних даних тощо. В процесi спостереження i бесiди аналiзуються особливостi бiографiї хворого, його ставлення до власного характеру: особливостi поведiнки хворого, його iнтонацiя найчастiше є бiльш об’єктивним критерiєм нiж слова.

 

2.Експериментальнi методи: моделювання певних видiв дiяльностi, ситуацiй, деякi апаратурнi методики, якi вивчають i формують експерименти, психогенетичнi методи, що вивчають поведiнку особистостi в групах i колективах людей рiзного вiку i професiй.

 

3.Iндивiдуальнi опитувальники та iншi методи, що базуються на оцiнцi i самооцiнцi (ММРI, опитувальники Кеттелла, Айзенка, ПДО та iн.).

 

Кожна з методик являє собою стандартизовану анкету, яка складається iз речень (питань), з якими дослiджуваний може погодитись чи не погодитись. Питання формулюють так, щоб вiдповiдаючи на них, дослiджуваний повiдомляв експерементаторовi про своє самопочуття, про типовi форми поведiнки у рiзних ситуацiях, оцiнював свою особистiсть з рiзних позицiй, висвiтлюючи особливостi своїх взаємостосунків з оточуючими i т. ін. Бiографiчнi опитувальники призначенi для виявлення анамнезу життя дослiджуваного (наприклад, схема опитування хворого або написання iсторiї хвороби), з’ясування рiвня i характеру формування, переваги професiйних iнтересiв.

 

Тест Кеттелла грунтується на визначеннi обстежуваним своїх особливостей, виходячи з висунутих йому протилежних понять: хвальковитий - скромний, самовпевнений - невпевнений та iн.

 

Тест ММРI (Мiннесотський багатоаспектний iндивiдуальний опитувальник) мiстить 562 питання, з яких дослiджуваний складає 2 групи: тi питання, якi мають i якi не мають вiдношення до особливостей його особи. Тест дає можливiсть виявити у дослiджуваного ледве помiтнi вiдхилення у структурi особистостi (профiлi) за шкалами iпохондрiї, iстерiї, депресiї, психопатiї, мужностi - жiночностi, та iн.

 

Опитувальник Айзенка має за мету дiагностувати екстравертованiсть, iнтравертованiсть, нейтротизм i тип ВНД.

 

4. Проективнi методики: дослiджуваний свiдомо або несвiдомо проектує свої думки, почуття, домiнуючi потреби i стани на зовнiшнi об’єкти (тест Роршаха, тест завершення незакiнчених речень, ТАТ, психодрама, тест малювання людини, будинку, неiснуючої тварини, тест Люшера, фрустрацiйний тест Розенцвейга та iн.).

 

Тест Роршаха має 10 стандартних таблиць iз парами плям вигаданих обрисiв. Дослiджуваний повинен описати, на що схожi цi плями. Враховується рiвень адекватностi, оригiнальностi вiдповiдi, її якiсть i змiст. Визначають ступiнь реалiстичностi сприйняття дiйсностi, емоцiйне ставлення до навколишнього свiту, тенденцiї до занепокоєння, тривожностi, ступiнь екстра- i iнтраверсiї, тощо у вiдповiдностi зi схемами аналiзу.

 

ТАТ (тематичний аперцепцiйний тест) складається з 29 картин з певними зображеннями i однiєї бiлої карти, яку дають дослiджуваному, щоб вiн на нiй уявив будь-яку картину. Потрiбно скласти невеличку розповiдь за кожною картиною, де повинна бути пояснена не тiльки зображену сцену, а й що її зумовило, яке її закiнчення (наприклад, жiнка, яка плаче перед нещiльно закритими дверима; молодий чоловiк i лiтня жiнка, котрi, як видно iз виразiв облич та поз, щойно закiнчили неприємну розмову та iн.). У даному випадку дослiджуваний мимоволi буде зображати героїв розповiдi у вiдповiдностi зi своїми думками i почуттями.

 

Тест Розенцвейга має 24 малюнки. На кожному з них зображено людину, яка перебуває у фрустрацiйнiй ситуацiї (фрустрацiя - зрив, переживання невдачi). Наприклад, один iз спiврозмовникiв заявляє: «Вiн – брехун». У кожному iз випадкiв дослiджуваний повинен написати вiдповiдь, яка першою фразою прийшла йому в голову у той момент, коли вiн перебував у стані фрустрацiї. На основi аналiзу вiдповiдей дослiджуваного роблять висновок про ступiнь його соцiального пристосування.

 

5. Аналiз документiв, узагальнення незалежних характеристик. Позитивною стороною експериментально-психологiчних i соцiально-психологiчних методик є можливiсть одержання унiфiкованих стандартизованих даних, якi доступнi кiлькiсному аналiзу i статистичнiй обробцi. Негативною стороною є деяке звуження опису особистостi, недооцiнювання якiсного аналiзу i iндивiдуальних рис. Оптимальним є поєднання всiх вищенаведених методiв дослiдження особистостi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №5.

Психогеометричний тест (Сюзен Диллінгер)

ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТІВ:
ФІГУРА № 1 Ваша основна фігура, яка дає можливість визначити домінуючі риси характеру і особливості поведінки. Ваш тип особистості. 
ФІГУРА № 5 остання фігура вказує на тип людини, взаємовідносини з якою будуть для Вас найбільш складними. 

http://posibnyky.vntu.edu.ua/opp/14._src/14._image001.png
КВАДРАТ
Невтомний трудівник. Працелюбність, зусилля, що допомагає добиватися завершення роботи, - ось чим, перш за все, знамениті квадрати. Витривалість, терпіння і методичність зазвичай роблять з квадрата висококваліфікованим спеціалістом в своїй галузі. Квадрати - колекціонери все можливих даних. Вся інформація систематизована, розкладена по поличках. Тому вони заслуговують, щоб їх називали ерудитами.
Квадрати відносяться до "лівопівкульних" мислителів, до тих, хто обробляє дані мовою інформатики, в послідовному форматі: а, б, в, г і т. д. Квадрати швидше вичислюють результат, аніж догадуються. Квадрати люблять порядок. Ідеал квадрата - розплановане, передбачене життя, і він не любить сюрпризи і зміну звичайного ходу подій. 
З квадратів стають хороші адміністратори, виконавці, менеджери. Надмірна пристрасть до деталей , потреба в додатковій уточнювальній інформації мішає квадрату швидко прийняти рішення. 
Раціональність, емоціональність, сухість і холодність заважають квадрату швидко встановлювати контакти з різними людьми.
ТРИКУТНИК
Ця форма символізує лідерство. Сама характерна особливість трикутника - здатність концентруватися на головній цілі. трикутники енергійні, сильні особистості, які ставлять ясні цілі і, як правило, досягають їх! 
трикутник відноситься до "лівопівкульних" мислителів, здатних глибоко і швидко аналізувати ситуацію. Їх сильна прагматична орієнтація направляє мислений аналіз на обмеження його пошуком ефективності в даних умовах рішення проблеми.
Трикутник - це дуже впевнена людина, яка хоче бути права у всьому. Сильна потреба бути правим і управляти положенням справ, вирішувати не лише за себе, але й за інших, що робить Трикутника особистістю, яка постійно конкурує з іншими. Домінуюча установка в любій справі - це установка на перемогу, виграш, успіх! Вони успішно вчаться, швидко впитують необхідну інформацію.
Трикутники прагнуть досягнути високого положення, набути високий статус, інакше кажучи - зробити кар'єру. Перш ніж взятися за справу чи прийняти рішення, трикутник свідомо чи несвідомо ставить перед собою питання:"А що я буду з цього мати?"
З трикутника виходять хороші менеджери. Вони прекрасно вміють представити керівництву значимість власної роботи і роботи своїх підлеглих. Головна негативна риса трикутника - сильний егоцентризм, направленість на себе. Трикутники на шляху до влади можуть іти до своєї цілі по головам інших. Трикутники заставляють всіх крутитись навколо себе, без них життя втратило би гостроту.
ПРЯМОКУТНИК
Це люди незадоволені тим способом життя, який вони ведуть зараз, і тому зайняті пошуком кращого положення. Основним психічним станом прямокутника є більш менш усвідомлений стан заплутаності в проблемах і невизначеності у відношенні себе на даний момент часу.
Найбільш характерні риси - непослідовність і непередбаченість вчинків протягом перехідного періоду. Прямокутники можуть сильно змінюватись щодня. Вони мають, як правило, низьку самооцінку, прагнуть стати кращими в чомусь, шукають нові методи роботи, стиль життя. В цей період їм необхідне спілкування з іншими людьми.
Позитивні якості прямокутника - цікавість, допитливість, живий інтерес до всього, що відбувається і сміливість! Прямокутники намагаються робити те, чого раніше ніколи не робили. На даний момент вони відкриті для нових ідей, цінностей, способів мислення, легко засвоюють все нове. Правда друга сторона цього є надмірна довірливість, наївність. Тому прямокутниками легко маніпулювати. Прямокутники - всього лиш стадія. Вона пройде!

КРУГ
Той хто його вибирає зацікавлений в хороших міжособистісних відносинах. Вища цінність круга - люди, їх благополуччя. Вони частіше всього служать тим "КЛЕЄМ", який зміцнює і робочий колектив, і сім'ю, стабілізує групу. 
круги самі кращі комунікатори, серед 5 форм тому, що вони хороші слухачі, вони володіють високою чутливістю, розвиненою емпатією - здатністю співпереживати. Круг відчуває чужу радість і біль як свою власну. Круги чудово читають людей. 
Круги через свою направленість на людей, аніж на справу, надто стараються вгодити кожному. Вони намагаються зберегти мир і тому уникають конфліктів, відстоювання своєї позиції. Круг радий, коли всі ладять один з одним.
Круги слабкі в "політичних іграх" і часто не можуть подати себе і свою команду належним чином. Над кругами часто беруть верх! У круга переважає "правопівкульне" мислення - образне, інтуїтивне, емоціонально забарвлене. Круг - природжений психолог. Однак, щоб стати керівником бізнесу, йому не вистачає організаційних навик.
ЗИГЗАГ
Ця фігура символізує креативність, творчість. Йому властива образність мислення, інтуїтивність, мозаїчність. Строга послідовність - це не ваш стиль. 
Димінуючим стилем мислення є синтетичний стиль. Комбінування абсолютно різних, несхожих ідей і створення на цій основі, щось нове, оригінальне. Зигзаги не зацікавлені в консенсусі шляхом уступання, а навпаки - загостренням конфлікту ідей і побудовою нової концепції. Зигзаги не люблять рутини, правил та інструкцій, схильні бачити світ в постійному зміненні. 
Зигзаги не можуть продуктивно трудитися в добре структурованих ситуаціях. Вони хочуть бути незалежними від інших в своїй роботі. Тоді Зигзаг оживає і починає виконувати своє основне призначення - створювати нові ідеї і методи роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №7.

Характерологічний опитувальник Леонгарда Шмішека

Опис методики

 

Опитувальник Шмішека - особистісний опитувальник, який призначений для діагностики типу акцентуації особистості, є реалізацією типологічного підходу до її вивчення. Опублікований Г. Шмішека в 1970 р.

 

Методика складається з 88 питань, на які потрібно відповісти «так» чи «ні». Розроблений також скорочений варіант опитувальника. За допомогою даної методики визначаються наступні 10 типів акцентуації особистості (за класифікацією К.Леонгарда):

Демонстративний тип. Характеризується підвищеною здатністю до витіснення.

Педантичний тип. Особи цього типу відрізняються підвищеною ригідністю, інертністю психічних процесів, нездатністю до витіснення травмуючих переживань.

Неврівноважений тип. Характерна надмірна стійкість афекту.

Збудливий тип. Підвищена імпульсивність, ослаблення контролю над потягами і спонуканнями.

Гіпертимний тип. Підвищений фон настрою у поєднанні з оптимізмом і високою активністю.

Дистимний тип. Знижений фон настрою, песимізм, фіксація тіньових сторін життя, загальмованість.

Тривожно-боязкий. Схильність до страхів, боязкість і лякливість.

Циклотимний тип. Зміна гіпертимічні і дистимических фаз.

Афективно-екзальтований. Легкість переходу від стану захвату до стану печалі. Захват і печаль - основні супутні цьому типу стану.

Емотивний тип. Споріднений афективно-екзальтованим, але прояви не настільки бурхливі. Особи цього типу відрізняються особливою вразливістю і чутливістю.

Максимальний показник по кожному типу акцентуації - 24 бали. Ознакою акцентуації вважається показник вище 12 балів.

Теоретичні основи

Теоретичною основою опитувальника є концепція «акцентуйованих особистостей» К. Леонгарда. У відповідності з цією концепцією всі риси особистості можуть бути розділені на основні та додаткові. Основні риси - стрижень особистості, вони визначають її розвиток, процеси адаптації, психічне здоров'я. При значній вираженості основні риси характеризують особистість в цілому. У випадку впливу несприятливих чинників вони можуть набувати патологічний характер, руйнуючи структуру особистості. Особистості, у яких основні риси яскраво виражені, названі К. Леонгардом акцентуйовані. Акцентуйовані особистості не слід розглядати в якості патологічних. Це випадок «загострення» певних, властивих кожній людині, особливостей. За К. Леонгардом, в акцентуйованих особистостях потенційно закладені як можливості соціально позитивних досягнень, так і соціально негативний заряд.

К. Леонгардом виділені 10 типів акцентуйованих особистостей, які досить довільно розділені на дві групи: акцентуації характеру (демонстративний, педантичний, неврівноважений, збудливий) і акцентуації темпераменту (гіпертимний, дистимний, тривожно-боязкий, циклотимний, афективно-екзальтований, емотивний).

Інструкція. Вам пропонують твердження і запитання, що стосуються вашого характеру. Якщо ви згодні з твердженням чи відповідаєте на запитання “так”, то поставте поруч з номером запитання знак “+”, якщо ж не згодні чи відповідаєте “ні”, то знак “-”. Над відповідями довго думати не слід, правильних і неправильних відповідей тут немає.

1. У вас частіше буває веселий і безтурботний настрій?

2. Ви чутливі до образ?

3. Чи буває так, що у вас на очі навертаються сльози в кіно, театрі, у бесіді тощо?

4. Зробивши що – не будь, ви сумніваєтеся, чи все зроблено правильно, і не заспокоюєтеся доки не переконаєтеся ще раз у ньому?

5. У дитинстві ви були таким само сміливим, як інші ваші однолітки?

6. Чи часто у вас різко змінюється настрій від стану безмежної радості до відрази до життя, до себе?

7. Чи є ви зазвичай центром уваги в суспільстві, у компанії?

8. Чи буває так, що ви безпричинно знаходитеся в такому буркотливому настрої, що з вами краще не розмовляти?

9. Ви серйозна людина?

10. Чи здатні ви захоплюватися чим – не будь?

11. Чи заповзятливі ви?

12. Ви швидко забуваєте, якщо вас хтось скривдить?

13. Чи м’якосерді ви?

14. Опускаючи листа у поштову скриньку, чи перевіряєте ви проводячи рукою по щілині скриньки, що він упав у неї?

15. Чи прогнете ви завжди бути серед кращих працівників?

16. Чи бувало вам у дитинстві страшно під час грози чи при зустрічі з чужим собакою (а може бути, таке почуття буває і тепер)?

17. Ви прагнете в усьому і всюди зберігати порядок?

18. Ваш настрій залежить від зовнішніх обставин?

19. Чи люблять вас ваші знайомі?

20. Чи часто у вас буває почуття внутрішнього занепокоєння, відчуття можливої неприємності, лиха?

21. У вас часто буває трохи подавлений настрій?

22. Чи переживали ви хоча б раз істерику чи нервовий зрив?

23. Чи важко вам довго сидіти на місці?

24. Якщо стосовно вас несправедливо вчинили, ви зазвичай вважаєте потрібним енергійно обстоювати свої інтереси.

25. Чи можете ви зарізати курку чи вівцю?

26. Вас дратує, якщо вдома штора чи скатертина висять нерівно, і ви відразу ж намагаєтеся поправити їх.

27. Ви в дитинстві боялися залишатися на самоті вдома?

28. Чи часто у вас бувають безпричинні коливання настрою?

29. Ви прагнете бути висококваліфікованим працівником у своїй професії?

30. Чи швидко ви починаєте сердитися чи впадати в гнів?

31. Чи можете ви бути абсолютно безтурботним?

32. Чи буває так, що відчуття повного щастя буквально переповнює вас?

33. Як ви думаєте, вийшов би з вас ведучий гумористичного концерту?

34. Ви зазвичай висловлюєте власну думку досить відверто, прямо і недвозначно?

35. Вам важко переносити вигляд крові, він викликає у вас неприємні відчуття?

36. Чи подобається вам робота з великою особистою відповідальністю?

37. Ви схильні виступати на захист осіб, щодо яких допущена несправедливість.

38. Було б вам страшно спускатися в темний підвал?

39. Ви віддаєте перевагу роботі, в якій треба діяти швидко, але вимоги до якості виконання невисокі?

40. Чи товариські ви?

41. У школі ви охоче декламували вірші.

42. Чи тікали ви в дитинстві з дому?

43. Чи здається вам життя важким?

44. Чи буває так, що після конфлікту, образи ви були так розстроєні, що йти на роботу здавалося просто нестерпним?

45. Чи можна сказати, що при невдачі ви не втрачаєте почуття гумору?

46. Якби вас хто – не будь скривдив, зробили б ви першим крок до примирення?

47. Ви дуже любите тварин?

48. Ви іноді повертаєтеся, щоб переконатися, що залишили домівку або робоче місце в порядку, і там нічого непередбаченого не трапиться?

49. Вас іноді переслідує незрозуміла думка, що з вами чи вашими близькими може трапитися щось страшне?

50. Чи вважаєте ви, що ваш настрій дуже мінливий?

51. Чи важко вам виступати перед великою кількістю людей?

52. Ви можете вдарити кривдника, якщо він вас образить?

53. У вас дуже велика потреба в спілкуванні з іншими людьми?

54. Ви належите до тих, хто при будь яких розчаруваннях впадає в глибокий розпач?

55. Вам подобається робота, що вимагає енергійної організаторської діяльності?

56. У вас вистачає наполегливості досягати поставленої мети, незважаючи нате що на шляху до неї доводиться долати чимало перешкод?

57. Трагічний фільм може схвилювати вас так, що на очах виступають сльози?

58. Чи часто вам буває важко заснути через те, що проблеми пережитого чи майбутнього дня увесь час крутяться в голові?

59. У школі ви підказували чи давали списувати товаришам?

60. Вам знадобилась би велика напруга волі, щоб пройти вночі одному через цвинтар?

61. Чи ретельно ви стежите за тим, щоб удома кожна річ була завжди на своєму місці?

62. Чи буває так, що ви лягаєте ввечері спати в гарному настрої, а ранком встаєте в пригніченому, що триває ледве не весь день?

63. Чи легко ви звикаєте до нових ситуацій?

64. Чи бувають у вас головні болі?

65. Ви часто смієтеся?

66. Ви можете бути привітним навіть з тими, кого ви не цінуєте і не поважаєте?

67. Ви рухлива людина?

68. Ви дуже переживаєте через несправедливість?

69. Ви настільки любите природу, що можете назвати її своїм другом?

70. Ідучи з дому, лягаючи спати, перевіряєте ви, чи закритий газ, чи погашене світло, чи замкнені двері?

71. Ви дуже боязкі?

72. Чи змінюється ваш настрій при вживанні алкоголю?

73. В юності ви охоче брали участь у художній самодіяльності?

74. Ви розцінюєте життя трохи песимістично, без очікування радості?

75. Чи часто вас тягне подорожувати?

76. Ваш настрій може змінюватися так різко, що стан радості раптом змінюється похмурістю і пригніченістю?

77. Чи легко вам удається підняти настрій друзів у компанії?

78. Чи довго ви переживаєте образу?

79. Чи довго ви переживаєте прикрості інших людей?

80. Будучи школярем, ви нерідко переписували сторінку, якщо випадково ставили на ній пляму.

81. Ви ставитеся до людей скоріше з обережністю і недовірою, ніж довірливістю?

82. Чи часто ви бачите страшні сни?

83. Чи буває, що ви остерігаєтеся того, що кинетеся під колеса прямуючого потягу чи випадете з вікна, розташованого на високому поверсі?

84. У веселій компанії ви зазвичай веселі?

85. Чи здатні ви відволіктися від важких проблем, що вимагають вашого рішення?

86. Ви стаєте менш стриманим і почуваєтеся вільнішим під впливом алкоголю?

87. У бесіді ви скупі на слова?

88. Якби вам требу було грати на сцені, ви змогли б увійти в роль настільки, що це тільки гра?

 

Обробка результатів

Для зручності обробки результатів можна виготовити трафарети згідно з ключем, які накладаються на бланк відповідей, заповнений випробуваним. Потім здійснюється підрахунок відповідей, відповідних ключу і помножених згідно йому на 2, 3 або 6. При збігу відповіді на питання з ключем відповіді привласнюється один бал.

 Ключ

1.Демонстративність/демонстративний тип:

«+»: 7, 19, 22, 29, 41, 44, 63, 66, 73, 85, 88.

«-»: 51.

Суму відповідей помножити на 2.

 

2.Неврівноваженість/неврівноважений тип:

«+»: 2, 15, 24, 34, 37, 56, 68, 78, 81.

«-»: 12, 46, 59.

Суму відповідей помножити на 2.

 

3.Педантичність/педантичний тип:

«+»: 4, 14, 17, 26, 39, 48, 58, 61, 70, 80, 83.

«-»: 36.

Суму відповідей помножити на 2.

 

4. Збудливість/Збудливий тип:

«+»: 8, 20, 30, 42, 52, 64, 74, 86.

Суму відповідей помножити на 3.

 

5.Гіпертимність/гіпертимний тип:

«+»: 1, 11, 23, 33, 45, 55, 67, 77.

Суму відповідей помножити на 3.

 

6.Дистимність/дистимний тип:

«+»: 9, 21, 43, 75, 87.

«-»: 31, 53, 65.

Суму відповідей помножити на 3.

 

7.Тривожність/тревожно-боязливий тип:

«+»: 16, 27, 38, 49, 60, 71, 82.

«-»: 5.

Суму відповідей помножити на 3.

 

8.Екзальтованість/афективно-екзальтований тип:

«+»: 10, 32, 54, 76.

Суму відповідей помножити на 6.

 

9.Емотивність/емотивний тип:

«+»: 3, 13, 35, 47, 57, 69, 79.

«-»: 25.

Суму відповідей помножити на 3.

 

10.Циклотимность/циклотимный тип:

«+»: 6, 18,28,40,50,62,72,84.

Суму відповідей помножити на 3.

 

Характеристика типів акцентуації

 

Демонстративний тип. Характеризується підвищеною самооцінкою, демонстративністю поведінки, легкістю у встановленні контактів. Схильний до фантазерства, прикидання, спрямованого на прикрашання власної особи, артистизму. Ним керує прагнення до лідерства, жага визнання, похвали, захоплення. Бажає займати виключне місце, бути “особливим”. Здатний захопити інших неординарністю мислення й вчинків.

Неврівноважений тип. Характеризується помірною товариськістю, схильністю до повчань, мовчазністю. Виявляє недовіру й обережність щодо інших, чутливий до образ та засмучення, сильно розвинене шанолюбство. Прагне досягти високих показників у будь-якій справі, за яку береться, й виявляє значну наполегливість у досягненні мети. У дружбі та коханні ревнивий, образливий, мстивий.

Педантичний тип. Характеризується ригідністю, інертністю, “важкий на підйом”. У конфлікти вступає рідко, неохоче, не претендує на лідерство. Пунктуальний, акуратний, особливу увагу приділяє чистоті, порядку. Скру-пульозний, сумлінний, схильний суворо дотримуватися правил. У роботі неквапливий, посидючий, зорієнтований на високу якість результату, схильний до самоперевірок, сумнівів.

Збудливий тип. Характеризується підвищеною імпульсивністю, інстинктив¬ністю, дратівливістю, запальністю. Схильний до провокування конфліктів, у яких, як правило, виступає активною стороною. Навчається та працює лише через необхідність, неохоче. Байдужий до майбутнього, живе “одним днем”, намагаючись отримати від життя якомога більше розваг. Може бути владним, обираючи для спілкування в колективі більш слабких.

Гіпертимний тип. Характеризується великою рухливістю, товариськістю, жвавістю рухів та міміки, схильністю до бешкетування. Полюбляє компанії однолітків, прагне до лідерства. Самооцінка підвищена, веселий, легковажний, життєрадісний. Не відрізняється глибиною почуттів. Ініціативний, діяльний, винахідливий. Важко переносить умови жорстокої дисципліни, монотонну роботу, самотність.

Дистимічний тип. Характеризується серйозністю, повільністю, слабкістю вольових зусиль, заниженою самооцінкою. Малоконтактний, небагатослівний, мовчазний. Уникає шумливих компаній, цінує друзів і готовий підкорятися їм. Сумлінний, вирізняється загостреним почуттям справедливості.

Афективно-екзальтований тип. Характеризується високою контактністю, улюбливістю, здатністю захоплюватися. Часто сперечається, але не загострює суперечку до конфлікту. Відданий друзям та близьким, альтруїстичний, здатний співчувати. Має гарний естетичний смак, виявляє яскравість та щирість почуттів. Підвладний частим змінам настрою, поривчастий, легко переходить від стану захоплення до стану розчарування.

Емотивний тип. Схожий на екзальтований. Характеризується емоційністю, чутливістю, тривожністю, балакучістю, бридливістю. Найбільш виражена риса - гуманність, співчуття. Вразливий, життєві події сприймає дуже серйозно. Рідко вступає в конфлікти, приховує образи, емоції. Йому властиве почуття обов’язку, самокритичність.

Циклотимічний тип. Характеризується частими періодичними змінами настрою, а також залежністю від навколишніх подій. Радісні події викликають у нього бажання діяти, говірливість, контактність; сумні - пригніченість, недоброзичливість, замкненість у собі. Якщо в підлітка дуже чітко виражені риси характеру цього типу, то, переживаючи негативні емоції, він схильний до депресії, не виключені суїцидальні спроби.

Тривожний тип. Характеризується сором’язливістю, невпевненістю у собі, низькою контактністю. Уникає шумливих компаній однолітків, не любить шумких ігор, важко переживає контрольні, екзамени, перевірки. У нього рано формується почуття відповідальності, високі моральні та етичні вимоги. Відчуття власної неповноцінності намагається замаскувати самоствердженням у тих видах діяльності, де може якнайкраще

розкрити власні здібності. Йому притаманні товариськість, самокритичність.

 

Завдання №8.

 

Тестові завдання для перевірки знань

1. Продукт соціально-історичного розвитку, свідомий суб’єкт, що

посідає певне становище в суспільстві та виконує певну

соціальну роль, – це:

а) індивід;

б) особистість;

в) індивідуальність;

г) протагоніст.

2. Неповторне поєднання психологічних особливостей людини, яке

складають її своєрідність, відмінність від інших людей,

характеризує людину як:

а) особистість;

б) індивіда;

в) індивідуальність;

г) суб’єкта.

3. Окрема жива істота, представник людського роду, – це:

а) індивід;

б) індивідуальність;

в) суб’єкт;

г) особистість.

4. Конкретний людський індивід з індивідуально виявленими

своєрідними розумовими, емоційними, вольовими та фізичними

властивостями; соціальна істота, суб’єкт пізнання, активний діяч

суспільного розвитку, – це:

а) індивідуальність;

б) суб’єкт;

в) особистість;

г) індивід.

5. Поняття, яке поєднує в єдине ціле біологічне начало та соціальну

сутність людини, – це:

а) особистість;

б) суб’єкт діяльності;

в) індивідуальність;

г) індивід.

6. Кого із зазначених нижче можна назвати особистістю:

а) злочинця;

б) немовля;

в) розумово відсталу людину;

г) людину-«Мауглі».

7. Оптимістичний погляд на природу людини, віра в можливість

розквіту кожної особистості, за умови надання їй можливості

обирати свою долю і спрямовувати її, характерні для:

а) психоаналізу;

б) гуманістичної психології;

в) біхевіоризму;

г) гештальт-психології.

8. Словесно зафіксоване й відносно узгоджене уявлення людини про

себе, – це:

а) самооцінка;

б) «Я»-концепція;

в) «Я»-ідеальне;

г) «Я»-професійне.

9. Вищий етап онтогенетичного розвитку людини в суспільстві –

це:

а) суб’єкт діяльності;

б) особистість;

в) індивід;

г) індивідуальність.

10. Система спонукань, що визначає вибірковість ставлень та

активність особистості, – це:

а) вольова комунікативність;

б) сенситивність;

в) спрямованість;

г) інтерактивність.

11. Основними проявами спрямованості є:

а) темперамент, характер, здібності;

б) потреби, мотиви, ціннісні орієнтації, рівень домагань;

в) відчуття, сприймання, пам’ять, мислення;

г) воля, емоції, почуття.

12. Теорія, яка підкреслює неусвідомлювані психічні або емоційні

мотиви як основу людської поведінки:

а) гуманістична;

б) процесуальна теорія;

в) психодинамічна;

г) прагматична.

13. Особлива регуляторна система, яка використовується

особистістю для переборення психологічного дискомфорту,

переживань, які загрожують їй, називається:

а) психологічний захист;

б) рівень домагань;

в) мотивація;

г) перцепція.

14. Теорія особистості, що надає особливого значення процесам

мислення, усвідомлення, судження в розумінні поведінки

людини:

а) диспозиційна;

б) психодинамічна;

в) когнітивна;

г) гуманістична.

 

15. Прагнення особистості до найвищої реалізації свого потенціалу –

це:

а) інверсія;

б) самоактуалізація;

в) інгібіція;

г) конгеніальність.__

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №9.

 

Додаток №2.

Пам’ятка

«Як розвивати позитивні якості характеру»

 

 

 

 

 

Формування характеру

Характер людини дещо змінюється протягом всього його життя. Ці зміни протікають найчастіше несвідомо, але іноді людина свідомо міняє якісь риси. Але основні, базові риси, закладаються ще в далекому дитинстві і можна з упевненістю стверджувати, що до 5-6 років дитина вже має свій власний характер. Вже до другого року життя дитина демонструє вольові риси характеру, а до 3-4 років формуються ділові риси. Явні ознаки комунікативних рис характеру виявляються до 4-5 років, коли дитина починає брати активну участь у групових рольових іграх.

У цей віковий період на характер дитини значно впливають  дорослі, те, як батьки поводяться з малюком. Якщо батьки приділяють увагу дитині, розмовляють з нею і цікавляться її бажаннями, то у такої дитини найімовірніше розвинеться довіра до людей, товариськість і життєрадісність. В іншому випадку вірогідна поява таких рис як замкнутість, закритість.

У шкільні роки продовжується формування характеру дитини, але в молодших класах пріоритетним є думка батьків і вчителів, а в середніх класах більший вплив на характер надають ровесники. У старших класах картина знову міняється: думка дорослих знову стає більш вагомою. Але вплив старших стає більш опосередкованим. Також у цей період вагомий вплив на характер людини чинять засоби масової інформації.

Надалі зміни характеру будуть складатися з подій особистого життя, зустрічей з яскравими особистостями харизматичними, а також під впливом вікових змін. Найпомітнішими з останніх є зміни характеру особистості в старшому віці. У 50 років людина виявляється як би на стику минулого і майбутнього. Їй вже не притаманна звичка будувати плани і жити майбутнім, але ще рано вдаватися до спогадів. Після 60 років починається новий етап в житті людини, коли минуле і сьогодення набувають надзвичайну цінність. Виявляються такі риси характеру як неквапливість, розміреність. Також дещо змінюють характер проблеми зі здоров’ям.

                                           Як змінити свій характер


Як правило, нові риси характеру найбільш швидко і повно проявляються в людині, якщо вони схожі з вже існуючими. Після тридцятирічного віку кардинальні зміни характеру відбуваються вкрай рідко. І все ж змінюватися ніколи не пізно.

Людина завжди може змінити риси характеру, які їй не подобаються. Для цього існують безліч методик, але всі вони базуються на одному: бажання змінитися повинно бути внутрішнім і усвідомленим.

Гарним помічником у зміні характеру стане систематичний підхід.

1.Випишіть на окремий листочок риси характеру, від яких ви хочете позбутися. Навпроти кожної риси напишіть, в чому вона проявляється. Знаючи це, вам буде легше контролювати себе і не допускати неприємних вам вчинків. Характер людини створюється довго,позбуватись неприємних рис складно, це вимагає кропіткої і тривалої праці. Але це не неможливо і особливу складність представляє буквально перший тиждень. Коли контроль над проявом «темної» сторони вашого характеру перейде у звичку, стежити за своєю поведінкою стане значно легше. І дуже скоро те, що вам не подобалося у вашому характері, перестане ускладнювати вам життя і спілкування з близькими.

Наприклад, вашої негативною рисою є гнівливість. Вона проявляється в тому, що ви, не дослухавши співрозмовника, встигаєте нагрубіянити йому. Вам варто почати контролювати свої дії: спробуйте дослухати співрозмовника до кінця, порахуйте до п’яти або десяти, перш ніж сказати різкість.

2.Зразок для наслідування. Вибравши якийсь зразок (ним може бути як реальне, так і вигадана особа), ви починаєте рівнятися на нього. І питаєте себе, як би він вчинив на вашому місці. Копіюючи бажану манеру поведінки, ви також будете виробляти у себе правильні звички і мінімізуєте прояви негативних рис характеру. Тут ми зробимо лише таке зауваження: не намагайтеся скопіювати поведінку співробітника в точності, як воно є. Та й навряд чи у вас це вийде. Потрібно розуміти, що ви по-своєму індивідуальні, а тому будь-яка риса буде проявлятися зі своїм властивим тільки для вас відтінком.

Наприклад, ви хочете бути таким же твердим у спілкуванні з клієнтами, як і ваш колега по роботі. Це зовсім не означає, що ви повинні в точності копіювати його дії. Тобто якщо вам з боку видно, як ваш колега незворушно і впевнено спілкується з кожним з клієнтів, то, слідуючи йому, трохи неправильно надягати «маску незворушності і впевненості», повністю повторюючи його міміку та інтонацію. Вірніше, тільки цього буде недостатньо. Краще, якщо ви ще й спробуєте розібратися, за рахунок чого йому вдається бути таким. Напевно, ваш колега добре розбирається в своїй справі, володіє великим словниковим запасом і це додає йому впевненості у розмові. Можливо, він більш адекватно реагує на критику, відсіваючи особисті, будь-які необгрунтовані претензії і виділяючи лише дійсно проблемні моменти, тим самим уникаючи непотрібних суперечок і конфліктів. Тобто ви повинні розкласти по поличках характер людини, який служить для вас зразком для наслідування, і постаратися виробити ці якості в собі.

Неважливо, якою системою виправлення себе ви скористаєтеся. Важливо, щоб ви щиро хотіли змінитися на краще, тоді для вас не буде нічого неможливого. Пам’ятайте, що немає межі досконалості, розвивайте в собі все найкраще, бажаємо успіхів!

 

 

 

 

 

МАТЕРІАЛИ

методичного забезпечення заключного етапу

заняття

Питання для «Мозкового штурму»

1.Психологічна структура особистості за З.Фрейдом – „Воно”, „Супер-я”, „я”

2. Психологічна структура особистості за Е.Берном – „Дитина”, „Батько”, „Дорослий”

3.Характеристика людини як соціальної істоти, яка включена в систему соціальних зв’язків з іншими людьми та засвоїла здобутки культури – особистість

4.Людина як біологічна істота – індивід

5.Тип будови тіла за конституційною типологією Е.Кречмера, якому притаманні успіхи в арифметиці, аналітичність мислення, загальмованість, замкненість та сором’язливість – астенічний

6.Тип будови тіла за конституційною типологією Е.Кречмера, якому притаманні рішучість, домінантність, енергійність дій та міміки – атлетичний

7.Тип будови тіла за конституційною типологією Е.Кречмера, якому притаманні доброта, привітність, товариськість, прагнення до розваг – пікнічний

8.Інтегральна риса особистості, система психічних процесів, яка зйгмзпеч;лізацію здатності індивіда до оцінки ситуації, прийняття рішення та &ищовїдві>,гуляції поведінки – інтелект

9.Коефіцієнт інтелекту позначається символом – IQ

10.Індивідуальні особливості особистості, що забезпечують успіх у діяльності, легкість її засвоєння – здібності

11.Природні передумови здібностей – задатки

12.Індивідуальне сполучення стійких психічних властивостей людини, що зумовлюють типовий для особистості спосіб поведінки у певних життєвих умовах та обставинах  – характер

13.Посилена вираженість окремої риси характеру – акцентуація

14.Тип акцентуації особистості (за К.Леонгардом), пов’язаний з темпераментом – гіпертимний

15.Тип акцентуації особистості (за К.Леонгардом), пов’язаний з характером – демонстративний

16. Тип акцентуація особистості (за К.Леонгардом), який проявляється в таких особливостях: побоювання за себе, близьких, боязкість, невпевненість в собі, крайня нерішучість, довге переживання невдач, сумніви у своїх діях, неконфліктність, пасивність – тривожний

17.Суб’єктивне розуміння людиною відповідальності за події, що відбуваються в її житті – локус контролю

18.Поняття локусу контролю ввів в психологію – Д.Роттер

19.Локус контролю особистості, при якому людина вважає, що все, що з нею трапляється, залежить від її особистих якостей, є закономірним результатом її власної діяльності – інтернальний

20.Локус контролю особистості, при якому людина впевнена, що її успіхи і невдачі є наслідком різних зовнішніх сил та умов – екстернальний

21.Інтегративна якість особистості, що визначається сукупністю стійких мотивів, що орієнтують її життєдіяльність відносно незалежно від конкретних умов – спрямованість

22.Внутрішня спонука поведінки та діяльності людини – мотив

23.Дослідник, котрий запропонував концепцію ієрархії потреб від нижчих до вищих (від фізіологічних до самоактуалізації) – А.Маслоу

24. Переживання необхідності у певних умовах для нормального функціонування і розвитку людини – потреби

25. Основний потяг у розвитку особистості за З.Фрейдом – сексуальний

26.Тип спрямованості особистості, що характеризується орієнтацією на результат, настановленням на якість і точність виконання завдань, схильністю відстоювати свою точку зору в інтересах справи, здатністю взаємодіяти заради справи – спрямованість на справу

27.Тип спрямованості особистості, що характеризується орієнтацією на пряму винагороду, прагненням до особистих переваг, престижу, власного благополуччя, авторитарності, потребою у владних функціях – спрямованість на себе

28.Тип спрямованості, що характеризується орієнтацією на соціальне схвалення, прагненням підтримувати добрі стосунки з оточуючими – спрямованість на взаємодію

29.Появу самосвідомості особистості пов’язують з віком – 3 роки

30. Вид самооцінки, за якої людина ідеалізує себе, переоцінює власні можливості та здібності – завищена неадекватна самооцінка

31.Один із рівнів неадекватної самооцінки – занижена

32.Прагнення, до досягання цілей того рівня складності, на який особистість вважає себе здатною – рівень домагань

33.Цінність, значущість, якою наділяє себе людина у цілому та окремі соронивоєї особистості, поведінки, діяльності – самооцінка

35. Оптимальний віковий період для розвитку тих чи інших психічних процесів, властивостей людини – сенситивний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
4 січня 2023
Переглядів
730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку