Методична розробка "Тестування як вид контролю граматичних навичок в англійській мові"

Про матеріал
Тести на розвиток граматичних навичок з англійської мови для учнів 10х, 11х класів
Перегляд файлу

Вступ

 

    Питаннями контролю у навчанні іноземної мови займаються багато авторів (Володін Н.В., Горчев А.Ю., Зельг Р.І. та багато інших).Однак, прийоми перевірки та обліку знань, умінь, навичок, методики їх організації та проведення, не втратили своєї актуальності.

    Орієнтуючись на цілі і завдання навчання, в даний час вирішується ряд проблем, пов'язаних із здійсненням контролю. До них відносяться перш за все виділення об'єктів контролю і вибір найбільш надійних і ефективних форм його реалізації. Тільки співвіднесений з поставленими цілями і завданнями, осмислений і правильно організований контроль може сприяти досягненню цілей і завдань навчання.

     Одним з найбільш ефективних засобів контролю у навчанні іноземної мови по праву вважається тест.

     Однак, на жаль, практичним і методичним вказівкам по проведенню тестів в сучасній методиці приділяється мало уваги, а набору конкретних тестів для перевірки сформованості мовних навичок немає взагалі. Тому, практична значущість і актуальність даної роботи полягає в розробці конкретних тестів, які, застосовуючи на практиці, будуть ефективно сприяти процесу навчання. 

     Таким чином, предметом цієї роботи є методика використання тестів як основного засобу контролю граматичних навичок англійської мови, а об'єктом - розробка серії тестів з граматики, що застосовуються на старшому етапі оволодіння іноземною мовою студентами 2 курсів, а також старшими школярами 11 класів.

    Тестування є важливим засобом розвитку пізнавальної діяльності учнів, удосконалення, закріплення, і практичного застосування знань, умінь, навичок. Воно є невід'ємною частиною узагальнюючого уроку, сприяє формуванню стійких та усвідомлених знань, дає можливість кожному учневі працювати в доступному йому темпі, з поступовим переходом від одного рівня розвитку знань до іншого. Тому завдання для тестів складаються з урахуванням різного рівня підготовки учнів.

     Тестові завдання містять запитання, відповіді на які вимагають всебічного використання набутих знань і навичок і сприяють до підготовки рішення нових, більш складних питань. Тестування дає час на усвідомлення того, наскільки засвоєний матеріал. Тобто учень старших класів сам може коригувати систему свого навчання.

    В останній частині роботи наведемо приклади контрольних тестових завдань по деяких розділах граматики англійської мови. У даній роботі обрано граматичний аспект англійської мови саме тому, що граматиці належить лідируюча роль у навчанні будь-якій іноземній мові. Неможливо відірвати граматику від мовлення; за словами Г. В. Роговий, без граматики не мислиться оволодіння будь-якої формою мови, тому що граматика поряд зі словниковим і звуковим складом являє собою матеріальну основу мови, тобто цей методист відводить граматиці організуючу роль.

    Дана робота доводить, що якщо застосувати тест при закріпленні мовних явищ, то граматичний навик буде більш міцним, а використовуючи тести при перевірці рівня сформованості навичок ми отримаємо найбільш повну і реальну картину навченості учнів, що, в свою чергу дасть можливість скорегувати й спланувати подальший навчальний процес відповідно до індивідуальним рівнем знань кожного учня.

  Таким чином, метою даної роботи є розгляд психолого-педагогічних аспектів та доцільності використання тестів, як основного способу контролю граматичних навичок засвоєння англійської мови на старшому етапі, аналіз матеріалу, що викладається в підручниках та іншої методичної літератури з точки зору уваги, що приділяється тестуванню, а так ж розробка комплексу тестів, спрямованих на контроль і закріплення граматичних навичок засвоєння англійської мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 1. Психолого-педагогічне обгрунтування тестів

 

1.1 Доцільність використання тестів на старшому етапі навчання англійської мови

 

    До теперішнього часу в шкільній практиці перевірки навичок учнів склалися дві основні форми контролю: усне опитування і письмова робота. Кожна з них, маючи певні позитивні сторони, має і цілу низку істотних недоліків. Так, усне опитування є вибірковою формою контролю знань окремих учнів, що віднімає значний обсяг дорогоцінного часу від уроку.

   Письмова робота надзвичайно трудомістка і не оперативна. Найчастіше викладач, не встигнувши впоратися з перевіркою робіт учнів, починає наступний урок без інформації про те, які розділи попереднього матеріалу не були засвоєні учнями в достатній мірі. До того ж обидва цих методу не позбавлені від негативних проявів, пов'язаних з необ'єктивною оцінкою знань.

   Вільної від цих недоліків є форма контролю у вигляді тестових завдань. Вона може з успіхом застосовуватися для поточної перевірки знань і навичок. Тоді, оперативно перевіривши роботи, викладач зможе своєчасно відкоригувати виклад матеріалу наступного уроку, приділивши більше уваги слабо засвоєним розділам. Відсутність трудомісткою перевірки письмових робіт дозволяє досить часто проводитиконтрольні заходи, створюючи в учнів відчуття тотального контролю знань. Система тестових завдань має і ще одна перевага, оскільки дозволяє позбавитися від психологічних проблем, пов'язаних з особистими відносинами учня з викладачем, які не завжди можуть бути позитивними, невпевненістю у своїх силах і т. д.

Педагогічний досвід показує, що в поєднанні з іншими видами перевірки, використання тестових завдань є досить ефективним інструментом, що стимулює підготовку учнів до кожного уроку і підвищує мотивацію до досліджуваного предмета.

   Стандартизовані тести досягнень володіють перевагою об'єктивності, однаковості та оперативності. Якщо вони правильно сконструйовані, то володіють і іншими перевагами, такими, як повнота охоплення змісту, також для всіх типів учнів проведення правильно підібраних тестів може істотно полегшити процес навчання, тому що вони виявляють недоліки минулого навчання, задають напрямок подальшого і мотивують подальші дії учня. Спонукальна сила знань результатів неодноразово демонструвалася психологічнимиекспериментами у багатьох типових ситуаціях навчання, з розрізняються за віком і рівнем освіти учнями. Цю точку зору підкреслює А. Анастазі На її думку, ефективність такої самоперевірки підвищується її оперативністю. Особливо чітко це простежується на старшому етапі навчання.

    Розглянуті під іншим кутом зору, тести служать засобом пристосування навчання до індивідуальних потреб. Навчання може бути найбільш ефективним тоді, коли відповідає тому рівню, на якому знаходиться учень. З'ясування того, що учні вже вміють робити і що вони знають про предмет, є необхідний крок до ефективного навчання.

    Багаторічний досвід використання тестованого контролю граматичних навичок англійської мови на старшому етапі навчання дозволив виділити наступні позитивні моменти

  -  Змінилася роль викладача, який звільнився від «каральних» функцій, пов'язаних з контролем знань і навичок та проставленням оцінок.

   - Покращилась психологічна атмосфера в групах учнів. Виникла стійка зворотний зв'язок - викладач - учень - викладач. Вчитель перестає бути джерелом негативних емоцій, пов'язаних з оцінюванням рівня сформованості граматичних навичок.

   - Викладач повністю звільняється від перевірки контрольних робіт і може, використовуючи статистичні дані, оперативно отримати картину успішності, визначити, які граматичні правила учні засвоїли найгірше та своєчасно скоригувати навчальний процес.

   - Зростає кількість контрольних заходів, що дозволяє здійснити своєчасну перевірку знань, умінь, навичок у всієї групи учнів по більшості розділів курсу, що вивчається.

    Багаторічні спостереження й опитування учнів підтверджують необхідність розширення інтенсивних форм перевірки, тому що дозволяють зробити висновок про те, що регулярність і грунтовність підготовки учнів до кожного заняття перебувають у прямій залежності від наявності та глибини проведених контрольних заходів. Очевидно, що в подібних випадках інтенсивний і всеосяжний контроль є потужним інструментом, що допомагає учням в освоєнні досліджуваного граматичного матеріалу. А тестування є важливою частиною контролю знань, умінь, навичок взагалі і граматичних навичок зокрема, дозволяючи в мінімально короткий термін в порівнянні з іншими видами контролю отримати повне об'єктивне уявлення про рівень сформованості навички в максимальної кількості учнів.

    Більше того, ми вважаємо тестування єдиною найбільш ефективною формою перевірки граматичних навичок, тому що граматичний манера є неодмінним компонентом різних видів мовленнєвої діяльності і часто, концентруючись на лексичному аспекті аудіювання, говоріння або листи, учень приділяє недостатню увагу граматиці, а тестування сприяє абстрагуванню саме граматичного аспекту мови, якщо ми маємо справу з граматичними тестами.

 

1.2 Психологічні особливості старшого школяра

 

   Доцільність використання тестів підтверджується і психологічними особливостями розвитку старшого школяра, адже, як ми знаємо,процес навчання неможливий без врахування індивідуальних і психологічних особливостей.

   Пізнавальні процеси старшого школяра характеризуються глибиною, свідомістю і довільністю. Це пов'язано з тим, що навчальна діяльність старшокласників пред'являє високі вимоги до їх розумової активності і самостійності.

   Для того щоб глибоко засвоювати програмний матеріал з англійської мови, необхідний досить високий рівень розвитку узагальнюючого, понятійного мислення.

   Розвиток пізнавальних процесів, зростання свідомого ставлення до навчання стимулюють подальший розвиток довільності пізнавальних процесів, уміння управляти ними, свідомо регулювати їх. На старшому етапі навчання учні опановують своїми пізнавальними процесами (сприйняттям, пам'яттю, увагою), підпорядковуючи їх організацію певним завданням життя і діяльності.

    Під впливом навчальної діяльності суттєво змінюється розумова діяльність старших школярів, характер їх розумової роботи.Мислення характеризується досить високим рівнем узагальнення і абстрагування, наростаючою тенденцією до причинному поясненню явищ, умінням аргументувати судження, доводити істинність або хибність окремих положень, робити висновки і узагальнення, зв'язувати досліджуване в систему. Розвивається критичність мислення. Таким чином, психологічні особливості даного віку дають підставу для використання тестів на старшому етапі навчання англійської мови, тому що тести сприяють економічній витраті часу на уроці, допомагаючи здійснити перевірку і взаємоперевірку граматичних навичок самими учнями, а також стимулює їх пізнавальну діяльність.

 

1.3 Тестування як метод педагогічного контролю. Поняття тесту. Види тестів

 

   Тестування є одним з найважливіших методів контролю знань умінь навичок у навчанні, особливо зросла його значення останнім часом, з розвитком новітніх технологій нашого часу. Однак тестування та тести швидше поняття психологічне, ніж педагогічна. Отже, що ж таке тест і чим він відрізняється від традиційної контрольної роботи? У перекладі з англійської 'test' - перевірка, контроль, вправа. У зарубіжній літературі з тестування під педагогічним або психологічним тестом часто розуміють процедуру, спрямовану на виявлення конкретного зразка поведінки, з якого можна зробити висновки про певні характеристики особистості, в нашому випадку це рівень оволодіння граматичними навичками, тобто простіше кажучи тести - це досить короткі, стандартизовані чи не стандартизовані проби, що дозволяють за порівняно короткі проміжки часу оцінити викладачами та учнями результативність пізнавальної діяльності, тобто оцінити ступінь і якість досягнення кожним учнем цілей навчання.

   Найбільш повно і систематизовано тести описані в праці А. Анастазі «Психологічне тестування». Різні типи тестів згруповані Р.Б.Кеттелл, В.Ф. Варбуртоном в 12 груп, серед яких тести здібностей, тести умінь і навичок, тести на сприйняття і т.д., проте ми не будемо перераховувати всі типи тестів, тому що мова йде про психодіагностичних тестах. Що стосується тестів, спрямованих на контроль граматичних навичок, з психологічної точки зору їх можна віднести до тестів досягнень, яким у своїй роботі А. Анастазі приділяє велику увагу. Маючи явну чисельну перевагу над усіма іншими типами тестів, тести досягнень призначені для вимірювання впливу теоретичного і практичного курсів навчання, представляючи собою «кінцеву оцінку стану індивідуума по завершенні навчання». Головне значення в цих тестах надається тому, що конкретна людина може робити в даний момент.

Зміст цих тестів може бути пов'язане з освітніми стандартами. Їх розглядають як засіб об'єктивної оцінки та інструмент коригування навчальних програм. Як правило, тести досягнень представляють собою тестові «батареї», охоплюють всі навчальні програми для цілісних освітніх систем.

    Тести досягнень призначені для того, щоб оцінити успішність оволодіння конкретними знаннями, вміннями, навичками і є більш об'єктивним показником навченості, чим оцінка. Тести досягнень застосовуються для діагностики минулого досвіду, тобто засвоєння тих чи інших розділів і в той же час вони можуть деякою мірою пророкувати темпи просування учня у вивченні англійської мови, тому що наявний на момент тестування високий чи невисокий рівень оволодіння знаннями не може не відбитися на подальшому процесі навчання.

    Однак, говорячи про тести, не можна не сказати і про традиційну   контрольної роботи, адже контрольна робота також передбачає перевірку рівня сформованості знань, умінь і навичок і до недавнього часу використовувалася набагато частіше, ніж тести. Але між ними є одна істотна відмінність - тест завжди передбачає вимір. Тому оцінка, що виставляється за підсумками тестування, відрізняється більшою об'єктивністю та незалежністю від можливого суб'єктивізму вчителя, ніж оцінка за виконання традиційної контрольної роботи, яка завжди суб'єктивна, оскільки заснована на враженні вчителя, не завжди вільного від його особистих симпатій чи антипатій по відношенню до того чи іншого учня. Таким чином, головна відмітна особливість тесту - об'єктивність, яка гарантується вимірюванням, функція якого полягає в тому, щоб постачати кількісну інформацію.

    Згідно з формою проведення тести можуть бути індивідуальними та груповими, усними та письмовими, бланковими, предметними, апаратурними і комп'ютерними, вербальними і невербальними. Кожен тип тестів має свої переваги і недоліки. Так перевагою групових тестів є можливість охоплення великих груп учнів, більш однакові умови проведення, можливість обробки даних на ЕОМ і т.д. Основним недоліком групових тестів ми вважаємо «усереднення» учня, тобто можна говорити про відсутність диференційного підходу в навчанні іноземної мови.

 

Розділ 2. Методичне використання тестів при формуванні граматичних навичок

 

2.1 Функції тестів. Основні вимоги до їх проведення

 

    Будучи засобом контролю, тест виконує ряд функцій у навчанні. Ми вважаємо за необхідне говорити про це саме в цьому розділі, тому що питання про роль, яку виконують тести у навчанні англійської мови - це швидше питання практичний. Перш ніж приступити до методичної розробки тестів, потрібно сформулювати цілі використання та функції тестів.

   Отже, С.Ф. Шатілов виділяє наступні функції тестів

  1. Контрольно-коригуюча,
  2. контрольно-попереджувальна, контрольно-стимулююча,
  3. Контрольно-навчальна,
  4. Контрольно-діагностична,
  5. Контрольно-виховна та розвиваюча,
  6. Контрольно-узагальнююча.

   Розглянемо деякі з цих функцій докладніше. Контрольно-коригуюча функція полягає у виявленні ступеня оволодіння окремими групами учнів новим матеріалом, знаннями, навичками і вміннями з метою поліпшення цього володіння, тобто внесення змін до методики коригування відповідно до особливостей даного класу, рівня навченості в конкретних видах мовленнєвої діяльності відповідно до нових даних методичної теорії та передового досвіду.

    Контрольно-попереджувальна функція дає можливість звернути увагу учнів  на те, який матеріал, уміння і навички підлягають перевірці, які вимоги пред'являються вчителем, визначити ступінь готовності учнів до перевірки. Вона дозволяє виявити прогалини в засвоєнні матеріалу, окремих умінь, навичок і вчасно ліквідувати їх.

    Контрольно-узагальнююча функція полягає у виявленні ступеня володіння навичками і вміннями у частині курсу навчання (в кінці теми, чверті, півріччя, року).

    Проведення контролю навичок та вмінь підпорядковується певним общедидактические вимогам, які також відносяться і до тестування як основного виду контролю.

    Отже, згідно з С. Ф. Шатилова існують такі вимоги до перевірки граматичних навичок учнів:

  •  Регулярність контролю рівня сформованості умінь і навичок кожного учня і спостереження за його успішністю протягом усього року.Регулярність перевірки має важливе значення для виховання в учнів необхідності систематичної роботи над мовою, що, у свою чергу, неодмінною умовою формування стійких навичок і практичних умінь.
  •   Всебічність перевірки, що передбачає контроль рівня володіння кожним учнем всіма видами мовленнєвої діяльності. Всебічний контроль можливий тільки при регулярній перевірці всіх учнів класу.
  • Диференціальний підхід у проведенні контролю, що виявляється в обліку труднощів засвоєння граматичного матеріалу або оволодіння граматичними уміннями і навичками для даної категорії учнів або окремого учня.

-  Об'єктивність контролю, що повною мірою забезпечується використанням методу тестування, і про що вже неодноразово говорилося в даній роботі.

 

2.2 Структура тесту

 

    Будь-який тест має в своєму складі кілька частин. Це керівництво по роботі з тестом, тестовий зошит із завданнями і, якщо необхідно, стомлений матеріал або апаратуру, лист відповідей, шаблони для обробки даних.

   У керівництві наводяться дані про цілях тестування, результатів перевірки на надійність, способах обробки й оцінки результатів.Завдання тесту, згруповані в субтести, тобто групи завдань, об'єднаних однією інструкцією, поміщені в спеціальній тестового зошита, які можуть бути використані багаторазово, оскільки правильні відповіді відзначаються на окремих бланках.

  Однак це що стосується психологічних експериментальних тестів, тести, спрямовані на виявлення рівня сформованості граматичних, як втім, і інших навичок, мають більш просту структуру: перелік завдань та ключі; в кінці деяких тестів дається шкала правильних відповідей, що припускає самоперевірку учнями. Яскравим прикладом таких тестів є тести, розроблені А. Д. Климентенко.

 

2.3 Труднощі, що виникають при розробці та застосуванні тестів та шляхи їх подолання

 

    Труднощі, пов'язані з виділенням об'єктів тестування, пояснюються тим, що доводиться умовно розмежовувати комунікативні вміння (тобто види мовленнєвої діяльності), хоча в реальному спілкуванні вони найчастіше взаємодіють.

   Складністю організаційного характеру часто представляється вміння створити сприятливу психологічну обстановку. Багато методисти мають аргументи на користь того, що складові успішного проведення тесту - це доброзичливість вчителя і розуміння учнем завдання, якевідповідало б його віковим особливостям та інтересам. Крім того, інтерпретація результатів тестування не повинна виходити за межі, встановлені його метою.

   Подолати зазначені труднощі, а також максимально підвищити надійність вимірювання можна, якщо слідувати трьом основним етапам його створення:

  • дати ясні і недвозначні теоретичні, тобто науково обгрунтовані визначення навичок, які потрібно виміряти;
  • точно встановити умови й операції, яких слід дотримуватися при проведенні тесту та спостереженні за його виконанням;
  • кількісно визначити результати спостережень, щоб переконатися, що використовуються вимірювальні шкали володіють всіма необхідними якостями.

     Ще однією важливою проблемою тестування є пошук найбільш економічного тесту. Іноді рішення цієї проблеми бачать у використанні прагматичного клоуз-тесту, принцип якого заснований на теорії про підсвідомому заповненні прогалин у деформованому тексті. Проте зупинятися на цьому тесті ми вважаємо зайвим, тому що, аналізуючи методичну літературу, ми не знайшли жодного клоуз-тесту, спрямованого на контроль граматичних навичок.

 

2.4 Методичні засади практичної розробки тестів

 

   А.. Анастазі розбиває прцесс створення тесту на три основних етапи:

  • проектування тесту;
  • написання завдань;
  • аналіз завдань.

   І дійсно, розробник тесту, початківець прямо з написання завдань, швидше за все створить односторонній тест. Без наявності технічного проекту майбутнього тесту деякі теми досліджуваного предмета можуть оказакться зайво представленими в ньому, в той час як інші залишаться непорушними. Зазвичай за одним темами об'єктивні завдання приготувати легше, а за іншими важче. Також легше підготувати завдання, що вимагають запам'ятовування простих фактів і важче придумати завдання на критичну оцінку, узагальнення різних фактів або на застосування вивчених принципів до нових ситуацій. 

   Виходячи з цього, можна зробити висновок, що тести з англійської мови, спрямовані на контроль граматичних навичок, є складними і трудомісткими з точки зору створення, тим більше, що вони можуть поєднувати різні смислові теми і різноманітний лексичний матеріал і припускають не тільки наявність знань граматики, мовних явищ, але й практичне застосування цих знань у різних мовних ситуаціях. Тому конструюються без наявності проекту тест може виявитися недовговічним і не виправдати цілей свого використання.

   Причину виникнення більшості критичних зауважень на адресу тестів із вибором готових відповідей А. Анастазі бачить в невиправдано велике значення, яке в погано сконструйованих тестах надається механічної пам'яті і малозначним деталей. Однак, говорячи про граматичні тестах, не можна не визнати їх специфічність і необгрунтованість таких звинувачень, тому що завдання цих тестів не будуються і просто не можуть будуватися на використанні механічної пам'яті, будучи спрямованими на контроль навичок, а не знань, а навичка - це дія автоматизоване, крім того будь-яка навіть сама малозначна деталь набуває рис значною в умовах певної комунікативної ситуації, за допомогою якій встановлюється і вимірюється той чи інший граматичний навик.

   Однак, щоб уникнути випадкових диспропорцій в охопленні граматичних тем тестовими завданнями, перш ніж приступити до підготовки завдань слід скласти так звану специфікацію тесту (test specification) або, інакше кажучи, технічне завдання на розробку тесту.При підготовці перевірочних тестів для свого класу А. Анастазі радить починати специфікацію з визначення цілей вивчення конкретного мовного явища, змісту граматичних тем, умінь і навичок, що підлягають безпосередньому контролю; бажано також відобразити важливість кожного з цих аспектів у вигляді кількості завдань, що призначаються для перевірки граматичних навичок. Успішне та ефективне застосування методів тестування цілком залежить від якості тестових завдань.

   При використанні протягом ряду років програмованого контролю для оперативної оцінки граматичних навичок учнів з англійської мови були вироблені рекомендації, які в сукупності можуть служити методикою, яка використовується при складанні питань і відповідей.Суть цих рекомендацій зводиться до наступного:

1.Все відповіді до даного питання повинні виглядати правдоподібно, примушуючи учня аналізувати кожен варіант відповіді та виявляти в ньому неточність або помилку

2.Желательно, щоб варіанти відповідей на задані ситуації містили не суто випадкові значення, а лише ті, що отримані при виконанні з урахуванням найбільш типових помилок. Це мінімізує випадковість, що виникає при виборі учням будь-якого з відповідей, якщо його власний не збігається ні з одним з наведених.

3.Заданія до тесту варто формулювати таким чином, щоб вони найбільш повно охоплювали всі граматичні аспекти мови і дозволяли контролювати не тільки навички, але й засвоєння учнями теоретичних знань.

4.Процесс створення варіантів тестів завжди повинен включати дослідну стадію. Тому, перш ніж використовувати завдання для контролю і оцінки навичок учнів всього класу, їм необхідно запропонувати для виконання кілька мовних та умовно мовних вправ, які послужать надалі основою для тесту.

    Цей метод виявляє всі помилки, допущені при складанні тестів. Подібна міра необхідна ще й тому, що викладач може не побачити двоякого тлумачення заданого питання або неоднозначність у запропонованих відповідях, тому що те, що для фахівця є очевидним, в учнів може викликати цілком обгрунтовані запитання.

 

2.5 Методичне використання тестування В. П. Кузовлева, Т. Клементьєва, О. В. Афанасьєвої. Аналіз навчально-методичних комплектів

 

   Вивчаючи методичну літературу різних авторів, ми прийшли до висновку, що тестування як методу контролю умінь і навичок англійської мови приділяється не надто багато уваги. Тому для аналізу були обрані УМК трьох методистів, які, судячи з їх підручниками, дотримуються різних точок зору щодо тестів взагалі і граматичних тестів зокрема.

    З цих методистів саме Т. Клементьєва значну роль у навчанні відводить тестування. Її підручник «Happy English 2» розділений на юніти; в кінці кожного з них крім PHONETIC SUPPORT присутній GRAMMAR SUPPORT, в якій повторюються, зміцнюються і узагальнюються знання учнями граматичного матеріалу.

     Виходячи з цього, можна сказати, що Т. Клементьєва приділяє величезне значення граматичному аспекту мови, відводячи в кінці кожного циклу місце граматичному тесту, спрямованому на перевірку граматичних умінь і навичок - TEST YOURSELF. По закінченні тесту наводиться шкала, використовуючи яку учень сам виставляє собі відмітку, об'єктивно оцінюючи свої результати, що в свою чергу сприяє розвитку самостійності і незалежності в судженнях і мотивує подальшу навчальну діяльність. Далі ми наведемо кілька тестів з Т. Клементьєва. Однак, це що стосується повторення вже вивченого матеріалу і контролю сформованих граматичних умінь і навичок; новий же матеріал надається практично і наочно в тісному співвідношенні з лексичним і легко засвоюється в різних видах мовленнєвої діяльності і за допомогою великої кількості вправ. Для любителів теорії наприкінці підручникарозроблено розділ APPENDIX, де в стислій формі викладено граматичний матеріал, а також пунктуація, американські та британські варіанти слів, національні слова й способи словотвору. Крім цього в підручнику є місце і для ключів, що також сприяє самопроверке, але в той же час підвищує ймовірність списування.

    Тести зустрічаються також і в розробленому В. П. Кузовлева УМК «Happy English 2» для 7-9 класів загальноосвітньої школи, який складається з підручника, книги для вчителя і звукового програми ..

    Зміст підручника побудовано у відповідності з навчальним планом і вимогами базового рівня підготовки учнів з англійської мови.Матеріал підручника об'єднаний в десять тематичних циклів. На проходження кожного циклу відводиться від шести до дев'яти уроків залежно від рівня підготовленості учнів. Крім того, в кінці кожної чверті передбачені резервні уроки для того, щоб учитель міг вирішити будь-яку з наступних завдань:

  • внести в систему ті доповнення, які він вважає необхідними для того чи іншого класу;
  • доробити те, на що не вистачило часу протягом запланованих уроків;
  • виконати ряд додаткових вправ для досягнення більш високого результату навчання;
  • провести урок цікавого характеру.

      У кінці кожного циклу дано розділ FOR FUN AND PROFIT, який містить як матеріал, співвідноситься зі змістом конкретних уроків циклу, і покликаний поглибити і закріпити те, що було засвоєно під керівництвом вчителя, так і матеріал для добре встигаючих учнів на уроці, а також увібрав в себе частину книги для читання, де підібрані додаткові тексти, пов'язані з проблематикою підручника. Тексти, представлені в даному розділі автентичні, пізнавальними і забезпечені завданнями.

     Після кожного циклу дано розділ TEST YOURSELF, який містить матеріал для контролю, самоконтролю і взаємоконтролю. Однак В. П. Кузовлєв, орієнтуючись на комунікативну мету навчання і на вивчення різних аспектів іншомовної культури, не призводить ні жодного граматичного тесту.

   У додаток включені:

1). Англо-російський словник, що з'єднує активну лексику попередніх уроків з новою лексикою з текстів для домашнього читання.

2). Граматичний довідник, який містить інформацію як про вивчених, так і про досліджуваних граматичних явищах.

3). Лінгво-странноведческій словник-довідник.

   Граматичні навички говоріння і письма формуються на основі граматичного матеріалу, засвоєного в попередніх класах, а також на основі нових граматичних явищ.

    Так наприклад повторюються:

  • Числівники, Simple Past, Simple Present, Simple Future, розмножувальне число іменників, прийменники;
  • Present perfect, ступені порівняння прикметників, конструкція «to be going to», наказовий спосіб, прислівники, модальні дієслова must, have to, should, can;
  • Невизначені займенники, конструкції «there is / are», артиклі, питання, присвійний відмінок іменників.

    Таким чином, на основі перерахованих вище граматичних навичок, які закріплюються на протязі всього навчального року, формуються нові:

- Інфінітив як обставини причини, Simple Future-in-the-Past,

- Додаткові пропозиції, модальне дієслово «to be to»;

- Інфінітив у ролі підмета і обставини мети, Past Perfect, вживання «used to», Participle 11 (як визначення), Past Progressive, негативна форма наказового способу, розділові питання, дієслова-зв'язки, визначення, субстантивовані визначення, допоміжне дієслово в коротких відповідях; придаткові - Simple Past Passive, Past Progressive, придаткові модальные атрибутивні, модальні (Вышеперечисленные навыки следуют в порядке изучения, предложенном В.П.Кузовлевым.). дієслова ought to, shall, should. (Перераховані вище навички йдуть у порядку вивчення, запропонованому В. П. Кузовлева.).

    Примітно те, що кожен спланований урок представлений у повному обсязі, присутній готовий, відповідним чином підібраний матеріал для аудіювання та читання. Тому порушувати послідовність вправ не рекомендується, тому що зміниться сценарій уроку, де зазначені навіть логічні переходи між видами роботи і вправами, тобто вчитель повністю позбавляється можливості проявити власну ініціативу.

     Нам було цікаво вивчати УМК О. В. Афанасьєвої та І. В. Міхеєвої з тієї простої причини, що відмінною особливістю даного підручника є його зорієнтованості на загальноєвропейський стандарт, відповідно до якого випускники шкіл з поглибленим вивченням англійської мови повинні бути в змозі скласти іспит міжнародного зразка Cambridge First Certificate, який передбачає досить великі і досить глибокі знання в області лексики та граматики англійської мови, певний і достатньо високий рівень володіння вміннями і навичками аудіювання, говоріння, читання та письма.

    Отже, матеріал підручника зав'язаний на повторенні з внесенням нових моментів у вже відомі учням явища мови. УМК націлений нафілологічну виховання учнів. Значне місце посідають завдання на розвиток мовної здогадки, на розвиток вміння спостерігати факти мови, робити зіставлення та узагальнення. Розглянемо структуру підручника. Досить широко представлені матеріали на порівняння аналогічних та подібних явищ рідного і досліджуваного мов. У найбільш концентрованому вигляді робота цього плану представлена ​​в завданнях типу READ AND COMPARE! В кінці учебнікапомещен розділ REFERENCE GRAMMAR, де в стислому вигляді російською мовою даються коментарі до найбільш складним граматичним явищам, які вивчалися протягом усього року. Словник підручника складається з двох частин: ENGLISH-RUSSIAN VOCABULARY - традиційне уявлення слів і виразів, що включає лише ті нові слова, які вивчаються протягом року і TOPICAL VOCABULARY - докладні списки слів і словосполучень по пройдених тем.

    Кожна навчальна ситуація починається підрозділом REVISION, так що фактично повторення пройденого відбувається протягом всього навчального року. Одиниця побудови підручника - юніт і цим він не відрізняється від інших УМК. Кожен юніт являє собою послідовне і систематичне вивчення певної навчальної ситуації і складається з наступних розділів: REVISION, READING FOR INFORMATION, що включає дві секції GRAMMAR SECTION і VOCABULARY SECTION із спеціально виділеної рубрикою SOCIAL ENGLISH, READING FOR DISCUSSION, SPEAKING, WRITING і MISCELLANEOUS (додатковий цікавий матеріал).

    Виконуючи завдання розділу REVISION, учні мають можливість у пам'яті не тільки конкретні лексико-граматичні явища мови, вживаючи їх часто в несподіваному, незвичному контексті, але й згадати матеріал странноведческого характеру. Проте ці завдання важко назвати тестами, тому що це в більшості випадків нескладні вправи, які виконуються у швидкому темпі. Тестуванню в даному комплексі не приділяється достатньої уваги, воно витіснене поруч мовних та умовно-мовленнєвих вправ, які передбачають вибір тієї чи іншої часової форми дієслова, артикля і т.д. і націлені на закріплення і вироблення граматичних навичок, але не на їхній контроль.

 

 

 

 

 

Розділ 3. Тести на закріплення матеріалу з граматики для учнів 2 курсу

 

1. He goes to his guitar lessons....

A.  by underground

B.  on underground

C.  with underground

D.  in underground

 

2. We haven’t got ..... Champagne

A.  a lot

B.  little

C.  too

D.  much

 

3. Choose the correct variant

A.  Where playing Real Madrid?

B.  Where is playing Real Madrid?

C.  Where is Real Madrid playing?

D.  Where playing is Real Madrid?

 

4. I wanted an orange car, but they only had .....

A.  a one red

B.  one red

C.  a red one.

D.  a red.

 

5. Have you...?

A.  got any friends in Barcelona

B.  not got no friends in Barcelona

C.  in Barcelona any friends

D.  friends in Barcelona got

 

6. There is .......... of beer left from the party

A.  little

B.  much

C.  a lot

D.  too

 

7. Michael.........Paris in the morning

A.  to leaving

B.  leaves for

C.  is leaving for

D.  leave to

 

8. She has her German classes ……

A.  in Tuesday mornings

B.  at Tuesday mornings

C.  by Tuesday mornings

D.  on Tuesday mornings

 

9. Which pen do you want?

A.  A one blue

B.  One blue

C.

D.  The blue one.

 

10. Choose the correct variant

A.  Arrives Philip late never.

B.  Late,Philip never arrives

C.  Philip arrives late never

D.  Philip never arrives late.

 

11. He says he's been robbed. He can't find his wallet............

A.  not anywhere.

B.  nowhere.

C.  anywhere.

D.  somewhere.

 

12. ..... orange juice in the fridge.

A.  There isn’t no

B.  There is any

C.  There isn’t any

D.  There aren’t no

 

13. Choose the correct variant

 

A.  What’s like the weather?

B.  How’s the weather?

C.  What’s the weather like?

D.  How the weather is?

 

14. Mark ..... fly to London tomorrow.

A.  to going

B.  goes to

C.  is going to

D.  go to

 

15. John is the manager, you need to speak to …..

A.  it

B.  him

C.  her

D.  them

 

16. He …….. breakfast yesterday

A.  hadn’t

B.  no had

C.  didn’t have got

D.  didn’t have

 

17. I’ve lost my keys. I can’t find them .....

A.  anywhere.

B.  nowhere.

C.  everywhere.

D.  somewhere.

 

18. There ..... hooligans at the match, for a change.

A.  were no

B.  weren't no

C.  were any

D.  were not

 

19. Don’t start ..... That's for babies!

A.  to crying!

B.  crying!

C.  cry!

D.  in crying!

 

20. He works for the Bank, .....?

A.  doesn’t he?

B.  does he?

C.  isn’t he?

D.  didn’t he?

 

21. Have you finished the shopping ..… ?

A.  already

B.  still

C.  now

D.  yet

 

22. Tom is ..... Elizabeth how to copy it right now.

A.  telling

B.  saying

C.  saying to

D.  telling to

 

23. We've been living in the new house...just over a year ago.

A.  at

B.  ______

C.  for

D.  since

 

24. I'm really looking forward ..... this exercise

A.  to finish

B.  finishing

C.  finish

D.  to finishing

 

25. Don’t start ..... to me about it.You know I don't care.

A.  to complaining

B.  complaining

C.  complain

D.  in complain

 

26. Choose the correct variant

 

A.  I told him that he come home at once .

B.  I told he come home at once.

C.  I told him to come home at once..

D.  I itold,'come home at once!'

 

27. If I didn't have to work, I …….. the beach.

A.  will move to

B.  have moved to

C.  would move to

D.  would have moved to

 

28. There ..... spectators at the match.

A.  were no

B.  weren't no

C.  were any

D.  were not

 

29. The kitchen can’t be dirty he .....

A.  is just clean it.

B.  have just cleaned it.

C.  just clean it.

D.  has just cleaned it.

 

30. Don’t start .....

A.  to shouting!

B.  shouting!

C.  shout!

D.  in shouting!

 

31. He works at the theatre, .....?

A.  doesn’t he?

B.  does he?

C.  isn’t he?

D.  didn’t he?

 

32. Choose the right variant

 

A.  I told her what she closed the window.

B.  I told her to close the window.

C.  I told she close the window.

D.  I told her that she close the window.

 

33. If I won the lottery, I …….. a house in the country.

A.  will buy

B.  have bought

C.  would buy

D.  would have bought

 

34. “..... have you been waiting?” “Only a few minutes”

A.  How long

B.  How long time

C.  What time

D.  For how long

 

35. His wedding is the ….. of my problems! What about my car bills? .

A.  fewer

B.  less

C.  last

D.  least

 

36. I wouldn’t mind .....the baby tonight.

A.  to look after

B.  look after

C.  looking after

D.  to looking after

 

37. Don’t forget ..... the rubbish.

A.  to put out

B.  putting out

C.  to putting out

D.  put out

 

38. What have I done with my wallet? I don't remember.......it anywhere last night.

A.  to see

B.  saw

C.  did see

D.  seeing

 

39. The letter ..... yesterday, but I don't know for sure.

A.  may arrive

B.  might arrived

C.  should arrive

D.  may have arrived

 

40. ..... is it from Istanbul to Bagdad?

A.  How much distance

B.  How long

C.  How far

D.  How many

 

41. In the beginning the street was noisy, but now I............it

A.  used to

B.  used

C.  am used to

D.  would

 

42. Thanks for remembering my birthday, but you........bought me a present.

A.  shouldn't have

B.  haven’t

C.  mustn't

D.  have had to

 

43. I can't say for sure, but I think she......back to Mexico.

A.  may gone

B.  might gone

C.  should to go

D.  may have gone

 

44. This is the cat ..... I saw.

A.  whom

B.  _____

C.  what

D.  who

 

45. ..... is it from Barcelona to Madrid?

A.  How far

B.  How long

C.  How much distance

D.  How many

 

46. Don’t forget ..... those letters.

A.  to post

B.  posting

C.  to posting

D.  post

 

47. Where have you put my keys? I clearly remember ..... them on the table last night.

A.  to leave

B.  left

C.  did leave

D.  leaving

 

48. That was a great match. I’ll never forget ..... Revaldo score that goal.

A.  see

B.  to see

C.  seeing

D.  seen

 

49. I thought you .....

A.  will come to the party.

B.  were coming to the party.

C.  come to the party.

D.  have come to the party.

 

50. They ..... last night, but I’m not sure.

A.  may come

B.  might come

C.  should come

D.  may have come

 

51. We ..... better hurry up or we’ll be late.

A.  would

B.  should

C.  had

D.  ought

 

52. As I didn't have time to do my hair myself, I.......at the hairdresser's

A.  had it done

B.  had it did

C.  did it did

D.  had done it

 

53. I wish I ..... a million dollars, I'm tired of being poor.

A.  have

B.  would have

C.  had

D.  had had

 

54. …..in telling me these lies, because you know I don't believe you.

A.  There is no use

B.  It is no point

C.  It is no use

D.  It is usefulness

 

55. What an amazing holiday! We should have done this...

A.  years back

B.  for years

C.  since years

D.  in years

 

56. By this time tomorrow I ….. my tooth out, and no more pain!.

A.  will have

B.  will have had

C.  are having

D.  will had had

 

57. Although it was very late, she..... book two tickets to Greece

A.  should

B.  can

C.  was able to

D.  would can

 

58. If I ....... going to enter the competition, I would have done by now.

A.  am

B.  were

C.  would be

D.  would been

 

59. Choose the right variant

 

A.  The bride wore a dark cream velvet dress.

B.  The bride wore a dark dress in cream velvet.

C.  The bride wore a cream dark velvet dress.

D.  The bride wore a dark velvet cream dress.

 

60. My mother was expecting me on Friday, but.... I was arriving on Thursday

A.  little did she know

B.  little known

C.  little he knew

D.  little knowing

 

61. What a shame you didn't meet James. You ...........him.

A.  would like

B.  had liked

C.  would have liked

D.  will like

 

62. Let’s go for a walk in the mountains, ……

A.  don’t we?

B.  let us?

C.  shall we?

D.  will we?

 

63. Not mentioning anyone.... , but who left the door open all night?

A.  especially

B.  specially

C.  in particular

D.  himself

 

64. She worked hard yesterday and ..... type all the letters.

A.  was able to

B.  can

C.  could

D.  would can

 

65. Choose the correct variant

A.  Ask her when will be ready the food.

B.  Ask her when will be the food ready.

C.  Ask her when the food will be ready.

D.  Ask her when will the food ready be.

 

66. Choose the correct variant

A.  That’s a brown, attractive leather coat.

B.  That’s a brown leather coat attractive.

C.  That’s an attractive leather brown coat.

D.  That’s an attractive brown leather coat.

 

67. ….. but I realised what he had done

A.  Little did he know

B.  Little known

C.  Little he knew

D.  Little knowing

 

68. By this time tomorrow we ….. the meeting.

A.  will have

B.  will have had

C.  are having

D.  will had had

 

Key:


  1.  A
  2. D
  3. C
  4. C
  5. A
  6. C
  7. C
  8. D
  9. D
  10. D
  11. C
  12. C
  13. C
  14. C
  15. B
  16. D
  17. A
  18. A
  19. B
  20. A
  21. D
  22. A
  23. D
  24. D
  25. B
  26. C
  27. C
  28. A
  29. D
  30. B
  31. A
  32. B
  33. C
  34. A
  35. D
  36. C
  37. A
  38. D
  39. D
  40. C
  41. C
  42. A
  43. D
  44. B
  45. A
  46. A
  47. D
  48. C
  49. B
  50. D
  51. C
  52. A
  53. C
  54. A
  55. A
  56. B
  57. C
  58. B
  59. A
  60. A

 

Висновок

 

    Таким чином, підводячи підсумок усього сказаного вище, можна зробити висновок, що тести мають велике значення при навчанні англійської мови на етапі закріплення і контролю граматичних знань, умінь і навичок. Останнім часом інтерес до тестування як ефективного методу перевірки, який може з успіхом застосовуватися в навчальних закладах для тренувального, проміжного, підсумкового контролю неухильно зростає, про що свідчить крім усього іншого і те, що зараз в Міністерсво освіти проводяться численні дискусії на тему того, чи варто проводити державний випускний іспит з англійської мови у вигляді загальношкільного підсумкового тесту.

   У даній роботі ми розглянули психолого-педагогічні основи тестування, доцільність використання цього методу перевірки на старшому етапі оволодіння іноземною мовою, виявили види, структуру, особливості, функції тестів, а також проаналізували труднощі, які можуть виникнути при розробці та використанні тестів і намітили шляхи їх усунення. 

   Крім того нами були вивчені методичні засади практичної розробки тестів. Для найбільш повного розкриття теми нам здавалося доцільним розглянути тестування не тільки з точки зору педагогіки, але також з психологічної точки зору, тому що тестування - це перш за все психодіагностична процедура і в психологіїпсихологи-експериментатори вже давно зрозуміли і оцінили всі переваги та важливість цього методу досліджень. Вивчивши і проаналізувавши методичну літературу ряду авторів, їх навчально-методичні комплекти ми мали можливість наочно побачити і оцінити ступінь важливості тестування в їхніх очах.

    У практичній частині були розроблені  різні  вправи у вигляді тестування, спрямовані на закріплення певних граматичних навичок за програмою 2 курсу для старших школярів і студентів. Це свідчить про практичну значущість даної роботи, а також належним чином доводить, що, застосовуючи на етапі закріплення мовних явищ, тест сприяє формуванню більш міцних навичок а в якості методу контролю дає найбільш повне уявлення про успішність учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

1. Шатілов С.Ф. Методика навчання німецької мови в середній школі .- М.: Просвещение, 1986.

Рогова Г.В., Рабинович Ф.М., Сахарова Т.Є. Методика навчання іноземних мов у середній школі .- М.: Просвещение, 1991.

Міньяр-Белоручев Р.К. Методика навчання французької мови. - М.: Просвещение, 1990

Гез Н.І., Ліховецкая М.В., Миролюбов А.А. Методика навчання іноземних мов у середній школі. - М.: Вища школа, 1982.

Климентенко А.Д., Миролюбова А.А. Теоретичні основи методики навчання іноземним мовам у середній школі .- М.: Педагогіка, 1981.

Періодичне видання «Іноземні мови в школі» № 2, 1995, № 2, 1994.

Клементьєва Т., Кауфман К. навчальне видання «Щасливий англійський 2» для 7-9 класів загальноосвітньої школи .- К.: Титул, 1996

Кузовлев В.П., Лапа Н.М. «Щасливий англійський 2». - М.: Просвещение, 1994.

Періодичне видання «Освіта в сучасній школі» № 3 с. 49; № 7 с.53, 2000-2001.

10. Періодичне видання «Вчитель» № 4 с. 64, 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Головне управління освіти і науки виконавчого органу Київради

(Київська міська державна адміністрація)

Навчально-методичний кабінет професійно-технічної освіти у м. Києві

ДНЗ «Центр професійної освіти технологій та дизайну м. Києва»

 

 

 

Методична розробка

на тему:

«Тестування як вид конролю граматичних навичок в іноземній мові»

 

 

Підготувала:

викладач іноземної мови

Центру професійної освіти технологій

 та дизайну м. Києва

Паукова Вікторія Юріївна,

спеціаліст

 

 

 

 

 

Київ - 2016

 

 

docx
Додано
30 вересня 2019
Переглядів
6529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку