МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ордена"Знак Пошани" вище професійне училище № 75
Методична розробка
уроку виробничого навчання на тему:
«Приготування прісного тіста та виробів з нього ».
Розробила майстер виробничого навчання І категорії
Андрейченко Л.М.
2020 рік
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Ми продовжуємо вивчати матеріал розділу: «Приготування прісного тіста та виробів з нього ». А сьогодні на уроці виробничого навчання ми навчимось готувати вареники з різними начинками.
Для цього кожен повинен відповідати певним вимогам:
1.Наявність спецодягу;
2. дотримання вами вимог особистої гігієни;
3.Підготовлене робоче місце.
Прошу чергового учня доповісти про стан готовності групи до уроку.
ІІ. Вступний інструктаж.
Під час нашого заняття розглянемо різноманітність начинок, які використовуються для приготування вареників.
Вареники – улюблена в Україні страва з вареного тіста з начинкою. У давнину ця страва наділялася певними властивостями. Оскільки вареник за формою нагадує Місяць, йому в народі приписували відповідні функції Місяця – сприяти добробуту і зміцненню здоровя людини.
У щоденному меню українського селянина вареники траплялися не часто, вони були окрасою недільного і святкового столу. Їх подавали також на весіллях, хрестинах, поминках, на гостинах, присвячених храмовим святам, варили на толоку й обжини. Вареники були обов’язковою стравою, яку несли дівчата-породіллі на родини. Вручаючи цей нехитрий дарунок молодій матері, подруги примовляли: «Щоб повна була завжди, як вареник». У цих випадках вареники неоднозначно символізували продовження роду.
Начинка могла бути пісною або скоромною, залежно від релігійного календаря. Як начинку використовували сир, смажену капусту, варену товчену картоплю, мак, калину, вишні та інші ягоди, яблука, варені і товчені сухофрукти, варену квасолю, горохове пюре, пшоняну або гречану кашу і навіть борошно. Борошняна начинка була типовою для Полтавщини і південної Чернігівщини. Для її приготування підсмажували сало доти, доки воно не перетворювалося на суху шкварку жовтого кольору, і в киплячий смалець поступово додавали борошно, розмішуючи, доки воно не вбрало повністю смалець. Засмажку охолоджували й начиняли нею вареники, які називались вареники з піском.
Начинки для вареників мали також особливі прикмети. Так, начинки з круп, бобових, маку повинні були сприяти родючості землі і розмноженню людського роду. Тому не випадково на весілля подавали вареники, начинені бобами ( Західна Волинь), вареною квасолею і запареним пшоном (Центральне і Західне Полісся), пшоняною кашею, яка була символом єднання задля дальшого життя (Волинь).
Дуже любили українці вареники з сиром. Вони займали важливе місце в українських обрядах. Вважалося , що ними можна задобрити духів: добрих – щоб допомагали, злих – щоб не шкодили.
З тією ж метою готували вареники з сиром на весілля (Львівщина та Закарпаття), на хрестини (Лемківщина), ними частували матір після народження дитини, пригощали на толоці, обжинках і обов’язково – на масляну (Сиропуст). У північній частині Гуцульщини вареники з сиром подавали на обід після похорону – для налагодження контакту з потойбічним світом.
3.Актуалізація опорних знань з матеріалів теоретичного курсу, пов’язана з матеріалом попередніх уроків виробничого навчання.
А зараз ми пригадаємо деякий матеріал, який буде необхідний вам під час виконання практичної роботи.
Дайте відповіді на такі питання:
4.Організація робочого місця, демонстрація прийомів приготування вареників з різними начинками.
Для проведення практичної частини необхідно організувати робоче місце, до складу якого входить: виробничий стіл, терези, посуд.
Для приготування вареників сьогодні ми використовуємо: борошно, яйця, воду, сіл
Пшеничне борошно просіюємо, насипаємо гіркою, посередині робимо заглиблення, в яке
вливаємо холодну воду, проціджений розчин солі і цукру, додаємо сирі збиті яйця і замішуємо круте тісто. Тісто місимо доти , доки воно не набуде однорідної консистенції (готове тісто відтає від рук і стінок посуду). Після натискання пальцем на його поверхню ямочка повинна вирівнятись. Тісто залишаємо на 30-40 хв, накривши серветкою або кришкою, для набухання клейковини і надання йому еластичності.
Розпочнемо демонстрацію прийомів формування вареників з
різними начинками.
Способи формування вареників. Вареники можна формувати різними способами:
При цьому способі залишається багато тіста , яке швидко висихає і його знову треба переробляти.
Додаток № 4
Приготування тіста для вареників.
сировина |
вихід |
Технологічні вимоги |
Борошно пшеничне |
695 |
Сировина повинна |
яйця |
53 |
Відповідати нормам НТД |
вода |
270 |
|
сіль |
12 |
|
вихід |
1000 |
|
Технологія приготування. Пшеничне борошно просіюють, насипають гіркою, посередині роблять заглиблення, в яке вливають холодну воду, проціджений розчин солі і цукру. Додають сирі збиті яйця і замішують круте тісто розчин солі і цукру, додають сирі яйця і замішують круте тісто. Тісто місять доти, доки вононе набуде однорідної консистенції ( готове тісто відстає від рук і стінок посуду). Після натискання пальцем на його поверхню ямочка вирівнюється. Тісто залишають на 30-40хв,накривши серветкою або кришкою, для набухання клейковини і надання йому еластичності.
Додаток № 3
Начинка із свіжої капусти.
Сировина |
вихід |
Технологічні вимоги |
Капуста білоголова |
1500/1200 |
|
Маргарин столовий |
70 |
Сировина повинна |
Маса готової капусти |
900 |
Відповідати нормам НТД |
Яйця |
100 |
|
Цибуля ріпчаста |
238/200 |
|
Маргарин столовий |
30 |
|
Маса пасерованої цибулі |
100 |
|
Перець чорний мелений |
0,2 |
|
Петрушка (зелень) |
14/10 |
|
Сіль |
10 |
|
Вихід |
1000 |
|
Технологія приготування. Підготовлену свіжу капусту шаткують, кладуть на лист з розтопленим жиром шаром не більше 3 см і смажать до готовності у жаровій шафі при температурі 180-200°С, періодично помішуючи. При нижчій температурі капуста набуде бурого кольору і стане несмачною, а при вищій – може обвуглитися.
Готову капусту охолоджують, додають сіль. В готову капусту додають круто зварені дрібно нарізані яйця або пасеровану цибулю і дрібно нарізану зелень петрушки.
Якщо свіжа капуста гіркувата, її попередньо бланшують (3-5хв), відкидають, додають стекти воді, а потім обсмажують. Свіжу капусту можна обсмажувати також на плиті, в електричній сковороді при помішуванні.
Додаток №1
Начинка картопляна з шкварками й цибулею.
сировина |
вихід |
Технологічні вимоги |
картопля |
1045/784 |
|
Маса вареної протертої картоплі |
760 |
Сировина повинна відповідати нормам НТД |
Цибуля ріпчаста |
250/210 |
|
Сало шпик |
198/190 |
|
Маса пасерованої з салом цибулі |
250 |
|
сіль |
10 |
|
вихід |
1000 |
|
Технологія приготування. Обчищену картоплю варять, відвар зливають, гарячу картоплю протирають. Сало шпик нарізують дрібними кубиками, смажать до витоплення жиру, додають дрібно нарізану ріпчасту цибулю, пасерують до готовності, а потім змішують з протертою картоплею.
Додаток№2
Начинка грибна.
сировина |
вихід |
Технологічні вимоги. |
Гриби сушені |
410 |
|
Маса варених грибів |
820 |
Сировина повинна |
Маргарин столовий |
50 |
Відповідати нормам НТД |
Цибуля ріпчаста |
100/84 |
|
Маса пасерованої цибулі |
42 |
|
Борошно пшеничне |
10 |
|
Перець чорний мелений |
0,2 |
|
сіль |
20 |
|
вихід |
1000 |
|
Технологія приготування. Сушені білі гриби ретельно промивають, замочують, потім варять до готовності. Відвар проціджують і використовують для приготування білого соусу. Варені гриби миють, обсушують, пропускають через м’ясорубку, обсмажують в олії або маргарині, додають пасеровану ріпчасту цибулю, сіль, перець, соус і все добре перемішують.
Під час приготування вареників можуть бути допущені кухарем наступні помилки:
№ з/п |
Проблема |
Причина |
Шляхи попередження |
1 |
Тісто прилипає до рук |
Недостатньо вимісили |
Додати борошна і добре вимісити |
2 |
При формуванні вареники розліплюються |
Начинка може бути надлишково волога |
Помістити начинку на друшляк і дати стекти. |
3 |
Зварені вареники розпадаються |
переварили |
Вареники варять 5-7хв. |
4 |
При формуванні вареників тісто розріджується, вареники втрачають форму |
Для тіста використали борошно з «слабкою клейковиною» |
Борошно з «слабкою» клейковиною використовують для приготування варених виробів |
Які питання виникли по розглянутому матеріалу?
Зараз ми перевіримо , наскільки Ви засвоїли даний матеріал:
Під час підсумків вступного інструктажу, повідомлення критеріїв оцінювання завдань.
Критерії оцінювання.
Бали |
Оцінювання навчальних досягнень учнів. |
1-3 |
Учень підбирає набір продуктів для приготування страв з м’яса, сільськогосподарської птиці: спосіб приготування страв з м’яса не відповідає технології приготування, не дотримується т/б та організації робочого місця; недодержується технології приготування; смакові якості не відповідають вимогам. |
4-6 |
Учень підбирає набір продуктів для приготування страв з м’яса, сільськогосподарської птиці; дотримується т/б та організації робочого місця з допомогою майстра; технологія з суттєвими помилками. |
7-9 |
Учень підбирає набір продуктів для приготування страв з м’яса, сільськогосподарської птиці та субпродуктів; дотримується т/б та організації робочого місця; технологія приготування виконана з незначною допомогою майстра; доведення до смаку з незначною консультацією майстра. |
10-12 |
Приготування виконана без помилок; смак відповідає вимогам до якості; проявляє творчий індивідуальний підхід до вибору додаткової сировини для покращення смаку, оздоблення та подачі. |
ІІІ. Поточний інструктаж і самостійні вправи учнів.
- розрахунок сировини відповідно до завдання кожному учню, складання технологічної картки.
- перевірка правильності розрахунків і знання технології приготування вареників з різними начинками;
- підбір та підготовка інструменту, інвентарю, обладнання, посуду для приготування вареників з різними начинками;
- організація робочого місця для приготування вареників з різними начинками;
- підготовка сировини для приготування вареників з різними начинками;
- приготування тіста ( прісного) для вареників; формування вареників різними способами;
- приготування і подавання вареників;
- якісна оцінка готової страви, відповідність нормі виходу страви.
3.2. Цільовий практичний обхід .
Здійснюється обхід з метою перевірки:
3.3. Цільовий індивідуальний обхід.
Здійснюється індивідуальний обхід з ціллю перевірки:
3.4. Комплексний обхід.
- організації роботи в групі;
- усунення типових помилок у разі їх виникнення;
- прибирання робочого місця;
- відповідного догляду за інструментом, інвентарем, устаткуванням по закінченню роботи;
- безпечних прийомів праці в групі.
ІV. Заключний інструктаж.
4.1. Підбиття підсумків уроку: досягнення мети завдань уроку,
ознайомлення з устаткуванням; організацією робочого місця при приготуванні
вареників з різними начинками; ознайомлення з охороною праці й безпекою життєдіяльності
при роботі в борошняному цеху.
4.2. Аналіз типових помилок, попередження та шляхи їх усунення.
4.3. Якість виконаних робіт та виконання учнівських норм.
4.4. Виставлення оцінок, повідомлення теми наступного уроку.
V. Домашнє завдання.
Завдання кожному учню: самостійно скласти технологічні картки приготування напівфабрикатів з різними начинками на одну і чотири порції.
Використана література.