Методична розробка "Відновлення внутрішньої сили та впевненості у собі за допомогою методів арттерапії"

Про матеріал
Дана розробка семінару-практикуму призначена для практичних психологів навчальних закладів. Метою заходу є опанування психологами практичних технік діагностики і корекції базових прав особистості через власний досвід для застосування в освітньому процесі.
Перегляд файлу

 

Семінар – практикум для практичних психологів

 

 Відновлення внутрішньої сили та впевненості у собі за допомогою  методів  арттерапії.

 

                                                                                                         

 

Виконала:

Практичний психолог

Фастівської гімназії № 12

Людмила  Сахній

 

Мета: Опанування психологами практичних технік діагностики і корекції базових прав особистості  через власний досвід  для застосування в освітньому процесі.

 

Завдання:  

 

  • Пізнання власної несвідомої сфери і особистісних характеристик;
  • Прийняття своїх істинних потреб та можливостей;
  • Отримати розуміння власного ресурсного стану та усвідомити свій  потенціал.

      

 I. Вступ.                 

1.  Привітання.  (5 хв.)

 

Мета: створення позитивної атмосфери для привітання учасників.

  Опис вправи: учасники семінару   стають у коло. Вони по черзі передають один одному апельсин, говорячи при цьому привітання. Апельсин дістанеться тому, хто висловить найоригінальніше побажання.

2. Правила.  (5 хв.)

Ведучий пояснює учасникам, що для того, щоб кожному в групі було зручно та комфортно, потрібно дотримуватися  певних правил. Учасники разом із ведучим приймають правила взаємодії у групі. Діючими є правила, які прийняті усіма учасниками. Правила записуються на ватмані  та знаходяться на видному місці.

  • Добровільна участь у виконанні вправ та завдань;
  • говорити по правилу піднятої руки;
  • один говорить - усі слухають;
  • поважати один одного;
  • будь-яку відповідь приймати позитивно;
  • правило «тут і тепер»;
  • отримати максимум задоволення від тренінгу.

 

  1. «Дерево сподівань».  (15хв.)

Мета: визначення кожним учасником власних очікувань від участі у тренінгу.

Опис вправи: ведучий роздає кожному учаснику стікери різних кольорів у формі яблук або інших фруктів. Просить учасників написати на стікерах очікування від тренінгу. Поки учасники записують очікування, тренер малює на фліпчарті «Дерево сподівань».

 

II.  Теоретична частина.

 Арттерапія – це спосіб зцілення за допомогою творчого самовираження та самопізнання.  Вона має "інсайт-орієнтований" характер, передбачає атмосферу довіри, високої терпимості та уваги до внутрішнього світу людини. Образотворча діяльність у багатьох випадках дозволяє уникати "цензуру свідомості", тому представляє унікальну можливість для дослідження несвідомих процесів. 

Арттерапевтична робота у більшості випадків викликає у людей позитивні емоції, допомагає подолати апатію і безвихідність, сформувати активну  життєву позицію, розкрити творчий потенціал людини, внутрішні механізми саморегуляції та лікування.

    Арттерапія відповідає фундаментальній потребі в самоактуалізації: розкритті широкого спектра можливостей людини та затвердження нею свого індивідуального та неповторного способу буття у світі. На думку А.І. Копитіна,     це значні переваги над іншими психокорекційними методами.

    Ізотерапія - один із найбільш розвинених напрямів в арттерапії, який передбачає використання образотворчих засобів та можливостей для особистісного розвитку.

     Образотворче мистецтво  дозволяє учаснику тренінгу  відчути і зрозуміти себе, вільно  висловлювати  думки і почуття, бути самим собою. Малювання  розвиває  почуття – рухову координацію, бере участь в координації  міжпівкульних  зв'язків. Ізотерапія  використовує процесс створення образу  як інструмент   реалізації  цілі.

 

III.  Головна частина.

 4.  «Метафоричний автопортрет» (час не обмежений).

Ціль: діагностика  базових прав особистості.

Задачі:                                                                                                                                                                                     -пошук  власних  ресурсів;                                                                                                                 

          -рефлексія особистісних станів і потреб.

Інвентар : 2 аркуші білого паперу (А-4), набір гуаші, пензлик, склянка з водою ( пастель, різнокольорові олівці  ).

Час роботи: не обмежений.

Вікові рамки застосування: від 12 років і старше.

  Інструкція:

   Обидва аркуші паперу потрібно  скласти вдвоє і обережно розірвати навпіл так,  щоб вийшло 4 аркуші  (А-5) та покласти їх перед собою.

1. Учасникам пропонується взяти один із аркушів, покласти перед собою і запитати у себе: «Якби я був (була) рослиною, то якою?» Найперший образ або думка, яка з'явилась, і  будуть вірними. Намалювати  рослину, яка спала на думку у вигляді образу.

2. Беремо другий аркуш і запитуємо у себе: «Якби я був (була) посудом, то яким?» Прислухатись до своїх  почуттів, намалювати посуд.

3.Третій аркуш. Запитуємо у себе: «Якби я був (ла) зброєю, то якою?» Намалювати зброю.

4.Четвертий аркуш. Запитуємо у себе: «Якби я був (ла) прикрасою, то якою?» Намалювати прикрасу.

       Після малювання  учасникам  пропонується відповісти на  запитання від першої особи.

Орієнтовні запитання до першого малюнка:                                                           

  • Яка ти рослина?                                                                                                                                            - Де ти  ростеш? (В саду, в полі  чи на клумбі?)                                                                                               - Одна?                                                                                                                                                            -Поряд  ростуть  квіти? Які?                                                                                                                                 -За квітником доглядають?                                                                                                                         -Хто доглядає ?                                                                                                                                                -Чи є дерева, кущі? Не заважають?                                                                                                        -Як тобі бути квіткою? Як себе почуваєш?

Образ рослини  допомогає діагностувати наскільки сформоване базове право на існування. Воно формується  від 2 триместру вагітності до 2 -х місяців  народження. Може бути підірване і тоді людина виживає, а не живе. (Я тут знаходжусь не законно). Травми  декомпенсуються в процесі життя при сприятливих умовах, іноді не декомпенсуються.               

1 варіант.  Дерево  повинно бути з потужним стовбуром, корінням.                                                                                                    2 варіант. Кущ - ресурс  знижений. (Запитуємо, чи є коріння, де він росте).                                                                                  3 варіант. Квітка – ресурс ще нижче. (Якщо квітка в полі  - це краще, ніж  в саду).                                                                              

4 варіант. Зірвана  троянда, кактус в горшику   (не дуже добре).                                                                                            5 варіант. Фантазійна квітка – це  коли в дитинстві  розповіли легенду про винятковість  учасника.  Казали, що особлива, не така, як всі. ( Найважчий образ несе у собі труднощі для людини у соціальному плані). Лотос – архитепічний образ.                                                                                               

Кущ  червоних троянд – принцип самореалізації по Юнгу.

Запитання до  другого малюнка:

-  Який ти посуд?                                                                                                                                                                                   - Попередньо задумано зроблено як посуд  чи для декору?                                                                                                     - Де ти стоїш? ( Не можуть  знайти  роботу, якщо  глечик  стоїть на полиці)                                                                 - З якого матеріалу зроблено?  (Добре, коли посуд  глиняний).                                                                                                                                                        - Хто користується: одна людина чи всі?                                                                                                                                    - Як часто тобою користуються?

Посуд – діагностуємо базове право бути потрібним і приймати піклування. Право бажати, мати  свої потреби, задоволення. Формується від 1 місяця до 1 року.

Запитання до третього  малюнка:

- Яка ти зброя ?                                                                                                                                      - Де тебе зберігають?                                                                                                                                      -Чи є в тебе господар?                                                                                                                                     -Як він тебе використовує?  В  яких випадках?                                                                                 -Тобі все подобається?

Зброя - право на автономію, на особистісні  кордони. Формуєься  від 2 до 4 років.                                                                                                                                                                                 При правильно сформованих кордонах – це  зброя відкритого бою (меч, шабля, рапіра). Здоровий кордон – відстань витягнутої руки. Лучник – невротизація. Бойова зброя – невроз, пов'язаний з відстоюванням власних кордонів. Зброя в сейфі, водяний пістолет – людина вже не може, не в силах відстоювати свої кордони.

 

 

Запитання до четвертого малюнка:

- Яка ти прикраса?                                                                                                                                          - Де знаходишся?                                                                                                                                    -Чи є в тебе господар?                                                                                                                            - Він за тобою доглядає?                                                                                                                         - Як часто одягає?                                                                                                                                  -Тобі  подобається  бути саме такою прикрасою?

Прикраса - право на любов і піклування, щоб тебе любили і опікувалися.  Формується від 4 до 6 років. Впливає на нашу самооцінку, формує її.  В прикрасах обов'язково повинен бути коштовний  камінчик ( смарагд, рубін і т. п.)  Вища свідомість у діаманта. Перлина - архетип самості. (Я не дозволяю себе кохати). В такому разі напишіть: « Як я хочу, щоб мене любили»,  «Що важливо», « Чому я себе в цьому обмежую».                                                                             Небезпечно, якщо статуї,  дерев'яні вироби ( в такому випадку створюємо  рукотворні  вироби 5-7 сеансів). Щоб  4 право було сформоване, відновлюємо  1, 2, 3 право.                             

5 право – на власну думку.

6 право – на  місце в стаї, в соціальній групі.

7 право – на любов і особисте життя.

 Наступний крок.

     5.   Структура «Дерево» (час не обмежений).

Дерево життя – архетипічна  метафора росту і становлення людини, яка опираючись на землю, прагне    вгору до висот.

 У дереві нерозривний зв’язок - минулого  -теперішнього- майбутнього в проєкції тіла.                                       коріння            стовбур              крона                                             

                                                                 ноги                 хребет               голова

    

Ціль:  корекція базового права особистості - права на існування.

Задачі:  активізація ресурсного стану особистості;                                                                               - відновлення   внутрішньої сили та  впевненості в собі .

Інвентар: 1 аркуш ватмана,  гуаш двох кольорів (зелений, коричневий), пензлик, склянка води, ножиці, клей. Для групової роботи вистачить  ½ ватмана.

Час роботи : не обмежений.

Вікові рамки: від 12 років і старше.

                   Алгоритм роботи.  

Інструкція.

  1. Зосередитись на своєму внутрішньому  стані і  поставити  собі  запитання: «Якщо я дерево, то яке?»                                                                                                                                                                                      
  2. Намалювати на весь аркуш  дерево, яке виникло в уяві . Не поспішати з стовбуром, промалювати гілочки, листочки, коріння.

Діагностичні і терапевтичні критерії:

Права сторона чоловіча, ліва жіноча. Для чоловіків -  навпаки. Асиметрія важлива. Могутня крона - людина в майбутньому .«Лікуємо» дерево. Дупло – травма, розмити, зафарбувати.  Якщо якась частина дерева не вміщується  на аркуші,  потрібно доклеїти  смужкою  паперу  і домалювати (верхівку, коріння або крону з боків)  та все, що не вмістилось. Пропонуємо учаснику заходу   уважно подивитись на свій малюнок, наскільки він пропорційний. Дерево повинно подобатись автору малюнка. «Здорове дерево»  малюється 45 хвилин.

   Після малювання учасники  відповідають на наступні запитання:

  - Чи подобається вам дерево, яке намалювали?

   - Яке воно?

Допомагаємо учасникам, доповнюємо відповіді (гнучке, струнке, могутнє і т.п.).

Тримаємо  аркуш паперу з малюнком учасника  навпроти нього і пропонуємо прийняти позу дерева, яке він намалював,спробувати відчути енергію, яка йде від дерева. Зробити три глибоких вдихів  і видихів, уявити, як він наповнюється тією енергією і якостями, які називав.

  Наприкінці учасник тренінгу  вимовляє  вголос, вже про свою особу: «Я сильний! Я гнучкий! Я впевнений в собі! і т.п.»    

 

                                                                          

6.  Рефлексія за кольором.(10-15хв.)

     Мета: надання учасниками зворотнього з’язку про емоційний стан за допомогою кольору.

  Інструкція. Невербально повідомити про свій емоційний стан за допомогою кольору, вибираючи той, який найкраще описує настрій. Для цієї вправи можна використати кольорові картки.

 

 IV.  Підбиття  підсумків.

 

Наприкінці тренінгу кожний учасник  знову  знаходить свій стікер з очікуваннями на «дереві сподівань» і переклеює його з крони дерева в кошик для збору врожаю, якщо воно справдилося.  Якщо очікування не справдилось, стікер залишається на попередньому місті. Тут використовується метафора плодів, тобто здобутків на тренінгу. Учасники семінару по черзі діляться враженнями.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Яворська Валентина
    Щиро вдячна Вам за цікавий та продуктивний захід. Я отримала багато важливої та корисної інформації. Окрема подяка автору: матеріал був поданий в цікавій формі, дуже професійно та доступно! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Сахний Людмила
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
621
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку