Міністерство освіти і науки України
Департамент науки і освіти
Харківської обласної державної адміністрації
Науково-методичний центр професійно-технічної освіти
у Харківській області
Лозівський центр професійної освіти Харківської області
Модуль ТрА1-1.2. Виконання посіву та посадки сільськогосподарських культур
Методична розробка уроку
на тему:
«Сівалки для посіву зернових і зернобобових культур»
Розробив:
Волошенко Ольга Миколаївна,
«Спеціаліст вищої категорії»,
викладач-методист
ЗМІСТ
І |
Вступ |
3 |
ІІ |
Основна частина |
4 |
|
План-конспект уроку |
5 |
ІІІ |
Додатки |
14 |
1 |
Вправа «Незакінчене речення» |
14 |
2 |
Вправа «Пазли» |
15 |
3 |
Вправа «Встанови відповідність» |
16 |
4 |
Вправа «Складіть схему» |
17 |
5 |
Вправа «Вчись працювати сам!» |
19 |
6 |
Вправа: «Діагностичне лото» |
20 |
7 |
Творче завдання «Виробнича ситуація» |
21 |
8 |
Схема «Фішбоун» |
22 |
9 |
Рейтингова таблиця оцінювання знань учнів |
24 |
10 |
Презентація до уроку |
|
ІV |
Висновок |
25 |
V |
Використані джерела |
25 |
Девіз уроку:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх!
Американський винахідник Генрі Форд
І. ВСТУП
Створення сприятливих умов для якісної підготовки робітничих кадрів згідно з пріоритетами державної політики, орієнтованої на задоволення потреб особистості, суспільства і держави, вимагає від викладача якісної підготовки конкурентоспроможного працівника та потребує творчого підходу до вибору змісту, форм методів та засобів навчання.
Впровадження компетентністного підходу у професійно-технічну освіту вимагає особливо серйозних реформаційних кроків для оновлення її змісту, пошуку та застосуванню нових педагогічних підходів до навчально-виховного процесу у ЗП(ПТ)О, широким впровадженням інформаційних та комунікаційних технологій. Пріоритетними напрямами подальших впроваджень є розробка нових програм з професії: «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва» та складання поурочно-тематичного планування за ДСПТО 8331 .А.01.50 – 2016.
Витяг з поурочно-тематичного планування
ТрА1-1.2 Виконання посіву та посадки сільськогосподарських культур |
||
Тема № 2. Машини для посіву та посадки сільськогосподарських культур
|
Урок №21. Способи сівби і садіння с/г культур. Класифiкацiя сівалок. |
1 |
Урок №22. Загальна будова та робочі органи сівалок |
1 |
|
Урок №23. Сівалки для посіву зернових і зернобобових культур |
1 |
|
Урок №24. Сівалки для посіву кукурудзи, соняшника |
1 |
|
Урок №25. Сівалки для посіву цукрових буpякiв |
1 |
|
Урок №26. Комбіновані посівні агрегати і машини |
1 |
|
Урок №27. Картоплесадильні машини |
1 |
|
Урок №28. Сівалки для посіву овочевих культур |
1 |
|
Урок №29-30. ЛПР. Вивчення будови сівалок для посіву зернових та зернобобових культур. Їх регулювання. |
2 |
|
Урок №31-32. ЛПР. Вивчення будови сівалок для посіву технічних культур. Їх регулювання. |
2 |
|
Урок № 33-34. ЛПР. Вивчення будови картоплесаджалок. Їх регулювання. |
2 |
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Урок – форма організації навчального процесу, що характеризується певним обсягом навчального матеріалу, керівництвом з боку викладача, послідовним виконанням дій викладачем й учнями.
Для чіткої організації навчального процесу на уроці необхідно вибрати тип уроку, щоб правильно визначити структуру - внутрішню будову, послідовність його етапів. Кожне дидактичне завдання уроку зумовлює вибір методів навчання.
Урок, тема якого: «Сiвалки для посiву зернових і зернобобових культур», це - комбінований урок.
Структурна схема уроку
№ з/п |
Структурні етапи уроку |
Термін, хв. |
1 |
Організаційна частина |
1 |
2 |
Перевірка виконання домашнього завдання |
6 |
3 |
Актуалізація опорних знань |
2 |
4 |
Мотивація навчальної діяльності учнів |
2 |
5 |
Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу |
20 |
6 |
Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу |
10 |
7 |
Підведення підсумків уроку |
2 |
8 |
Рефлексія |
1 |
9 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
План-конспект уроку
Модуль ТрА1-1.2 Виконання посіву та посадки сільськогосподарських культур
Тема програми. Машини для посіву та посадки сільськогосподарських культур
Тема уроку. Сiвалки для посiву зернових і зернобобових культур.
Дидактична мета: ознайомити учнів з будовою, принципом роботи та підготовкою до роботи сівалки для посiву зернових і зернобобових культур.
Виховна мета:: виховувати у учнів відповідальне ставлення до виконання завдань уроку, дисциплінованість, сумлінність, вміння спілкуватись в колективі.
Розвиваюча мета: формування комунікативних навичок і відповідальності за знання; розвиток здатності до самостійної аналітичної і оцінної роботи з інформацією; розвивати критичне мислення, пізнавальну активність, творче мислення в процесі діяльності на уроці.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: лекція з елементами інтерактивних вправ з показом презентації, дискусія.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, робота в парах, робота в малих групах
Дидактичне забезпечення: презентація на тему: «Сiвалки для посiву зернових і зернобобових культур»; завдання до вправ: «Незакінчене речення», «Асоціативне гроно», «Встанови відповідність» , «Складіть схему», «Шість капелюхів», «Вчись працювати сам!», творче завдання професійної спрямованості «Виробнича ситуація», «Фішбоун», гра «Діагностичне лото», «Пазли», «Шарада»
Матеріально-технічне забезпечення: персональний комп’ютер, мультимедійний проектор, проекційний екран.
Література: А.Ф.Головчук, В.І. Марченко, В.Ф.Орлов «Машини сільськогосподарські», експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки
Хід уроку
1. Організаційна частина
2. Перевірка виконання домашнього завдання
Перш ніж почати наш урок , необхідно перевірити виконання домашнього завдання. Розподіляю групу на чотири ланки (домашні групи). Кожна група отримує індивідуальні завдання, щодо перевірки їх знань з попередньої теми уроку. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними, уважними, активними.
Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Щоб не просто відповідали, а міркували.
Дружно і плідно працювали.
Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!
3. Актуалізація опорних знань
Приступаючи до вивчення нового матеріалу пропоную учням скласти «Асоціативне гроно » до словосполучення «Зернова сіялка»
Методична доцільність: допомагає акумулювати думки й міркування учнів навколо основного поняття, що буде розглядатись на уроці
4.Мотивація навчальної діяльності учнів
Щоб визначити тему нашого уроку необхідно розгадати шараду: гра «Шарада»
Методична доцільність: розвиває логічне мислення, формує увагу
,
Очікуваний результат:
Тема уроку. Сiвалки для посiву зернових і зернобобових культур
5. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу
План
Опорний конспект №1
Призначення |
Технічна характеристика сівалки СЗ-3,6А |
|
Причіпна, гідрофікована |
Ширина захвату 3,6 м |
|
Кількість рядків 24 шт. |
|
Ширина міжрядь 15 см. |
|
Норми висіву: кг/га |
|
|
|
|
|
Глибина загортання насіння і добрив 40-80 мм |
|
Робоча швидкість до 12 км/год. (4,2м/с). |
|
Продуктивність до 4,3 га/год |
|
Ємність бункера: дм3 |
|
|
|
|
|
Агрегатується з тракторами класу тяги 0,9—1,4 |
|
|
1 — насіннєвисівний апарат; 2 — відділення ящика для насіння; 3- відділення ящика для добрив; 4 — висівний апарат гранульованих добрив; 5 — лотік; 6 — насіннєпроводи; 7- підніжна дошка; 8 і 14 — підставки; 9 і 11 — задній і передній дискові сошники; 10 — загортач; 12 — опорно-привідне колесо; 13 — рама; 15 — сниця; 16 — гідроциліндр; 17— механізм піднімання сошників |
Опорний конспект №2
Висівні апарати |
Насіннєпроводи |
||
Насіннєвисівний апарат |
|
а — гумові рівні; б — гумовий гофрований; в — спірально-стрічковий; г — лійкоподібний
|
|
|
а-деталі; б-загальний вигляд; 1-болт; 2-клапан; 3-пружина; 4-вставка клапана; 5-гвинт; 6-вал котушки; 7-штифт циліндричний; 8-котушка; 9-вал клапана; 10-насіннєва коробка; 11-муфта; 12-шайба; 13-розетка |
||
Сошники |
|||
|
|||
Туковисівний апарат |
|||
|
1 — клапан; 2 — вал клапанів; З — котушка зі штифтами; 4 — заслінка; 5 — вал висівних апаратів; 6 — корпус
|
||
а — анкерний; б — кілеподібний; в — трубчастий; г — лаповий; д — дводисковий однорядковий; е— дводисковий дворядковий; е — однодисковий; 1 — розтруб; 2 — наральник; З — стрілчаста лапа; 4 — корпус; 5 — повідець; 6— диск; 7 і 9 — чистики; 8 — розподільник потоку насіння |
|||
Загортачі |
|
||
|
а й б-пальцеві загортачем; в - шлейф кільцевої; г - шлейф ланцюгової; д боронками кільцева; е-важкий коток; є- каток з пальцьовими загортачами; ж- пальцеві загортачем з катком с- каток клиновидний; и- катки конічні; л-дискові загортачем; 1 і 10 зуби; 2 стояк; 3 скоба; 4 наральник; 5 сошник; 6, 8 і 9 кільця; 12- ланцюга; 11, 13, 16-обгумовані катки; 14 і 15 полки; 17- клиноподібні катки; 18, 19- катки конусоподібні; 20 сферичний диск; 21- піввісь
|
Опорний конспект №3
Передавальний механізм |
Передаточні відношення на вал насіннєвисівних апаратів сівалки СЗ-3,6А |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Передаточні відношення на вал туковисівних апаратів сівалки СЗ-3,6А |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Механізм заглиблення і піднімання сошників |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
а — схема механізму; б — загальний вигляд кріплення гідроциліндра; 1— кронштейн; 2 — регулювальний гвинт; 3 — гідроциліндр ЦС-75; 4 і 9 — важелі; 5 — гвинтова стяжка; 6 — важелі підняття сошників; 7— пружина; 8 — натискна штанга |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Маркери та слідопокажчики |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
а — маркер; б — гідравлічний механізм для підняття і опускання; 1 — сферичний диск; 2 — вісь; 3 — трос; 4 — труба; 5 — розсувна штанга; 6 — кронштейн; 7 — ролик; 8 — важіль; 9 — гідроциліндр |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Опорний конспект №4
Регулювання зерновисіваючих апаратів сівалки |
|
Норма висіву насіння регулюється:
заміною зірочок в редукторі механізму приводу |
|
|
|
3.Положення клапана: а) клапан вгорі (зазор між клапаном і котушкою 2-3мм); б)клапан відкритий (зазор 10-12мм) для великого насіння; в)клапан повністю відкритий - для спорожнення бункера при переході на інший сорт або вид насіння. |
|
Регулювання туковисівного апарату |
|
1. Норма висіву туків: регулюється зміною швидкості обертання котушки; заміною зірочок в редукторі механізму приводу (чим більша швидкість тим більша норма внесення і навпаки). |
|
2. Норма висіву туків регулюється зміною положення шибера (засувки). 3.Положення клапана (регулюється так, як і висів зерна). |
|
Регулювання сошникової групи |
|
1. Глибина загортання насіння-регулюють, гвинтом перед циліндром у межах 4-8см. - якщо гвинт закрутити глибина збільшиться і навпаки |
|
2.Глибина ходу окремого сошника – регулюється стисненням пружини на штанзі - чим тугіше пружина, тим глибше йде сошник. |
|
3.Ширина міжрядь регулюється перестановкою повідків на рамі. 4.Дорожній просвіт регулюється зміною довжини тяги в механізмі підйому сошників. |
|
Розрахунок вильоту маркера |
|
Мпр.(лів.) =
|
Де В – ширина захвата сівалки, см; m-ширина міжряддя, см; k –відстань між серединами передніх коліс трактора, см. |
6.Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу
Після повідомлення нового матеріалу пропоную учням виконати завдання на застосування нових знань. Учні отримують диференційовані завдання, які мають різну складність в залежності від рівня знань учнів.
Виконання завдань
7. Підведення підсумків уроку
Аналізую проведений урок. Коментую виставлення балів за завдання, які учні виконували і самостійно оцінювали. Оголошую оцінки за роботу учнів на уроці за отриманими балами. Коментую виставлення оцінок. Пропоную учням обговорити проведений урок.
8. Рефлексія
Рефлексію проводжу інтерактивним методом «Шести капелюхів».
Групи самі обирають капелюх певного кольору. Під час обговорення підсумків уроку є шість точок зору за однією темою:
«Білий капелюх» - інформація (констатуються факти за темою, без обговорення).
«Жовтий капелюх» - позитивні судження (висловлюються позитивні моменти).
«Чорний капелюх» - критика - проблеми і труднощі (визначаються негативні сторони проблеми).
«Зелений капелюх» - творчі судження, пропозиції (висловлюються самі маячні ідеї і пропозиції).
«Червоний капелюх» - емоційні судження без пояснень (формулюються емоції, які випробували учні при роботі з матеріалом).
«Синій капелюх» - узагальнення сказаного, філософський погляд (проводиться аналіз з проблеми).
Методична доцільність: розвиває уміння критично мислити і вміння робити висновки та контролювати свій образ думки
9. Повідомлення домашнього завдання
ІІІ. ДОДАТКИ
Додаток № 1
Вправа «Незакінчене речення»
Методична доцільність: розвиває спостережливість, формує увагу, виховує вміння працювати в групах
Завдання І ланки – Доповніть речення
1.Відхилення фактичного висівання від заданої норми допускається не більш як ± __%
2. Відхилення від заданої глибини загортання може бути не більш як ±__см.
3. Сівалка має забезпечувати висівання насіння із заданою шириною міжряддя, прямолінійність рядків із збереженням заданих міжрядь (допустимі відхилення від ширини основних міжрядь +__ см, стикових -± __см).
4. Пошкодження насіння висівним апаратом не повинне перевищувати ___%.
5. Туковисівні апарати сівалки висівають ____-_____ кг/га гранульованих добрив.
6. Нерівномірність висівання між окремими туковисівними апаратами не повинна перевищувати ± __%.
Очікуваний результат:
Завдання І ланки – Доповніть речення
1.Відхилення фактичного висівання від заданої норми допускається не більш як ± 3%
2. Відхилення від заданої глибини загортання може бути не більш як ±1 см.
3. Сівалка має забезпечувати висівання насіння із заданою шириною міжряддя, прямолінійність рядків із збереженням заданих міжрядь (допустимі відхилення від ширини основних міжрядь +1 см, стикових -± 5 см).
4. Пошкодження насіння висівним апаратом не повинне перевищувати 0,3%.
5. Туковисівні апарати сівалки висівають 25-200 кг/га гранульованих добрив. 6. Нерівномірність висівання між окремими туковисівними апаратами не повинна перевищувати ± 10%.
Додаток № 2
Вправа «Пазли»
Методична доцільність: розвиває спостережливість, формує увагу, виховує колективізм
Завдання ІІ ланки – Складіть «пазли», щоб з'ясувати призначення сівалок за способом посіву
Очікуваний результат:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
В |
Г |
Б |
А |
Д |
Додаток № 3
Вправа «Встанови відповідність»
Методична доцільність: розвиває спостережливість та вміння висловлювати свої думки
Завдання ІІІ ланки – встановіть відповідність марки сівалки до її призначення
Очікуваний результат:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
5 |
2 |
4 |
3 |
1 |
Додаток № 4
Вправа «Складіть схему»
Методична доцільність: розвиває спостережливість, формує увагу, виховує колективізм і вміння логічно мислити.
Завдання ІV ланки – складіть схему класифікація сошників, які встановлюються на зернових сівалках.
Очікуваний результат:
Додаток № 5
Вправа «Вчись працювати сам!»
Методична доцільність: розвиток навичок самостійної роботи, вміння стисло відтворювати потрібну інформацію, аналізувати.
Завдання. Необхідно прочитавши речення, дати найкоротшу відповідь на поставлене запитання
|
Кріпиться до дна насіннєвого ящика під вихідними отворами для насіння |
|
Змонтований на нижній частині коробки на валу, положення якого можна регулювати залежно від розміру насіння |
|
Який тип висівного апарату застосовується в сівалці СЗ-3,6А |
|
Використовують для підведення насіння від висівних апаратів до сошників |
|
Призначений для утворення у ґрунті борозни і укладення на її дно насіння та добрива, присипання їх вологим шаром ґрунтом |
|
Призначений для переведення сошників з робочого положення в транспортне. |
|
Призначені для загортання борозенок, утворених після проходження сошників |
Насіннєва коробка |
Кріпиться до дна насіннєвого ящика під вихідними отворами для насіння |
Клапан |
Змонтований на нижній частині коробки на валу, положення якого можна регулювати залежно від розміру насіння |
Котушковий |
Який тип висівного апарату застосовується в сівалці СЗ-3,6А |
Насіннєпроводи |
Використовують для підведення насіння від висівних апаратів до сошників |
Сошник
|
Призначений для утворення у ґрунті борозни і укладення на її дно насіння та добрива, присипання їх вологим шаром ґрунтом |
Механізм підняття |
Призначений для переведення сошників з робочого положення в транспортне. |
Загортачі |
Призначені для загортання борозенок, утворених після проходження сошників |
Очікуваний результат:
Додаток № 6
Вправа: «Діагностичне лото»
Методична доцільність: розвиток комунікативних навичок учнів, вміння тренування уяви та логічного мислення.
Завдання. Прочитавши твердження, учні повинні дати відповідь «Так» чи «Ні»
Сівалки зернові бувають, як механічні так і пневматичні |
|
Котушка зернової сівалки приводиться в дію від карданного валу трактора |
Насіннєва коробка кріпиться до дна насіннєвого ящика під вихідними отворами для насіння |
|
|
Кількість висіву насіння котушковими апаратами регулюють зміною довжини робочого валу |
|
|
Для висівання дрібного насіння трав застосовують котушкові апарати з котушками меншого діаметра та з закріпленим дном (клапаном) |
Лійкоподібні насіннєпроводи легкі, гумові і досить гнучкі, але не стійкі проти дії низьких температур, а також сонячного проміння |
|
Трубчасті сошники застосовують при сівбі зернових культур по попередньо обробленій стерні на ґрунтах, що піддаються вітровій ерозії. |
|
Сучасні причіпні сівалки обладнують ручними механізмами підняття сошників |
Очікуваний результат:
ТАК |
|
НІ |
ТАК |
|
|
НІ |
|
|
ТАК |
НІ |
|
ТАК |
|
НІ |
Додаток № 7
Творче завдання «Виробнича ситуація»
Методична доцільність: розвиток комунікативних навичок учнів, вміння демонструвати логічно обґрунтовані судження щодо виробничої ситуації.
Завдання:
Шестерні |
Д |
Е |
Є |
Ж |
Передаточне відношення контрприводу |
Передаточне відношення від коліс на вал апаратів |
Культура, що висівається |
Кількість зубців шестірні |
|||||||
1 |
17 |
25 |
30 |
17 |
0,514 |
0,198 |
Просо |
2 |
25 |
17 |
30 |
17 |
0,514 |
0,428 |
Гречка Пшениця |
3 |
17 |
25 |
17 |
30 |
0,514 |
0,616 |
Ячмінь |
4 |
25 |
17 |
17 |
30 |
0,514 |
1,33 |
Овес |
Очікуваний результат:
1.За діаграмою, з урахуванням заданої норми висіву насіння пшениці 170 кг/га:
2.Перестановкою шестерень Д (25), Е(17), Є(30),Ж(17) в передавальному механізмі можна забезпечити передаточні відносини - 0,428
Додаток №8
Схема «Фішбоун»
Методична доцільність: розвиває навички роботи з інформацією, критичне мислення учнів і вміння ставити і вирішувати проблеми
Завдання. Проведіть систематизацію матеріалу та зробіть висновок, щодо професійної підготовки зернової сівалки до роботи.
|
Вимоги |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
Способи подолання |
|
Очікуваний результат:
|
Норма висіву насіння |
Норма висіву туків
|
Глибина загортання насіння |
Глибина ходу окремого сошника |
Ширина міжрядь |
Дорожній просвіт |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
зміною частоти обертання, довжини робочої частини котушок та положення клапана |
зміною швидкості обертання котушки, зірочок в редукторі механізму приводу та положення шибера (засувки) |
гвинтом перед циліндром у межах 4-8см.
|
стисненням пружини на штанзі . |
перестановкою повідків на рамі |
зміною довжини тяги в механізмі підйому сошників |
|
Додаток № 9
Рейтингова таблиця оцінювання знань учнів під час уроку
|
Перевірка домашнього завдання |
Узагальнення і систематизація знань |
||||
|
«Вчись працювати сам!» |
Гра «Діагностичне лото» |
«Виробнича ситуація» |
Схема «Фішбоун» |
|
|
6 балів |
7 балів
|
8 балів |
6 балів |
12 балів |
|
|
Картка для оцінювання знань учнів
|
Перевірка домашнього завдання |
Узагальнення і систематизація знань |
||||||
|
«Вчись працювати сам!» |
Гра «Діагностичне лото» |
«Виробнича ситуація» |
Схема «Фішбоун» |
|
|
||
6 балів |
7 балів |
8 балів |
6 балів |
12 балів |
|
|
||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Таблиця відповідності оцінок до балів
Оцінка |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Бал |
6 |
9 |
12 |
15 |
18 |
21 |
24 |
27 |
30 |
33 |
36 |
39 |
Презентація до уроку
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІV. ВИСНОВОК
В результаті вивчення теми «Будова сівалок для посіву зернових та зернобобових культур», учні одержали конкретні теоретичні знання, матеріал заняття розкрив перед учнями горизонти використаних надбань з будови та регулювання зернових сівалок. Знання про будову та регулювання сівалки це скарбничка практичних знань. Ці знання учні розширюватимуть та доповнюватимуть впродовж життя. На якій би техніці учні не працювали в майбутньому, ці знання будуть складовою їхньої життєвої компетентності, бо завдяки їм вони зможуть досягти високих досягнень в роботі
V. ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1 Інтерактивні технології навчання: теорія, досвід: Методичний посібник. / Авт.-уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: Грамота, 2007.
2. Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології. –К.: Грамота, 2000.
3. Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К.: А.С.К., 2004.
4. Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті: Навчальний посібник / За заг. ред. С. П. Бондар. - Рівне, Редакційно-видавничий центр "Тетіс" Міжнародного університету "РЕГГ', 2003. - 200с.
5. . Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. - К.: А.С.К., 2003. - 192 с.
6.Головчук А.Ф., Марченко В.І., Орлов В.Ф. «Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки. Машини сільськогосподарські . Підручник»- К. «Грамота», 2005, с. 20-45.
7.Заїка О.С., Спольник Г.П. «Сільськогосподарські машини»11-12
8. Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології. К,2000.
9.Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К.: А.С.К., 2004.
10. http://www.studfiles.ru
11. http://xreferat.com
12. http://agromania.com.ua