Методична розробка уроку з геометрії для 9 класу на тему «Правильні многокутники»
Тип уроку: Урок систематизації та узагальнення знань.
Мета:
- навчальна: узагальнення знань, умінь і навичок з теми «Правильні многокутники»; формувати вміння аналізувати, узагальнювати; перевірити ЗУНи учнів по різнорівневим картками;
- розвиваюча: розвиток логічного мислення, правильної письмової та усної математичної мови, навичок побудови креслень за умовою завдання, розширити кругозір учнів;
- виховна: виховання акуратності, самостійності, інтересу до предмета.
Методи і прийоми: фронтальне опитування, індивідуальна робота (виконання тестів, самостійної роботи 3-х рівнів, розгадування кросворду); репродуктивний.
Обладнання: кросворд, різнорівневі картки трьох кольорів, бланки відповідей, креслярські інструменти магніти, тести, жетони трьох кольорів, поле для рефлексії уроку «Богатир на роздоріжжі»,
Структура уроку:
1. Оргмомент (1 хв);
2. Актуалізація знань (фронтальне опитування) (2 хв);
3. Перевірка знань (тестова робота) (15 хв);
4. Різнорівнева самостійна робота (15 хв);
5. Підсумок уроку, виставлення оцінок (2-3 хв);
6. Пред'явлення домашнього завдання (1-2 хв).
Хід уроку наведено в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1 – Хід уроку
№ |
Передбачувана діяльність вчителя |
Передбачувана діяльність учнів |
1. |
Організаційний момент |
|
|
Учні, сьогодні на уроці ми повторимо вивчений матеріал по темі «Правильні многокутники», перевіримо, як ви навчилися розв’язувати задачі по даній темі. |
|
2. |
Актуалізація знань |
|
|
Дайте відповідь на питання: 1. Який багатокутник називається правильним?
2. За якою формулою обчислюється: - кут правильного n-кутника?
- сторона правильного n-кутника?
- радіус вписаного кола?
- площа правильного n-кутника?
|
Опуклий многокутник, у якого всі кути рівні і всі сторони рівні .
|
3. |
Перевірка знань (тест) |
|
|
А тепер вам належить виконати завдання на друкованій основі (2 варіанти): заповнити пропуски (крапки) так, щоб вийшло вірне висловлювання. Хто впорається із завданням, приступає до виконання завдання на кольорових картках.
Самоперевірка, виставлення оцінок. Відповіді (на дошці): 1 варіант
2 варіант
|
|
4. |
Різнорівнева самостійна робота |
|
5. |
Підсумок уроку. Виставлення оцінок, рефлексія. |
|
|
Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами узагальнили наші знання по темі «Правильні многокутники». Всім дякую за урок. |
|
6. |
Домашнє завдання |
|
Тест наведено в таблиці 2.2.
Таблиця 2.2 - Тест
Прізвище ім'я ………………………..Варіант 11. Якщо сторони многокутника є хордами кола, то многокутник називається .............................. ..2. Якщо сторони многокутника є дотичними до кола, то коло називається .............................. .3. Якщо сторона правильного многокутника стягує дугу кола, що дорівнює 360, то многокутник має ....... сторін.4. Дан правильний трикутник, висота якого 6 см. Радіус описаного навколо нього кола дорівнює ...... ..5. Чи вірно твердження: многокутник є правильним, якщо він опуклий і все його сторони рівні. - .........6. Радіус кола, описаного навколо правильного шестикутника зі стороною а обчислюється за формулою: R = ... ..7. Сторона правильного чотирикутника, вписаного в коло радіуса R, обчислюється за формулою а4 = ... ..8. Якщо правильний многокутник має 5 сторін, то сума внутрішніх кутів дорівнює ... ..
|
Прізвище ім'я…………………………………… Варіант 2 1. Якщо сторони многокутника є хордами кола, то коло називається .............................. .. 2. Якщо сторони многокутника є дотичними до кола, то багатокутник називається .............................. .. 3. Якщо правильний многокутник має 9 сторін, то сторона стягує дугу кола, що дорівнює ...... .. 4. Дан правильний трикутник, висота якого 9 см. Радіус вписаного в нього кола дорівнює ............. 5. Чи вірно твердження: будь-який чотирикутник з рівними сторонами є правильним. - .......... 6. Радіус кола, вписаного в правильний чотирикутник зі стороною а обчислюється за формулою: r = ... .. 7. Сторона правильного трикутника, вписаного в коло радіуса R, обчислюється за формулою а3 = ... .. 8. Якщо сума внутрішніх кутів правильного многокутника дорівнює 7200, то правильний багатокутник має ......... сторін. |
Різнорівнева самостійна робота наведена нижче.
I рівень
1. Знайдіть кути правильного n-кутника, якщо:
а) n=9; б) n=12.
Розв’язання.
Сума кутів опуклого n-кутника дорівнює , а так як за умовою n-кутник правильний, то кожен його кут дорівнює . Нехай - кут правильного n-кутника, тоді:
а)
б) .
Відповідь: а) ____________; б) _____________
2. Периметр квадрата, вписаного в коло, дорівнює см. Знайдіть сторону правильного трикутника, вписаного в дану окружність.
Розв’язання.
Так як периметр P квадрата дорівнює см, то його сторона см і радіус описаного кола (см).
Отже, сторона правильного вписаного трикутника см.
Відповідь: _____________ см.
II рівень
I варіант
1. Знайдіть кути правильного n-кутника, якщо: а) n = 15; б) n = 18
2. Сторона правильного трикутника, вписаного в деяку окружність, дорівнює . Знайдіть сторону правильного чотирикутника, описаного біля цієї окружності.
II варіант
1. Знайдіть кути правильного n-кутника, якщо: а) n = 36; б) n = 30
2. Сторона правильного чотирикутника, вписаного в деяку окружність, дорівнює 2. Знайдіть сторону правильного трикутника, описаного біля цієї окружності.
III рівень
I варіант
1. Сума кутів правильного n-кутника дорівнює . Знайдіть його зовнішні кути.
2. Сторона правильного чотирикутника, описаного близько деякої окружності, дорівнює 8. Знайдіть площу правильного трикутника, вписаного в цю ж коло.
II варіант
1. Сума кутів правильного n-кутника дорівнює . Знайдіть його зовнішні кути.
2. Сторона правильного трикутника, описаного близько деякої окружності, дорівнює . Знайдіть площу правильного чотирикутника, вписаного в цю ж коло.
Домашня робота наведена нижче.
I рівень
1. Знайдіть кути правильного восьмикутника.
2. У коло вписані правильні трикутник і чотирикутник. Периметр трикутника дорівнює см. Знайдіть периметр чотирикутника.
II рівень
1. Скільки сторін має правильний багатокутник, якщо кожен його кут дорівнює ?
2. Периметр правильного трикутника, вписаного в коло, на см менше периметра правильного шестикутника, описаного біля цієї окружності. Знайдіть радіус вписаного кола.
III рівень
1. Скільки сторін має правильний багатокутник, якщо зовнішній кут менше внутрішнього в 11 разів?
2. Доведіть, що сторона правильного восьмикутника обчислюється за формулою , де R - радіус описаного кола.