МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ТЕХНОЛОГІЧНИЙ КОЛЕДЖ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО АГРАРНО-ЕКОНОМІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ПІДХОДІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
(на прикладі використання мультимедійних технологій)
ЗМІСТ
Вступ…………………………………………………………………………
спецдисциплін …………………...................................................................
2. Використання мультимедійних технологій, як засіб організації самостійної роботи студентів..…………………………………………
Висновки……………………………………………………………………
Використана література…………………………………………………..
Додатки:
- презентації студентів;
ВСТУП
«Мріяти й шукати, доки жити».
В. Симоненко
Якісна освіта є запорукою майбутнього країни, важливою складовою її національної ідентичності та державного добробуту. Державна національна програма "Освіта. Україна XXI ст." визначила стратегію розвитку освіти в Україні, пріоритетні напрями та шляхи створення системи безперервного навчання.
Реформування сучасного українського суспільства супроводжується загостренням соціальних проблем. В сучасних умовах ринку праці та особливостей працевлаштування, зростають вимоги до професійної компетентності випускників, що обумовлює якісно нові форми та методи вищої освіти, спрямовані на створення цілісної системи безперервної освіти, на розширення сфери самостійної діяльності студентів, які формують навички самоорганізації та самоосвіти.
Підготовка фахівців у вищих навчальних закладах забезпечується професійними освітніми програмами, на основі яких розробляються навчальні плани. Навчальний план підготовки фахівця визначає відповідний зміст, структуру, обсяг навчального матеріалу, а також послідовність засвоєння навчальних дисциплін, форми проведення навчальних занять і контрольних заходів. Він містить різні форми організації навчального процесу: аудиторні заняття – лекції, семінари, практичні або лабораторні заняття, контрольні заходи, а також позааудиторні заняття, до яких належить самостійна робота студентів.
Для того, щоб обдарована дитина повністю розкрила свої здібності, реалізувалася в житті, необхідно створити певні умови у навчальному закладі. Саме під час використання на заняттях сучасних освітніх технологій (проектних) студенти можуть повністю розкритися як творчі особистості. Освітні системи в будь-якій країні світу повинні сприяти реалізації основних завдань соціально-економічного та культурного розвитку суспільства.
1 САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ПРИ ВИКЛАДАННІ СПЕЦДИСЦИПЛІН
Традиційно самостійна робота визначається як: «різноманітні види індивідуальної і колективної діяльності студентів, які здійснюються ними на навчальних заняттях або в позааудиторний час за завданнями викладача, під його керівництвом, але без його безпосередньої участі».
Відповідно до Положення «Про організацію навчального процесу у Технологічному коледжі ДДАЕУ», самостійна робота є основним засобом засвоєння студентом навчального матеріалу в час, вільний від обов’язкових навчальних занять.
Мета самостійної роботи полягає в тому, щоб навчити студентів навчатись і тим самим сприяти їх професійному становленню, яке передбачає формування у майбутніх фахівців системи професійно значимих якостей, таких як інтелектуальність, відповідальність, креативність, комунікативність, інформаційна культура, здатність до самоосвіти.
Самостійна робота як специфічна форма навчальної діяльності спонукається адекватними їй мотивами: власного самовдосконалення, особистого росту, поглиблення знань, розширення світогляду і. т.д. Незважаючи на те, що самостійна робота є однією з найважливіших складових організації навчального процесу, методики її організації та контролю ще недостатньо відпрацьовані і являються нелегкою і кропіткою роботою.
Організація викладачем самостійної роботи повинна надати даному виду позааудиторних занять керований характер. При цьому необхідно враховувати не тільки складність навчальної дисципліни, цілі її вивчення, але й рівень знань, умінь, навичок студентів в межах оволодіння предметом, сформованості умінь і навичок самостійної роботи.
Самостійна робота студентів Технологічного коледжу включає такі її види:
- підготовка до поточних аудиторних занять (лекцій, практичних, семінарських, лабораторних тощо);
- робота над окремими темами навчальних дисциплін, які згідно з робочою навчальною програмою винесені на самостійне опрацювання;
- підготовка до всіх видів контрольних випробувань (самостійні та контрольні роботи, семінари, заліки, іспити);
- виконання індивідуальних творчих письмових робіт, які винесені на СРС (творчі письмові індивідуальні завдання, реферати, тощо);
- виконання індивідуальних та колективних творчих робіт у вигляді електронних матеріалів, аудіо та відео матеріалів (презентації, відеофільми тощо);
- робота над першоджерелами (книги, статті);
- робота у студентських наукових гуртках;
- участь у науково-практичних конференциях, семінарах, конкурсах, олімпіадах.
Важливим завданням викладачів циклової комісії «Зберігання і переробка зерна» є правильна організація та контроль самостійної роботи студентів, забезпечення умов успішного її перебігу, що передбачає не лише базову, наукову, а й відповідну педагогічну підготовку, вміння активізувати пізнавальні сили студентів у навчальному процесі. На сучасному етапі керована самостійна робота – це цілеспрямована діяльність викладачів і студентів для системного засвоєння особистістю професійно важливих знань, вмінь і навичок. При цьому керована самостійна робота студентів повинна бути ретельно організованою і проконтрольована викладачем, а її організація включати ряд етапів: визначення цілей роботи; відбір змісту; визначення завдань; контроль. Вона повинна обов’язково закінчуватися аналізом не тільки з формованих знань, але й самою здійсненою діяльністю.
Положенням «Про організацію навчального процесу» ТКДДАЕУ передбачено, що самостійна робота студентів має становити не менше 1/3 загального обсягу часу, відведеного на вивчення конкретної дисципліни.
- визначення в кожній темі питань, які виносяться на самостійну роботу;
- перелік рекомендованої навчальної та інструктивно-методичної літератури;
- методи самостійної роботи студентів (складання конспекту, документів, схем, виконання графічних завдань, тощо);
- форми контролю (перевірка складання конспекту, перевірка виконання практичних завдань, питання до МКР, тощо);
- критерії оцінювання знань, умінь та навичок студентів.
Контроль самостійної роботи студентів відіграє велику роль при засвоєнні навчального матеріалу. Циклова комісія «Зберігання і переробка зерна» здійснює контроль в залежності від виду самостійної роботи і передбачає такі форми:
1. контрольні заходи включають поточний та підсумковий контроль. Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних, лабораторних і семінарських занять;
2.тестування, проводиться найчастіше за допомогою програмованих тестів, створених за допомогою контролюючих оболонок: AD Tester, easy Quizzy_2.0; Iren; My Test ; «Асистент» та ін.;
5. звіти з виконання лабораторних та інших видів робіт та інше.
В процесі проведення контрольних заходів здійснюється оцінювання за такими показниками:
- рівень засвоєння студентом навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання;
- вміння використовувати теоретичні знання при виконанні практичних завдань;
- обґрунтованість та логічність викладення самостійно вивченого матеріалу;
- оформлення матеріалів згідно з висунутими вимогами.
2 ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ, ЯК ЗАСІБ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
Самостійна навчальна робота студентів передбачає різноманітні види індивідуальної і колективної навчальної діяльності, яка здійснюється ними під час навчальних занять або вдома за завданнями педагога, під його керівництвом, але без його безпосередньої участі. Виконання поставлених завдань потребує від студентів активної розумової діяльності, самостійного виконання роботи, застосування раніше засвоєних знань. Найпоширенішими видами самостійної навчальної роботи студентів є робота з підручниками, навчальними посібниками, дидактичними матеріалами, персональним комп‘ютером, розв‘язування задач, виконання вправ, написання рефератів, самостійні спостереження, лабораторні роботи, конструювання, моделювання, дослідницька або проектна діяльність.
За дидактичною метою самостійна навчальна робота студентів поділяється на підготовчу, що спрямована на засвоєння нових знань, тренувальну, узагальнюючо- повторювальну й контрольну.
Важливим і надзвичайно корисним засобом організації навчально-пізнавальної діяльності студентів є мультимедійна презентація. Під мультимедіа-презентацією ми розуміємо логічно пов'язану послідовність слайдів, об'єднану однією тематикою і загальним принципом оформлення. З допомогою системи комп’ютерного супроводу.
Мультимедіа — це представлення об'єктів і процесів нетрадиційним текстовим описом, допомогою фото, відео-графіки, анімації, звуку, тобто в будь-який відомий у наш час спосіб. Мультимедійна форма вираження навчальної інформації найбільш актуальна на сьогоднішній день у зв'язку з комп’ютеризацією процесу освіти. Вона сприяє створенню умов для організації роботи шляхом сполучення навчального матеріалу і забезпечення його успішного сприйняття з підключенням різних і пам'яті — зорової, слухової, емоційної та ін. Однією з ефективних форм організації самостійної роботи є створення студентами презентацій. Так, залежно від мети презентація може бути: груповою (розробляється і створюється малою групою студентів), індивідуальною (розробляється і створюється одним студентом), колективною (готується всією навчальною групою, в якій індивідуально або малими групами створюються окремі слайди). Презентації студенти готують до навчальних тем для представлення навчальних проектів, курсових або творчих робіт.
Використання мультимедійної презентації на заняттях спецдисциплін має низку беззаперечних переваг: сприяє створенню дослідницької і творчої атмосфери; активізує пізнавальну діяльність студентів; забезпечує перехід від репродуктивного до творчого рівня формування знань, умінь і навичок майбутніх кваліфікованих спеціалістів; включає використання комп‘ютерної техніки і мережі Інтернет для пошуку, обробки інформації та її використання, що позитивно впливає на розвиток умінь і навичок роботи з інформаційними й комунікаційними технологіями.
Використання сприяє ефективному вирішенню навчальної проблеми, засвоєнню навчального матеріалу, формуванню ключових компетенцій, підвищенню особистісної самооцінки і мотивації до навчання, розвитку особистісних якостей, реалізації креативного потенціалу. Також, розвитку творчо-пошукової та дослідницької роботи сприяють ресурси мережі Інтернет, адже щоб знайти потрібну інформацію студенту необхідно переглянути і прочитати велику кількість різного матеріалу, що спонукає його до пошуку, аналізу, фільтрації, відбору інформації. Таким чином, із набуттям знань студенти засвоюють способи (шляхи) вирішення навчальної проблеми, запам‘ятовують з яких дій ця діяльність складається, здобувають досвід виконання операцій, формуючи професійні уміння і навички, при цьому у них досягається не тільки освітня, але й розвиваюча мета, яка розкривається у розвитку творчості, технічного мислення, уяви та інтересу до навчання.
Тому, використання у навчальному процесі з підготовки майбутніх кваліфікованих спеціалістів галузі хлібопродуктів навчання сприяє розвитку інформаційно-технологічної культури та ефективному використанню науково-педагогічного потенціалу.
Етапи роботи з мультимедійними презентаціями
1. Планування презентації – студенти мають чітко знати, з якою метою вони створюють презентацію. Можна почати створення презентації з планування її спочатку на аркуші паперу, вказавши головні слайди. Вдалою є практика вказування максимальної і мінімальної кількості слайдів. Методично виправданими для супроводу доповіді перед одногрупниками презентації на 6–8 слайдів, оскільки презентація має бути обов’язково продемонстрована студентами, а це потребує часу. Це варто робити ще й тому, що студенти мають навчатися обирати і представляти тільки саме головне у своїй діяльності, що сприяє розвитку навичок мислення вищих рівнів (аналізу, синтезу та оцінювання). 2. Створення структури презентації. В режимі Структура студенти мають створити загальну структуру презентації з вказаною викладачем кількістю слайдів та основним змістом презентації.
3. Після того, як загальна структура створена та написані заголовки кожного слайду та всі основні тексти (у вигляді тез або опорних, ключових слів), студенти мають приступити до оздоблення, оформлення дизайну презентації, тобто вставляння зображень, відеофрагментів та звукового оформлення, які допомагають краще зрозуміти зміст презентації або ілюструвати ключові моменти.
4. Наступним етапом може бути додавання до презентації ефектів анімації, які можуть бути використані як для зміни слайдів, так і для акцентування текстових та мультимедійних ефектів, які використані на слайдах.
5. Передостаннім етапом у створенні презентації має стати планування доповіді, яку буде супроводжувати презентація. На цьому етапі слід навчити студентів як створенню текст виступу, так і плануванню самого виступу. Студенти мають знати про те, де вони мають стояти під час презентації так, щоб не заважати аудиторії сприймати слайди. Якщо під час виступу використовуються спеціальні засоби для демонстрації презентації на екрані, то доповідач має стояти обличчям до аудиторії, він має не читати слайди, а супроводжувати свою презентацію розповіддю, спираючись на головні моменти, що зображені на кожному слайді. Студенти мають знати про такі елементи презентування, як «контакт очей» з аудиторією, висота тону голосу, що відповідає умовам аудиторії, «мова тіла», яка складається з міміки (не занадто, але достатньо виразна відповідно до змісту), жестів (що підкреслюють основні моменти), пози доповідача (відкрита поза, що не допускає схрещених рук та ніг). Всі ці складові хорошої доповіді мають бути враховані і в оцінювання презентації.
6. Нарешті останній, завершальний етап – виступ студентів з доповіддю, яка супроводжується створеною ними презентацією. Таке представлення результату роботи може супроводжуватись опонуванням – визначенням вдалих аспектів роботи та надання порад та рекомендацій іншими слухачам з метою можливого вдосконалення представленої презентації.
Мультимедійні презентації самостійної роботи студентів створюються на таких дисциплінах: «Вступ до фаху», «Технологія галузі», «Процеси і апарати».
В додатку 1 наведено презентації студентів групи БО-16 1/9, БО-16 2/9 з дисципліни «Технологія галузі».
ВИСНОВКИ
Важливим завданням викладачів спеціальних дисциплін є правильна організація та контроль самостійної роботи студентів, забезпечення умов успішного її перебігу, що передбачає не лише базову, наукову, а й відповідну педагогічну підготовку, вміння активізувати пізнавальні сили студентів у навчальному процесі.
На сучасному етапі керована самостійна робота – це цілеспрямована діяльність викладачів і студентів для системного засвоєння особистістю професійно важливих знань, вмінь і навичок. При цьому керована самостійна робота студентів повинна бути ретельно організованою і проконтрольована викладачем.
Головні цілі введення в навчальний процес мультимедійних презентацій: показати вміння окремого студента або групи студентів використовувати придбаний у процесі навчання дослідницький досвід; реалізувати інтерес до предмету дослідження, примножити знання про нього; продемонструвати рівень володіння матеріалом; піднятися на вищий щабель освіченості, розвитку, соціальної зрілості. Відмінна риса мультимедійної методики – особлива форма організації.
Під час організації самостійної роботи студентів при використанні інтерактивних технологій реалізуються методологічні підходи:
- диференційний, що дозволяє розширити доступність навчання, відбувається поліпшення якості навчання, впровадження інноваційних технологій, використання додаткових освітніх ресурсів, що призводить до посилення ролі самостійної роботи студентів;
- системний, що характеризує активне використання інформаційних технологій як ефективні методи, що забезпечують не тільки системність, а й структурно-функціональний зв’язок навчального матеріалу.
Інноваційні освітні технології спрямовані на те, щоб підвищити інтерес до навчання, привчити студента працювати самостійно, бути компетентним та мобільним, адаптуватися до вимог сучасного суспільства.
Провідну роль в організації самостійної роботи студентів мають інформаційні технології, бо вони відкривають студентам доступ до самоосвіти, нетрадиційного накопичення знань через джерела ІКТ, розширюють можливості для творчості, неординарного підходу у вирішенні виробничих ситуацій, це не просто засоби навчання, а й якісно нові технології в підготовці конкурентоспроможних фахівців, в переході від початкового до вищого рівнів самостійності.
СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ
1. Балл Г. В. Гуманістичні засади педагогічної діяльності : підручник / Г. В. Балл. − К. : Академія, 1994.
2. Буряк В. Керування самостійною роботою студентів / Володимир Буряк // Вища шк. − 2001. − № 4−5.
3.Журавська Л. М. Концептуальні умови управління самостійною роботою студентів у ВНЗ / Журавська Л. М. // Освіта та управління. – Т. 3. – 1999. – №2.
4. Кудрянт З. Н. Система освіти в Україні // Педагогіка. Навч. Посібник. – О деса: ПДПУ, 2001.
5. Луценко В. В. Організація самостійної роботи студентів в умовах особистісно-орієнтованого навчання : автореф. дис.канд. пед. наук: 13.00.04 / Луценко Вікторія Вікторівна ; Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. − Х., 2002.
6. Підкасистий І. Ф. Педагогічні технології : навч. посіб. / І. Ф. Прокопенко, В. І. Євдокимов ; за заг. ред. І. Ф. Прокопенко. − Х. : Колегіум, 2006.. Кравчук Ольга. К организации самостоятельной работы студентов высших учебных заведений
7. Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах України від 02,06, 93 №161 /Збірник нормативних актів України щодо організації навчально-виховного процесу у вищому навчальному закладі.