Методична розробка уроку теоретичного навчання з предмету "Трактори" на тему "Вступ"

Про матеріал

Мета заняття:

Дидактична: Засвоїти знання із завдань та технічного переоснащення сільського господарства; розглянути поняття про трактор та його роль у сільському господарстві країни; познайомити із історією тракторобудування у нашій країні.

Виховна: Проявити у учнів інтерес та любов до обраної професії; повагу до людей, що внесли свій вклад у розвиток науково-технічного прогресу.

Перегляд файлу

Тема:

Вступ. Основні відомості про трактори.

Тема уроку: Вступ.

Мета заняття:

Дидактична: Засвоїти знання із завдань та технічного переоснащення сільського господарства; розглянути поняття про трактор та його роль у сільському господарстві країни; познайомити із історією тракторобудування у нашій країні.

Виховна: Проявити у учнів інтерес та любов до обраної професії; повагу до людей, що внесли свій вклад у розвиток науково-технічного прогресу.

Вид заняття: екскурсія в минуле.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи навчання: інформаційно-повідомляючий, пояснювально-ілюстративний.

Міжпредметні зв’язки:

Предмети, що забезпечують: Фізика, хімія, історія.

Предмети, які забезпечуються: Сільськогосподарські машини, Будова і ТО автомобілів.

Забезпечення заняття:

Наочні посібники: папка «Світочі науки», стенди видатних людей даної професії, презентація «Історія тракторобудування».

Технічні засоби навчання: ноутбук, диски.

Робочі місця: клас № 9.

Література:

Основна: Я. Ю. Білоконь., А. І. Окоча., С. П. Коханівський «Трактори».– К.: Урожай, 1987 із змінами, переклад на укр.., 1991-368 с.

Б. М. Гельман., М. В. Москвін «Сільськогосподарські трактори і автомобілі». Книга

1.   Двигуни. – ВО «Агроиздат», 1987-302 с.

Додаткова: А. Т Потапенко., Рябченко., С. А. Карпенко «Тракторы» 6-е изд. Пер. С.

укр. – К.: Урожай, 1983 – 328 с., ил.

Тривалість уроку: 40 хв.

Структура уроку:

1.   Організаційна частина.

2.   Мотивація навчальної діяльності.

3.   Оголошення теми, мети, завдань уроку.

4.   Вивчення нового матеріалу із первинним закріпленням.

5.   Осмислення нових знань.

6.   Закріплення, систематизація та узагальнення.

7.   Підбиття підсумків уроку.

8.   Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Хід уроку:

1. Організаційна частина. – 2 хв.

1.1.   Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.

1.2.   Підготовка до сприйняття матеріалу.

2.   Мотивація навчальної діяльності. – 2 хв.

2.1.   Роль сільськогосподарської техніки у житті людини.

2.2.   Роль тракторів у житті учнів та їх сімей.

3.   Оголошення теми, мети, завдань уроку. – 3 хв.

Тема: «Вступ» План уроку:

1. Завдання з технічного переоснащення сільського господарства. 2. Поняття про трактор. Трактори – основа енергетики в сільськогосподарському виробництві.

3.     Історія тракторобудування в Україні.

4.     Вивчення нового матеріалу із первинним закріпленням. – 23 хв. 1. Завдання з технічного переоснащення сільського господарства Використання раціональної агротехніки та прогресивних технологічних процесів на всіх етапах вирощування і переробки сільськогосподарської продукції – один із напрямів виходу з кризи в АПК.

Тому технічне переоснащення аграрного сектора економіки повинне забезпечувати виконання сучасних вимог до технологій сільськогосподарського виробництва.

Насамперед це:

Ø дотримання максимальних строків та якісного виконання технологічних операцій;

Ø досягнення високої продуктивності агрегатів та зменшення питомих енергетичних витрат на виконання сільськогосподарських робіт за рахунок розширення використання ресурсоощадних технологій виробництва;

Ø збалансованих технологічних комплексів машин;

Ø альтернативних джерел енергії та зниження технологічного навантаження на довкілля;

Ø створення комфортних умов для роботи механізаторів.

2.  Поняття про трактор. Трактори – основа енергетики в сільськогосподарському виробництві

Трактор – складна самохідна машина на колісному або гусеничному ходу, призначена для переміщення та приводу в дію робочих органів мобільних стаціонарних машин від ВВП або привідного шківа.

Трактор є одним із основних енергетичних засобів виконання різноманітних робіт не тільки у сільському господарстві а й у інших галузях народного господарства.

Сучасні трактори мають високі техніко-експлуатаційні показники, що забезпечують високу ефективність їх використання. Водночас ефективна та тривала робота тракторів, підтримання їхніх складових частин у робочому стані, своєчасне та якісне проведення технічних оглядів і ремонту, підготовка до виконання конкретних технологічних операцій, залежать від досконалого вивчення будови трактора, принципу дії вузлів, агрегатів, механізмів та систем, правил виконання роботи з ТО, вміння виявляти несправності та кваліфіковано їх усувати.

 

 

 

3.  Історія тракторобудування в Україні

Історія українського тракторобудування зароджує своє коріння ще у 1763 році, в якому уральський винахідник І. І. Ползунов розробив і виготовив паровий двигун (перша в світі двохциліндрова машина безперервної дії).

Згодом у 1791 році російський механік і винахідник Іван Кулібін побудував триколісну коляску-самокатку з двома ведучими колесами і одним переднім напрямним. У цій розробці вперше було застосовано коробку передач, рульове керування, роликові підшипники, гальма, маховики.

У Франції в 1830 році з’явилися перші колісні трактори з паровими машинами, а у 1837 році штаб-капітан Д. А. Загрядський розробляє гусеничний хід (екіпаж з безкінечними рухомими коліями).

Винайдення першого ДВЗ належить не вченому і не інженеру, а звичайному офіціанту Етьєну Ленуару у 1860 році, який працював на світильному газі, без попереднього стискання пальної суміші. За конструкцією цей двигун мало чим відрізнявся від парової машини (ККД – 4%). Охолодження циліндрів здійснювалось за допомогою води. Механізм простий, але завдяки ньому здійснили революцію в промисловості і на транспорті. У 1876 році німецький механік Н. Отто створив 4-тактний газовий двигун з попереднім стисканням пальної суміші перед іскровим запалюванням і ККД збільшився до 12 %. Цей двигун став праобразом сучасних карбюраторних двигунів.

У 1879 році був винайдений бензиновий двигун російським вченим Огнеславом Костовичем. Двигун мав електричне запалювання та потужність 60 кВт. У цьому ж році парохідний механік Федір Абрамович Блінов перший в світі розробив і сконструював гусеничний трактр де вирішив проблему його повороту, застосувавши роздільне керування гусеницями. Цікаво, що цей гусеничний хід мав усі основні елементи сучасної гусениці. Трактор мав раму довжиною 5 м, дві парові машини потужністю 10 – 12 к. с. і посередині один котел. Рухався він із швидкістю 2,14 – 3,3 км/год. Важив трактор 9820 кг. Кожна парова машина приводила в рух одну гусеницю. Машина дозволяла легко робити повороти в будь-якому напрямку і розвертатися на місці.

На виставці в м. Саратові у 1889 році Ф. А. Блінов вперше демонстрував свій трактр:

чіпляв до нього сільськогосподарські знаряддя і вантажні платформи. Возив відвідувачів виставки. Але ніхто не хотів займатися промисловим виготовленням тракторів. Комісія виставки видала йому похвального листа. Пізніше Ф. А. Блінов розробив креслення гусеничного трактра з гасовим двигуном, але побудувати машину не встиг.

У 1894 році німецький інженер Рудольф Дизель теоретично обгрунтував робочий цикл, а через декілька років побудував перший в світі дизельний двигун з самозапалюванням. Р. Дизель отримав патент на винахід, який зробив переворот в техніці. Деякі колеги і навіть друзі автора винаходу переконували його в тому, що в двигуні немає нічого винайденого, все це вже було зроблено раніше.

Дизель заперечував, адже він підвищив ККД двигуна до 26, 2 %.

В 1897 році Р. Дизель сконструював третій по рахунку двигун – малогабаритний одноциліндровий 4-тактний потужністю 25 к. с., що працював на нафті і мав ККД 20 %. В ньому одночасно використовувалися відомі і вже раніше здійснені, але порізно в інших двигунах, принципи попереднього стискання повітря в кінці такту стиску безпосередньо перед впорскуванням палива та ін.

Дизель найбільш економна із всіх існуючих теплових машин.

Але дизельний двигун був іще не досконалий. На допомогу Р. Дизелю у 1899 році прийшов російський вчений інженер Г. Тринклер. Він запропонував удосконалену конструкцію ДВЗ з самозапалюванням від стиску, але без компресора для розпилювання палива. ККД приблизився до 50 %, що значно вище ККД парових і дизельних турбін та бензинових двигунів.

У 1910-1911 роках на заводі в м. Балаково учень Блінова, винахідник Я. Мамін створив перший вітчизняний колісний трактор, в якому був застосований нафтовий двигун потужністю 25 к. с. із запалюванням паливної суміші від стискання. Він дістав назву “Русский трактор” і вже до 1914 року було випущено більше 100 тракторів на цьому заводі.

Майже всі трактори того часу були недосконалими у технічному відношенні, мали багато марок, недостатню потужність та економічність, випускалися кустарно і невеликими партіями.

Необхідний був сучасний економічний трактор. Тому Я. Мамін купив за кордоном 1500 тракторів “Фордзон”, які були на той час найпростішими і найдешевшими американськими тракторами. А 1 листопада 1924 року з конвейєра заводу “Красный путиловец” у м. Ленінграді зійшов трактор “Фордзон-Путиловец”, який мав гасовий двигун потужністю 20 к. с. (14,7 кВт) і тришвидкісну коробку передач, яка давала змогу змінювати швидкість від 2,3 до 10,8 км/год.

Але сільськогосподарське виробництво вимагало все більше і більше тракторів, тому виникла необхідність у будівництві тракторних заводів.

Зокрема у 1931 році побудували Харківський тракторний завод, який випускав трактор ХТЗ-15/30. Згодом вже після трьох років на Кіровському заводі випустився перший просапний трактор “Універсал”. З 1950 року випускаються: ДТ-54, ДТ-14, МТЗ-2, С-80.

На початку 60-х: Т-100 М, ДТ-75 М, Т-40, Т-25. 1970: К-701, Т-150 К, МТЗ-80/82, Т40 М.

5.     Осмислення нових знань (пропоную декільком учням висловити свою думку про вклад розглянутих видатних інженерів у розвиток науково-технічного прогресу). – 2 хв.

6.     Закріплення, систематизація та узагальнення (проводжу фронтальну перевірку якості засвоєння вивченого на уроці матеріалу (опитую декількох учнів). – 4 хв.

7.     Підбиття підсумків уроку (оцінюю роботу учнів на уроці). – 2 хв.

8.     Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. – 2 хв.

Домашнє завдання:

Література основна:

Б. М. Гельман., М. В. Москвін «Сільськогосподарські трактори і автомобілі». Книга 1. Двигуни. – ст. 9-12__

pdf
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку