А чи хочете ви дізнатися, хто з вас має талант до підприємницької справи? Отже, 3 хвилинки. Пам'ятайте, що правильною є відповідь, яка першою спаде не думку.
Тест « Визначення особистого хисту до підприємництва" .
Умови: Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна - 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються "на око" між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо ви з десяти своїх учителів пам'ятаєте дату народження тільки одного, відповідь - 1 бал. Якщо відповідь на яке-небудь запитання для вас є складною - 5 балів.
ПЛАН УРОКУ
Тема уроку:
“Особистість підприємця.”
Мета уроку: навчальна - ознайомити учнів з поняттям “підприємець”,
особливими рисами підприємців, їх функціями та
діловими якостями;
розвиваюча – розвивати економічне мислення, допитливість і
самостійність;
виховна - виховувати любов та повагу до обраної професії,
прагнення працювати самостійно.
Матеріально-технічне забезпечення:
Структура уроку
І. Організаційний момент……………………………………………….... 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів …………………………. .5 хв.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу………………..…………………….. …25 хв.
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів………….……………….. .11 хв.
V. Підсумок уроку…………………………………………………………..2 хв.
VІ. Домашнє завдання…………………………………………….….. …..1 хв.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Викладач: Сьогодні ми з вами об’єднаємося в чотири групи за порами року. Будь ласка, знайдіть своїх товаришів і займіть свої місця та оберіть парламентаря, який буде оголошувати рішення та думки вашої групи. Оцінювати сьогодні ви будете один одного за табличкою, яку я вам запропоную.(Додаток)
Правила роботи в групі:
3. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів з використанням запитань професійного спрямування.
1. Запропонував та втілив ідею парку розваг. (Дісней).
2. Найвідоміший у світі мільйонер, керівник найбільшої у світі компанії з виробництва програмного забезпечення. (Б. Гейтс).
3. Засновник міжнародної компанії, яка виробляє найпопулярніші у світі штани. (Леві Страус).
4. Власник і засновник відомої японської компанії з виробництва мотоциклів. (Соітіро Хонда).
5. Він перетворив продаж гамбургерів на науку і навіть заслужив звання "Бакалавр Гамбургерології". (Рей Крок).
6. Найбільша в Сполучених Штатах мережа піцерій. (Піца Хат)
7. Які світові і суто українські мережеві заклади харчування ви знаєте? (Челентано, Сабвей, Макдональз ).
Викладач: Та скільки і які б мережі чи заклади ми не називали - за кожною успішною історією стоїть звичайна, жива людина, яка просто відрізнялася від інших прагненнями та талантом.
А чи хочете ви дізнатися, хто з вас має талант до підприємницької справи? Отже, 3 хвилинки. Пам’ятайте, що правильною є відповідь, яка першою спаде не думку.
Тест « Визначення особистого хисту до підприємництва" .
Умови: Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна - 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються "на око" між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо ви з десяти своїх учителів пам'ятаєте дату народження тільки одного, відповідь - 1 бал. Якщо відповідь на яке-небудь запитання для вас є складною - 5 балів.
1. Чи поводитесь ви наодинці так, як і тоді, коли за вами спостерігають?
2. Чи вважаєте ви себе здатним стати головою сім'ї?
3. Чи вважаєте ви хитрість хорошою та корисною рисою?
4. Чи можете ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5. Чи знаєте ви, який колір сьогодні в моді?
6. Чи їдете у транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7. Чи заздрите успіху ваших знайомих?
8. Чи звертаєтесь на «Ви» до ваших старших за віком родичів?
9. Чи здатні ви усно швидко обчислити, скільки буде 9 % від 90?
10. Чи приходите вчасно в кіно?
11. Чи приходите вчасно на побачення?
12. Чи вважаєте за потрібне давати чайові?
13. Переживаєте, якщо вас обрахували на 1 грн?
14. Чи пам'ятаєте дату народження свого вчителя?
15. Чи сідаєте в міському транспорті на будь-яке вільне місце?
16. Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17. Чи любите робити записи у книгу скарг?
18. Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19. Чи знаєте, які грошові одиниці існували у Стародавньому Римі?
20.Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Складіть свої бали і звернімося до ключа тесту.
Ключ до тесту: 120-200 балів - ви природжений бізнесмен.
110-119 балів - ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів. 50-90 балів - видно, у бізнесмени вам не вибитись, але, судячи з усього, ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті. Кожний учень підраховує бали, отримані ним під час тестування, і виявляються групи учнів у кожній градації здатності до занять бізнесом.
Викладач: Отже, з хистом ми визначилися. Тепер необхідно зясувати, хто ж такий підприємець, що ми вкладаємо в це слово?
Зарубіжний досвід і сучасні тенденції економічного прогресу переконливо доводять, що сьогодні без винахідливих ділових людей, без розвитку різних форм підприємницької діяльності подальший розвиток неможливий.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь викладача
Рецепт успіху: вчіться, поки інші сплять; працюйте, поки інші бовтаються без діла; готуйтеся, поки інші грають; та мрійте, поки інші тільки бажають.
Вільям А. Уард
Я сподіваюся, що урок буде для вас цікавим, корисним. Тому на уроці в нас має панувати атмосфера абсолютної довіри і доброзичливості.
Час ніколи не щадить, а тим паче – час перемін. В такий період одні, слабші підприємці, не витримують умов реформування і зникають, а інші, сильніші, шукають виходу, змінюють погляди, методи роботи, і, знайшовши свої шляхи, впевнено прямують ними. В ринкових умовах можуть зростати лише конкурентоспроможні підприємці.
Учні, що ж слід розуміти під поняттями «підприємець»?
1. Це поняття вперше вжив англійський економіст Річард Кантильйон (1680 – 1734 рр.), за визначенням якого підприємець – це людина, яка на свій страх і ризик спрямована до ринкового обміну з метою отримання прибутку.
2. Підприємець на думку Адама Сміта (1723 – 1790 рр.) та Давида Рикардо (1772 – 1823 рр.),– це людина, яка планує, контролює, організовує і володіє підприємством.
3. Французький економіст Жан Батіст Сей (1767 – 1832 рр.) дав оригінальне тлумачення суті підприємця: це економічний агент, який, комбінуючи фактори виробництва (земля, праця, капітал), «перетягує» ресурси зі сфери низької продуктивності і прибутковості до галузей, у яких вони можуть дати найбільший результат (прибуток, дохід).
4. Французький економіст Андре Маршалл (1907 - 1968 рр.) першим додав четвертий фактор – організацію. Від того часу поняття підприємництва розширюється, як власне і функції, що йому надаються.
5. Значний внесок у теорію підприємництва зробив відомий американський вчений Пітер Друкер (1909 – 2005 рр.). На його думку, під підприємцем слід розуміти людину, яка відкриває свій власний, новий бізнес, створює новий ринок, формує нових покупців.
Тому, ми можемо зробити відповідні висновки:
1. Підприємець – це власник капіталу, його керівник.
2. Метою підприємницької діяльності є отримання прибутку.
3. Підприємець бере на себе всі види ризиків, які можуть виникнути в процесі виробничої діяльності.
4. Підприємницька діяльність – це інноваційна діяльність.
Чи можуть кухарі; кондитери бути підприємцями?
Закінчивши професійне навчання, молоді люди працюють помічниками кухаря на підприємствах громадського харчування: в ресторанах, кафе, шкільних їдальнях. Тільки вдосконалюючи свою майстерність, можна «дорости» до шеф-кухаря, стати директорами ресторанів, підприємцями, менеджерами, наші фірмові блюда якого стануть візитною карткою солідного ресторану або кафе.
Грамотні ресторанні управляючі зараз у дефіцит і, на жаль, немає спеціальних установ, де готували б управляючих. Багато управляючих виростають з колишніх менеджерів залів, офіціантів, барменів. Якщо ж власник знайшов управляючого професіонала, який відповідав би усім своїм вимогою, він намагається утримати управляючого високими зарплатами. Є управляючі з великим досвідом роботи з відкриття ресторанів, та його можна буде наймати з зародження ідеї. Він допоможе вибрати приміщення і проконтролювати все етапи.
Та, передусім, підприємець є живою людиною, що має певні риси, абсолютно необхідні для успішної діяльності. Будь ласка, кожен з вас нехай напише одну-дві риси характеру, ваш парламентар їх озвучить і ми з вами створимо орієнтовну схему характерних рис підприємця.
Як свідчать матеріали соціологічного опитування, найбільш раціональним для роботи на посаді керівника підприємства є віком від 40 до 50 років. У цей період життя, керівник має відповідний досвід, високу кваліфікацію, нормальне здоров’я і працездатність.
Риси підприємця:
Повинна бути високоморальна людина;
Вміння реалізувати індивідуальний підхід до працівників.
Комунікабельність.
Інтелект.
Здатність навчати і навчатися.
Вимогливість.
Вміння працювати з комп’ютером.
Чесність.
Професіоналізм.
Відповідальність.
Кожний підприємець знаходить свій стиль у роботі. Один динамічний, чарівний, спроможний надихати інших. Інший спокійний, стриманий у розмові і поводженні. Проте обидва вони можуть діяти з рівною ефективністю - викликати до себе довіру і домагатися того, щоб робота виконувалася швидко і якісно.
Але висновок єдиний: підприємцем не народжуються - підприємцем стають.
Робота в групах
Деякі учні вже опрацювали теоретичний матеріал і можуть розповісти іншим учням.
1 ГРУПА. ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
До підприємницької діяльності висуваються багатогранні економічні, соціальні, правові й навіть політичні вимоги.
Підприємець має успішно вести справи на своїй фірмі, тобто його призначення – наповнювати ринок новими товарами і послугами, до того ж за якомога низькими цінами.
Тому діяльність підприємців має бути ефективною і корисною.
По-перше, підприємець особисто зацікавлений у своїй справі, тому він використовує свої знання для розширення масштабів власного бізнесу і завдяки цьому має більше шансів досягти успіхів.
По-друге, підприємець може швидше і з меншими зусиллями задовольняти суспільні потреби і ринковий попит, оскільки завжди намагається вгадати цей попит ще на стадії формування і завдяки цьому отримати певний зиск раніше, ніж його конкуренти.
По-третє, діяльність підприємця сприяє тому, що задоволення ринкового попиту відбувається з меншими витратами для суспільства. Отже, підприємець виконує важливу суспільну функцію, його діяльність необхідна будь-якому суспільству.
Сьогодні в Україні з метою забезпечення свободи розвитку підприємництва, встановлення правових гарантій його функціонування визначені певні права, обов'язки і відповідальність суб'єктів підприємницької діяльності.
2 ГРУПА ПРАВА ПІДПРИЄМЦЯ.
Право – це нормативна форма вираження принципу формальної рівності господарюючих суб'єктів в економічних відносинах, це система встановлених або санкціонованих державою загальнообов'язкових правил (норм) поведінки.
З метою реалізації господарської ініціативи підприємець має право:
створювати для здійснення підприємницької діяльності будь-які види підприємництва;
купувати повністю або частково майно та набувати майнового права;
самостійно формувати господарську діяльність, обирати постачальників та споживачів, встановлювати ціни і тарифи, вільно розпоряджатися прибутком;
укладати з громадянами трудові договори щодо використання їхньої праці (контракти, угоди);
самостійно визначати форми, системи і розміри оплати праці та інші види доходів осіб, що працюють за наймом;
отримувати будь-який необмежений за розмірами особистий дохід;
брати участь у зовнішньоекономічних відносинах, здійснювати валютні операції;
користуватися державною системою соціального забезпечення і соціального страхування.
3 ГРУПА. ОБОВ'ЯЗКИ ПІДПРИЄМЦІВ.
Обов'язки – це правові норми (правила), що підлягають обов'язковому виконанню.
Основні обов'язки підприємців полягають у тому, щоб:
укладати трудові договори (контракти, угоди) з громадянами, які приймаються на роботу за наймом;
здійснювати оплату праці осіб, які працюють за наймом, на рівні, не нижчому за мінімальні розміри, встановлені законодавством;
забезпечити відповідні умови і охорону праці, а також інші соціальні гарантії;
дотримуватися прав з метою реалізації законних інтересів споживачів, забезпечуючи надійну якість вироблених товарів (послуг);
отримувати ліцензію на діяльність у сферах, які підлягають ліцензуванню відповідно до чинного законодавства.
4 ГРУПА. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМЦЯ.
Відповідальність – це правове та етичне відношення підприємців до суспільства (до господарюючих суб'єктів, до споживачів тощо), яке характеризується виконанням правових норм (правил).
Відповідальність підприємця зводиться до того, що він відповідає:
за зобов'язаннями, пов'язаними з цією діяльністю, усім своїм майном, за винятком того, на яке відповідно до законодавчих актів не може бути звернене стягнення;
за охорону навколишнього середовища;
за додержання заходів з техніки безпеки, охорони праці, виробничої гігієни та санітарії;
за заподіяну шкоду і збитки.
Суб'єкт підприємницької діяльності може бути визнаний судом або арбітражем банкрутом, якщо майна, яке йому належить, не вистачає для покриття заборгованості й немає перспектив для фінансового оздоровлення підприємства. Найманому працівникові, який втратив працездатність, підприємець забезпечує відшкодування витрат у випадках і в порядку, передбачених законодавством.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Завдання 2. Колективна робота. Складання заповідей підприємця
Викладач: Для входження у світ підприємництва підприємцям-початківцям необхідні знання, ентузіазм, велике вміння та бажання знайти своє місце у складному світі бізнесу. Велике значення у цьому має знання таких основних заповідей підприємця.
Завдання 3. Вправа «Видиранка»
Мета: сприяння позитивного само оцінювання, усвідомлення унікальності кожної людини.
Учасники заняття отримують папір, заплющують очі і виконують завдання ведучого: зігнути навпіл, відірвати правий кутик, зігнути навпіл, відірвати лівий кутик, зігнути навпіл, відірвати правий кутик. Звертається увага на неповторність кожної видиранки.
Обговорення: усі ми різні, неповторні, унікальні, у кожного своє бачення та розуміння професійного успіху, життєвого успіху, у кожного є свої цілі на шляху до досягнення мети. Але це чудово, бо можемо щось для себе запозичити один в одного.
Завдання 4. Перегляд відео кліпу на пісню «Приватний підприємець» (Антін Мухарський)
Завдання 5. Вправа «Тепло наших рук»
Мета: дати учням можливість висловити власні побажання
Хід вправи:
Викладач: Прошу всіх встати. Пропоную учням підійти один до одного, і потиснути руки і стисло висловити особисті побажання, які починаються зі слів: «Я вірю…».
Вправа на фокус уваги!
Коли відзначається професійне свято - День підприємця?
В першу неділю вересня в Україні відзначається День підприємця.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Мотивація учнів на досягнення життєвих цілей за допомогою вислову
Люди завжди звинувачують обставини за те, які вони є.
Я не вірю в обставини. Люди, які домагаються успіху в цьому світі, -
це люди, які можуть піднятися і пошукати потрібні їм обставини і,
якщо не можуть знайти, створюють їх.
Б. Шоу:
Вивчення теми «Підприємець – головна постать економічного процесу» буде продовжено на наступних уроках і на ІІІ - му курсі при вивченні предмета «Підприємницька діяльність».
Учні Подолян Павло та Подолян Іван у 2018 році приймали активну участь в очно-заочному конкурсі бізнес-проектів «Живи та працюй на Хмельниччині» ( в рамках реалізації комплексного профорієнтаційного проекту для молоді «Від мрії до дії»), серед учнів 9 - 11 класів загальноосвітніх шкіл та учнів ПТНЗ Хмельницької області, підготовили бізнес-проект на тему: «Виробництво сільськогосподарської продукції: сої» фермерського господарства «Подоляни», який посів ІІ місце.
Також у 2019 році наші учні Андрій Шваб та Олександр Каплун брали участь в обласному вернісажі бізнес-ідей серед учнів ЗП (ПТ)О «стартап юніор» - проект «Заснування фермерського господарства господарства «АШОК», де посів ІІ місце.
Проєкт дав можливість учням ліцею відчути себе справжніми власниками фермерського господарства. Вони придумали цікаву бізнес-ідею – засновники малого фермерського господарства розробили бізнес-план створення та діяльності цього господарства, здійснили розрахунки витрат, визначили прибуток, детально вивчили процес вирощування сої, її конкурентоспроможність, рентабельність, розробили технологічну систему.
Бізнес-ідея учнів ліцею ще раз переконала в тому, що представники професійно-технічної освіти – це обдаровані, талановиті, здібні молоді люди, за якими великою мірою майбутнє процвітання України.
Нехай знання, які Ви здобули на уроці йшли Вам лише на користь. Щоб Ви у подальшому стали відомими підприємцями, а ваші фірмові блюда стануть візитною карткою ресторану або кафе. Мета кухарів – зробити людей щасливими. А ми завжди будемо вами гордитись.
Мені було дуже приємно разом з вами працювати! Дякую за активну роботу!
Відмічаю кращих і гірших учнів.
Повідомлення і обґрунтованість оцінок.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання.
Викладач ___________________ Боровик Наталія Вікторівна.
Я вірю у стабільний прибуток
Я вірю у процвітання
Я вірю у нові ідеї
Я вірю в успішне ведення своєї справи
Я вірю у матеріальне благополуччя
Я вірю у впевненість у завтрашній день
Я вірю у високі доходи і у малі витрати
Я вірю в успішну справу
Я вірю у квітучу справу на користь для нашої країни
Я вірю у процвітання своєї справи
Я вірю у високий достаток
Я вірю у величезні прибутки
Я вірю у процвітаюче життя
Я вірю в удачу
Я вірю нові здобутки
Я вірю у блискучі ідеї
Я вірю у втілення нових бізнес-проектів
Я вірю у мудрість в справах і процвітання України
Я вірю у стабільність