Методична розробка відкритого уроку виробничого навчання на тему: «Рух у транспортному потоці»

Про матеріал
Тема уроку: Рух у транспортному потоці Тема програми: Водіння на дорогах з малою інтенсивністю руху Кількість годин: 1 година Мета уроку: Навчальна: Прийоми маневрування на АЗС. Водіння автомобіля на дорогах у населених пунктах. Рух у транспортному потоці Розвивальна : розвивати логічне і критичне мислення при вирішенні виробничих ситуацій, самостійність в роботі Виховна: виховувати бережливе ставлення до техніки та обладнання, економність при використанні матеріалу, акуратність та уважність у роботі, дотримання вимог техніки безпеки Вид уроку: Індивідуальне заняття
Перегляд файлу

 

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки

Ордена «Знак Пошани» вище професійне училище № 75

 

 

 

 

 

Методична розробка

відкритого уроку

виробничого навчання на тему:

«Рух у транспортному потоці»

 

 

 

 

                                                                                                     Розробив:

                                                                                                     Майстер в/н

                                                                                                Комеристий О     

                                                 

                                                      2020 рік

 

Тема уроку: Рух у транспортному потоці

Тема програми: Водіння на дорогах з малою інтенсивністю руху

Кількість годин: 1 година

Мета уроку:

Навчальна: Прийоми маневрування на АЗС. Водіння автомобіля на дорогах у населених пунктах. Рух у транспортному потоці

Розвивальна : розвивати логічне і критичне мислення при вирішенні виробничих ситуацій, самостійність в роботі

Виховна: виховувати бережливе ставлення до техніки та обладнання, економність при використанні матеріалу, акуратність та уважність у роботі, дотримання вимог техніки безпеки

Вид уроку: Індивідуальне заняття

Оснащення уроку

Дидактичне забезпечення:

1. Посібник «Водіння автомобіля», інструкційно-технологічна картка.

2. Інструкція з охорони праці.

Матеріально – технічне забезпечення

1.Навчальний автомобіль.

2.Інструмент водія.

Хід уроку:

І. Організаційна частина

1. Переглянути зовнішній вигляд учня (учень повинен мати спецодяг).

ІІ. Вступний інструктаж

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку: «Рух у транспортному потоці». Мета нашого уроку: формування умінь маневрування на АЗС, водіння автомобіля на дорогах у населених пунктах, рух у транспортному потоці, розвивати логічне і критичне мислення при вирішенні складних ситуацій, самостійність у роботі, бережливо ставитись до техніки, економно використовувати паливно-мастильні матеріали, охайність та уважність у роботі, дотримання вимог техніки безпеки.

  1.     Пояснення характеру та призначення наступної роботи, порядку виконання вправ.

Майстер виробничого навчання: складність керування на дорогах з інтенсивним рухом полягає у щільності руху транспортних засобів та їх постійної взаємодії. За таких умов можливості вибору водієм швидкості руху, смуги, інтенсивності розгону та гальмування досить обмежені.

Рух у населених пунктах характеризується інтенсивністю, частими початками руху й зупинками, змінами швидкісних режимів, перестроюваннями і поворотами, інтенсивним рухом пішоходів, зменшеною дистанцією, значною кількістю дорожньої інформації.

Перестроювання в інтенсивному транспортному потоці має такі особливості:

  1. Після ввімкнення покажчика повороту, перш ніж почати перестроювання, необхідно оцінити дорожню обстановку за допомогою дзеркал заднього виду (внутрішнього і зовнішніх) і додатковим повертанням голови.
  2. Різке зниження швидкості руху під час маневрування може призвести до виникнення аварійної ситуації. Рухаючись у щільному транспортному потоці, водій повинен контролювати дорожню обстановку позаду автомобіля за допомогою дзеркал заднього виду кожні 15 – 20 секунд, а також перед кожним маневром.
  3. В умовах інтенсивного руху оптимальним є рух уздовж середини смуги руху, витримуючи бічні інтервали в межах 1 – 1,5 м з кожного боку автомобіля.

Перед виконанням повороту потрібно  оцінити безпечні проміжки в транспортному потоці ліворуч і праворуч, щоб мати можливість безперешкодно для інших учасників руху «влитися» в нього.

Запорукою безпечного виконання повороту на перехресті є правильно обрана траєкторія. На перехресті вона залежить від радіуса заокруглення проїзних частин, але в загальному випадку починати поворот керма треба тоді, коли половина корпуса автомобіля зрівняється з краєм проїзної частини.

Типовими для інтенсивних транспортних потоків є дорожньо-транспортні пригоди, що супроводжуються зіткненнями транспортних засобів, які рухаються в одному напрямку, під час виїзду на дорогу з прилеглих територій або на головну дорогу з другорядної.

У населеному пункті водій повинен ураховувати особливості загального руху з маршрутними транспортними засобами – часті (через 300 – 400 м) зупинки визначають тактику руху та специфіку водіння.

Випередження як обгін автобуса безпечніше виконувати після того, як він почав рух від зупинки і набрав швидкість. Рух тролейбуса, крім гальмування на зупинках, характеризується несподіваними гальмуваннями в місцях розгалуження контактних проводів і зниженням швидкості руху на поворотах.  Тому під час руху за тролейбусом необхідно бути готовим до раптового його гальмування. Маневрування тролейбуса обмежено контактним проводом, однак при цьому можливі значні відхилення в обидва боки від контактного проводу, а також досить швидкий (навіть порівняно з легковим автомобілем) розгін.

Повертаючи ліворуч одночасно з трамваєм, потрібно  враховувати винос на повороті його зовнішньої задньої частини. Безпечний інтервал повинен становити не менше ніж 1,5 м. Водіїв нерейкових транспортних засобів інформують про величину виносу написом на задній частині трамвая.

Рух у транспортному потоці з автопоїздами ускладнюється можливими «виляннями» причепів та їх виносом, а також зміщенням задніх коліс причепів до центру повороту. Готуючись до виконання повороту праворуч у вузький проїзд, автопоїзд може відхилитися вліво, щоб «вписатися» в поворот або виконувати його не з крайньої правої смуги . у таких випадках треба збільшити дистанцію до автопоїзда або проїхати перехрестя раніше за нього.

В умовах інтенсивного руху водій повинен стежити за дорогою як у попутному, так і в зустрічному напрямку (особливо за лівою смугою). Наявність на ній вибоїн та інших перешкод може спричинити виїзд зустрічного транспортного засобу за осьову лінію.

Типовим для щільних транспортних потоків є зіткнення транспортних засобів, що рухаються в попутному напрямку. Найчастіше це відбувається під час гальмування автомобіля-лідера на слизькій дорозі. Основною причиною такого зіткнення є неправильний вибір безпечної дистанції. Її величина залежить від швидкості транспортного потоку, габаритних розмірів автомобіля-лідера, різниці гальмівних характеристик транспортних засобів, їх завантаженості, виду і стану дорожнього покриття. Оптимальною вважають дистанцію, яка дорівнює швидкості руху (наприклад, за швидкості транспортного потоку 50 км/ год дистанція повинна становити 50 м).

Збільшувати дистанцію необхідно під час руху по вологій дорозі, щоб уникнути забруднення вітрового скла і погіршення видимості, а також під час руху в темну пору доби, в місцях прогнозованого гальмування (перехрестя, пішохідні переходи, зупинки маршрутних транспортних засобів тощо), в стані втоми, а також під час руху взимку за транспортним засобом, позначеним розпізнавальним знаком «Шипи». Дистанція в щільних транспортних потоках, з одного боку, повинна забезпечувати безпеку, а з іншого – не дозволяти перестроювання з сусідніх смуг.

 Особливу увагу потрібно  звернути на перехід від керування у відносно вільних транспортних потоках поза населеними пунктами до керування в інтенсивних транспортних потоках на в’їздах у великі населені пункти. Рух поза населеними пунктами з високими швидкостями створює ефект «звикання», тому необхідно певний час і концентрація уваги на спідометрі, щоб влитися в транспортний потік зі швидкістю, передбаченою в населеному пункті.

 Поза населеними пунктами керувати автомобілем легше порівняно з керуванням у населеному пункті, оскільки рух там зазвичай рівномірніший, рідше трапляються перехрестя, майже немає пішоходів. Однак це не повинно послаблювати уваги й реакції водія. Швидкісні режими руху поза населеними пунктами значно вищі, небезпечні ситуації можуть виникати раптово й розвиватися досить швидко, а наслідки дорожньо-транспортної пригоди у таких умовах значно важчі. Тому водій повинен вибрати такий режим руху, який відповідав би можливостям керованого ним транспортного засобу, і не переоцінювати свого досвіду та майстерності керування ним.

 В умовах заміського руху в транспортному потоці поряд з швидкісними транспортними засобами рухаються тихохідні – трактори, сільськогосподарські машини та інші самохідні механізми, гужові вози та велосипедисти. Тому основні зусилля витрачаються на виконання обгону і випередження транспортних засобів, оскільки вони перешкоджають комфортному руху і зменшують оглядовість. У таких випадках важко забезпечити безпечний інтервал, а обгін потребує значного часу і великої відстані.

 Під час виїзду на головну дорогу вкрай важливо стежити за стоп-сигналами, покажчиками повороту і зміною швидкості транспортних засобів, що рухаються попереду, оскільки водій легкового автомобіля, що рухається попереду, не володіючи в достатній мірі навичками керування ним, може різко зупинитися в той момент, коли ви вирішили «влитися» в транспортний потік.

 Після в’їзду на головну дорогу необхідно збільшити швидкість руху до швидкості транспортного потоку і тільки тоді можна приймати рішення про перестроювання на смугу лівіше.

 Для зупинки на узбіччі необхідно оцінити ситуацію  позаду, ввімкнути покажчик правого повороту, плавно знизити швидкість руху до 10 км/год, з’їхати на узбіччя і, переконавшись, що транспортний засіб не виступає на проїзну частину, загальмувати. Для уникнення з’їзду в кювет рульове колесо потрібно утримувати міцно обома руками.

 Об’їжджаючи пішохода, що рухається по проїзній частині попутно з транспортним потоком, потрібно  триматися якомога лівіше, знизити швидкість, подати звуковий сигнал і постійно контролювати поведінку пішохода. Особливу увагу необхідно приділяти пішоходам під час руху в негоду, оскільки огляд дороги для них частково обмежується розкритими парасольками або елементами одягу (коміри, капюшони тощо).

 Рухаючись у сутінках, доцільно рухатися з трохи більшим бічним інтервалом від узбіччя для попередження наїзду в умовах недостатньої видимості.

Подача звукового сигналу в безпосередній близькості до велосипедиста може налякати його, спричинити мимовільне повертання голови і, як наслідок, втрату керування і падіння.

 Автобус, що рухається попереду і наближається до зупинки, необхідно обганяти до того, як він зупиниться і почнуть виходити пасажири. Якщо обігнати автобус до зупинки не вдалося, необхідно знизити швидкість руху, збільшити бічний інтервал до автобуса й об’їхати його, враховуючи можливу появу пішоходів.

Порядок виконання роботи

  • Ознайомити учня з послідовністю виконання вправ згідно інструкційно-технологічної картки та правилами з охорони праці і відповідним записом в журналі;
  • Ознайомити учня з органами керування, контрольно-вимірювальними приладами і сигналізацією автомобіля та правилами користування ними;
  • Розповісти та показати прийоми правильної посадки на робоче місце водія, правильне положення рук на рульовому колесі та ніг на педалях;
  • Показати, як необхідно регулювати сидіння та дзеркала заднього виду;
  • Провести бесіду з учнем з метою перевірки знань, необхідних для виконання практичних вправ.

Запитання для усного опитування

1.В чому полягає складність керування на дорогах з інтенсивним рухом?

2.Якими ознаками характеризується рух у населених пунктах?

3.Які особливості має перестроювання в інтенсивному транспортному потоці?

4.Що є запорукою виконання безпечного повороту?

5.Чи є різниця в керуванні автомобілем в населеному пункті і поза населеним пунктом?

6.Як правильно зупинитися на узбіччі?

7.Що слід враховувати при обгоні пасажирського транспорту, який зупинився для висадки пасажирів на зупинці?

3.Аналіз і доповнення відповідей учнів.

4.Аналіз можливих помилок при виконанні завдання, методів їх попередження.

 

№ п/п

Проблеми

Причини

Шляхи попередження

1

Коригувальне кермування здійснене невірно

Неправильне положення рук на кермі

Руки на кермі повинні знаходитись за годинниковим принципом: ліва рука – в положенні цифри 10, права – в положенні цифри 2.

2

Стартер вийшов з ладу

Запуск двигуна з увімкненою передачею

Увімкнення стартера здійснюється при вимкненому двигуну

3

На початку руху спостерігаються ривки автомобіля

Швидке відпускання педалі зчеплення

Педаль зчеплення необхідно відпускати плавно до моменту зменшення частоти обертання колінчастого вала. Після початку руху автомобіля продовжувати плавно відпускати педаль зчеплення

4

Під час зупинки автомобіль продовжує рухатися

Не ввімкнення важеля стоянкового гальма

Автомобіль необхідно повністю зупинити, натискуючи на педаль гальма, потім увімкнути стоянкове гальмо і повністю відпустити педалі зчеплення і гальма

5

Траєкторія руху не дотримана

Втрата координації руху

Необхідно контролювати траєкторію руху по лінії тротуару

6

Відбулося блокування коліс

Різке натискання на педаль гальма

На педаль гальма необхідно натискати плавно (приблизно на 1/3 її ходу)

7

Склалася аварійна ситуація під час виїзду на дорогу

Ненадання переваги в русі

Під час наближення до краю проїзної дороги треба оцінити наявність транспортних засобів, що рухаються по дорозі і під час їх наближення зупинитися.

Якщо немає пішоходів і транспортних засобів, виїжджати на дорогу можна без зупинки

 

 

 

5.Пояснення та показ раціональних прийомів і послідовність виконання завдання, методів самоконтролю в процесі роботи, якості виконання робіт.

6.Пояснення правил охорони праці, техніки безпеки та електробезпеки. Допуск до роботи (запис в журналі).

Загальні положення

  1.       Водії вантажних автомобілів повинні дотримуватися вимог загальної та даної інструкцій з охорони праці.
  2.       До керування вантажними автомобілями та їх обслуговування допускаються особи не молодші 18 років, які пройшли медичний огляд, попереднє спеціальне навчання і перевірку знань по професії і з питань охорони праці, отримали посвідчення на право керування вантажним автомобілем, пройшли вступний інструктаж з охорони праці та первинний інструктаж з охорони праці на робочому місці. В подальшому вони проходять повторні інструктажі на робочому місці один раз у квартал, періодичні медичні огляди один раз на 3 роки, перевірку знань Правил дорожнього руху -  в порядку і терміни, встановлені Державтоінспекцією.
  3.       При роботі на вантажних автомобілях на водія можуть діяти такі небезпечні і шкідливі фактори:

Фізичні:

Машини і механізми, що беруть участь у дорожньому русі;

гострі краї, задирки і шорсткість на поверхнях заготовок, інструментів, запасних частин,обладнання при ремонті і технічному обслуговуванні автомобіля;

Хімічні:

Токсична і подразнююча дія на органи дихання, шкіру, слизові оболонки пального і змивально-мастильних матеріалів;

Психофізіологічні:

Фізичні перевантаження статичної і динамічної дії при керуванні автомобілем, ремонті і технічному обслуговуванні автомобілів;

нервово-психічні перевантаження (розумове перенапруження, перенапруження аналізаторів, емоційні перевантаження) при керуванні автомобілем.

  1.   При оформленні водія на роботу наказом по підприємству за ним закріплюють певний автомобіль.
  2.   Після зарахування на роботу водій зобов’язаний прийняти транспортний засіб за актом і виконувати тільки ту роботу, яка дозволена адміністрацією. Без дозволу та інструктажу виконувати роботу, яка не входить в обов’язки водія, забороняється.
  3.   На лінії під час управління вантажним автомобілем водій повинен мати при собі: посвідчення з талоном на право управління вантажним автомобілем, яке видане Державтоінспекцією;

    Талон технічного паспорта і подорожній (маршрутний лист).

  1.   Водій несе відповідальність за безпеку вантажників, які виконують вантажно – розвантажувальні роботи, та осіб, які супроводжують вантаж, за виконання ними вимог безпеки.

Вимоги безпеки перед початком роботи

  1.   Під час підготовки вантажного автомобіля до виїзду перевірити:
  • технічний стан автомобіля і причепа, звернути увагу на справність гальмової системи (ножного та ручного гальм), рульового управління, зчіпних пристроїв автопоїзда, приладів освітлення і сигналізації, склоочищувачів, правильність встановлення дзеркала заднього виду, чистоту і видимість номерних знаків і написів, що їх дублюють, а також на відсутність підтіканні пального, мастила, води, а у газобалонних автомобілів – на герметичність газової апаратури і магістралей;
  • стан шин і тиск повітря в них згідно з нормами;
  • наявність страхувального троса, інструментів та протипожежного інвентаря;
  • заправлення автомобіля пальним, мастилом, водою, гальмовою рідиною, рівень електроліту в акумуляторній батареї;
  • чистоту та справність кабіни, кузова та їх замків.
    1.   Заправлення вантажного автомобіля пальним проводити при непрацюючому двигуні.
    2.   При заправленні автомобіля, який працює на етильованому бензині, виконувати такі вимоги:
  • операції з приймання, перекачування етильованого бензину і заправлення проводити механізованим способом, при цьому слід знаходитися з навітряної сторони автомобіля;
  • забороняється  проводити заправлення автомобіля з відер, переносити етильований бензин у відкритій тарі, а також засмоктувати його через шланг ротом;
  • сифонування і продування бензосистем проводити насосом;
  • при попаданні етильованого бензину на руки, обмити їх гасом, а потім теплою водою з милом (забороняється застосовувати для миття рук бензин);
  • у випадку попадання етильованого бензину в очі негайно звернутися за медичною допомогою.
    1.   При заправлення автомобіля, що працює на газі, переконатися в тому, що газ не проникає в кабіну та закритий кузов.
    2.   З’єднання вантажного автомобіля з причепом здійснювати за допомогою жорсткого дишля, який закріплений на  рамі вантажного автомобіля шворнем з гайкою. Шворінь з’єднувати з дишлем так, щоб він міг вільно повертатися; вісь дишля причепа при горизонтальному його положенні має бути на одному рівні зі шворнем.
    3.   Водій зобов’язаний стежити за тим, щоб:
  • двоосьові причепи мали борти такої ж конструкції, як і борти кузова вантажного автомобіля, на причепі були задні габаритні ліхтарі;
  • причепи для перевезення довгомірних вантажів мали поворотний круг;
  • підлога кузова одноосьового причепа була на такому ж рівні, як і підлога кузова вантажного автомобіля;
  • автоцистерни для перевезення горючих рідин були забезпечені протипожежним обладнанням, а також ланцюжком для заземлення; не було витоку рідини через зливні люки, кран  та інші отвори.
    1.   Пуск непрогрітого двигуна проводити тільки за допомогою пускової рукоятки при нейтральному положенні важеля коробки передач. Забороняється брати рукоятку в обхват або застосовувати будь-які важелі, що діють на неї.
    2.   Виїзд вантажного автомобіля на лінію з несправностями, що загрожують безпеці руху, забороняється.

Забороняється, зокрема, виїзд з гаража при таких несправностях:

  • люфт рульового колеса більше 25о;
  • пошкоджені, не закріплені, не зашплінговані з’єднання, не затягнуті деталі рульового управління;
  • повне гальмування не може бути виконане одноразовим натисканням на педаль;
  • підтікає рідина з гідравлічного привода; не працює манометр;
  • зношений протектор шини, виявлене наскрізне пошкодження покришки, тиск повітря в шині не відповідає встановленій нормі;
  • буксування зчеплення, неповне вмикання його, різкі ривки при вмиканні, спонтанне вимикання або утруднене вмикання будь-якої передачі, несправність карданної передачі, що викликає сильну вібрацію під час руху;
  • поламаний корінний лист або центровий болт ресори, ненадійно закріплене колесо, несправне замкове кільце;
  • кількість, розміщення та колір освітлювальних та сигнальних приладів не відповідає технічним умовам заводів-виготовлювачів, не відрегульовані фари, встановлене нестандартне скло на фарі;
  • дефекти лобового скла, несправні або відсутні склоочищувачі та дзеркало заднього виду.
    1.   Перед виїздом на лінію ознайомитися з маршрутом руху, інформацією про стан дороги та пройти перед рейсовий інструктаж з Правил дорожнього руху.

7.Перевірка засвоєння учнями матеріалу вступного інструктажу за допомогою усних питань:

  1.   З якою метою встановлюють на автомобілях дзеркала заднього виду?
  2.   Який бічний інтервал необхідно витримувати в умовах інтенсивного руху?
  3.   Що необхідно враховувати під час руху за трамваєм?
  4.   Яку дистанцію потрібно  витримувати  під час руху між автомобілями?
  5.   Як правильно об’їхати пішохода?
  6.   Яких правил необхідно дотримуватись, рухаючись у сутінках?
  7.   В яких випадках і як подається звуковий сигнал?

9.Пробне виконання прийомів та методів виконання робіт

Учні повторюють за майстром деякі прийоми та операції по виконанню практичного завдання (рух у транспортному потоці).

ІІІ. Поточний інструктаж

10.Видача завдання для самостійної роботи:

  1.          Прийоми маневрування на АЗС;
  2.          Водіння автомобіля на дорогах у населених пунктах;
  3.          Рух у транспортному потоці.

11.Організація робочого місця водія учнем

 З допомогою майстра (інструктора) перевіряє технічний стан автотранспортного засобу перед виїздом на лінію та після повернення з рейсу. З частковою допомогою майстра (інструктора) виконує роботи з  обслуговування автотранспортного засобу, усуває технічні несправності. Заправляє автомобіль паливом та іншими експлуатаційними матеріалами.

12.Відпрацювання завдання учнем самостійно

  •    посадка на робоче місце водія;
  •    забезпечити правильну підготовку до пуску двигуна;
  •    рушання автомобіля з місця;
  •    прийоми маневрування на АЗС;
  •    водіння автомобіля на дорогах у населених пунктах;
  •    рух у транспортному потоці.
  1. Нагляд за роботою учня

а) перевірка правильності застосування способів і прийомів роботи, демонстрація майстром окремих прийомів, консультації;

б) перевірка дотримання учнем послідовності технологічного процесу;

в) перевірка правильного використання інструментів;

г) контроль за якістю виконання завдання;

д) контроль за дотриманням вимог охорони праці, правил дорожнього руху.

 Увага майстра (інструктора) фіксується на роботі учня, особливо на роботі слабкого учня. Майстер (інструктор) допомагає учневі самому знайти допущену помилку і шляхи її виправлення.

 Під час поточного інструктажу переважає бесіда або показ (діяльність майстра) та самостійна робота (діяльність учня).

ІV. Заключний інструктаж

  1.     Аналіз діяльності учня в процесі всього уроку.
  2.     Аналіз причин помилок учня та засоби їх усунення.
  3.     Повідомити та обґрунтувати оцінку.
  4.     Зробити записи в шляховому листі та картці обліку навчання водінню.
  5.     Повідомити домашнє завдання стосовно підготовки до наступного уроку.

Домашнє завдання: Посібник «Водіння автомобіля», ст. 35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до плану – конспекту уроку на тему: «Рух у транспортному потоці»

Відповіді на усні запитання

  1.     Складність керування на дорогах з інтенсивним рухом полягає у щільності руху транспортних засобів та їх постійної взаємодії. За таких умов можливості вибору водієм швидкості руху, смуги, інтенсивності розгону та гальмування досить обмежені.
  2.     Рух у населених пунктах характеризується інтенсивністю, частими початками руху й зупинками, змінами швидкісних режимів, перестроюваннями і поворотами, інтенсивним рухом пішоходів, зменшеною дистанцією, значною кількістю дорожньої інформації.
  3.     Перестроювання в інтенсивному транспортному потоці має такі особливості:
  •                   Після ввімкнення покажчика повороту, перш ніж почати перестроювання, необхідно оцінити дорожню обстановку за допомогою дзеркал заднього виду (внутрішнього і зовнішніх) і додатковим повертанням голови.
  •                   Різке зниження швидкості руху під час маневрування може призвести до виникнення аварійної ситуації. Рухаючись у щільному транспортному потоці, водій повинен контролювати дорожню обстановку позаду автомобіля за допомогою дзеркал заднього виду кожні 15 – 20 секунд, а також перед кожним маневром.
  •                   В умовах інтенсивного руху оптимальним є рух уздовж середини смуги руху, витримуючи бічні інтервали в межах 1 – 1,5 м з кожного боку автомобіля.
    1. Перед виконанням повороту потрібно  оцінити безпечні проміжки в транспортному потоці ліворуч і праворуч, щоб мати можливість безперешкодно для інших учасників руху «влитися» в нього.

Запорукою безпечного виконання повороту на перехресті є правильно обрана траєкторія. На перехресті вона залежить від радіуса заокруглення проїзних частин, але в загальному випадку починати поворот керма треба тоді, коли половина корпуса автомобіля зрівняється з краєм проїзної частини.

  1. Поза населеними пунктами керувати автомобілем легше порівняно з керуванням у населеному пункті, оскільки рух там зазвичай рівномірніший, рідше трапляються перехрестя, майже немає пішоходів. Однак це не повинно послаблювати уваги й реакції водія. Швидкісні режими руху поза населеними пунктами значно вищі, небезпечні ситуації можуть виникати раптово й розвиватися досить швидко, а наслідки дорожньо-транспортної пригоди у таких умовах значно важчі. Тому водій повинен вибрати такий режим руху, який відповідав би можливостям керованого ним транспортного засобу, і не переоцінювати свого досвіду та майстерності керування ним.
  1. Для зупинки на узбіччі необхідно оцінити ситуацію позаду, ввімкнути покажчик правого повороту, плавно знизити швидкість руху до 10 км/год, з’їхати на узбіччя і, переконавшись, що транспортний засіб не виступає на проїзну частину, загальмувати. Для уникнення з’їзду в кювет рульове колесо потрібно утримувати міцно обома руками.
  2. Автобус, що рухається попереду і наближається до зупинки, необхідно обганяти до того, як він зупиниться і почнуть виходити пасажири. Якщо обігнати автобус до зупинки не вдалося, необхідно знизити швидкість руху, збільшити бічний інтервал до автобуса й об’їхати його, враховуючи можливу появу пішоходів.

 

 

Відповіді на усні запитання

  1. Однією з умов безпечного керування автомобілем є забезпечення достатньої оглядовості позаду і збоку автомобіля. Цього досягають правильним установленням дзеркал заднього виду. При правильно відрегульованому дзеркалі заднього виду в салоні автомобіля водій не повинен повертати голову, а достатньо йому лише перевести погляд. Внутрішнє дзеркало має бути встановлене так, щоб водій, не повертаючи голови, бачив дорогу за автомобілем, а також поверхню заднього скла.
  2. Особливу увагу слід приділяти забезпеченню інтервалу між транспортними засобами. Величина інтервалу залежить від швидкості руху обох транспортних засобів і при швидкості руху в межах 60 км/год боковий інтервал між попутними транспортними засобами повинен бути в межах 1,3 м, а зустрічними – 1,6м.
  3. Повертаючи ліворуч одночасно з трамваєм, потрібно  враховувати винос на повороті його зовнішньої задньої частини. Безпечний інтервал повинен становити не менше ніж 1,5 м. Водіїв нерейкових транспортних засобів інформують про величину виносу написом на задній частині трамвая.
  4. Надійними засобами безпечного руху є дотримання безпечної дистанції між автомобілями. Величина безпечної дистанції залежить від швидкості транспортного потоку, габаритних розмірів лідера, різниці характеристик гальмових систем, завантаженості транспортних засобів, виду і стану дорожнього покриття. Оптимальною вважається дистанція, яка дорівнює швидкості руху (наприклад, під час руху транспортного потоку зі швидкістю 50 км/год дистанція повинна становити 50 м).
  5. Об’їжджаючи пішохода, що рухається по проїзній частині попутно з транспортним потоком, потрібно  триматися якомога лівіше, знизити швидкість, подати звуковий сигнал і постійно контролювати поведінку пішохода. Особливу увагу необхідно приділяти пішоходам під час руху в негоду, оскільки огляд дороги для них частково обмежується розкритими парасольками або елементами одягу (коміри, капюшони тощо).
  6. Рухаючись у сутінках, доцільно рухатися з трохи більшим бічним інтервалом від узбіччя для попередження наїзду в умовах недостатньої видимості.
  7. Звуковий сигнал як попереджувальний дозволяється застосовувати під час обгону поза населеними пунктами, а в населених пунктах – лише у випадку, коли без цього не можливо запобігти дорожньо-транспортній події.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки

Ордена «Знак Пошани» вище професійне училище № 75

 

 

 

 

 

Методична розробка

відкритого уроку

виробничого навчання на тему:

«Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху»

 

 

 

 

                                                                                                     Розробив:

                                                                                                     Майстер в/н

                                                                                                Комеристий О     

                                                  2020 рік

 

 

Тема уроку: Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху

Тема програми: Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху

Кількість годин: 1 година

Мета уроку:

        Навчальна: навчити учнів водити автомобіль по вулицях з інтенсивним рухом транспорту, в тому числі з рухом транспортного засобу загального користування, маневрування, проїзд складних перехресть і площ.

Розвивальна: розвивати логічне і критичне мислення при вирішенні виробничих ситуацій, самостійність в роботі.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до техніки та обладнання, економність при використанні матеріалу, акуратність та уважність у роботі, дотримання вимог техніки безпеки.

Вид уроку: Індивідуальне заняття.

Оснащення уроку

Дидактичне забезпечення:

1.Посібник «Водіння автомобіля», інструкційно-технологічна картка.

2.Інструкція з охорони праці.

Матеріально – технічне забезпечення

  1. Учбовий автомобіль.

Метод навчання: практичне водіння в умовах інтенсивного руху транспорту

Хід уроку:

І. Організаційна частина

1. Переглянути зовнішній вигляд учня (учень повинен мати спецодяг).

ІІ. Вступний інструктаж

1.Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку: «Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху». Мета нашого уроку: навчитись  водити автомобіль по вулицях з інтенсивним рухом транспорту, в тому числі з рухом транспортного засобу загального користування, маневрування, проїзд складних перехресть і площ, розвиваючи логічне і критичне мислення при вирішенні складних ситуацій, самостійність у роботі, ви бережливе ставлення до техніки, економність паливно-мастильних матеріалів, акуратність та уважність у роботі, дотримання вимог техніки безпеки.

2.Пояснення характеру та призначення наступної роботи, порядку виконання вправ.

Майстер виробничого навчання:

Рух по вулицях з інтенсивним рухом, багаторядними смугами потребує від учня уміння маневрувати у рядах в залежності від кількості транспортних засобів і швидкості їх руху. Кількість смуг для руху залежить від ширини проїзної частини, габаритної ширини транспортного засобу та інтервалів між машинами.

Рядність руху визначається самим водієм транспортного засобу, за винятком випадків, коли на проїзній частині нанесені розподільчі смуги, або кількість рядів визначено знаком.

На вулицях і дорогах з рухом у дві і більше смуг водій не повинен займати ліві смуги, якщо праві вільні. При кількості смуг три і більше водіям вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою 3,5 т заборонено рух по лівій крайній смузі, за винятком перестроювання для повороту наліво (розвороту), або для зупинки чи стоянки на лівому боці дороги з одностороннім рухом у населених пунктах, якщо це не суперечить правилам зупинки (стоянки).

Порядок руху по площі визначається дорожніми знаками або лініями розмітки. При їх відсутності рух можливий на площі по коротшій відстані. При русі при двох смугах і більше ліву смугу руху займають транспортні засоби, що повертають ліворуч або розвертаються в протилежному напрямку руху; праву смугу – ті, що повертають праворуч. У прямому напрямку можна рухатись із будь-якої смуги, якщо немає спрямовуючих стріл, знаків, що вказують дозволені напрями для руху. Перестроювання необхідно починати завчасно і закінчувати за 50 – 100 м до перехресть.

На перехресті поворот виконується таким чином, щоб при виїзді з зони перехрестя транспортний засіб не опинився  на боці зустрічного руху в напрямку, з яким він перетинається. Об’їзд умовного центру перехрестя допускається як з лівого, так і з правого боків.

На вулицях, що мають лінії розмітки і надписи на проїзній частині, необхідно безперервно виконувати їх вимоги при маневруванні.

Виїзд на трамвайну колію, що розташована на одному рівні з проїзною частиною, дозволяється за умови, якщо це не заборонено дорожніми знаками чи дорожньою розміткою, а також під час випередження, об’їзду, коли ширина проїзної частини недостатня для виконання об’їзду. При водінні автомобіля на вулицях з трамвайним, тролейбусним і автобусним рухом необхідно приділяти підвищену увагу і обережність, перш за все, по відношенню до пішоходів і пасажирів.

Водій завжди повинен уміти зробити швидкий маневр рульовим керуванням або зупинити автомобіль.

Рухаючись по вулицях з інтенсивним рухом, необхідно враховувати ситуацію  і терміново знижувати швидкість у всіх випадках до небезпечної величини.

Особливо пильність повинна бути підвищена в непогоду.

Перед переїздом залізничного переїзду учень повинен пересвідчитись у відсутності поїзду (локомотиву, дрезини), що наближається і зобов’язаний керуватись вказівками і сигналами чергового по переїзду, положення шлагбаума, світловою та звуковою сигналізацією, дорожніми знаками і дорожньою розміткою.

Сигналом, що забороняє рух, є положення чергового, що стоїть до водія грудьми або спиною з піднятим над головою жезлом (червоним ліхтарем чи прапорцем) або з витягнутими в сторони руками.

Забороняється рух через переїзд, якщо шлагбаум опущений або почав опускатись, увімкнено заборонний сигнал світлофора чи звуковий сигнал незалежно від наявності та положення шлагбаума, за переїздом утворився затор, який змусив учня зупинитись на переїзді або до переїзду в межах видимості, наближається поїзд (локомотив, дрезина).

При проїзді через залізничний переїзд, що не охороняється учень повинен перед виїздом на цей переїзд зупинити машину не ближче чи 10 м від першої колії, вийти з машини і пересвідчитись у відсутності потягу, що наближається і продовжити рух через переїзд з дотриманням мір безпеки.

Особливо обережним слід бути під час проїзду переїздів у тумані, коли погано видно дорожні знаки, сигнали регулювальника і світло потяга, що наближається.

Порядок виконання роботи

  •      Ознайомити учня з послідовністю виконання вправ згідно інструкційно-технологічної картки та правилами з охорони праці і відповідним записом в журналі;
  •      Ознайомити учня з правилами виконання руху по вулицях і площах з інтенсивним рухом, маневрування при русі, проїзду складних перехресть прямо і з поворотами;
  •      Ознайомити учня з правилами маневрування на вулицях, що мають лінії розмітки;
  •      Ознайомити учня з правилами водіння по вулицях з трамвайним, тролейбусним і автобусним рухом;
  •      Ознайомити учня з правилами виконання руху через залізничні переїзди;
  •      Провести бесіду з учнем з метою перевірки знань, необхідних для виконання практичних вправ.

Запитання для усного опитування:

  1. В чому полягає складність керування на дорогах з інтенсивним рухом?
  2. В яких місцях передбачено здійснювати зупинку автотранспортного засобу?
  3. Які є попереджувальні сигнали?
  4. Що таке перестроювання?
  5. Яких правил необхідно дотримуватися під час перестроювання?
  6. Які дії необхідно виконати перед початком виконання повороту?
  7. В яких випадках забороняється рух через залізничний переїзд?

Відповіді додаються

3.Аналіз і доповнення відповідей учнів.

4.Аналіз можливих помилок при виконанні завдання, методів їх попередження

Типові помилки:

  • Не ввімкнення відповідного покажчика повороту;
  • Неправильний вибір положення під час виконання повороту;
  • Ненадання переваги в русі пішоходам;
  • Виїзд на тротуар задніми колесами
  • Виїзд на смугу зустрічного руху;
  • Не користування дзеркалами заднього виду для оцінки ситуації;
  • «підрізання» транспортного засобу, який рухається по сусідній смузі.

5.Пояснення та показ раціональних прийомів і послідовність виконання завдання, методів самоконтролю в процесі роботи, якості виконання робіт.

6.Пояснення правил охорони праці, техніки безпеки та електробезпеки. Допуск до роботи (запис в журналі).

Загальні положення

  1.   Водії вантажних автомобілів повинні дотримуватися вимог загальної та даної інструкцій з охорони праці.
  2.   До керування вантажними автомобілями та їх обслуговування допускаються особи не молодші 18 років, які пройшли медичний огляд, попереднє спеціальне навчання і перевірку знань по професії і з питань охорони праці, отримали посвідчення на право керування вантажним автомобілем, пройшли вступний інструктаж з охорони праці та первинний інструктаж з охорони праці на робочому місці. В подальшому вони проходять повторні інструктажі на робочому місці один раз у квартал, періодичні медичні огляди один раз на 3 роки, перевірку знань Правил дорожнього руху -  в порядку і терміни, встановлені Державтоінспекцією.

Вимоги безпеки перед початком роботи

1.Під час підготовки вантажного автомобіля до виїзду перевірити:

технічний стан автомобіля і причепа, звернути увагу на справність гальмової системи (ножного та ручного гальм), рульового управління, зчіпних пристроїв автопоїзда, приладів освітлення і сигналізації, склоочищувачів, правильність встановлення дзеркала заднього виду, чистоту і видимість номерних знаків і написів, що їх дублюють, а також на відсутність підтіканні пального, мастила, води, а у газобалонних автомобілів – на герметичність газової апаратури і магістралей;

стан шин і тиск повітря в них згідно з нормами;

наявність страхувального троса, інструментів та протипожежного інвентаря;

заправлення автомобіля пальним, мастилом, водою, гальмовою рідиною, рівень електроліту в акумуляторній батареї;

чистоту та справність кабіни, кузова та їх замків.

2.Заправлення вантажного автомобіля пальним проводити при непрацюючому двигуні.

3.При заправленні автомобіля, який працює на етильованому бензині, виконувати такі вимоги:

операції з приймання, перекачування етильованого бензину і заправлення проводити механізованим способом, при цьому слід знаходитися з навітряної сторони автомобіля;

забороняється  проводити заправлення автомобіля з відер, переносити етильований бензин у відкритій тарі, а також засмоктувати його через шланг ротом;

сифонування і продування бензосистем проводити насосом;

при попаданні етильованого бензину на руки, обмити їх гасом, а потім теплою водою з милом (забороняється застосовувати для миття рук бензин);

у випадку попадання етильованого бензину в очі негайно звернутися за медичною допомогою.

4.При заправлення автомобіля, що працює на газі, переконатися в тому, що газ не проникає в кабіну та закритий кузов.

5.З’єднання вантажного автомобіля з причепом здійснювати за допомогою жорсткого дишля, який закріплений на  рамі вантажного автомобіля шворнем з гайкою. Шворінь з’єднувати з дишлем так, щоб він міг вільно повертатися; вісь дишля причепа при горизонтальному його положенні має бути на одному рівні зі шворнем.

6.Водій зобов’язаний стежити за тим, щоб:

двоосьові причепи мали борти такої ж конструкції, як і борти кузова вантажного автомобіля, на причепі були задні габаритні ліхтарі;

причепи для перевезення довгомірних вантажів мали поворотний круг;

підлога кузова одноосьового причепа була на такому ж рівні, як і підлога кузова вантажного автомобіля;

автоцистерни для перевезення горючих рідин були забезпечені протипожежним обладнанням, а також ланцюжком для заземлення; не було витоку рідини через зливні люки, кран  та інші отвори.

7.Пуск непрогрітого двигуна проводити тільки за допомогою пускової рукоятки при нейтральному положенні важеля коробки передач. Забороняється брати рукоятку в обхват або застосовувати будь-які важелі, що діють на неї.

8.Виїзд вантажного автомобіля на лінію з несправностями, що загрожують безпеці руху, забороняється.

Забороняється, зокрема, виїзд з гаража при таких несправностях:

люфт рульового колеса більше 25о;

пошкоджені, не закріплені, не зашплінговані з’єднання, не затягнуті деталі рульового управління;

повне гальмування не може бути виконане одноразовим натисканням на педаль;

підтікає рідина з гідравлічного привода; не працює манометр;

зношений протектор шини, виявлене наскрізне пошкодження покришки, тиск повітря в шині не відповідає встановленій нормі;

буксування зчеплення, неповне вмикання його, різкі ривки при вмиканні, спонтанне вимикання або утруднене вмикання будь-якої передачі, несправність карданної передачі, що викликає сильну вібрацію під час руху;

поламаний корінний лист або центровий болт ресори, ненадійно закріплене колесо, несправне замкове кільце;

кількість, розміщення та колір освітлювальних та сигнальних приладів не відповідає технічним умовам заводів-виготовлювачів, не відрегульовані фари, встановлене нестандартне скло на фарі;

дефекти лобового скла, несправні або відсутні склоочищувачі та дзеркало заднього виду.

  1.          Перед виїздом на лінію ознайомитися з маршрутом руху, інформацією про стан дороги та пройти перед рейсовий інструктаж з Правил дорожнього руху.

7.Перевірка засвоєння учнями матеріалу вступного інструктажу за допомогою усних питань:

  1. Від чого залежить кількість смуг на дорогах?
  2. По яких смугах можна рухатися на дорогах з рухом у дві і більше смуг?
  3. Який порядок руху автомобіля по площі?
  4. Яким чином виконується поворот на перехресті?
  5. За яких умов дозволяється виїзд на трамвайну колію?
  6. Яких правил слід дотримуватися під час переїзду залізничного переїзду?

Відповіді додаються

 

 

  1.     Пробне виконання прийомів та методів виконання робіт

Учні повторюють за майстром прийоми та операції по виконанню практичного завдання (водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху)

ІІІ. Поточний інструктаж

  1.          Видача завдання для самостійної роботи:
  1. Виконання руху по вулицях і площах з інтенсивним рухом, маневрування при русі, проїзду складних перехресть прямо і з поворотами;
  2. Маневрування на вулицях, що мають лінії розмітки;
  3. Водіння по вулицях з трамвайним, тролейбусним і автобусним рухом;
  4. Виконання руху через залізничні переїзди.
  1. Організація робочого місця водія учнем

 З допомогою майстра (інструктора) перевіряє технічний стан автотранспортного засобу перед виїздом на лінію та після повернення з рейсу. З частковою допомогою майстра (інструктора) виконує роботи з  обслуговування автотранспортного засобу, усуває технічні несправності. Заправляє автомобіль паливом та іншими експлуатаційними матеріалами.

  1. Відпрацювання завдання учнем самостійно
  • посадка на робоче місце водія;
  • забезпечити правильну підготовку до пуску двигуна;
  • рушання автомобіля з місця;
  • Виконання руху по вулицях і площах з інтенсивним рухом, маневрування при русі, проїзду складних перехресть прямо і з поворотами;
  • Маневрування на вулицях, що мають лінії розмітки;
  • Водіння по вулицях з трамвайним, тролейбусним і автобусним рухом;
  • Виконання руху через залізничні переїзди.
  1. Нагляд за роботою учня

а) перевірка правильності застосування способів і прийомів роботи, демонстрація майстром окремих прийомів, консультації;

б) перевірка дотримання учнем послідовності процесу;

в) контроль за якістю виконання завдання;

г) контроль за дотриманням вимог охорони праці, правил дорожнього руху.

 Увага майстра (інструктора) фіксується на роботі учня, особливо на роботі слабкого учня. Майстер (інструктор) допомагає учневі самому знайти допущену помилку і шляхи її виправлення.

 Під час поточного інструктажу переважає бесіда або показ (діяльність майстра) та самостійна робота (діяльність учня).

 

 

ІV. Заключний інструктаж

1. Аналіз діяльності учня в процесі всього уроку.

2. Аналіз причин помилок учня та засоби їх усунення.

3. Повідомити та обґрунтувати оцінку.

4. Зробити записи в шляховому листі та картці обліку навчання водінню.

5. Повідомити домашнє завдання стосовно підготовки до наступного уроку.

 

Домашнє завдання: Посібник «Водіння автомобіля», ст. 45

                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Додаток до плану-конспекту уроку з теми: «Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху»

Відповіді на запитання

  1.               Рух по вулицях з інтенсивним рухом, багаторядними смугами потребує від учня уміння маневрувати у рядах в залежності від кількості транспортних засобів і швидкості їх руху.  Складність керування на дорогах з інтенсивним рухом полягає у щільності руху транспортних засобів та їх постійної взаємодії.
  2.               Зупинка транспортних засобів на дорозі має здійснюватись у спеціально відведених місцях чи на узбіччі. За відсутності спеціально відведених місць чи узбіччя або коли зупинка там неможлива, вона дозволяється біля правого краю проїзної частини якомога правіше, щоб не перешкоджати іншим учасникам дорожнього руху.
  3.               Попереджувальними сигналами є:

а) сигнали, що подаються світловими покажчиками повороту або рукою;

б) звукові сигнали;

в) перемикання світла фар;

г) увімкнення ближнього світла фар у світлу пору доби;

д) увімкнення аварійної сигналізації, сигналів гальмування, ліхтаря заднього ходу, розпізнавального знака автопоїзда;

е) увімкнення проблискового маячка оранжевого кольору.

4. Перестроюванням називається зміна смуги руху автомобіля, яка необхідна для початку руху, руху по вільній смузі, повороту та зупинки.

5. Перед перестроюванням необхідно оцінити дорожню ситуацію позаду через внутрішнє дзеркало заднього виду; ввімкнути покажчик відповідного повороту залежно від наміру подальшого руху; повторно  (через дзеркала заднього виду – внутрішнє і зовнішнє, а також поворотом голови вправо чи вліво) впевнитись у відсутності транспортних засобів на смузі, на яку ви маєте намір перестроїтися; плавно перестроїтися у сусідню смугу руху; вимкнути покажчик повороту.

6. Поворот необхідно виконувати так, щоб при виїзді з перехрещення проїзних частин транспортний засіб не опинився на смузі зустрічного руху, а у разі повороту праворуч слід рухатися ближче до правого краю проїзної частини.

7. Забороняється рух через переїзд, якщо шлагбаум опущений або почав опускатись, увімкнено заборонний сигнал світлофора чи звуковий сигнал незалежно від наявності та положення шлагбаума, за переїздом утворився затор, який змусив учня зупинитись на переїзді або до переїзду в межах видимості, наближається поїзд (локомотив, дрезина).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді на запитання

  1.               Кількість смуг для руху залежить від ширини проїзної частини, габаритної ширини транспортного засобу та інтервалів між машинами.
  2.               На вулицях і дорогах з рухом у дві і більше смуг водій не повинен займати ліві смуги, якщо праві вільні. При кількості смуг три і більше водіям вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою 3,5 т заборонено рух по лівій крайній смузі, за винятком перестроювання для повороту наліво (розвороту), або для зупинки чи стоянки на лівому боці дороги з одностороннім рухом у населених пунктах, якщо це не суперечить правилам зупинки (стоянки).
  3.               Порядок руху по площі визначається дорожніми знаками або лініями розмітки. При їх відсутності рух можливий на площі по коротшій відстані. При русі при двох смугах і більше ліву смугу руху займають транспортні засоби, що повертають ліворуч або розвертаються в протилежному напрямку руху; праву смугу – ті, що повертають праворуч. У прямому напрямку можна рухатись із будь-якої смуги, якщо немає спрямовуючих стріл, знаків, що вказують дозволені напрями для руху. Перестроювання необхідно починати завчасно і закінчувати за 50 – 100 м до перехресть.
  4.               На перехресті поворот виконується таким чином, щоб при виїзді з зони перехрестя транспортний засіб не опинився  на боці зустрічного руху в напрямку, з яким він перетинається. Об’їзд умовного центру перехрестя допускається як з лівого, так і з правого боків.
  5.               Виїзд на трамвайну колію, що розташована на одному рівні з проїзною частиною, дозволяється за умови, якщо це не заборонено дорожніми знаками чи дорожньою розміткою, а також під час випередження, об’їзду, коли ширина проїзної частини недостатня для виконання об’їзду. При водінні автомобіля на вулицях з трамвайним, тролейбусним і автобусним рухом необхідно приділяти підвищену увагу і обережність, перш за все, по відношенню до пішоходів і пасажирів.
  6.               Перед переїздом залізничного переїзду учень повинен пересвідчитись у відсутності поїзду (локомотиву, дрезини), що наближається і зобов’язаний керуватись вказівками і сигналами чергового по переїзду, положення шлагбаума, світловою та звуковою сигналізацією, дорожніми знаками і дорожньою розміткою.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горлова Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
2579
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку