1
Науково-методичний центр професійно-технічної освіти
та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників
у Хмельницькій області
на тему:
„Технологія розвивального навчання на уроках теоретичного навчання ”
Виконав:
слухач КПК, викладач ПТНЗ
Консультант:
методист лабораторії ПК ДЕР НМЦ ПТО ПК
м. Хмельницький
2018 р.
ЗМІСТ
ВСТУП...................................................3
1. Урок теоретичного навчання в технології розвивального навчання..........5
2. Методи і прийоми розвитку мотиваційної сфери учнів..................8
3. Особливості методики розвивального навчання.......................11
3.1. Характеристика програми..................................13
3.2. Організація і методика проведення уроків......................16
3.3. Використання електронних посібників.........................20
ЛІТЕРАТУРА...............................................24
ВСТУП
Головна мета української освіти – це створення умов для розвитку й самореалізації кожної особистості як громадянина України. Отож, основний акцент у навчанні повинен ставитися не лише на нагромадження суми знань, а й на формування в учнів уміння самостійно й творчо мислити, приймати рішення при розв’язанні виробничих проблем.
Давньогрецький філософ Платон стверджував: “Киньте в землю насіння квітки – ви насамперед знаєте, що виросте квітка, подібна до тієї, від якої походить насіння”. Інакше кажучи, що посієш, те й пожнеш.
Сьогодні нема такого педагога, який би чітко не уявляв собі, кого він має виростити: людину освічену, гармонійно розвинену; творчу особистість, налаштовану на саморозвиток; здатну адаптуватися й самореалізуватися у змінних життєвих ситуаціях.
і простив – і цим також навчив жити. Людину, чия мудрість і життєвий досвід залишають глибокий слід у розвитку окремої особистості, ми називаємо Учитель. Практично кожному доводиться в своєму житті виступати в ролі учителя, наставника. Але є люди, які цю благородну місію обрали своєю професією. Важлива роль відводиться сьогодні учителю, який навчає професії.
Стрімкий розвиток комп’ютерної техніки та її різноманітного програмного забезпечення – одна з характерних прикмет сучасного періоду розвитку суспільства. Технології, основним компонентом яких є комп’ютер, проникають практично в усі сфери людської діяльності. Те, що ще недавно вважалось фантастикою, тепер завдяки науково-технічному прогресу, особливо прогресу в області комп’ютерних технологій, стало реальністю.
В цих умовах продовжує зростати попит на комп’ютерних спеціалістів, особливо на молодих спеціалістів високої кваліфікації. Великою популярністю користуються спеціалісти, які досконало володіють офісними пакетами, комп’ютерною версткою та макетуванням, підготовкою документів до публікування.
Практичний компонент підготовки майбутніх кваліфікованих робітників є обов'язковим і головним елементом навчання у професійно-технічному училищі: на нього відводиться значна частина (більш ніж 60%) загального часу.
Працюючи в училищі з 2000 року викладачем, я все більше пересвідчусь у тому, що сьогоднішній ринок праці вимагає висококваліфікованих фахівців у галузі комп’ютерної техніки. Тому своїм основним завданням вважаю підготовку такого спеціаліста з добре розвиненими ще під час навчання професійними навичками. Всі методи, форми і прийоми, які використовуються на уроках теоретичного навчання підпорядковую цій меті. Особливо ефективним при цьому вважаю використання на уроках елементів розвивального навчання.
РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
Розвивальне навчання розуміють як активно-діяльнісний спосіб навчання, під час якого враховуються та використовуються закономірності розвитку учнів, рівень розвитку й особливості індивіда. При цьому провідними цілями навчального процесу є розвивальні. Тому є доцільним використання на уроках теоретичного навчання розвивальних технологій. Розвивальне навчання спрямоване на розвиток усієї сукупності якостей особистості:
Розвивальне навчання є одним із різновидів особистісно зорієнтованого. Наукове обґрунтування теорії розвивального навчання подається у працях Л. Виготського, який виділяє два рівні в розвитку дитини:
Розвивальне навчання відбувається в зоні найближчого розвитку дитини.
В теорії розвивального навчання учневі відводиться роль самостійного суб'єкта який взаємодіє з навколишнім середовищем. Ця взаємодія включає всі етапи його діяльності: постановку цілей, планування, реалізацію цілей, аналіз результатів діяльності, мотивацію діяльності, рефлексію.
Концептуальні положення розвивального навчання:
Домінуючий шлях пізнання – індуктивний. Особливе місце в ньому відводиться порівнянню й аналізуючому спостереженню. Рушійна сила навчання – пізнавальний інтерес.
Можна виділити основні відмінності в практиці традиційного та розвивального навчання (вони показані у вигляді таблиці).
Таблиця 1. Відмінності практики традиційного та розвивального навчання
Параметри порівняння |
Традиційна система навчання |
Розвивальна система навчання |
|
Ціль навчання |
Отримання знань, реалізація програми, розвиток розумо-вих процесів |
Загальний розвиток учнів, розвиток ро-зуму, почуттів, волі, навчання вмінню вчитися, жити серед людей, формуван-ня творчої особистості |
|
Спосіб навчання |
Передача учневі способів дій через алгоритм, схему, при-клад |
Передача принципів дій через організо-вану навчальну діяльність і соціальне середовище |
|
Способи навчання |
Авторитарний: наставляти, навчати, пояснювати. Взає-мини керівництва й підлег-лих: учитель знає – учень не знає. Позиція вчителя: «звер-ху-вниз» |
Спочатку «авторитарна демократія», потім демократичний стиль спілкува-ння. Вчитель – організатор особистої діяльності учня. Співпраця, методичне співавторство |
|
Модель взаємодії |
Учитель – учень |
Учитель – учень. Учень – учень. Учень – учитель |
|
Форми навчання |
Фронтальні, індивідуальні |
Фронтальні, індивідуальні, групові, ко-мандні |
|
Розвиток емоційної сфери. Мотивація навчання |
Розвиток пізнавального інте-ресу. Молодші класи – на-вчання з елементами зовніш-ньої цікавості. Далі – вузькі інтереси з орієнтацією на бальну оцінку |
Навчальні та широкі пізнавальні інте-реси. Далі – інтерес до пізнавальної ді-яльності, отримання, здобуття знань |
|
Інтелекту- альний розвиток |
Відсутність системи роботи |
Розвиток загальних інтелектуальних умінь: порівняння, класифікація, узага-льнення, критичність. Самостійність, глибина, широта мислення |
|
Вольовий розвиток |
Нульовий потенціал |
Спрямованість навчання на вміння дола-ти труднощі, добиватися отримання ре-зультату, розвиток працездатності |
|
Форми виховання |
Через заборону, тренінг, ви-шкіл |
Формування сприятливого морального клімату. Осмислення джерел учинків і способів розв'язання конфліктів |
|
Методи навчання |
Окремі питання. Монолог. Передбачення помилок. Од-не правильне рішення. Від-сутність пауз. Безрадісна праця |
Проблемні питання. Діалог. Право на помилку. Варіанти правильних відпо-відей. Паузи. Поетизація процесу на-вчання |
|
Самовиховання |
Нульовий потенціал |
Знання прийомів самовиховання: осми-слення своєї індивідуальності, знання елементів самовиховання, самоаналіз, самоконтроль |
|
2. МЕТОДИ І ПРИЙОМИ РОЗВИТКУ МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ УЧНІВ
Необхідним способом оптимізації навчання є стимулювання позитивної мотивації навчання учнів. Мотив - це те, що спонукає людину до дії, те, заради чого вона її здійснює.
До властивостей мотивів можна віднести їх здатність до:
До функцій мотивів належать:
Формами прояву мотивів можуть бути:
Психологи стверджують, що мотивами можуть виступати потреби, емоції та почуття, установки й ідеали. Для планування діяльності з розвитку мотиваційної сфери учнів викладачі повинні знати про ті потреби, які має кожна людина від народження, та методи впливу на мотиваційну сферу учнів.
До найважливіших мотивів пізнавальної діяльності, особливістю яких є спрямованість на набуття узагальнених способів дій та самовдосконалення особистості, належать:
Мотивація є дуже сильним фактором впливу на успішність учнів. Залучаючи їх до навчальної діяльності, викладач повинен знати, що учень може:
Завдання викладача з цього напрямку педагогічної діяльності:
Співпрацюючи з майстром-вихователем викладач вивчає кожного учня, його захоплення, слабкі і сильні сторони. І оперуючи цими знаннями знаходить підхід до кожного учня, щоб зацікавити його навчальним матеріалом.
Прийоми розвитку пізнавальних мотивів можна поділити на дві групи:
Комп’ютер проник майже в усі сфери життя і побуту, майже кожен з учнів має у домашніх умовах свій сласний персональний комп’ютер, і завданням викладача зацікавити їх у праці а не залучення до комп’ютерних ігор.
3. ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
В розвивальних технологіях навчання робота викладача потребує певних умінь, особливої психолого-педагогічної підготовки, знань деяких прийомів практичної психотерапії.
Щодо навичок ведення уроку за розвивальними технологіями, то їх сукупність можна розділити на декілька блоків, у яких розвивальне навчання розглядається з позицій таких компонентів:
Важливим дидактичним прийомом, що відрізняє розвивальне навчання від традиційного, є надання учням права вибору: варіанта навчального матеріалу, форм роботи, можливого партнера та іншого. Необхідно орієнтуватися на максимальне використання особистісного досвіду учнів, розвиток їхньої творчості. Учні з психологічними порушеннями відчувають гостру потребу бути визнаними та прийнятими в суспільстві однолітків, мати друга, не почуватися самотніми. І саме на вирішення цих питань повинен бути спрямований весь навчально-виховний процес.
В основу уроків покладене переконання в тому, що всі учні здатні самостійно здобувати свої знання в спільному пошуку, який спирається на такі принципи:
3.1. Характеристика програми
Теоретичне навчання здійснюється в училищі за програмою, рекомендованою Міністерством освіти України. Її основною метою є розвиток творчості учнів під час уроків.
Цього можна досягти шляхом професійного поєднання різних форм і методів навчання, вирішення учнями творчих завдань, співпраці викладача з учнями, індивідуального підходу і, що досить важливо, шляхом ефективного використання матеріалів комплексно-методичного забезпечення, наочних і технічних засобів навчання.
Програмою раціонально розподілені години. На опанування предмету «Технології обробки інформації» передбачено 192 години., для предмету «Системи управління базами даних» передбачено 74 години. Так, на вивчення теми “Створення документів за допомогою текстового процесора". передбачено 50 годин, а на засвоєння теми «Обробка інформації в електронних таблицях» – 50 годин, «Робота з базами даних» - 63 години, «Створення презентацій» – 16 годин, «Автоматична обробка документів» - 13 годин.
Під комплексно-методичним забезпеченням викладанням предмету «Технології обробки інформації» з професії “Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення” розуміють створення оптимальної системи навчально-методичної документації і засобів навчання, необхідних для повного та якісного оволодіння професією в межах часу, відведеного навчальним планом.
Комплексно-методичне забезпечення професії складається з:
Нормативно-методичні документи визначають мету, зміст та організацію процесу навчання. Це такі документи, як кваліфікаційна характеристика, навчальні плани і програми, комплекти комплексних атестаційних завдань.
Постійні зміни, що відбуваються в розвитку комп’ютерної техніки та її різноманітного програмного забезпечення вимагають постійного удосконалення кваліфікаційних характеристик, навчальних планів і програм. Розробляються нові програми й тематично-поурочні плани, які б відповідали сучасним вимогам до підготовки висококваліфікованих користувачів комп’ютерів.
Учні навчаються аналізувати навчальну роботу, визначати її особливості, вишукують найбільш прості та ефективні способи вирішення поставлених завдань, що формує в них творчість і самостійність. Залучення учнів до праці передбачає активізацію їхньої пізнавальної діяльності, набуття ними навичок роботи з інструктивною документацією та літературою, самостійно й активно вирішувати завдання.
Систематичність та міцність засвоєння знань, умінь і навичок багато в чому визначається підбором виробничих робіт з урахуванням реальних вимог виробництва, які включають цілу систему трудових умінь і навичок, що дозволяють керувати персональним комп’ютером і периферійними пристроями.
Особливого значення я надаю розробці й використанню інструктивної документації на уроках теоретичного навчання. Необхідність використання письмового інструктування обумовлена тим, що, з одного боку, все більше зростають вимоги до підготовки висококваліфікованих робітників, а з другої – викладачу не вистачає часу для ефективного керування процесом навчання учнів. Використання письмового інструктування дуже розширює можливість викладача в керуванні процесом навчання.
Ефективність керування навчальним процесом і ступінь самостійності учнів підвищуються також завдяки тому, що письмові інструкції отримує, як правило, кожен учень. Така індивідуалізація дозволяє учневі багатократно звертатися до вказівок в інструкційній карті в будь-який момент роботи.
При розробці інструктивної документації потрібно дотримуватися таких вимог:
У комплексно-методичному забезпеченні не останню роль відіграють картки-завдання до виконання практичних робіт. В залежності від мети й періоду навчання картки-завдання можуть бути різних типів.
У вигляді карток-завдань даються письмові інструкції для виконання вправ за комп’ютером. У них розкривається послідовність вправ, задаються необхідні параметри, яких треба досягти, вказуються ознаки правильного виконання дій, з якими учні порівнюють результати своїх дій.
Головним при розробці карток-завдань є: перехід від простого до складного (учень спочатку виконує найлегшу операцію, а в іншому кінці картки подається завдання на творчу самостійність).
При створенні карток-завдань особливу увагу треба приділяти їх оформленню, яке має бути не надто яскравим, але привертати увагу учнів саме до виконання завдання.
Наочні й технічні засоби навчання. Використання на уроках теоретичного навчання сучасних наочних і технічних засобів навчання є важливим фактором вдосконалення процесу навчання і виховання учнів.
Понад 2400 років тому Конфуцій сказав: “Те, що я чую, – я забуваю. Те, що бачу, – я пам’ятаю. Те, що я роблю, – я розумію”. Великий педагог Я.А. Коменський теж наголошував на значущості наочності. Якщо тільки учень чує, бачить і сам виконує, він не тільки свідомо може засвоїти матеріал, а полісенсорно.
Під наочними і технічними засобами навчання розуміється сукупність технічних пристроїв, які використовуються в навчальному процесі для підвищення його ефективності.
Наочні й технічні засоби навчання – це не тільки комп’ютер, кодоскоп, але й клавіатурні тренажери, й навчальні компакт-диски, в яких подані основні навчальні моменти щодо роботи з окремими прикладними програмами (простір диску поділений на уроки, в кінці яких комп’ютер виставляє оцінку); плакати, які виготовляють самі учні в процесі розробки екзаменаційних робіт; фотокартки; розроблені тестові програми, в яких викладач може перевірити знання учнів по кожної теми (причому оцінка виставляється комп’ютером).
У програмі Power Point розробляються презентації до уроків, в яких ґрунтовно й точно даються інструкції по виконанню певних практичних завдань. Це дозволяє учням самостійно ознайомитися з необхідними діями для виконання завдання й занотувати в робочий зошит деяку інформацію.
3.2.Організація і методика проведення уроків
Практичний компонент підготовки майбутніх кваліфікованих робітників є обов'язковим і головним елементом навчання у професійно-технічному училищі: на нього відводиться значна частина загального часу.
На уроках теоретичного навчання основними компонентами підготовки робітників є практичні уміння і навички.
Педагогічна діяльність – це особливий, багатогранний і багатоплановий вид діяльності, пов'язаний з навчанням та вихованням.
Теоретичне навчання відбувається паралельно з виробничим навчання. Це забезпечує учням більш усвідомлене оволодіння практичними уміннями та навичками. Учні при цьому не тільки оволодівають основами професійної майстерності, а й одночасно беруть участь у продуктивній праці, виступають певною мірою як творці матеріальних цінностей.
Відомо, що основними показниками, які визначають рівень професійної майстерності робітників, є:
При теоретичному навчанні уміння – це здатність учнів виконувати відповідні дії у визначених умовах. Уміння виконувати будь-які дії з'являється тільки тоді, коли сформується вміння виконувати рухові елементи, завдяки яким виконується та чи інша дія. Ці елементи називаються простими рухами.
Навичка – це вміння, доведене до автоматизму, але виконуване під контролем розуму. Навичка – це створений динамічний стереотип рухів.
Викладач на кожен урок повинен мати план-конспект уроку з послідовністю викладання нового матеріалу.
План-конспект є основним документом викладача, де у послідовній формі викладено процес уроку.
Важливий елемент розвивального навчання, а саме розвитку швидкості та якості друкування учнів використовуються тренажери.
Під тренажерами у навчанні розуміється такий засіб навчання, який дозволяє штучно створювати сприятливі умови для цілеспрямованого формування умінь і навичок.
Цими сприятливими умовами є:
Навчальний процес з використанням тренажерів може існувати у двох режимах: навчальному й режимі контролю.
У режимі навчання тренажер повинен мати такі можливості:
Основними позитивними якостями їх є: можливість роботи в режимі діалогу з тими, хто навчається; можливість представлення на екрані графічної інформації, а також показ предметів, які рухаються; можливість кольорового пред'явлення навчальної інформації; можливість накопичення та зберігання інформації у пам'яті ЕОМ; можливість її швидкої зміни та інші.
Тренажери на базі ЕОМ дозволяють максимально наблизити умови навчання до умов реальної дійсності й тому в найбільшій мірі забезпечують виконання психолого-педагогічних вимог до процесу навчання. Ці тренажери дозволяють використовувати найбільш раціональні методи навчання, переходити від вирішення найпростіших завдань до прийняття рішень у проблемних ситуаціях.
Під час навчання учнів використовується клавіатурний тренажер Key, за допомогою якого учні вивчають клавіатуру персонального комп’ютера, розвивають швидкість друкування, використовуючи чотири рівні складностей.
У програмі Power Point у співпраці з учнями розробляються презентації з окремих тем, в яких ґрунтовно і точно даються інструкції щодо виконання певних практичних завдань.
У навчанні в системі професійної освіти використовується різна технологічна документація.
Навчальна технологічна документація має багато суттєвих переваг. По-перше, вона містить усю необхідну інформацію у стислому вигляді. По-друге, технологічні карти постійно знаходиться на робочому місці того, хто навчається, і можна постійно до них звертатися. По-третє, письмові інструкції створюють добрі умови для стандартизації викладання технічної інформації. По-четверте, інструкцію отримує кожен учень, що створює можливість дотримання індивідуальних темпів навчання.
Широко практикується використання інструкційних карток. Викладач пояснює новий матеріал за темою уроку, а учні можуть відслідковувати сам процес або призначення кнопок за допомогою інструкційної картки.
Слово «тест» має англійське походження й означає в перекладі: випробування, проба, перевірка. Тест на успішність – це сукупність завдань, які орієнтовані на вимірювання рівня засвоєння певних навчальних аспектів. Майже в усіх навчальних закладах використовують тести. Навчаючись у Хмельницькому національному університеті я на власному досвіді переконалась у доступності і потрібності тестуючої програми.
Характерними особливостями тестів є:
1) відносна короткочасність їх виконання;
2) однозначність і стислість відповідей;
3) можливість кількісної оцінки всіх відповідей;
4) можливість математично-статистичної обробки результатів тестування.
Тестові завдання використовуються як після завершення теми, так і по закінченні уроку, для повторення чи закріплення знань..
Для повторення та закріплення навчального матеріалу за темою уроку можуть використовуватись і використовуються письмові картки-опитувальники, письмові картки-тести, кросворди. Може використовуватись фронтальне опитування учнів у комбінації з практичним опитуванням.
Для виконання практичної роботи кожен учень отримує індивідуальну картку-завдання, в якій обов’язково враховується послідовність виконання вправ від простих до складних з метою відпрацювання трудових прийомів.
3.3. Використання електронних посібників
Електронний підручник по темі: «ОБРОБКА ТАБЛИЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ ЗАСОБАМИ ПРОГРАМИ МS EXCEL», який дозволить учневі здійснити самостійну підготовку та повторення матеріалу до уроку. При відсутності його на уроці переглянути та самостійно вивчити пройдений теоретичний матеріал, для кращого засвоєння теоретичного матеріалу переглянути презентацію по кожній з тем програми, пройти тести та відразу ж побачити свій рівень знать і виконати практичне завдання.
Після завершення вивчення теми електронні таблиці Еxcel учні повинні знати: правила створення робочих таблиць. Головне меню електронних таблиць, елементи таблиці, її редагування та форматування, особливості роботи з формулами, функціями, списками, діаграмами в документі.
Повинні вміти: створювати, заповнювати, форматувати таблиці, вести розрахунки в електронних таблицях “EXCEL”, складати звіти, баланси, калькуляцію. Повинні вміти проводити аналіз та сортування інформації.
Електронний підручник з предмету: "ОСНОВИ ТЕХНІЧНОГО РЕДАГУВАННЯ І ОФОРМЛЕННЯ ТЕКСТУ ".
Електронний підручник допоможе учневі, при відсутності його на уроці, переглянути та самостійно вивчити пройдений теоретичний матеріал, для кращого засвоєння теоретичного матеріалу переглянути презентацію по кожній з тем програми, здійснити самоперевірку за допомогою контрольних запитань та пройти тести, відразу ж побачити свій рівень знать і виконати практичне завдання.
До складу електронного підручника входять:
Вивчивши матеріал електронного підручника учні:
• освоять основи макетування друкарських видань;
• розглянуть процес створення і форматування публікації;
Своїми напрацюваннями я ділюсь з учнями, колегами, розмістила матеріал теми уроку «Створення та форматування нового матеріалу в редакторі Page Maker» в учительському журналі On-line.
Більш детальну інформацію можна переглянути на персональному сайті http://tanyakorzhan.ucoz.ru
ВИСНОВКИ
Підсумовуючи сказане, можна зробити висновок, що викладений вище підхід до використання методик розвивального навчання у процесі вивчення будь-якого предмета, а саме Основ технічного редагування та оформлення тексту - особливо, до звітності про набуті знання учнями, є перевагою програми, що ставить за мету розвиток особистості здібного учня, зацікавленості в результатах навчання працездатного учня, залучення до роботи небайдужого учня.
Стосунки, що складаються між учнями, які хочуть дізнатися щось нове, і педагогами, які можуть і знають, як це зробити, мабуть, і є тим найдорогоціннішим здобутком у нашій роботі.
ЛІТЕРАТУРА
ДОДАТКИ
План-конспект № 36-37
Тема: Створення документів за допомогою текстового процесора.
Тема уроку: Робота з графічними об’єктами. Взаємне розміщення тексту і графіки. Створення та редагування математичних виразів
Мета уроку: Ознайомити учнів правилам роботи з малюнками у Word. Розвивати логічне мислення.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Оснащення уроку: ПК, картки.
ХІД УРОКУ
Вітаюся з учнями, відмічаю відсутніх, перевіряю готовність учнів до уроку.
Давайте пригадаємо матеріал попереднього уроку. Прошу вас дати мені відповіді на такі запитання:
План:
1. Створення графічних об’єктів
Вставка рисунків
В таких документах, як брошура, бюлетені, рекламні листки, малюнки використовуються для передачі ідей і загального настрою. Додайте в нього графічний об’єкт і цей документ стане кращим, цікавим.
Щоб вставити рисунок потрібно:
Вставлення графіки
Щоб вставити графіку потрібно:
Вставлення фігури
Щоб вставити геометричну фігуру потрібно:
2. Вставлення надписів
Вставлення графічного надпису
Щоб вставити графічний надпис потрібно:
Вставлення об’єкту Word Art
Щоб вставити об’єкт Word Art потрібно:
3. Форматування графічного об’єкту
Для форматування рисунка, його потрібно виділити. Рисунок стане обмеженим маркерами.
Щоб змінити розміри графічного об’єкту потрібно:
Щоб перемістити графічний об’єкт, потрібно:
Копіювання об’єкту відбувається аналогічно, як і текст.
Щоб обернути об’єкт потрібно дочекатися появи зеленого маркера і повернути його проти або за годинниковою стрілкою.
а. Яскравість. б. Контрастність. в. Перефарбувати.
г. Стискання рисунків. д. Скидання параметрів рисунка.
2. Тіньові ефекти.
а. Різні види тінів.
б. Оберт параметрів тіні.
3. Межі.
а. Межа рисунка. б. Штрихи – різні типи ліній. в. Товщина – різні види товщин ліній.
4. Упорядкування.
а. Розташування. б. На передній план. в. На задній план. г. Обтікання текстом.
д. Вирівняти. е. Згрупувати. ж. Обернути.
5. Розмір.
а. Обтинання.
б. Висота.
в. Ширина.
Виконавши команду Формат рисунка з контекстного меню на малюнку відкриється вікно для форматування рисунка з такими вкладинками:
Для форматування зображення команди на вкладці ФОРМАТ зміняться:
Виконавши команду Формат рисунка з контекстного меню на графічному об’єкті, з’явиться вікно з такими вкладинками:
Форматування об’єкту Word Art
При виділенні даного об’єкту з’явиться вкладка ФОРМАТ:
Вкладка має такі категорії кнопок:
Форматування фігури, надпису
Рядок Формула групи Сервіс дозволить користувачеві створити нову формулу або вибрати вже наявну формулу з колекції.
Група Символи містить основні математичні символи, грецькі літери, оператори, на малюнку розкрита рядок Основні математичні символи.
Група Структури містить шаблони Дріб, Індекс, Радикал
Показую на ПК створення таблиць, їх редагування, форматування і учням задаю питання:
На сьогоднішньому уроці ми розглянули етапи створення малюнків, формул, надписів, об’єктів, їх редагування, форматування.
Д/З – конспект.