Мета уроку теоретичного навчання: розширити знання учнів про багатоциліндрові двигуни;
ознайомити і розвивати в учнів вміння застосовувати здобуті знання у практичній
діяльності.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
ДНЗ «Чортківське вище професійне училище»
Методична розробка уроку з предмету:
«Трактори» для учнів групи № 11 на тему:
«Багатоциліндрові двигуни.»
Розробила:
викладач спецдисциплін Візнюк С. Є.
смт. Заводське 2012 р.
Тема: Класифікація та загальна будова двигунів внутрішнього згоряння.
Тема уроку:
Багатоциліндрові двигуни.
Мета уроку: Розширити знання учнів про багатоциліндрові двигуни; ознайомити і розвивати в учнів вміння застосовувати здобуті знання у практичній діяльності.
Тип уроку: Комбінований урок.
Засоби навчання:
Забезпечення заняття:
Наочні посібники: плакати, підручники, .
Технічні засоби навчання: двигун СМД-60.
Робочі місця: клас № 9.
Література:
Основна: Я. Ю. Білоконь., А. І. Окоча., С. П. Коханівський «Трактори». – К.:
Урожай, 1987 із змінами, переклад на укр.., 1991-368 с.
А. Ф. Головчук., В. Ф. Орлов., О. П. Строков «Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки». Підручник у 3 кн. – К.: Грамота, 2003 – кн. 1: Трактори.- 336с.: іл. Тривалість уроку: 40 хв.
Структура уроку: I. Організаційна частина. – 2 хв.
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів. – 9 хв.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. – 2 хв.
IV. Вивчення нового матеріалу. – 20 хв. V. Закріплення нових знань. – 4 хв.
VI. Підбиття підсумків уроку. – 2 хв.
VII. Повідомлення домашнього завдання із інструкцією викладача до виконання.
– 1хв.
Хід уроку І. Організаційна частина.
1. Перевірка присутності учнів.
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
Технічний диктант – слід продовжити речення.
1. Поршень знаходиться найдальше від кривошипа, коли він перебуває у …
2. Об’єм циліндра між верхньою мертвою точкою і нижньою називається…
3. Економічнішим вважається двигун…
4. У чотирициліндровому двигуні робочі ходи чергуються через…
5. Під час такту стиску у циліндрі дизельного двигуна стискається …
6. Чотирициліндровий дизельний двигун має порядок роботи циліндрів …
7. Корисна робота у двигуні виконується під час такту …
8. У дизельному двигуні пальна суміш в кінці такту стиску …
9. Комплекс послідовних процесів, які відбуваються в кожному циліндрі двигуна, в послідовності: впуск, стиск, робочий хід, випуск, називається …
10. При одному ході поршня колінчастий вал двигуна обертається на …
11. Двигун, у якому робочий цикл здійснюється за чотири ходи поршня називається …
12. В поршневому двигуні внутрішнього згоряння хімічна енергія палива, під час робочого циклу перетворюється в … ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
На попередніх заняттях ми ознайомилися із класифікацією тракторів, історією їх виникнення, загальною будовою. Також розглянули загальну будову та принцип дії першої складової трактора, його серця – двигуна. Ми побачили, що на кожному етапі розвитку суспільства для забезпечення ефективного використання тракторів на сільськогосподарських роботах у різних ґрунтово-кліматичних зонах та галузях господарства промисловість випускає велику їх різноманітність. Відповідно це вимагає і розробку різних типів двигунів. Сьогодні ми торкнемося ближче пункту класифікації двигунів за кількістю циліндрів.
IV. Вивчення нового матеріалу.
На уроці ми розглянемо наступні запитання:
1. Багатоциліндрові двигуни, їх переваги.
2. Порядок роботи циліндрів багатоциліндрових двигунів. Економічність двигуна.
1. Багатоциліндрові двигуни, їх переваги.
При застосуванні одноциліндрового двигуна за два оберти колінчастого вала відбувається тільки один робочий хід. Тому колінчастий вал обертається нерівномірно і відповідно має підвищену вібрацію та погану прийомистість.
Щоб усунути всі недоліки, які із цим пов’язані, на тракторах та автомобілях встановлюють двигуни, які мають велику кількість циліндрів. Циліндри можуть бути розміщені в один ряд вертикально чи в два ряди під кутом один до одного. Дворядне розміщення циліндрів дозволяє зменшувати довжину і масу двигуна.
Багатоциліндрові двигуни добре зрівноважені. За рахунок більшої кількості робочих ходів у них забезпечується рівномірне обертання колінчастого вала з порівняно легким маховиком. Для рівномірного чергування робочих ходів і кращого зрівноваження двигуна коліна вала розміщені в одній площині попарно, тобто коли поршні першого і четвертого циліндрів рухаються до НМТ, поршні другого і третього циліндрів рухаються до ВМТ і навпаки.
2. Порядок роботи циліндрів багатоциліндрових двигунів.
Економічність роботи двигуна.
Нумерування циліндрів при однорядному розміщенні починається від радіатора двигуна, а при V–подібному від радіатора двигуна спочатку лівого ряду, а потім правого. Вітчизняні сільськогосподарські багатоциліндрові двигуни мають парну кількість циліндрів – від 2 до 12.
Під порядком роботи багатоциліндрового двигуна внутрішнього згоряння мають на увазі знаходження послідовності (чергування) робочих ходів у циліндрах.
Порядок роботи двигуна визначається конфігурацією колінчастого вала і вибирається за умов: рівномірного чергування спалахів в циліндрах двигуна; рівномірного навантаження колінчастого вала. Скільки б не було циліндрів у двигуні – вони всі повинні відпрацювати цикл за два оберти колінчастого вала, тобто:
спал. = 720 : і цил
де і цил – кількість циліндрів
Для чотирициліндрового рядного двигуна:
4 цил = 720 : 4 = 180˚, тобто через кожні 180˚ оберту колінчастого вала повинен здійснюватись спалах в певному циліндрі двигуна.
6 цил = 720 : 6 = 120˚
8 цил = 720 : 8 = 90˚
12 цил = 720 : 12 = 60˚
Порядок роботи багатоциліндрових двигунів:
6 цил V : 1 – 4 – 2 – 5 – 3 – 6
P : 1 – 5 – 3 – 6 – 2 – 4
8 цил V : 1 – 5 – 4 – 2 – 6 – 3 – 7 – 8
P : 1 – 6 – 2 – 5 – 8 – 3 – 7 – 4
12 цил V : 1 – 12 – 5 – 8 – 3 – 10 – 6 – 7 – 2 – 11 – 4 – 9
4 цил P : 1 – 3 – 4 – 2
Значення порядку роботи циліндрів необхідне для правильного приєднання паливопроводів та форсунок, проводів високої напруги при регулюванні теплового зазору в клапанах газорозподільного механізму, встановленні кута випередження впорскування палива в дизелях або випередження запалювання в карбюраторних двигунах.
V. Закріплення нових знань (проводжу фронтальну перевірку якості засвоєння вивченого на уроці матеріалу – опитую декількох учнів).
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Наше заняття добігає кінця, скажіть:
Що нового ви сьогодні дізналися?
Чи потрібні вам знання і уміння, набуті на занятті?
Де ви можете використати дані знання?
VІ. Повідомлення домашнього завдання із інструкцією викладача до виконання.
Я. Ю. Білоконь., А. І. Окоча., С. П. Коханівський «Трактори» ст. 20 – 25.
А. Ф. Головчук., В. Ф. Орлов., О. П. Строков «Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки» ст. 19 – 24.