Методична розробка відкритого заняття з дисципліни: «Охорона праці»

Про матеріал
Методична розробка відкритого заняття з дисципліни: «Охорона праці» за темою: «Пожежна безпека. Система організаційно-технічних заходів запобігання пожеж»
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки україни

Приазовський державний технічний університет

Механіко-металургійний технікум

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

відкритого заняття з дисципліни: «Охорона праці»

 за спеціальністю 5.07010501 «Технічне обслуговування, ремонт та експлуатація тягового рухомого складу»

за темою: «Пожежна безпека. Система організаційно-технічних заходів запобігання пожеж»

 

 

 

 

Розробив викладач

_____ С.В. Татарніков

 

 

 

 

Розглянуто та узгоджено на засіданні циклової комісії  спеціальних транспортних дисциплін і рекомендовано до затвердження

Протокол № __ від «__»__________ 2010 р.

Голова комісії ___________ Г.Ф. Зозуля

 

 

 

 

 

 

Маріуполь 2010


План заняття

 

Дисципліна:   Охорона праці

Дата проведення:  

Група:    ОРС-47/06

Спеціальність:  5.07010501 «Технічне обслуговування, ремонт     та експлуатація тягового рухомого складу»

Блок змістовних модулів: ПП.19 «Основи охорони праці»

Модуль змістовий: 2.02.01.03 «Електробезпека та пожежна безпека»

Модульна одиниця: «Пожежна безпека. Система організаційно-технічних заходів запобігання пожеж»

Мета заняття:

Методична:

- застосування та опрацювання прийомів двійного опитування учнів, а також впливу на запам’ятовування інформації прикладів з виробничого та іншого досвіду;

- впровадження української мови при викладанні навчальної дисципліни «Охорона праці».

Дидактична:

Навчальна:

- сформувати знання по пожежній безпеці;

- сприяти формуванню вмінь розробки і впровадження організаційно-технічних заходів попередження пожеж;

- узагальнити навчальний матеріал;

- оволодіти вмінням розробки організаційно-технічних заходів попередження пожеж.

Розвивальна:

- розвиток творчих здібностей студентів;

- творчо сприймати навчальний матеріал та осмислювати його.

 

Виховна:

- формування самостійності, активності, творчості;

- виховання відповідального відношення до вивчення дисципліни «Охорона праці».

Вид заняття: лекція.

Тип заняття: інформаційна лекція.

Форма проведення: застосування методів двійного опитування, підвищене приведення прикладів з виробничого та іншого досвіду, самостійна та творча робота студентів.

Міжпредметні зв’язки:

- забезпечуючи: «Основи життєдіяльності», «Хімія».

- забезпечувані: виробнича практика.

Забезпечення заняття: завдання тестової перевірки, опорний конспект, картки із завданням до самостійної роботи студентів.

Література:

  1. Жидецкий В.И. Основы охраны труда, Львов: Афиша, 2000.
  2. Охрана труда на железнодорожном транспорте, под редакцией В.С. Крутякова, М.: Транспорт, 1983.
  3. Жуков В.И. Охрана труда на железнодорожном транспорте, М.: Транспорт, 1988.
  4. Семенков Г.Г. Безопасность рабочих промышленного железнодорожного транспорта, М.: Металлургия, 1989.
  5. Науково-практичний коментар до закону України про «Охорону праці», 1997.
  6. Инструкция по безопасности труда для машинистов, помощников машинистов и помощников машинистов-составителей поездов.
  7. Охорона праці. За редакцією В. Кучерявого, Львів: «Орина-Нова», 2007.

 

 

Зміст і хід заняття

1. Організаційна частина (10 хв.):

- привітання студентів

- інформація про відсутніх

- перевірка підготовки студентів до заняття

2. Актуалізація опорних знань студентів (15 хв.): проводиться за допомогою наведення прикладів з виробничого та життєвого досвіду та шляхом фронтального опитування для перевірки їх запам’ятовування за допомогою контрольних запитань (Додаток А).

3. Мотивація навчання (проводить викладач у вигляді розповіді)            (     хв.): наводяться приклади негативних наслідків відсутності знань з теми при виконанні роботи на виробництві чи в житті.

4. Вивчення нової теми (30 хв.):

4.1 Лекція з елементами бесіди:

Тема «Пожежна безпека. Система організаційно-технічних заходів запобігання пожеж»

План

1) Загальна оцінка ризиків та небезпеки, що виникають при порушенні правил пожежної безпеки.

2) Людські та економічні наслідки пожеж.

3) Система заходів пожежної безпеки на виробництві (залізничному транспорті).

4) Фізичні та хімічні процеси, які відбуваються на виробництві та можуть призвести до виникнення пожеж.

4.2 Запитання у ході лекції: наведіть приклади пожеж або порушень пожежної безпеки з індивідуального життєвого досвіду, та проводить аналіз.

4.3 Випереджувальне завдання (доповідь студента):

Розповідь викладача (20 хв.):

1) Пожежа на виробництві може привести до значних матеріальних витрат та загибелі людей.

2) Висока швидкість горіння сучасних будівельних (пожежонебезпечних) та горюче-мастильних матеріалів здатна повністю знищити, матеріальні цінності, виготовлені з них та нанести шкоду тим, які виготовлені з важкогорючих і негорючих матеріалів.

Висока температура, наявність отруйних продуктів горіння призводять до пошкодження людського організму, хвороби та загибелі людини.

3) На виробництві для дотримання протипожежних і противовибухових заходів необхідно строго дотримуватися організації технологічного процесу та особливих умов, які мають місце на кожному виробництві.

На залізничному транспорті постійно доводиться мати справу з горюче-мастильними легкогорючими матеріалами.

Тому особливу увагу приділяють питанням зберігання, видачі та використання цих матеріалів.

Для цього передбачені спеціальні відповідні приміщення обладнанні усіма необхідними засобами безпечної видачі паливо-мастильних матеріалів.

Весь працюючий персонал систематично проходить відповідні інструктажі правил пожежної безпеки.

Крім того, при виконанні ремонтних робіт в різних відділеннях локомотивних депо також існують відповідні правила  пожежної безпеки.

До організаційно-технічних засобів пожежної безпеки також відносять:

- відповідність вимогам щодо матеріалів та речовин, їх кількості у виробництві;

- запобігання виникнення горючого середовища;

- запобігання виникнення джерел запалювання в горючому середовищі;

- здійснення контролю за параметрами пожежобезпечного середовища й обладнання;

- наявності пристроїв пожежної автоматики та сигналізації;

- організація пожежної охорони.

4) Пожежобезпечне виробництво характеризується фізичними та хімічними процесами, які пов’язані з використанням горючих речовин і поділяються на теплообмінні, дифузійні, механічні та хімічні.

Технологічні процеси ремонту, як правило бувають періодичними, або з відхиленням від постійних періодів.

Теплообмінні процеси небезпечні у випадках зміни умов їх зберігання, або використання та транспортування.

Небезпека загорання та вибуху речовин під час нагрівання може настати при порушенні герметичності устаткування.

При теплообміні у використанням горючої речовини в ролі теплоносія надзвичайна ситуація також може виникнути за умов порушення герметичності теплообмінників та зміни властивостей теплообмінної речовини.

Дифузійні процеси не менш небезпечні ніж теплообмінні.

При наявності парів палива достатньо високої концентрації у паливному відділенні, або машинному відділенні, при недостатньої вентиляції, пошкодження електрообладнання, або маюче інші дефекти може привести до пожежі.

Паління та іншій вогонь у таких відділеннях строго забороняється.

Гідромеханічні процеси пов’язані з транспортуванням горючих речовин у рідкій, або газоподібній формах небезпеку представляють - порушення герметичності систем транспортування, зокрема насосів, які відбуваються з різних причин: вібрація, гідравлічний удар, вихід з ладу деталей тощо.

Насоси також часто виступають в якості джерел запалювання з механічних та електричних неполадок.

Потрапляння повітря всередину трубопроводів може створити небезпечні концентрації та привести до вибуху.

Хімічні процеси зв’язані з використанням значної кількості горючих речовин у процесах експлуатації тягового рухомого складу.

Значну увагу з точки зору пожежо- та вибухонебезпеки слід приділяти зберіганню горючих речовин. Горючі речовини мають зберігатися та транспортуватися відповідно до протипожежних норм.

Виробничі та складські приміщення повинні бути обладнання вентиляцією (системами пиловидалення) необхідної потужності, розміщеної зверху, чи знизу приміщення залежно від густини речовини, щ використовується.  Розміщення твердих горючих матеріалів має передбачити вільний до них доступ.

Тара для зберігання рідких горючих речовин повинна бути встановлена та обладнання згідно з вимогами. Для зберігання значних об’ємів рідин застосовують резервуари.

Гази зберігають у балонах, резервуарах і газгольдерах.

Для зберігання кисню недопустимим є контакт з мастилами та жиром, який  може привести до бурхливого окиснення у вигляді вибуху.

5. Узагальнення та закріплення (5 хв.):

5.1 Самостійної робота студентів – (письмово відповісти на контрольні запитання у додатку А), та складання рефератів на тему «Правила пожежної безпеки на залізничному транспорті» - lодаток Б.

5.2 Робота в парах – додаток Б.

6. Підсумок заняття (5 хв.): оцінювання відповідей студентів. Викладач робить висновки щодо вивчення студентами матеріалу теми і досягнення мети заняття, дякує студентам за активну участь у заняття.

7. Домашнє завдання (5 хв.):

- опрацювати текст підручника за редакцією В. Кучерявого «Охорона праці» розділ 20, стор. 332-334.

- виконати самостійно пошук в Інтернеті відповідної інформації та скласти реферати на тему «Правила пожежної безпеки на залізничному транспорті».

Додаток В – реферат на тему «Правила пожежної безпеки на залізничному транспорті».

Додаток А

Вариант 1

Контрольные вопросы по теме: «Основы пожарной безопасности»

1) Назовите основные виды мероприятий пожарной профилактики.

2) Как подразделяются производства по взрыво- и пожароопасности?

3) Как устраняется импульс воспламенения.

 

Вариант 2

Контрольные вопросы по теме: «Основы пожарной безопасности»

1) Что такое горение и в чем сущность тепловой теории горения и теории цепных реакций?

2) Какие классы помещений различают по взрыво- и пожароопасности?

3) Какими мерами исключают возможность воспламенения горючих материалов?

 

Вариант 3

Контрольные вопросы по теме: «Основы пожарной безопасности»

1) Назовите виды горения и их особенности.

2) От чего зависит пожарная огнеопасность производственного здания?

3) Охарактеризуйте эвакуационные мероприятия во время пожара в производственном здании.

 

Вариант 4

Контрольные вопросы по теме: «Основы пожарной безопасности»

1) Какими характеристиками оцениваются пожарные свойства веществ?

2) Что такое пожар и какие требования пожарной профилактики предъявляются к расположению производственных зданий?

3) Как организована пожарная охрана на промышленных предприятиях?

 

 

Вариант 5

Контрольные вопросы по теме: «Основы пожарной безопасности»

1) Приведите примеры пожарных характеристик веществ, используемых в железнодорожном транспорте?

2) Назовите требования пожарной безопасности, предъявляемые  к технологическому оборудованию локомотивных депо?

3) Назовите способы тушения огня и основные огнегасящие вещества.

 

Вариант 6

Контрольные вопросы по теме: «Основы пожарной безопасности»

1) Что такое огнестойкость здания, чем она оценивается и от чего зависит?

2) Какими мероприятиями предупреждается распространение огня в производственном здании?

3) Перечислите первичные средства пожаротушения и дайте характеристику видов огнетушителей.

 

doc
Додано
11 жовтня 2020
Переглядів
1197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку